Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 09:16:55
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Jeroen Water
Vandaag om 08:53:16
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door tothebeach
Vandaag om 08:21:31
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 08:19:18
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Rody v. G.
27 maart 2024, 23:03:46
Al mijn goede ideeën... door MartinRT
27 maart 2024, 22:57:39
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
27 maart 2024, 21:57:02
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
NTM P1 in Schaal-1 door FritsT
27 maart 2024, 18:59:12
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
Aachenau West door 741230
27 maart 2024, 18:55:45
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
27 maart 2024, 18:22:53
  

Auteur Topic: 24 augustus 2008 - Op bezoek bij Jan Bennink  (gelezen 36786 keer)

OpBezoekBij

  • Gast
24 augustus 2008 - Op bezoek bij Jan Bennink
« Gepost op: 01 oktober 2008, 21:55:41 »
Murmeltal in H0


Als tienjarig jongetje liep Jan al in zijn schoolpauzes naar het spoor in Eibergen om de goederentrein te kunnen zien. Enkele jaren later fietste hij 's ochtends vroeg naar Winterswijk om echte stoomtreinen te bekijken. Na verloop van tijd ging hij er zelfs toe over om de locomotieven en treinen op de gevoelige plaat vast te leggen. Hij was zich er toen nog niet van bewust dat hij hiermee de basis legde voor een draadje op het BNLS-forum met de toepasselijke naam "25 jaar geleden". Ook wist hij toen nog niet dat hij eens zijn eerste baanbesturingsprogramma zelf zou gaan programmeren...

Nieuwsgierig geworden? Lees dan met ons mee hoe het modelspoorvirus onvermijdelijk toesloeg bij Jan Bennink.
         
Land: Duitsland
Schaal en systeem: H0, tweerail digitaal, Koploper
Tijdperk: III
Specialisatie: "Meester der eenvoud"
Website: http://www.murmeltal.nl


Foto Paul Gans


Foto Robert Kroon

Op 24 augustus jongstleden was uw OBB-team te gast bij Jan Bennink, die residentie houdt te Zutphen. Na hartelijk kennis te hebben gemaakt met Jan, werden wij voorzien van koffie en fris het domein van de heer des huizes binnengeloodst. Op de site van Jan had ik al kennis kunnen maken met zijn kleine (fotografische) meesterwerken. In zijn hobbykamer konden wij zien, hoe alle kleine details werkelijk schitterend opgingen in het grotere geheel.


Foto Robert Kroon


Foto Robert Kroon

Wat vooraf ging
Net als vele andere modelspoorders is Jan zijn carrière begonnen als een echte tapijtrijder. Zijn eerste baan was een Märklinovaal waarop een stoomlok met wat goederenwagons aan de haak figureerde.


Foto Jan Bennink

Na een flink aantal jaren besloot Jan de overstap te maken naar N-spoor. (Fleischmann Piccolo) Dit vanwege de extra mogelijkheden die deze schaalgrootte hem bood bij het gebruik van dezelfde ruimte. Echter, waar het Märklinmaterieel altijd maar bleef rijden, wilde het N-spoormaterieel nogal eens haperen. Dit vanwege de grotere gevoeligheid voor vervuiling op de baan.
Het vele schoonmaken van de rails en het rijdend materieel om een goede treinenloop te kunnen garanderen, ging Jan na verloop van tijd steeds meer vervelen. Dat, in samenhang met de steeds grotere verkrijgbaarheid van mooi Nederlands materieel in H0, deed Jan er na verloop van tijd toe besluiten om de N-baan op te doeken en te verkopen. Met het geld dat hij voor de verkoop kreeg, bouwde hij een nieuwe baan op met Nederlands materieel van Roco. Deze geschiedenis herhaalde zich nog een aantal malen totdat Jan begin 2002 - na het lezen van een artikel in een Duits modelspoormagazine - het idee kreeg om een baan naar Duits voorbeeld te gaan bouwen in tijdperk III. De ontwikkeling van een computerprogramma als Koploper, dat al veel meer kan dan het programma dat hij zelf geprogrammeerd had met MW-BASIC, bracht hem steeds meer in de verleiding om wat nieuws te gaan bouwen. De steeds grotere beschikbaarheid van digitaal materieel (met o.a. Loksound) en de steeds hogere mate van detaillering stonden uiteindelijk aan de basis van de geboorte van Murmeltal in H0.
De naam Murmeltal komt van het "Murmeltier" oftewel de bergmarmot, een beestje dat leeft in de (Zwitserse) Alpen. Eén van Jans banen uit het verleden was gebaseerd op de Rhätische Bahn, dus zodoende.

