Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 00:08:14
De (3d) knutsels van Ronald. door Jan-Peter
Vandaag om 00:04:32
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
28 maart 2024, 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
28 maart 2024, 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
28 maart 2024, 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
28 maart 2024, 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
28 maart 2024, 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
28 maart 2024, 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
28 maart 2024, 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
28 maart 2024, 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
28 maart 2024, 15:58:15
  

Auteur Topic: Baanplan Leeuwendaal - Bad Vriesheim  (gelezen 3887 keer)

Kornelis

  • Offline Offline
  • Berichten: 39
Baanplan Leeuwendaal - Bad Vriesheim
« Gepost op: 20 september 2006, 13:48:43 »
Baanplan Leeuwendaal - Bad Vriesheim

Het idee voor dit baanplan is ontstaan naar het ontwerp van Auke Oosten, wat in de Railhobby nummer 2 van 2003 heeft gestaan. Hij had drie (kop)perronsporen, een rangeerterrein, een paradespoor en een schaduwstation ontworpen op drie niveaus. Met dit idee zijn wij aan de slag gegaan.

Het ontwerp, een fantasie h0 baanplan op drie niveaus, beeld een grensgebied tussen Nederland en Duitsland uit in de buurt van Arnhem waarbij het riviertje 'De St. Jansbeek' de scheiding tussen de beide landen is. De spoorlijn loopt verder naar Arnhem in Nederland en Emmerich in Duitsland waar de Nederlandse en Duitse E-locs elkaar afwisselen zodat zonder problemen de Nederlandse E-locs langs Bad Vriesheim kunnen rijden. De enige Duitse E-loc die al in ons bezit is wordt als opzending in een treinstam geplaatst.

Het Nederlandse station Leeuwendaal (A) wordt alleen aangedaan door kleine treinstellen of een korte trekduw combinatie. We willen hier een polder gebied realiseren met wat lintbebouwing en boerderijen, molens en een kleine dorpskern rondom het station.

Het Duitse station Bad Vriesheim (B) is groter. Dit bestaat uit één doorgaand spoor en een tweetal kopsporen. Bij de kopsporen is bewust i.v.m. de ruimte de mogelijkheid tot omlopen weggelaten. Het is de bedoeling dat de trein afgekoppeld wordt en door een andere loc wordt verder gereden. De loc die de trein overneemt staat opgesteld op het opstelspoor (G). Het dorpje met wat kleine industrie komt aan de beide zijden van het station te liggen waarin ook uitneembare gedeelte komen voor de bereikbaarheid van de achterste rails.

De oranje rails is een drierail paradebaan waarover ik mijn drierail modellen laat rijden. Aan dit spoor komt een klein poststation (J) te liggen voor de motorposten.

Het rangeerterrein wordt gebruikt om goederentreinen samen te stellen en af te rangeren. De goederentreinen komen binnen op spoor H. Hier wordt de locomotief afgekoppeld en eventueel opgesteld op spoor F of G afhankelijk of het een diesel of elektrische locomotief is. De trein wordt door een rangeerlocomotief, die opgesteld staan op spoor E, gesplitst en afgerangeerd op het rangeerterrein. Hierbij zal af en toe wel het hoofdspoor worden gebruikt maar dat wordt voor lief genomen.

De aankleding van de baan gebeurd in de stijl van tijdperk III. Aangezien het een afgelegen gebied is en de invloeden van buitenaf minimaal zijn kan hierdoor eenvoudig door het verwisselen van de auto's en de treinen ook in een later tijdperk gereden worden.

De aansturing van de baan wordt digitaal uitgevoerd met MrDirect en Koploper waarbij het rangeergedeelte en het wisselen van de loc's op de kopsporen handmatig zullen worden uitgevoerd. Hiermee hopen we te bereiken dat er een levendig treinverkeer ontstaat en toch nog genoeg werk voor de treindienstleiders overblijft.

Het zichtbare tweerail gedeelte is ontworpen met Fleischmann profi-rails en het schaduwstation met Fleischmann modelrails. Voor de wissels zowel in het zichtbare gedeelte als het schaduwstation is bewust gekozen voor uitvoering met het beweegbare hartstuk. Het drierail gedeelte is volledig ontworpen met Marklin K-rails.

Baanplan Leeuwendaal - Nivo 0

Baanplan Leeuwendaal - Nivo -1

Baanplan Leeuwendaal - Nivo -2

Aangezien ik zo lang met het plan bezig ben geweest is er een soort ‘baanplan blindheid’ bij mij opgetreden  :-X. Daarom mijn vraag of jullie er ook is naar willen kijken en eventueel commentaar willen geven over zaken die niet correct zijn of beter kunnen.

