Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Einde Koemo ballast ??? door MichielB
Vandaag om 18:57:36
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door Sicco Dierdorp
Vandaag om 18:55:04
Aachenau West door MichielB
Vandaag om 18:48:39
Jeugdsentiment (show je oude treintjes) door thonis
Vandaag om 18:36:00
US diorama in H0 door defender
Vandaag om 18:15:00
Openen Lima Hondekop door Mispoes
Vandaag om 17:59:32
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ben
Vandaag om 17:53:38
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Daan!
Vandaag om 16:44:54
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 16:43:58
Haandrecht materieel door AB 7216
Vandaag om 16:41:36
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door tothebeach
Vandaag om 16:35:01
LS Models 2024 door Daan!
Vandaag om 16:34:44
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door LMX
Vandaag om 16:34:44
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Ben
Vandaag om 16:14:12
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door sdz1976
Vandaag om 16:08:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 15:56:35
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door dh3201
Vandaag om 15:30:48
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door Falkenberg
Vandaag om 14:43:38
ACME 2024 met NS ICNG! door Daan!
Vandaag om 14:09:36
"Nederlandse" modellen door ArjanB
Vandaag om 14:07:20
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 10:52:24
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:02:44
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:43:30
Baan in Los Angeles door Jelmer
Vandaag om 08:56:38
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:55:03
Bouw van materieel 40 treinstellen door Jelmer
Vandaag om 08:48:06
NS 8400 van Werps door Huup
18 april 2024, 23:17:50
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 april 2024, 23:17:45
Bisonkit verdunner door Deetrein
18 april 2024, 23:16:25
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door reinderlf
18 april 2024, 23:02:30
  

Auteur Topic: Plan K bouwen  (gelezen 2900 keer)

Boerammetje

  • Offline Offline
  • Berichten: 125
Plan K bouwen
« Gepost op: 18 september 2006, 19:47:56 »
Welaan! Met Rail Magazine 99 voor mijn snuit, veel goede moed en 3 plan D's is he toch gelukt om alles wat nu 2 Plan K's had moeten vormen van ellende en lijm aan elkaar aan elkaar te laten plakken. Fijn. Maar daarom nu de vraag:

Is er iemand die plan K wandjes kan plotten of etsen, of ze gewoon op de plank heeft liggen, ter verbouwing van een D-tje?

Dennis

  • Gast
Re: Plan K bouwen
« Reactie #1 Gepost op: 18 september 2006, 21:26:25 »
Is het zo`n grote operatie dan?

Ik heb mij eens laten vertellen dat het wel mee viel.

Jammer ik wou er ook ooit nog eens aan gaan beginnen.

Groeten,
Dennis

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9859
    • belse roestkraam
Re: Plan K bouwen
« Reactie #2 Gepost op: 18 september 2006, 21:59:24 »
uhm, zit je er niet mee dat de ramen dan anders ogen dan bij plan D's? Heb echt geen idee of dat spul door elkaar of apart reed... Als er trouwens plots zijn voor correcte vooroorlogse bolkoppen (liefst zo'n ABC of C) hou ik me aanbvolen. Heb al wel zo'n Roco-AB 7400, maar die is me eigenlijk te nieuw (van '39) en eigenlijk een omgespoten plan D natuurlijk. brrr.

CorvK

  • Offline Offline
  • Berichten: 94
Re: Plan K bouwen
« Reactie #3 Gepost op: 18 september 2006, 22:01:39 »
Boerammetje,

Heb je wel eens een foto van beide rijtuigen naast elkaar gehouden?
Zo groot zijn de verschillen n.l. niet.
Plan K bestond alleen uit AB's (8 ramers), Plan D kende alle uitvoeringen A, AB, B, C, RD en Post (L) (8 en 9 ramers). Kijk eens op  http://www.seinarm.nl/Staal/PlanD/tabid/135/Default.aspx daar staan b.v. alle Plan D's getekend.
Ik heb hier kopiën van org. tekeningen, een AB van Plan D had 8 ramen van 1350 mm en een Plan K (alleen AB's) had er 3 van 1350 mm en 5 van 1200 mm. De groots zichbare verschillen zaten in de kopwanden. Plan D had aan weerszijde van de vouwbalg een raam en Plan K had er maar aan een kant (gangpad zijde) een. Plan D had in de kopwanddeur twee schuifdeuren en een Plan K maar een.
Een derde klasse Plan D rijtuig had natuurlijk wel een raam meer in de zijwand.
« Laatst bewerkt op: 18 september 2006, 22:43:11 door CorvK »
Mvrgr Cor, die de grote vergeler maar niks vind. N(s) in II & III- kwarts country style