Een echt thema had Jan niet in gedachten. Ook een bepaald sporenplan had Jan niet op het oog. Voorop stond dat het model zo waarheidsgetrouw als mogelijk zou moeten zijn. Voor een optimale benutting van de ruimte, zou de opstelling van de oorspronkelijk modulaire baan langs de muren plaatsvinden. Centraal zou de DB staan in het tijdperk III waarbij er alleen met diesel- en stoommaterieel uit dat tijdperk gereden zou worden.


Foto Paul Gans

De basis van het sporenplan is gebaseerd op een eenvoudig standaard ontwerp. In dit geval van een enkelsporige baan met een centraal doorgangsstation. Dit ontwerp is later dubbelsporig gemaakt.


Foto Jan Bennink

Qua opzet moest ook het verdere ontwerp eenvoudig blijven, aldus Jan. Hoewel de opzet het principe van het "hondebot" doet vermoeden, blijkt het bij nadere beschouwing toch om een ovaal te gaan. Eenvoud stond voorop: het moest geen "mierennest" van langs, door en over elkaar heen rijdende treinen gaan worden. Een afwisselende treinenloop wordt gegarandeerd door voldoende oproepbare treinen in diverse treinsamenstellingen. De aansturing vindt plaats door het programma Koploper. Het merendeel van de treinen staat opgesteld in het schaduwstation, dat van twee kanten benaderbaar is en dient als vertrek- en eindpunt voor de treinen. De ruwbouw verliep volgens Jan vrij voorspoedig. Zo bouwde hij het (verborgen) schaduwstation en de zichtdelen in één winter. Het schaduwstation is goed vanaf de bovenzijde bereikbaar via panelen die los uit te nemen of te schuiven zijn. Andere delen zijn goed vanaf de onderzijde bereikbaar. Toch zegt Jan over zijn schaduwstation: "Bij een volgend project richt ik alle ruimte die ik beschikbaar heb in als schaduwstation. Op één of andere manier heb je altijd een tekort aan opstelruimte."


Foto Robert Kroon


Foto Robert Kroon

De treinenloop zou zo waarheidsgetrouw mogelijk moeten worden. Dit betekent onder meer dat er met schaalsnelheid wordt gereden en dat er, net als in het echt, sprake is van een dienstregeling. "Ik kan er helemaal tussen in zitten zonder dat ik wat hoef te doen" legt Jan vervolgens uit die liever niet zelf met zijn treinen rijdt. De besturing van de treinen, seinen en wissels wordt zoals al eerder aangegeven, door het programma Koploper verzorgd.


Foto Paul Gans

En inderdaad. Met een volledig automatische treinenloop gebeurt er van alles. Het ontwerp van de baan, hier langs de muren, staat daar ook garant voor. Voor je zie je van alles, achter je en opzij van je hoor je van alles. Als je je omdraait...dito. Zo hoor je, als je in het midden van de kamer plaatsneemt, heel in de verte het gestamp van een stomer (BR 50) die station Murmeltal nadert. Van de andere zijde nadert met gierende turbo's een TEE (BR 601). Deze trein is voorzien van 2 soundmodules in de koprijtuigen voor het effect. Zo lijkt het net echt! Aan de wegzijde van het stationsgebouw staat een bus te wachten om passagiers van verder vervoer te voorzien als zij straks de treinen hebben verlaten.


Foto Paul Gans

De chauffeur zit intussen, in afwachting van de treinen en hun passagiers, in de stations-restauratie een kopje koffie te drinken. Even later zijn beide treinen aangekomen in station Murmeltal.


Foto Robert Kroon

Passagiers stappen in- en uit de treinen en lopen gehaast het stationsgebouw door, op zoek naar vervolgtransport dat hen naar huis of verder brengt. Na een kort oponthoud op het station, vertrekken beide treinen vervolgens weer in een afzonderlijke richting. Slechts enkele auto's blijven achter.


Foto Paul Gans

Hun chauffeurs wachten op passagiers die nog gebracht moeten worden door de naderende en vertraagde Nahverkehrszug, getrokken door een V160.


Foto Paul Gans

Uiteindelijk daalt na het vertrek van deze trein de rust weer over station Murmeltal. Jan vertelt verder dat de treinen voor hem echt een winterhobby zijn. Vanaf maart, april, als het weer dat toelaat, zeilen Jan zijn vrouw Lies het liefst met hun motorsailer in de weekeinden en in de vakanties. Als het weer dan eind september weer slechter wordt, komen de treintjes weer aan bod. "Dus jij heb je verslaving goed onder controle", zeg ik met een grijns. Jan beaamt dit en zegt dat hij maandenlang, vooral in de herfst en winter, heel intensief aan zijn baan kan werken. Als het weer dan vervolgens omslaat in het voorjaar, laat ik de treinen vervolgens een half jaar voor wat ze zijn.