Met een vriendelijke groet,

Kornelis

Emiel-L

  • Offline Offline
  • Berichten: 154
Re: Baanplan Leeuwendaal - Bad Vriesheim
« Reactie #1 Gepost op: 20 september 2006, 16:19:50 »
Leuk plan, maar zou het niet handig zijn als een trein kan omlopen in je station op de kopsporen?

verder ziet het er goed uit, plaats wat foto's als er iets gebouwd is ;) :D

Anoniem

  • Gast
Re: Baanplan Leeuwendaal - Bad Vriesheim
« Reactie #2 Gepost op: 20 september 2006, 20:24:18 »
Leuk plan, maar zou het niet handig zijn als een trein kan omlopen in je station op de kopsporen?

En:

Bij de kopsporen is bewust i.v.m. de ruimte de mogelijkheid tot omlopen weggelaten. Het is de bedoeling dat de trein afgekoppeld wordt en door een andere loc wordt verder gereden. De loc die de trein overneemt staat opgesteld op het opstelspoor (G).

De conclusie laat ik in het midden ;D.


Harry

  • Offline Offline
  • Berichten: 1424
Re: Baanplan Leeuwendaal - Bad Vriesheim
« Reactie #3 Gepost op: 20 september 2006, 21:03:16 »
Linksonder op nivo -2 kun je langere sporen creeëren.
Bovenste jouw situatie, onderste met andere ligging wissels andere situatie.



Groeten Harry, 't is maar een idee

H0e: Lilliput en Halling
Verzameling Trams: Roco, Lima, Hobbytrain en Lemke (Kato)

Kornelis

  • Offline Offline
  • Berichten: 39
Re: Baanplan Leeuwendaal - Bad Vriesheim
« Reactie #4 Gepost op: 20 september 2006, 22:05:59 »
@ Emiel-L

Daar heb ook over gedacht maar de meeste treinen die ik heb zijn te lang om de loc nog te kunnen laten omlopen. Had ongeveer 30 cm meer ruimte moeten hebben, dan had het wel gekund. Maar om nu een gat in het dak te zagen....  :P


@ Harry

Een heel goed idee! Zal ik morgen gelijk aanpassen.



Met een vriendelijke groet,

Kornelis

Kornelis

  • Offline Offline
  • Berichten: 39
Re: Baanplan Leeuwendaal - Bad Vriesheim
« Reactie #5 Gepost op: 21 september 2006, 17:52:01 »
@ Harry,

Ik heb het aangepast en ziet er nu een stuk beter uit!

Groetjes

Kornelis

Harry

  • Offline Offline
  • Berichten: 1424
Re: Baanplan Leeuwendaal - Bad Vriesheim
« Reactie #6 Gepost op: 21 september 2006, 21:04:08 »
Goh, ik meende dat er 5 sporen lagen. Trouwens wat is de minimale lengte van je treinen. In het diagonaal gelegen schaduwstation heb je wel een paar hele korte sporen liggen. Volgens mij kun je er net een lok kwijt.

Harry
H0e: Lilliput en Halling
Verzameling Trams: Roco, Lima, Hobbytrain en Lemke (Kato)

Kornelis

  • Offline Offline
  • Berichten: 39
Re: Baanplan Leeuwendaal - Bad Vriesheim
« Reactie #7 Gepost op: 21 september 2006, 21:46:16 »
@ Harry,

Klopt er zijn nu twee opstelsporen extra.

Het kortste spoor in het diagonale gedeelte wordt niet gebruikt als opstelspoor maar om treinen als de opstelsporen te kunnen laten rijden van of naar de kop opstelsporen links onderaan

De twee sporen ernaast ga ik gebruiken om de rangeer en reserve loc's op te stellen als de baan niet gebruikt wordt.

Met een vriendelijke groet,

Kornelis

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6061
Re: Baanplan Leeuwendaal - Bad Vriesheim
« Reactie #8 Gepost op: 25 september 2006, 08:18:48 »
@Kornelis,

Stuur svp even het aangepaste baanplan. Dan zetten we deze in de encyclopedie.

met vriendelijke groet,

Hans van de Burgt

Kornelis

  • Offline Offline
  • Berichten: 39
Re: Baanplan Leeuwendaal - Bad Vriesheim
« Reactie #9 Gepost op: 25 september 2006, 17:46:19 »
@Hans,

Ik zal je ze binnenkort sturen. Ben nog een paar kleine wijzigingen aan het aanbrengen en probeer ook de kwaliteit van de afbeeldingen wat beter te krijgen.


Met een vriendelijke groet,

Kornelis