Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Omgeving Frankfurt am Main door NS264
Vandaag om 00:57:04
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 00:30:06
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 00:21:10
Pendel module Viessmann 5214 door Pieter Bregman
22 October 2025, 23:31:07
Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag door Pauldg
22 October 2025, 23:20:39
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door sncf231e
22 October 2025, 22:36:32
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door JoostJ
22 October 2025, 22:31:45
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Besselspoor
22 October 2025, 22:17:35
Wohnzimmer Rbf materieelshow door Ferdinand Bogman
22 October 2025, 22:07:18
Raadplaatje door eemstede
22 October 2025, 21:56:15
Loksound downloads door D_Loc
22 October 2025, 21:37:32
Stroomdetectie issues. door flyerman
22 October 2025, 21:20:03
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
22 October 2025, 21:16:58
Project seaside Germany door Ronald Halma
22 October 2025, 21:09:49
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Tom Z.
22 October 2025, 20:41:05
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
22 October 2025, 20:35:06
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder door D_Loc
22 October 2025, 20:20:29
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door nighttrain1
22 October 2025, 20:15:34
Eurostar Celestia door kar
22 October 2025, 20:04:51
Van 2D afbeelding naar 3D model door MOVisser
22 October 2025, 20:04:38
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door 741230
22 October 2025, 20:02:35
Bauarbeiten im gange door 741230
22 October 2025, 19:57:53
Decoder uitlezen met Z21 op programmeerspoor in iTrain door Dirk J
22 October 2025, 19:00:48
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
22 October 2025, 17:38:57
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
22 October 2025, 17:30:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
22 October 2025, 17:22:55
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door 741230
22 October 2025, 17:18:02
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door 741230
22 October 2025, 17:11:00
Modeltreinenbeurzen door ca.gorter
22 October 2025, 16:59:50
Arnold N 2543 rookgenerator door Voske
22 October 2025, 16:57:05
  

Auteur Topic: Keerlus, waar de module aansluiten  (gelezen 2413 keer)

Zaanlijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 54
Keerlus, waar de module aansluiten
« Gepost op: 10 October 2008, 14:36:12 »
Hoi,

Ik rijdt n-spoor en vraag me nu af waar de keerlus module(s) moet komen.
Op mijn baanplan komen 2 plaatsen voor waar winrail laat zien dat er kortsluiting onstaat (een keerlus dus).
Als ik een onderbreking rechtsboven maak naar de spiraal dan verdwijnen beide kortsluiting tekens.
Indien de onderbreking voorbij het bovenste wissel, dus richting schaduwstation, maak dan gaat de kortsluiting naar het wissel bovenin de spiraal (hij verplaatst).
Indien er een onderbreking bij de sporen maak die rechts onderin lopen dan gaat alleen de detectie bij het wisselweg waar hij ook mee verbonden is behalve bij het middelste spoor daar gebeurd niets.

De spiraal loopt naar het kopstation en de lus rechtsonder loopt naar het paradebaanvak.

Indien er meer info nodig is dan hoor ik het wel,

Groetjes Marco







Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26857
    • Pagina van klaas
Re: Keerlus, waar de module aansluiten
« Reactie #1 Gepost op: 10 October 2008, 14:45:22 »
Als ik een onderbreking rechtsboven maak naar de spiraal dan verdwijnen beide kortsluiting tekens.
Dat is dus al een indicatie dat je daar ergens je keerlus moet maken.

Er verdwijnen 2 sporen in de dezelfde "draairichting" in de spiraal. Waar gaan die naar toe? Rechtsmidden eindigen ook twee sporen, zitten die nog ergens aan vast? Kortom, volgens mij staat niet het hele sporenplan in dit plaatje.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Zaanlijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 54
Re: Keerlus, waar de module aansluiten
« Reactie #2 Gepost op: 11 October 2008, 10:19:59 »
Klaas,

De 2 sporen rechtsonderin gaan vandaaruit rechtdoor als een paradebaanvak.
Vandaaruit via een station komen die weer bij het spiraal rechtsboven uit.
De tweesporen in de spiraal zitten dus uiteindelijk vast aan de 2 sporen rechts in het midden.
Om te voorkomen dat het onderste deel niet meer zichtbaar is door bovenliggende lagen heb ik die weggelaten.
Daarnaast zit er boven in het spiraal nog 2 wissels die er voor zorgen dat het kopstation wat in de bovenste laag zit bereikbaar is.
Hier zit dus een soort van kruising.
hiernog even het plaatje maar dan uitgebreider.



Groetjes Marco

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26857
    • Pagina van klaas
Re: Keerlus, waar de module aansluiten
« Reactie #3 Gepost op: 11 October 2008, 10:40:41 »
Kijk, dat is al wat completer. Alleen die spiraal, dat zie ik nog niet helemaal. Kun je daar wat meer over vertellen? Is die enkel- of dubbelsporig? En hoe zitten de 4 sporen die de spiraal in duiken aan elkaar?
Ik moet er even op studeren, want het kronkelt knap ingewikkeld door elkaar.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Zaanlijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 54
Re: Keerlus, waar de module aansluiten
« Reactie #4 Gepost op: 11 October 2008, 11:28:38 »
Klaas,

het spiraal is eerst met dubbelspoor en gaat dan dmv wissels enkelspoor verdernaar het kopstation.
En ja het kronkelt inderdaad zeer, maar om niet boven de 2,5 % stijging te komen heb ik regelmatig lengte nodig.

Hierbij 2 afbeeldingen, 1 met het bovenste spiraal naar het kopstation en 1 met de wissel verbinding daaronder.
Bij het maken van een scheiding bij het schaduwstation komt er een kortsluiting bij het wissels naar het binnenste spoor van het spiraal toe.




Groetjes Marco
« Laatst bewerkt op: 11 October 2008, 11:34:06 door Marco »

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7819
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Keerlus, waar de module aansluiten
« Reactie #5 Gepost op: 11 October 2008, 22:38:28 »
Marco, teken het sporenplan eens zonder de spiraal, dus vervang die een door een enkel rails verbinding, maakt het gehaal een stuk overzichtelijker.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Zaanlijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 54
Re: Keerlus, waar de module aansluiten
« Reactie #6 Gepost op: 13 October 2008, 08:02:01 »
Wim en Klaas,

even het plaatje vereenvoudigd en de spiraal eruit gehaald.


Groetjes Marco

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26857
    • Pagina van klaas
Re: Keerlus, waar de module aansluiten
« Reactie #7 Gepost op: 13 October 2008, 08:26:59 »
Mijn oplossing:



Misschien ziet Wim nog een simpeler manier, maar dit is het eerste wat ik kon bedenken.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7819
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Keerlus, waar de module aansluiten
« Reactie #8 Gepost op: 13 October 2008, 11:45:31 »
Klaas, Marco, helemaal correct.

Mvg
Wim
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Zaanlijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 54
Re: Keerlus, waar de module aansluiten
« Reactie #9 Gepost op: 13 October 2008, 12:00:48 »
Klaas en Wim,

bedankt voor jullie reactie.

Groetjes Marco