Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Fotowedstrijd 2025 door Bob R.
Vandaag om 22:06:17
Modellbundesbahn in Brakel sluit in mei 2026 door Edde
Vandaag om 21:59:09
Layne, Somewhere South. door Frans Peeters
Vandaag om 21:52:41
Het schrootverwerkings bedrijf in aanbouw door ruudns
Vandaag om 21:43:51
Ontraxs 2026 door Ronaldk
Vandaag om 21:19:43
Raadplaatje door Charles_
Vandaag om 21:17:58
Modelwensen 2026 door spoorzeven
Vandaag om 20:52:53
Even voorstellen Niels uit Den Haag door Menno
Vandaag om 20:49:51
Stub switches door Ronald Halma
Vandaag om 20:06:18
lichtsluis een bezetmelding laten geven door Peter J K
Vandaag om 20:05:31
Camp 3 door GD
Vandaag om 19:38:17
Werkplaats Wael en Bosch door Forever Rocofan
Vandaag om 19:31:49
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 18:55:18
Pfarrerwinkel bahn door puntenglijder
Vandaag om 18:49:50
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 18:42:25
Yamorc 7001 dood door Mar-Cas
Vandaag om 17:58:06
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door Jelmer
Vandaag om 17:52:43
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:20:11
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door Stefan88
Vandaag om 17:13:46
Fleischmania Nostalgia door g-j
Vandaag om 16:37:38
Rheinburg, TP V/VI door Eric B
Vandaag om 16:09:06
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Scratchbuilt
Vandaag om 15:38:30
Berkina Volvo met Viessmann taxi bord door Eric B
Vandaag om 15:33:23
Bahnstrecke 5867 door gdh
Vandaag om 15:30:26
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door Frank 123
Vandaag om 15:28:06
Station Steenwijk poging 2 door Eric B
Vandaag om 15:11:02
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door NS264
Vandaag om 14:37:02
Baanbouw: NL Baan Kleindrecht in H0 door mikeya
Vandaag om 14:08:22
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
Vandaag om 13:44:21
Goede wensen voor 2026 door Wil uit ZO drenthe
Vandaag om 13:26:42
  

Auteur Topic: Plan K bouwen  (gelezen 3301 keer)

Boerammetje

  • Offline Offline
  • Berichten: 137
Plan K bouwen
« Gepost op: 18 September 2006, 19:47:56 »
Welaan! Met Rail Magazine 99 voor mijn snuit, veel goede moed en 3 plan D's is he toch gelukt om alles wat nu 2 Plan K's had moeten vormen van ellende en lijm aan elkaar aan elkaar te laten plakken. Fijn. Maar daarom nu de vraag:

Is er iemand die plan K wandjes kan plotten of etsen, of ze gewoon op de plank heeft liggen, ter verbouwing van een D-tje?

Dennis

  • Gast
Re: Plan K bouwen
« Reactie #1 Gepost op: 18 September 2006, 21:26:25 »
Is het zo`n grote operatie dan?

Ik heb mij eens laten vertellen dat het wel mee viel.

Jammer ik wou er ook ooit nog eens aan gaan beginnen.

Groeten,
Dennis

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9898
    • belse roestkraam
Re: Plan K bouwen
« Reactie #2 Gepost op: 18 September 2006, 21:59:24 »
uhm, zit je er niet mee dat de ramen dan anders ogen dan bij plan D's? Heb echt geen idee of dat spul door elkaar of apart reed... Als er trouwens plots zijn voor correcte vooroorlogse bolkoppen (liefst zo'n ABC of C) hou ik me aanbvolen. Heb al wel zo'n Roco-AB 7400, maar die is me eigenlijk te nieuw (van '39) en eigenlijk een omgespoten plan D natuurlijk. brrr.

CorvK

  • Offline Offline
  • Berichten: 94
Re: Plan K bouwen
« Reactie #3 Gepost op: 18 September 2006, 22:01:39 »
Boerammetje,

Heb je wel eens een foto van beide rijtuigen naast elkaar gehouden?
Zo groot zijn de verschillen n.l. niet.
Plan K bestond alleen uit AB's (8 ramers), Plan D kende alle uitvoeringen A, AB, B, C, RD en Post (L) (8 en 9 ramers). Kijk eens op  http://www.seinarm.nl/Staal/PlanD/tabid/135/Default.aspx daar staan b.v. alle Plan D's getekend.
Ik heb hier kopiën van org. tekeningen, een AB van Plan D had 8 ramen van 1350 mm en een Plan K (alleen AB's) had er 3 van 1350 mm en 5 van 1200 mm. De groots zichbare verschillen zaten in de kopwanden. Plan D had aan weerszijde van de vouwbalg een raam en Plan K had er maar aan een kant (gangpad zijde) een. Plan D had in de kopwanddeur twee schuifdeuren en een Plan K maar een.
Een derde klasse Plan D rijtuig had natuurlijk wel een raam meer in de zijwand.
« Laatst bewerkt op: 18 September 2006, 22:43:11 door CorvK »
Mvrgr Cor, die de grote vergeler maar niks vind. N(s) in II & III- kwarts country style

Boerammetje

  • Offline Offline
  • Berichten: 137
Re: Plan K bouwen
« Reactie #4 Gepost op: 19 September 2006, 01:00:15 »
@Floris: ik wil de roco A en B ramen er inzetten. Plan K reed o.a. in een stam bestaande uit een 1500, een 4 deurs stalen D en plan N. Daarvan is de K het laatste wat ik nog mis.

@Cor. Ik weet waar ik aan begin ;). Naast de genoemde verschillen zijn er nog sluitseinverschillen. Die moeten allemaal tot uiting komen. Ik heb diverse 8 en 9 raams D-tjes ter verzaging, maar het lijmt niet echt lekker, er zit verschil in raamhoogte tussen de A's en de B's en met wandjes zou het stukken simpeler zijn...

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9898
    • belse roestkraam
Re: Plan K bouwen
« Reactie #5 Gepost op: 19 September 2006, 13:10:18 »
Dan is er trouwens nog altijd de mogelijkheid van het zelf uitsnijden van wandjes... Ok, het is ook niet mijn favoriete werk, maar als een plan K al erg is zou ik zeggen veel succes met coupérijtuigen  ;D
grtz
Floris

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22769
Re: Plan K bouwen
« Reactie #6 Gepost op: 19 September 2006, 14:28:26 »
D'r is toch al een mooie plan K?  8)

Nou ik er aan denk. Wat is eigenlijk de lengteschaal van de Fleischmann plan K? Als die niet erg afwijkt, kun je misschien de zijwandjes daarvan gebruiken. Heeft mooi ingezet glaswerk trouwens.
« Laatst bewerkt op: 19 September 2006, 15:16:15 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9898
    • belse roestkraam
Re: Plan K bouwen
« Reactie #7 Gepost op: 19 September 2006, 15:24:12 »
de flmn-plan K is 18 mm korter dan de roco-plan D. En hij heeft een heel geile opgegoten 1e klasse-streep.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22769
Re: Plan K bouwen
« Reactie #8 Gepost op: 19 September 2006, 15:45:12 »
Maar is die daarmee ook 18 mm te kort?
Voor meegegoten strepen is er schuurpapier op aard.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9898
    • belse roestkraam
Re: Plan K bouwen
« Reactie #9 Gepost op: 19 September 2006, 15:53:51 »
ja weet ik veel... plan K is moderne zooi dus daar weet ik niets van, jullie horen dat te weten   ;D

Julius

  • Offline Offline
  • Berichten: 638
Re: Plan K bouwen
« Reactie #10 Gepost op: 19 September 2006, 16:32:18 »
Kijkend op de site van Martijn Haman zie ik dat K en D even lang zouden moeten zijn, ding is dus - zoals verwacht - veel te kort.

CorvK

  • Offline Offline
  • Berichten: 94
Re: Plan K bouwen
« Reactie #11 Gepost op: 19 September 2006, 17:56:12 »
Kijkend op de site van Martijn Haman zie ik dat K en D even lang zouden moeten zijn, ding is dus - zoals verwacht - veel te kort.

@ Julius: Klopt, de buitenmaten van Plan D en K zijn exact gelijk.

@ Boerammetje: Sluitseinen van een K zitten onder een soort kapje en die van de D liggen vlak in de daklijn. De K had ook op ieder draaistel een dynamo, de D maar op één van de twee.
Mvrgr Cor, die de grote vergeler maar niks vind. N(s) in II & III- kwarts country style

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2523
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: Plan K bouwen
« Reactie #12 Gepost op: 19 September 2006, 18:10:24 »
Citaat
De K had ook op ieder draaistel een dynamo, de D maar op één van de twee

Het mooie is dat Roco wel op beide draaistellen van een plan-D-rijtuig er een monteert. Heb je er mooi 1 over voor een ander rijtuig of als reserve! ;D

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom