Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roco Fccpps, overzicht van Roco-modellen. door metpetergaathetbeter
Vandaag om 01:23:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 00:00:04
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Rob Bennis
14 August 2025, 23:16:59
Bouw van een materieel 46 vierwagenstel door Rob Bennis
14 August 2025, 23:10:08
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
14 August 2025, 22:55:04
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Tjalling
14 August 2025, 22:46:37
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Reeks77
14 August 2025, 22:39:46
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Overet
14 August 2025, 22:04:43
Raadplaatje door Lars Smelter
14 August 2025, 21:50:23
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door nighttrain1
14 August 2025, 21:50:18
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door mamory
14 August 2025, 21:30:54
Aanpassen baanplan bestaande baan door Ronald69
14 August 2025, 20:52:02
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
14 August 2025, 20:22:24
Fleischmann Anna ombouw. door defender
14 August 2025, 20:19:47
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
14 August 2025, 20:15:03
Sfeer op je modelbaan door BartvD
14 August 2025, 19:29:41
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
14 August 2025, 18:37:08
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
14 August 2025, 17:25:32
Aachenau West door tijgernootje
14 August 2025, 16:43:07
US diorama in H0 door tijgernootje
14 August 2025, 16:33:38
Rijnstraat door tijgernootje
14 August 2025, 16:32:24
Da's Daz 2 door Huup
14 August 2025, 15:59:06
Wat was jullie allereerste loc? door tijgernootje
14 August 2025, 15:25:46
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door 741230
14 August 2025, 15:21:31
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door spoorijzer
14 August 2025, 14:05:28
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
14 August 2025, 13:55:02
Kranenberg, een exercitie in code 70 door Met een sik
14 August 2025, 13:40:25
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Bas, Dordrecht
14 August 2025, 13:18:06
Yamorc booster door Ben
14 August 2025, 12:50:26
Spoor op industrieterrein Lage Weide door tijgernootje
14 August 2025, 12:26:46

Auteur Topic: K-Terp - (baanplan N)  (gelezen 4154 keer)

X-GUZ

• Offline Offline
K-Terp - (baanplan N)
« Gepost op: 02 October 2008, 09:55:28 »
Na 25 jaar probeer ik mijn oude hobby weer op te pakken, en zie dat er in die tijd verschrikkelijk veel veranderd is, zoals digitaal, en baanplannen met de computer maken.
Vroeger nam ik gewoon een groot stuk spaanplaat, plakte daar een vel gras op en dan de rails er op met spijkertjes. Van baanplannen had ik toen nog nooit gehoord, gewoon de rails er op en maar zien waar je uit kwam, als het niet helemaal paste dan een beetje doorbuigen.
En alleen maar R1 bochten, waarom weet ik niet meer maar denk dat dit de goedkoopsten waren omdat alles betaald moest worden van een paar centen die ik bij de boer (tegenwoordig noemt men dat de agrarische industrie) verdiende.
Maar nu wil ik het toch beter doen en dan eerst maar beginnen met een baanplan, dan de rails gaan verzamelen en in tussentijd de bakken maken (2 stuks) welke bij uitzondering uit elkaar moeten kunnen voor transport.
In eerste instantie zullen de locs digitaal gestuurd worden met een Multimaus,2e stap de wissels ook digitaal en later omgebouwen tot volledig digitaal aangestuurd door koploper.

Het baanplan
Na vele avonden achter de computer, en ongeveer 200 probeersels  :-| denk ik dat ik nu een redelijk baanplan heb "opgeschetst" graag een mening over dit plan gevraagd zodat ik nog dingen kan gaan wijzigen voordat ik de volgende stappen ga nemen.
De afmetingen van het plan zijn 260 x 160cm, de kopse kanten (onder en rechts zijn ieder 100cm. De modules zijn dus ieder 160 x 100cm.

Bij voorbaat dank,
Klaas Terpstra.