Boerammetje

  • Offline Offline
  • Berichten: 125
Re: Plan K bouwen
« Reactie #4 Gepost op: 19 september 2006, 01:00:15 »
@Floris: ik wil de roco A en B ramen er inzetten. Plan K reed o.a. in een stam bestaande uit een 1500, een 4 deurs stalen D en plan N. Daarvan is de K het laatste wat ik nog mis.

@Cor. Ik weet waar ik aan begin ;). Naast de genoemde verschillen zijn er nog sluitseinverschillen. Die moeten allemaal tot uiting komen. Ik heb diverse 8 en 9 raams D-tjes ter verzaging, maar het lijmt niet echt lekker, er zit verschil in raamhoogte tussen de A's en de B's en met wandjes zou het stukken simpeler zijn...

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9859
    • belse roestkraam
Re: Plan K bouwen
« Reactie #5 Gepost op: 19 september 2006, 13:10:18 »
Dan is er trouwens nog altijd de mogelijkheid van het zelf uitsnijden van wandjes... Ok, het is ook niet mijn favoriete werk, maar als een plan K al erg is zou ik zeggen veel succes met coupérijtuigen  ;D
grtz
Floris

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21666
Re: Plan K bouwen
« Reactie #6 Gepost op: 19 september 2006, 14:28:26 »
D'r is toch al een mooie plan K?  8)

Nou ik er aan denk. Wat is eigenlijk de lengteschaal van de Fleischmann plan K? Als die niet erg afwijkt, kun je misschien de zijwandjes daarvan gebruiken. Heeft mooi ingezet glaswerk trouwens.
« Laatst bewerkt op: 19 september 2006, 15:16:15 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9859
    • belse roestkraam
Re: Plan K bouwen
« Reactie #7 Gepost op: 19 september 2006, 15:24:12 »
de flmn-plan K is 18 mm korter dan de roco-plan D. En hij heeft een heel geile opgegoten 1e klasse-streep.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21666
Re: Plan K bouwen
« Reactie #8 Gepost op: 19 september 2006, 15:45:12 »
Maar is die daarmee ook 18 mm te kort?
Voor meegegoten strepen is er schuurpapier op aard.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9859
    • belse roestkraam
Re: Plan K bouwen
« Reactie #9 Gepost op: 19 september 2006, 15:53:51 »
ja weet ik veel... plan K is moderne zooi dus daar weet ik niets van, jullie horen dat te weten   ;D

Julius

  • Offline Offline
  • Berichten: 638
Re: Plan K bouwen
« Reactie #10 Gepost op: 19 september 2006, 16:32:18 »
Kijkend op de site van Martijn Haman zie ik dat K en D even lang zouden moeten zijn, ding is dus - zoals verwacht - veel te kort.

CorvK

  • Offline Offline
  • Berichten: 94
Re: Plan K bouwen
« Reactie #11 Gepost op: 19 september 2006, 17:56:12 »
Kijkend op de site van Martijn Haman zie ik dat K en D even lang zouden moeten zijn, ding is dus - zoals verwacht - veel te kort.

@ Julius: Klopt, de buitenmaten van Plan D en K zijn exact gelijk.

@ Boerammetje: Sluitseinen van een K zitten onder een soort kapje en die van de D liggen vlak in de daklijn. De K had ook op ieder draaistel een dynamo, de D maar op één van de twee.
Mvrgr Cor, die de grote vergeler maar niks vind. N(s) in II & III- kwarts country style

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2519
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: Plan K bouwen
« Reactie #12 Gepost op: 19 september 2006, 18:10:24 »
Citaat
De K had ook op ieder draaistel een dynamo, de D maar op één van de twee

Het mooie is dat Roco wel op beide draaistellen van een plan-D-rijtuig er een monteert. Heb je er mooi 1 over voor een ander rijtuig of als reserve! ;D

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom