Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Modelwensen 2026 door marco
Vandaag om 23:01:15
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 22:57:29
Tandwielen Fleischmann BR 80 door Ferdinand Bogman
Vandaag om 22:51:08
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
Vandaag om 22:51:02
Even voorstellen Niels uit Den Haag door RallyAstra
Vandaag om 22:47:57
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 22:43:54
Roco 42616 door Ronald69
Vandaag om 22:38:20
3e US Convention op 11 en 12 april 2026, locatie De Pol Aalten NL door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 21:42:58
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door MOVisser
Vandaag om 21:32:35
Yamorc 7001 dood door Reinout van Rees
Vandaag om 21:16:47
sluitverlichting op paar goederenwagens 3 rail door bellejt
Vandaag om 21:05:38
Fotowedstrijd 2025 door Bob R.
Vandaag om 20:31:55
Berkina Volvo met Viessmann taxi bord door ruudns
Vandaag om 20:03:34
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Sven
Vandaag om 19:32:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Karben
Vandaag om 19:00:51
Laatste beurs voor Piet Peetoom (Godfather Models& Supply) 10/11 januari a.s. door Ronald Halma
Vandaag om 18:27:52
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 18:16:23
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Silvolde
Vandaag om 17:51:59
Bahnstrecke 5867 door Ronald Halma
Vandaag om 16:50:11
Goede wensen voor 2026 door Wim Vink
Vandaag om 16:15:16
MoBaBro.de door Marco1044
Vandaag om 15:52:36
Van Eijs naar Wijlre en naar Schin op Geul door dennie
Vandaag om 15:44:20
Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend? door Benelux795
Vandaag om 15:31:10
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door ES44C4
Vandaag om 14:58:44
Combine als lading: welke wagon geeft het beste resultaat door DJV
Vandaag om 14:51:13
REE Modèles 2022, nieuws van de fabrikant. door kar
Vandaag om 14:14:55
Molendaal, h0-baan, Nederlands tintje, Periode III-heden. 2,6x1,4m door Juroen
Vandaag om 13:16:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:58:11
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Frits C
Vandaag om 12:25:58
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door gdh
Vandaag om 12:16:48

Auteur Topic: Kleine vonkjes  (gelezen 6772 keer)

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
Re: Kleine vonkjes
« Reactie #15 Gepost op: 10 October 2008, 11:11:13 »
Normaal zie je weinig vonken aan de wielen, maar ze zijn er wel. En als je ze wilt zien, dan moet je in het donker gaan rijden.
De oorzaak dat een nieuwe set vonkt ligt waarschijnlijk in olie op de rails. De railstaven worden gemaakt door ze door profielblokken te trekken, en daar komt heel veel smeermiddel aan te pas. Resanten daarvan blijven aan de rails zitten, dus even met een lapje over de railkoppen en dan moet het vonken een stuk minder worden.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

santerdam

• Offline Offline
« Reactie #16 Gepost op: 10 October 2008, 11:18:03 »
mmhajvth, de spanning is inderdaad niet al te hoog. Maar het vermogen is blijkbaar hoog genoeg om toch tot vonkvorming te komen. Op staal zal zo'n vonkje waarschijnlijk geen kwaad kunnen, maar een modelspoorstaaf is duidelijk minder hard materiaal.

De tip van Klaas om de rails 'n keer schoon te maken lijkt me zeker zinvol. Eventueel een klein beetje wasbenzine gebruiken, wel daarna de rails met een droge lap nawrijven (wasbenzine laat wat residu -witte waas- na).

Sander

Petertrein81

• Offline Offline
  • Taurus en Vectron fan!!
« Reactie #17 Gepost op: 10 October 2008, 11:24:06 »
mmhajvth, de spanning is inderdaad niet al te hoog. Maar het vermogen is blijkbaar hoog genoeg om toch tot vonkvorming te komen. Op staal zal zo'n vonkje waarschijnlijk geen kwaad kunnen, maar een modelspoorstaaf is duidelijk minder hard materiaal.

Ik sluit me hier bij aan, vergeet niet dat het systeem van Roco toch aan zo'n 16 volt zit. Dat is al best veel, ondanks de relatief lage ampere.

Groet Petertrein81,

r0n

• Offline Offline
« Reactie #18 Gepost op: 10 October 2008, 11:29:01 »
@ Petertrein81
h0 is daarnaast ook een stukje zwaarder materieel. Hierdoor lijkt het mij dat je wielen net wat lastiger loskomen van de rails of dat er vuiligheid invloed heeft op het rijden. Misschien is dat dan ook wel de reden dat jij de vonkjes niet ziet. Kan natuurlijk ook zijn dat je baan heel mooi schoon is.

mmhajvth

• fulltime busy
  • Offline Offline
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
« Reactie #19 Gepost op: 10 October 2008, 11:40:15 »
Aan Roon,

Toen ik vroeger nog een klein manneke was en een H0 trein van "sinterklaas" kreeg,... kreeg ik daar ook prima vonken onderuit hoor!
En inderdaad dan mooi het licht uit doen want dan zag je het nog veel beter!  ;D

Overigens nog even aan santerdam en Petertrein81,
Als ik even zo vrij mag zijn te refereren aan een electirsche vliegenmepper die met behulp van de energie uit een batterijtje al lekker vonken kan wanneer ik een vlieg of mug ga BBQen, denk ik dat vonken maken met zelfs de laagste spanningen en Amperages wel te doen is.  :)
Maar om dan even tot een punt te komen,... Zelfs bij die 1,19 euro kostende Xenos vliegenmepper die echt niet van duurzaam staal is gemaakt, zie ik geen putjes of andersinds beschadigingen van vonken, terweil dat toch regelmatig op z'n best knettert!  ;D

Morraal: Ik moet het toch echt eerst zien voordat ik aanneem dat minitieuze vonkjes rails beschadigen  :-[

m.v.g.

Mark
love to build realistic     let's be kind.

santerdam

• Offline Offline
« Reactie #20 Gepost op: 10 October 2008, 11:48:12 »
Het putje zal wel in verhouding staan met het vermogen .... dat is het verschil tussen een vliegenmeppersvonkje en een 'inslag' van een Roco 10725 transformator (50VA). De centrale levert 3.2 A.

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
« Reactie #21 Gepost op: 10 October 2008, 11:59:38 »
Wat staat er in die handleiding over vonkjes, Wim ? Ik heb wel een handleiding van een andere Roco startstet (niet N-spoor) gelezen, maar daar kan ik niets vinden over vonkjes.

Sander

Sander, en de rest die over me heen viel, lezen lezen en nog eens lezen.

Wat staat er, er staat de volgende vraag.
Over de vonkjes zeg ik dat het normaal is, en dat er geen rede is tot paniek.
Het is zelfs zo normaal, dat je er nergens iets over terug kan vinden.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Kees van Norde

• Offline Offline
« Reactie #22 Gepost op: 10 October 2008, 12:04:50 »
Ik denk dat je de indruk wekte (ook bij mij) dat het in de handleiding moest staan door deze tekst:

"en lees de gebruiksaanwijzing eerst voordat je een volgende vraag hier neerzet."

Maar bedankt voor je bijdrage!
« Laatst bewerkt op: 10 October 2008, 12:08:53 door Kees van Norde »

Kees van Norde

• Offline Offline
« Reactie #23 Gepost op: 10 October 2008, 12:32:33 »
Ik denk dat Wim het inderdaad heeft doen overkomen dat ik niet in de handleiding heb gekeken voordat ik mijn vraag stelde.

Zo kwam het bij mij ook over, dus ik begrijp de reacties van iedereen.
Het is beter om dit in je onderschrift te zetten in dit geval om verwarring te voorkomen of dat je het iets anders had neergezet omdat het nu bij iedereen zo overkwam.

Hij bedoelde het waarschijnlijk goed dat je daar ook een hoop terug kan vinden.

Ik vind het vanzelfsprekend om eerst in de handleiding te kijken maar misschien had ik dit in mijn startpost moeten zetten.

Anyway ik ga het vanmiddag / vanavond uit mijn werk even schoonmaken en dan zal ik laten weten hoe het is afgelopen.

Dus met andere woorden geen ruzie want ik ben net nieuw op dit forum en heb het idee dat er door mijn vraag een hoop irritatie is voorgekomen.

Lief zijn voor elkaar :D

Gr. Kees.
« Laatst bewerkt op: 10 October 2008, 12:36:11 door Kees van Norde »

René Huibers

• Offline Offline
« Reactie #24 Gepost op: 10 October 2008, 12:37:34 »
Okay, genoeg over het lezen van handleidingen. Heb een aantal berichten verwijderd hierover.

Het verhaal van Wim kan blijkbaar op meerdere manieren uitgelegd worden. Zoals Wim later nog eens uitelegde sloeg het dus duidelijk niet op het vonkenverhaal.

René

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
« Reactie #25 Gepost op: 10 October 2008, 12:44:10 »
Kees, dat er niets op het web over terug te vinden is, is natuurlijk niet zo. Er staat meer dan genoeg over. Het ene zinninger dan het ander, maar er is genoeg te vinden.
Verder neem ik je niets kwalijk, als starter. Niet in alle handleidingen staat er iets over vonkjes, maar er zijn wel handleidingen waar het wel in staat.

Wat je hier een beetje uit kunt opmaken en leren is dat het te maken heeft met de contact druk. Het gewicht is gering, de spoorstaaf zal niet 100% vlak zijn de wielen niet 100% vlak en het contactvlak op zichzelf is heel erg klein. Het minste of geringste iets vrijkomen van het wiel, zal een vonkje veroorzaken.
En dat is wat jij ziet.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

mmhajvth

• fulltime busy
  • Offline Offline
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
« Reactie #26 Gepost op: 10 October 2008, 12:44:38 »
Dag Kees,

Als ik even zo vrij mag zijn wilde ik graag even (lief en aardig, dat sowiso  ;)) reageren.

Citaat van: Kees van Norde link
Hij bedoelde het waarschijnlijk goed dat je daar ook een hoop terug kan vinden.
Ik ging er ook vanuit dat Wim en sowiso iedereen het goed bedoeld (scheelt ook een hoop irritatie als je altijd van het goede uitgaat.)

Citaat
Ik vind het vanzelfsprekend om eerst in de handleiding te kijken maar misschien had ik dit in mijn startpost moeten zetten.
Eerlijk gezegd vind ik het ook vanzelfsprekend om daar vanuit te gaan dat mensen eerst kijken in de handleiding... Oke uitzonderingen bevestigen de regel... Maar wederom altijd uitgaan van de positive kant  :)

Citaat
Dus met andere woorden geen ruzie want ik ben net nieuw op dit forum en heb het idee dat er door mijn vraag een hoop irritatie is voorgekomen.

Lief zijn voor elkaar.
Ik denk niet door jouw vraag, Kees,  ;) dus maak je daarom geen zorgen!
Mensen hebben nou eenmaal verschillende karakters en die moet je leren kennen op den duur om er goed en makkelijk mee om te kunnen gaan. Dat werkt ook zo op een forum denk ik. Anyway als er al iets aan iemand zou liggen ligt het in deze in ieder geval niet aan jou!  :)

Tot slot aan Wim,
Dat vind ik nou echt een cool plaatje!  :D
Waar heb je die gevonden? Marklin uit de jaren '60 schat ik?

m.v.g.

Mark
« Laatst bewerkt op: 10 October 2008, 12:50:29 door mmhajvth »
love to build realistic     let's be kind.

Kees van Norde

• Offline Offline
« Reactie #27 Gepost op: 10 October 2008, 13:01:19 »
@wim
Ik zeg niet dat het niet op internet staat, het zal wel aan mijn zoekkunsten gelegen hebben :) Ik kon het in ieder geval niet vinden op de zoektermen die ik zei.

Maar heel erg bedankt voor de uitleg. Het stelt me weer een hoop gerust :)

@mmhajvth
Bedankt voor je uitleg, leuke mensen hier! Mooi dat jullie hier zo positief zijn, dit is namelijk niet op elk forum zo :)

Ik ga vanavond de baan even schoonmaken en kijken of het minder wordt, en anders zal het wel zo horen. Ik laat het nog weten of het verschil heeft gemaakt.

René Huibers

• Offline Offline
« Reactie #28 Gepost op: 10 October 2008, 13:13:25 »
Dit is zowel bij de loc en bij de wagons.

huh, zit er binnenverlichting in die wagons? Indien nee dan begrijp ik niet hoe daar vonkjes kunnen ontstaan. Of er zou algehele kortsluiting moeten ontstaan, maar dan zou de centrale wel ingrijpen lijkt me.
« Laatst bewerkt op: 11 October 2008, 22:58:38 door René Huibers »

HuubvG

• Offline Offline
« Reactie #29 Gepost op: 10 October 2008, 13:21:12 »
Als een bepaalde wagon of loc meer vonken trekt dan een enkel vonkje nu en dan, zou ik het toch even nazien. Uit ervaring kan ik zeggen dat een vonkentrekker - in mijn geval tussen wiel en rail - zowel inbranders veroorzaakt in het wiel, als in de rail!