Klik op het baanplan voor een vergroting.
« Laatst bewerkt op: 05 October 2008, 18:49:19 door Hans van de Burgt »

X-GUZ

• Offline Offline
Re: Opmerkingen gevraagd op baanplan --Klaas Terpstra-- (baanplan N)
« Reactie #1 Gepost op: 02 October 2008, 20:51:00 »
Nou ja, de eerste wijzigingen heb ik al aangebracht.
Het rangeergedeelte vond ik veel te kort en heb dat nu langer gemaakt, hiervoor moest ik het baanplan ook een stuk langer maken.
De afmetingen van de bakken zijn nu 160 x 100cm en één van 200 x 100cm, gelukkig is het niet de bedoeling om ze vaak uitelkaar te halen.
De totale afmetingen komen hierbij op 300 x 160cm, langer dan 3 meter kan ook niet want anders moet hij door een spouwmuur  :D .
Ook voor het station heb ik een wijziging in het railtraject aangebrach omdat anders het eiland perron er niet tussen zou passen (en het station erbij getekend). Voorbij het staqtion is nog een extra wisselpartij gekomen anders zou bij start vanaf het station allen maar weer terrug naar het station kunnen worden gereden.
Voor het gemak heb ik nog cijvers en leters op de rasterlijnen aangebracht zodat reacties over bepaalde gedeeltes makkelijker uitgelegd kunnen worden.
Ook is het al een beetje aangekleed (kan bijna niet wachten om echt te beginnen)
Ik zat er nog over te denken om de bijde binnenringen bij B4 en H1 met elkaar te verbinden maar kan geen passende wissels vinden.

Klik op het baanplan voor een vergroting.
« Laatst bewerkt op: 02 October 2008, 21:44:12 door K-Terp »

JaJo

• Offline Offline
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
« Reactie #2 Gepost op: 02 October 2008, 21:47:36 »
Hee het baanplan wijzigt waar ik bij zit. ;D
Citaat
kan bijna niet wachten om echt te beginnen

Wat let je Klaas gewoon beginnen. Ik vind het er leuk uitzien.

Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Han Zijlstra

• Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
« Reactie #3 Gepost op: 02 October 2008, 22:07:45 »
Je vraagt wat je krijgt wat ;D
Waarom begint toch iedereen met een station recht in het midden van een baan. Veel ontwerpen die ik maak voor mensen hebben soms geen eens een station omdat het stilstaan eigenlijk niet leuk is. Verder wil men ppk vaak een te groot station tov de baan lengte. Reken maar ens uit wat een doorsnee klein station als bv Wolvega voor lengte al vraagt.
Denk ook eens aan een station in een boog zodat het verloop wat vloeiender wordt. Flex rails ipv de gemakkelijke stukjes geeft al een fraaier gezicht.
Je hebt aardig wat ruimte maar je bekijkt de baan altijd vanuit 1 gezichtspunt nl je bedieningspot. Een u baan of een rondlopende baan geeft veel meer afwisseling omdat je nu eenmaal niet de helebaan in 1 keer kunt overzien.  Dat betekent voor je ruimte benutting vaak smallere bakken ( 30 cm is soms al genoeg en alleen op een stations stuk wat breder.

Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

santerdam

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 02 October 2008, 22:20:25 »
Je hebt 300 x 160cm ruimte, dat is best wel fraai. De loop in het baanplan ziet er ook leuk uit. Functioneel gezien, verwacht ik echter een beperking. De lichtblauwe sporen zijn de opstelsporen. Die zijn allemaal ongeveer 60 cm.
De layout van het hoofd rangeer gebied in het midden geeft vrij snel sproblemen als je treinen iets langer zijn. Voor mijn gevoel is 60 cm wel erg kort als maximale lengte. (Ga je H0 of N-spoor rijden ?). Treinen zijn vaak 1+ meter en 2 meter zie je ook regelmatig.

Kun je aan de achterkant de baan bereiken ? (rondlopen) Zo niet, verwacht ik problemen langs de hele bovenrand. Reken met een bruikbare armlengte van 60-70 cm maximaal. Bij de hoek linksboven (A-H, 1-8) kun je helemaal niet komen, als er iets gebeurt.

Sander

X-GUZ

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 03 October 2008, 08:04:54 »
Waarom begint toch iedereen met een station recht in het midden van een baan. Veel ontwerpen die ik maak voor mensen hebben soms geen eens een station omdat het stilstaan eigenlijk niet leuk is.

Ik vind een station eigenlijk een must, er komen ook passagierstreinen op te rijden en die zullen toch een keer bij een station stil moeten staan.
En dat is toch leuk als een trein bij een station stil gaat staan en even later weer wegrijdt.
In het midden? Tja daar heb je gelijk in, het was niet de opset om dit in het midden te willen hebben maar hier kwam het qua ruimte het beste uit.
Ik zal proberen een andere plaats te creëren.
Flexrail vind ik persoonlijk eigenlijk ondingen (sorry) om mee te werken, het resultaat is inderdaad mooier.

Denk ook eens aan een station in een boog zodat het verloop wat vloeiender wordt.

Is dat wel mogelijk in combinatie met een perron eiland?

De layout van het hoofd rangeer gebied in het midden geeft vrij snel sproblemen als je treinen iets langer zijn. Voor mijn gevoel is 60 cm wel erg kort als maximale lengte. (Ga je H0 of N-spoor rijden ?). Treinen zijn vaak 1+ meter en 2 meter zie je ook regelmatig.

Kun je aan de achterkant de baan bereiken ? (rondlopen) Zo niet, verwacht ik problemen langs de hele bovenrand. Reken met een bruikbare armlengte van 60-70 cm maximaal. Bij de hoek linksboven (A-H, 1-8) kun je helemaal niet komen, als er iets gebeurt.

Beste Sander, het is een N baanplan, dus met de lengte van de rangeerbanen verwacht ik geen problemen, zoals het in het eerste plan getekend was wel.
Mijn eigen lengte is 2mtr, en ik kan er aan de voorkant helemaal bij komen (op schets is dat de gehele onderkant incl de kop) en aan de achterkant kan ik er bij (op schets daar waar de letters staan). 
« Laatst bewerkt op: 03 October 2008, 08:11:34 door K-Terp »

Han Zijlstra

• Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
« Reactie #6 Gepost op: 03 October 2008, 08:31:55 »
Ja hoor perroneiland in en boog hoeft geen enkel probleem te geven.
een ander punt van overweging is de dubbele hoofdspoor baan die je creert. Als ik het goed zie is de binnste lus erg kleien en zal elke trein die daar rijdt binnen no time weer terug zijn op het station. De buiten ring is wat langer onderweg. Denk ook eens na over de zin van het station. Is het voor een grote stad? , een dorp of een splitsingsstation? Verder zie ik nog een soort van keerlus walhalla maar dat hoeft geen probleem te zijn.
Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

Saraan

• Offline Offline
    • Brussel-Noord anno 1920
« Reactie #7 Gepost op: 03 October 2008, 09:13:18 »
Je hebt een mooie ruimte ter beschikking, maar je legt er 2 cirkels op, die je dan met een station met elkaar verbindt. Ik denk dat deze baan je zeer snel gaat vervelen. Zoals je al aangaf, wil je meer dan gewoon rondjes rijden.

Klaas, voordat je begint met een baanplan, zet eens op een rijtje wat je echt zou willen bereiken met je baan. Welke streek boeit je, welk tijdperk, welk soort van exploitatie, wat wordt het accent van de baan... Nognaals, wat wil je met je baan bereiken?

Eenmaal je je prioriteiten hebt gesteld, probeer dan gewoon met potlood en papier te schetsen. Laat de computer even links liggen. Probeer een heleboel ideeen uit te zetten op papier. Maak er een totaal-concept van, en geen algaartje van dingetjes naast elkaar. Kijk naar het echt, en laat je inspireren. Je gaat met je baan nog jaaaren bezig zijn. Dus, maak nu een plan naar je hart, een totaalconcept!

Als je klaar bent met schetsen, en je heb je ultieme ding gevonden, dan kan je de computer erbij halen, en zien of alles wel klopt... boogstralen, vrijprofielruimten, hellinggraden...

't Is maar een voorstel, want ik denk dat met de ruimt ter beschikking je iets veel boeienders kan maken, maar dat is dan louter maar mijn bescheiden mening.

Ik wens je nog veel modelbouwplezier!
Michiel

X-GUZ

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 04 October 2008, 07:40:08 »
AUW  :'( doet wel even pijn hoor, maar ongelijk kan ik jullie niet geven.
Het bovenstaande baanplan is alweer van tafel, bij nader inzien en na deze kritiek vind ik het ook niet meer mooi, hoofdzakelijk rechte stukken met haakse bochten aan elkaar verbonden (einde baanplan no199 ) en nu dus weer vers beginnen met de kritiek in het achterhoofd.

Ik rij met Duitse locs dus het zal een bergachtig landschap moeten worden (laag gebergte), wil met passagier en goederentreinen gaan rijden uit  de 3e periode, met hoofdzakelijk diesels.
Scenario zal zijn, een dorpje met doorgangstation en goederenloods, en op een vlakker gedeelte kleine industrie met rangeermogelijkheden gecombineerd met een gedeelte van een stad.
Verder wil ik dat de locs door kunnen blijven rijden, dus geen pendelbaan en het mag niet al te gecompliceerd worden met tigtallen wissels, maar zit nog wel te denken aan een klein schaduwstation met opstelsporen onder de baan zodat er afwisselende treinen rijden.

Eerst op pappier vind ik erg moeilijk omdat ik dan banen teken die niet in mijn huis passen (de schaal kwijt geraakt) in plaats daarvoor doe ik inspiratie op bij onze oosterburen modelbouwers (via internet).
Nu kan je inspiratie op een schaal van 0% tot 100% inschatten waarbij 0% geen inspiratie opgedaan is, en 100% gewoon nagebouwd is. Ik zal dan ongeveer op 30% staan.

Als ik weer een nieuw plan heb zal ik deze hier weer plaatsen.

Groeten Klaas
« Laatst bewerkt op: 04 October 2008, 08:45:09 door K-Terp »

Remco.

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 04 October 2008, 11:58:57 »
Maak je niet druk Klaas, het hoort bij het modelbouwen ik heb ook tig plannen bedacht tot ik eindelijk iets definitiefs had :)

Gewoon doorgaan en alles laten zien, van tips leer je toch het snelst!

Gr. Remco.

Saraan

• Offline Offline
    • Brussel-Noord anno 1920
« Reactie #10 Gepost op: 04 October 2008, 12:39:09 »
Klaas, je hebt een heel boeiend en interresant uitgangpunt gegeven, en haalbaar op de koop toe! Het thema biedt zeer veel mogelijkheden, en ook kwa materiaal is er enorm veel voorhanden. Het idee is gezond, het plan dat komt.

Probeer het toch met potlood en papier. Inderdaad, in het begin willen we te veel, maar dat is een deel van het plezier om te kunnen vrij brain-stormen. Het voordeel is dat een schetsen oneindig veel sneller verloopt met potlood dan per computer. Brainstorm erop los, en zoek naar de essentie van je ideen. Probeer alle toffe dingen te groeperen tot een geheel. Je zal zien dat je de ruimte hebt. En, een modelbaan is ALTIJD een compromis, hoe groot de beschikbare ruimte ook.

Klaas, het spijt me dat ik je vorig plan het genadeschot heb gegeven, maar ik denk echt en werkelijk dat er meer in zit. En als je vragen hebt, of suggesties voor te leggen, aarzel dan niet. We zijn hier om mekaar te helpen met een grandioos mooie hobby!

Sterke met de verwerking van je verlies, en ik wens je veel inspiratie met het plannen van je droombaan,
Michiel