Foto Jan Bennink

Ook de opbouw van het landschap verliep de afgelopen jaren voorspoedig. Voor de komende winterperiode staat de verdere opbouw van landschap en scenery centraal. Het eerste project voor dit najaar wordt de boerderij en de directe omgeving daarvan.


Foto Robert Kroon


Foto Robert Kroon

Voor de begroeiing heb ik bijvoorbeeld eerst wat proefstukjes gemaakt. Uiteindelijk ga ik verder met de producten die voor mij het beste resultaat opleveren.


Foto Robert Kroon

Zo heb ik bijvoorbeeld alle bomen zelf gemaakt. "Of ik dat nog een keer doe weet ik niet", zegt Jan met een grijns. "Dat was echt monnikenwerk". Maar het resultaat mag er zeker wezen:


Foto Robert Kroon


Foto Robert Kroon

Aan de andere kant van de baan valt ons een vreemde eend in de bijt op: namelijk een verdwaalde E-lok. Bij een nadere beschouwing blijkt dat deze voor een "noodreparatie" in de lokloods deze kant op is gesleept. Een Köf rangeert de lok op een standplaats naast de loods.


Foto Paul Gans


Foto Paul Gans

Inmiddels vordert de middag gestaag en daalt de schemering over Murmeltal.In het laatste avondlicht haasten de Preisertjes van Murmeltal zich aan de avonddis. Ook voor uw OBB-team zit het er helaas op. De middag is werkelijk voorbijgevlogen. Na Jan hartelijk te hebben bedankt voor zijn uitleg, de gezelligheid en de gastvrijheid, vertrekken wij weer richting huis nog even heerlijk nabomend over deze mooie baan. Wij zijn benieuwd hoe deze baan er over pakweg één a twee jaar uitziet. U ook? Misschien gaan wij nog eens op herhalingsbezoek in de nabije toekomst.


Foto Paul Gans

Was getekend op 24 augustus 2008,

Robert Kroon (fotograaf)
Paul Gans (auteur en fotograaf)
« Laatst bewerkt op: 12 november 2009, 14:47:48 door Peter van der Leek »

Erik

  • Offline Offline
  • Berichten: 1800
  • treinen snuffelaar
Re: Op bezoek bij Jan Bennink
« Reactie #1 Gepost op: 01 oktober 2008, 22:01:06 »
Citaat van: JaJo
Er is weer een nieuw bezoek te bezichtigen. Prachtige foto's van een prachtige baan.
Groet Jaap
Dat is inderdaad weer een mooie reportage en wat zijn de foto's goed gelukt zeg .

Groet E.J (Erik-Jan)
« Laatst bewerkt op: 06 augustus 2009, 15:32:11 door Peter van der Leek »

marnix2000

  • Gast
Re: Op bezoek bij Jan Bennink
« Reactie #2 Gepost op: 01 oktober 2008, 22:16:39 »
Fantastisch fraaie baan.
Geen volgepropte baan, en toch mooie rijlengte met landschappelijke sferen.
Net zijn website bezocht; hierop zijn nog meer foto's en het complete baanplan te vinden.

groet:Marnix

Lars Smelter

  • Offline Offline
  • Berichten: 978
Re: Op bezoek bij Jan Bennink
« Reactie #3 Gepost op: 01 oktober 2008, 22:49:32 »
Erg fraai! Leuk artikel ook :)
Nederlands, 2004 - 2008
Raadplaat: 12x

Jan Bennink

  • Offline Offline
  • Berichten: 514
    • RhB-Modelbaan
Re: Op bezoek bij Jan Bennink
« Reactie #4 Gepost op: 02 oktober 2008, 10:02:19 »
Beste Beneluxspoorders,

Het OBB-team op bezoek: Een heel bijzondere ervaring. Het team, in dit geval Paul en Robert, doen het erg leuk. Mijn complimenten voor de benadering vooraf, het bezoek en het resutaat :D! Ik vind het geweldig om zoiets zo maar in je vrije tijd te willen doen.

Inmiddels is het weer oktober en wordt het hoog tijd om weer aan de baan te bouwen. Wordt vervolgd zeg ik dan maar weer .....

