Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Even voorstellen Niels uit Den Haag door RallyAstra
Vandaag om 22:38:36
Roco 42616 door Ronald69
Vandaag om 22:38:20
3e US Convention op 11 en 12 april 2026, locatie De Pol Aalten NL door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 21:42:58
Modelwensen 2026 door Jan Breman
Vandaag om 21:41:36
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door MOVisser
Vandaag om 21:32:35
Yamorc 7001 dood door Reinout van Rees
Vandaag om 21:16:47
Pfarrerwinkel bahn door william_2
Vandaag om 21:08:02
sluitverlichting op paar goederenwagens 3 rail door bellejt
Vandaag om 21:05:38
Fotowedstrijd 2025 door Bob R.
Vandaag om 20:31:55
Berkina Volvo met Viessmann taxi bord door ruudns
Vandaag om 20:03:34
Tandwielen Fleischmann BR 80 door stoombr38
Vandaag om 19:56:49
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Sven
Vandaag om 19:32:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Karben
Vandaag om 19:00:51
Laatste beurs voor Piet Peetoom (Godfather Models& Supply) 10/11 januari a.s. door Ronald Halma
Vandaag om 18:27:52
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 18:16:23
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Silvolde
Vandaag om 17:51:59
Bahnstrecke 5867 door Ronald Halma
Vandaag om 16:50:11
Goede wensen voor 2026 door Wim Vink
Vandaag om 16:15:16
MoBaBro.de door Marco1044
Vandaag om 15:52:36
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door Jelmer
Vandaag om 15:45:01
Van Eijs naar Wijlre en naar Schin op Geul door dennie
Vandaag om 15:44:20
Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend? door Benelux795
Vandaag om 15:31:10
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door ES44C4
Vandaag om 14:58:44
Combine als lading: welke wagon geeft het beste resultaat door DJV
Vandaag om 14:51:13
REE Modèles 2022, nieuws van de fabrikant. door kar
Vandaag om 14:14:55
Molendaal, h0-baan, Nederlands tintje, Periode III-heden. 2,6x1,4m door Juroen
Vandaag om 13:16:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:58:11
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Frits C
Vandaag om 12:25:58
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door gdh
Vandaag om 12:16:48
foto's van "Nederlandse" Tds'en door Wies
Vandaag om 11:52:20
  

Auteur Topic: Concurentie voor het spoor?  (gelezen 1334 keer)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Online Online
  • Berichten: 12572
    • sleutelspoor
Concurentie voor het spoor?
« Gepost op: 02 October 2008, 15:33:13 »
Schepen via tunnel door de Alpen

De Tirol-Adria Ltd in Londen heeft een plan ontwikkeld om de Donau te verbinden met de Adriatische Zee bij Venetië. Hiervoor moeten kanalen van Passau naar Venetië worden gegraven. Zo'n verbinding zou de autoweg over de Brennerpas kunnen ontlasten en milieuvriendelijker vervoer mogelijk maken.

De ‘trans-Alpine' vaarweg heeft een lengte van 700 kilometer. Het traject verloopt via de Inn, Adige, Gardasee, Mincio en de Po. In het plan komt een tunnel voor, een 78 kilometer lange tunnel tussen Innsbruck en Gargazon in Zuid-Tirol bestaande uit twee buizen met een doorsnede van veertien tot vijftien meter. De buizen lopen onder de Alpen door en monden op een hoogte van 550 meter boven de zeespiegel uit in het dal van de Adige.
Helemaal nieuw is het idee niet, schrijft weekblad Schuttevaer. In het midden van de negentiende eeuw waren er plannen vrachtschepen over de Bremmer te trekken. In de tweede helft van de negentiende eeuw verloor het goederentransport over water haar aantrekkingskracht. Spoorvervoer en later wegvervoer kwamen ervoor in de plaats.

Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4871
    • Filmpjes op YouTube
Re: Concurentie voor het spoor?
« Reactie #1 Gepost op: 02 October 2008, 15:47:05 »
Zelden zulk een surrealistisch plan gelezen.

- Kwanta Kosta? Dat halen ze er echt nooit meer uit.... Zeker als je je realiseert dat er over een groot gedeelte van het traject (buiten de tunnel) een hoop aanpassingen moeten worden gedaan.

- Hoe denken ze een redelijk formaat schip in Innsbruck te krijgen?
Ben er geweest, in die snelstromende rivier kun je geen fatsoenlijk schip kwijt, nog los van de verschillende waterpeilen en de infra.

- Veiligheid in de tunnel?

- Hoe worden de 550 meter hoogteverschil overwonnen?

- Is maar voor een klein aantal schepen geschikt;


https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

Gripen

  • Offline Offline
  • Berichten: 382
Re: Concurentie voor het spoor?
« Reactie #2 Gepost op: 02 October 2008, 16:09:39 »

Wilde ideeën opwerpen is niet slecht, meteen de beperkingen zien wel.

Zo komt de mensheid niet verder.

Er is een oplossing voor elk probleem hoewel het onoverkomelijk lijkt.
H0 - Multimaus - Tillig Elite - TP I-V

mmhajvth

  • fulltime busy
  • Offline Offline
  • Berichten: 3272
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
Re: Concurentie voor het spoor?
« Reactie #3 Gepost op: 02 October 2008, 16:32:51 »
Opzich ben ik het met Gripen eens,

Hoewel ik zeker in dit geval toch eerder een spoorverdubbeling zie komen, dan de plaatsing van een kanaal.   ;)
love to build realistic     let's be kind.

Gerrit F

  • Offline Offline
  • Berichten: 2090
  • Zelfportret
Re: Concurentie voor het spoor?
« Reactie #4 Gepost op: 02 October 2008, 17:42:09 »
Is dit ook niet een beetje z'n project als "Railbus komt terug......"
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=10876.msg162940#msg162940.
Daar had je bijvoorbeeld ook Wubbo Ockels, die dat plan heeft/had van een super snelle bus.
Het is voor velen in, alleen al de aanloop van z'n project, niet van belang of het uitgevoerd gaat worden dan wel meer zo iets van; "hoe lang kan ik er geld aan verdienen".

Gerrit F
Gerrit F

Van de draad af....

Gripen

  • Offline Offline
  • Berichten: 382
Re: Concurentie voor het spoor?
« Reactie #5 Gepost op: 02 October 2008, 20:00:32 »
En het opwekken van energie uit de uitwisseling van ionen tussen zout en zoet water moeten we ook maar niet aan beginnen?

Elke grote stap vooruit is begonnen met een "idioot" idee want wat moet je nou met fietsen, vliegtuigen, auto's, radio's, telefoons etc. Hoewel, in het geval van de telefoon is de mobiele wel de meest debiele. In het gebruik dan, niet in idee.
H0 - Multimaus - Tillig Elite - TP I-V