Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door hervé
Vandaag om 13:07:44
Raadplaatje door Whis
Vandaag om 13:03:45
Baan in Los Angeles door AndrevdG
Vandaag om 12:51:23
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 12:44:05
zoeken waar een draad zit op de baan door Hasenwald
Vandaag om 12:39:07
C12c rijtuig door spoorijzer
Vandaag om 12:31:45
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Huup
Vandaag om 11:53:14
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:49:54
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door Jelmer
Vandaag om 11:42:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door jerrytrein
Vandaag om 11:31:24
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 11:23:30
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 10:41:33
Roco Loc trilt 1 kant op bij optrekken icm klokanker door MadhouseNL
Vandaag om 10:32:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rob Ellerman
Vandaag om 10:09:36
Spoor nul RijGroep NoordOost/Nederland door bernhard67
Vandaag om 09:39:25
Blokken, isoleren en bezetmelders. Help! door AdLoc
Vandaag om 09:29:28
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 09:14:11
Terschellinger Spoor door roco
Vandaag om 07:57:18
Arlbergbahn.. ? door spoorijzer
Vandaag om 07:45:25
Modelspoorbaan van Einte door Frits C
Vandaag om 07:13:28
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Frits C
Vandaag om 07:03:31
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 05:11:03
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door bernhard67
12 October 2025, 23:57:13
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
12 October 2025, 23:51:11
De projecten van Ruben (NL H0) door Ruben90
12 October 2025, 23:21:04
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald69
12 October 2025, 23:01:42
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
12 October 2025, 22:18:35
Kato ETA 515 door Benelux795
12 October 2025, 21:29:39
Tankinstallaties voor dieseltreinen door Benelux795
12 October 2025, 21:22:44
Dissel loc-tender van fleischmann BR 50, 4179 door Spoorzoeker58
12 October 2025, 21:03:32
  

Auteur Topic: Concurentie voor het spoor?  (gelezen 1284 keer)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12505
    • sleutelspoor
Concurentie voor het spoor?
« Gepost op: 02 October 2008, 15:33:13 »
Schepen via tunnel door de Alpen

De Tirol-Adria Ltd in Londen heeft een plan ontwikkeld om de Donau te verbinden met de Adriatische Zee bij Venetië. Hiervoor moeten kanalen van Passau naar Venetië worden gegraven. Zo'n verbinding zou de autoweg over de Brennerpas kunnen ontlasten en milieuvriendelijker vervoer mogelijk maken.

De ‘trans-Alpine' vaarweg heeft een lengte van 700 kilometer. Het traject verloopt via de Inn, Adige, Gardasee, Mincio en de Po. In het plan komt een tunnel voor, een 78 kilometer lange tunnel tussen Innsbruck en Gargazon in Zuid-Tirol bestaande uit twee buizen met een doorsnede van veertien tot vijftien meter. De buizen lopen onder de Alpen door en monden op een hoogte van 550 meter boven de zeespiegel uit in het dal van de Adige.
Helemaal nieuw is het idee niet, schrijft weekblad Schuttevaer. In het midden van de negentiende eeuw waren er plannen vrachtschepen over de Bremmer te trekken. In de tweede helft van de negentiende eeuw verloor het goederentransport over water haar aantrekkingskracht. Spoorvervoer en later wegvervoer kwamen ervoor in de plaats.

Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4750
    • Filmpjes op YouTube
Re: Concurentie voor het spoor?
« Reactie #1 Gepost op: 02 October 2008, 15:47:05 »
Zelden zulk een surrealistisch plan gelezen.

- Kwanta Kosta? Dat halen ze er echt nooit meer uit.... Zeker als je je realiseert dat er over een groot gedeelte van het traject (buiten de tunnel) een hoop aanpassingen moeten worden gedaan.

- Hoe denken ze een redelijk formaat schip in Innsbruck te krijgen?
Ben er geweest, in die snelstromende rivier kun je geen fatsoenlijk schip kwijt, nog los van de verschillende waterpeilen en de infra.

- Veiligheid in de tunnel?

- Hoe worden de 550 meter hoogteverschil overwonnen?

- Is maar voor een klein aantal schepen geschikt;


https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

Gripen

  • Offline Offline
  • Berichten: 382
Re: Concurentie voor het spoor?
« Reactie #2 Gepost op: 02 October 2008, 16:09:39 »

Wilde ideeën opwerpen is niet slecht, meteen de beperkingen zien wel.

Zo komt de mensheid niet verder.

Er is een oplossing voor elk probleem hoewel het onoverkomelijk lijkt.
H0 - Multimaus - Tillig Elite - TP I-V

mmhajvth

  • fulltime busy
  • Offline Offline
  • Berichten: 3272
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
Re: Concurentie voor het spoor?
« Reactie #3 Gepost op: 02 October 2008, 16:32:51 »
Opzich ben ik het met Gripen eens,

Hoewel ik zeker in dit geval toch eerder een spoorverdubbeling zie komen, dan de plaatsing van een kanaal.   ;)
love to build realistic     let's be kind.

Gerrit F

  • Offline Offline
  • Berichten: 2090
  • Zelfportret
Re: Concurentie voor het spoor?
« Reactie #4 Gepost op: 02 October 2008, 17:42:09 »
Is dit ook niet een beetje z'n project als "Railbus komt terug......"
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=10876.msg162940#msg162940.
Daar had je bijvoorbeeld ook Wubbo Ockels, die dat plan heeft/had van een super snelle bus.
Het is voor velen in, alleen al de aanloop van z'n project, niet van belang of het uitgevoerd gaat worden dan wel meer zo iets van; "hoe lang kan ik er geld aan verdienen".

Gerrit F
Gerrit F

Van de draad af....

Gripen

  • Offline Offline
  • Berichten: 382
Re: Concurentie voor het spoor?
« Reactie #5 Gepost op: 02 October 2008, 20:00:32 »
En het opwekken van energie uit de uitwisseling van ionen tussen zout en zoet water moeten we ook maar niet aan beginnen?

Elke grote stap vooruit is begonnen met een "idioot" idee want wat moet je nou met fietsen, vliegtuigen, auto's, radio's, telefoons etc. Hoewel, in het geval van de telefoon is de mobiele wel de meest debiele. In het gebruik dan, niet in idee.
H0 - Multimaus - Tillig Elite - TP I-V