Met groet, Jan
Vanaf 2015 bouwend aan een modelbaan in 1:87 naar voorbeeld van de RhB.

br194

  • Offline Offline
  • Berichten: 328
  • Zie geen problemen, alleen uitdagingen.
Re: Op bezoek bij Jan Bennink
« Reactie #5 Gepost op: 02 oktober 2008, 12:29:07 »
Whoohw, das pas smullen. :P
Goed werk, zowel de bouwer als het OBB team.

Willem

willem22

  • Offline Offline
  • Berichten: 1545
    • willem22
Re: Op bezoek bij Jan Bennink
« Reactie #6 Gepost op: 02 oktober 2008, 14:02:52 »
Een pluim voor het OBB-team en prima in beeld gebracht.
Klasse baan.

wil.

Jeroni

  • BAM!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2132
  • Créateur du corridor
Re: Op bezoek bij Jan Bennink
« Reactie #7 Gepost op: 02 oktober 2008, 14:34:07 »
Tja Jan,

ik 'kende' je baan natuurlijk al van je draadje en website. Maar het blijft he-le-maal top daar bij jou. Mooi de ruimte benut.

@OBB,

wat een leuk verslag om te lezen. Hulde aan iedereen van dit team om zo de vrije tijd in te delen. De foto's zijn absoluut mooi, de mooiste tot nu toe! Ik zou zeggen: ga zo door. Leuk ook om weer eens een verslagje te zien.

Gr J

Paul VT 11.5

  • Offline Offline
  • Berichten: 1099
Re: Op bezoek bij Jan Bennink
« Reactie #8 Gepost op: 02 oktober 2008, 21:50:25 »
Namens iedereen die een OBB-verslag mogelijk maakt, hartelijk dank voor
jullie positieve reacties.  :D  Ik kan jullie verzekeren dat de baan van Jan in het "echt" net zo mooi, zo niet mooier is als op de foto's.  8) Zelf ben ik erg benieuwd hoe het er over enige tijd uitziet als Jan zijn "boerderij" project heeft afgerond....

ff off-topic aan:

Voor toekomstige verslagen zijn wij nog steeds op zoek naar Beneluxers die ons hun baan willen laten zien. Wie heeft er bijvoorbeeld een mooie N - TT - 0 - 1 - baan of een ander onderwerp op gebied van modelspoor wat hij of zij met de andere Beneluxers wil delen? Laat het mij even weten en stuur bijv. een PB. Greetz, Paul

off-topic uit

Paul VT 11.5

  • Offline Offline
  • Berichten: 1099
Re: Op bezoek bij Jan Bennink
« Reactie #9 Gepost op: 05 oktober 2008, 19:46:31 »
Hier nog wat foto's die niet voor het verslag zijn gebruikt, maar die natuurlijk wel hier geplaatst kunnen worden  :D :

foto rk

foto rk

foto rk

foto rk

foto rk

foto rk

foto rk

foto rk

foto rk

foto rk

foto rk

foto rk

Kijken of ik voor straks nog meer foto's kan uploaden.... ?  Greetz, Paul

frieza11

  • Offline Offline
  • Berichten: 56
Re:24 augustus 2008 - Op bezoek bij Jan Bennink
« Reactie #10 Gepost op: 08 september 2012, 17:24:33 »
heel mooi deze baan ;)

frieza11

  • Offline Offline
  • Berichten: 56
Re:24 augustus 2008 - Op bezoek bij Jan Bennink
« Reactie #11 Gepost op: 25 januari 2013, 12:31:40 »
mooie baan en mooie elec lok

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8641
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:24 augustus 2008 - Op bezoek bij Jan Bennink
« Reactie #12 Gepost op: 25 januari 2013, 15:27:51 »
Hallo Dennis,

Ik denk dat je weinig reactie van Jan zal krijgen op deze baan. De baan is namelijk inmiddels afgebroken. Jan is in Spoor Nul verder gegaan. 

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

DBschenker

  • Gast
Re: 24 augustus 2008 - Op bezoek bij Jan Bennink
« Reactie #13 Gepost op: 23 september 2013, 22:29:57 »
Ziet er mooi en netjes uit

Gr Johan

Edde

  • N Bahn BRD 1975-1984, H0 NS Tijdperk IV
  • Offline Offline
  • Berichten: 3084
    • Mijn Flickr pagina
Re: 24 augustus 2008 - Op bezoek bij Jan Bennink
« Reactie #14 Gepost op: 24 september 2013, 14:32:10 »
Zo,dat zijn nog eens oude koeien ;D,maar inderdaad een mooie baan.
Grote inspiratiebron voor mij (y)

gr Ed.