Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door Casmir
Vandaag om 12:36:18
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door mamory
Vandaag om 12:28:29
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door basjuh1981
Vandaag om 12:17:38
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door basjuh1981
Vandaag om 12:10:43
C12c rijtuig door maartenvdb
Vandaag om 11:59:19
Tankinstallaties voor dieseltreinen door Benelux795
Vandaag om 11:58:17
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
Vandaag om 11:55:45
Mijnbouw Indonesië door NS264
Vandaag om 11:50:15
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Rob Ellerman
Vandaag om 11:49:24
Kato ETA 515 door Casmir
Vandaag om 11:17:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door 741230
Vandaag om 11:03:11
Project X...... door Met een sik
Vandaag om 11:00:59
Tram reageert niet door Luc2000
Vandaag om 11:00:27
Overstap naar HTM door Jan Bennink
Vandaag om 09:58:42
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 09:51:03
PCC tram Alfred Rieß door Jan Bennink
Vandaag om 09:48:38
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:42:30
Raadplaatje door chrvdv37402
Vandaag om 09:29:38
Omgeving Frankfurt am Main door martijnhaman
Vandaag om 09:03:25
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Wim Vink
Vandaag om 08:57:36
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
Vandaag om 08:54:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door martijnhaman
Vandaag om 08:48:03
Roco 2400, h0 door Huup
Vandaag om 08:39:44
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 00:17:43
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Wim Vink
11 October 2025, 23:45:35
Blokken, isoleren en bezetmelders. Help! door Camickaeze
11 October 2025, 23:44:23
De dingen die je kan maken uit een plaat. door bask185
11 October 2025, 23:32:54
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door bernhard67
11 October 2025, 23:24:22
Da's Daz 2 door hervé
11 October 2025, 22:56:07
De projecten van Ruben (NL H0) door Martijn193
11 October 2025, 22:50:20
  

Auteur Topic: Welke rails i.p.v. Marklin K-rails?  (gelezen 1104 keer)

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4613
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Welke rails i.p.v. Marklin K-rails?
« Gepost op: 09 October 2008, 14:24:22 »
Heren,

Onze clubbaan is zo'n 25 jaar geleden met Marklin K-rails aangelegd. Er wordt gebruik gemaakt van 15 graden wissels. De hart-op-hart afstand (HOH) van de rails is 57mm. Er werd tot voor kort zowel 2-rail als 3-rail gereden; vandaar de keuze in de tijd voor de K-rails.

Omdat we over willen naar een nieuwere rails, en we alleen nog maar met gelijkstroom willen gaan rijden, aan jullie de vraag,, welke rails komt wat geometrie en vooral wat HOH afstand het beste overeen met de K-rails? Ik ben zelf wel erg van Rocoline gecharmeerd, maar die heeft een HOH van 61 mm, en dat leidt in ons station waar 3 sporen naast elkaar liggen tussen 2 perrons in, tot de vervelende verandering dat de perrons verder uit elkaar moeten komen te liggen, waardoor de overkapping niet meer goed past.

Alvast hartelijk dank voor het meedenken!

Marco

maartenvanderburgt

  • Gast
Re: Welke rails i.p.v. Marklin K-rails?
« Reactie #1 Gepost op: 09 October 2008, 15:06:55 »
Tillig Elite heeft een hoh afstand van 59 mm. , althans voor de opgave van de bochten.
Afhankelijk van welke wissels je gebruikt in welke samenstelling kun je de hoh afstand verkleinen, door het verzagen van de wissels.
(Een handig hulpmiddel hierbij is de Planungsmappe: eerst papier knippen, dan pas echt zagen.)
Dat zou voor een deel ook bij RocoLine kunnen.

Zowel in RocoLine als in TilligElite heb ik zo zelf wisselstraten ontworpen, die dus aan de eigen behoeften voldoen.

Maarten.