Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 5/600 Hippel 2025 door prutser
Vandaag om 00:22:55
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Syb030
Vandaag om 00:01:32
Klompentrein door grossraumwagen
04 October 2025, 23:17:25
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie door Tomasso
04 October 2025, 23:14:03
Da's Daz 2 door Huup
04 October 2025, 22:50:57
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
04 October 2025, 22:45:46
Spoorwegkanon Leopold Krupp K5 (E) door _Sjors_
04 October 2025, 22:37:43
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Klaas Zondervan
04 October 2025, 22:36:38
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
04 October 2025, 22:33:52
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Rob Ellerman
04 October 2025, 22:26:24
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Thom
04 October 2025, 22:18:32
Brandstofportaal in Spoor 0 (B. Semblat) door sncf231e
04 October 2025, 21:50:39
Stalen rijtuigen van NS door Modellbahnwagen
04 October 2025, 21:12:32
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
04 October 2025, 20:49:44
Tram reageert niet door phdirk
04 October 2025, 20:47:32
Pendel module door Golden Oldie
04 October 2025, 20:03:45
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
04 October 2025, 19:52:47
Mehano/Lemke Class66 Decoder instellingen door Chrisjantje
04 October 2025, 18:51:06
Probleem met Trix 6409 (22762) door Chrisjantje
04 October 2025, 18:24:01
Problemen met Marklin Startup 29124 door Wumpus
04 October 2025, 17:36:11
Märklin 2025 door Rob Ellerman
04 October 2025, 17:33:50
TurnControl: aansluiting verwijderen door Eenerspoor
04 October 2025, 16:37:19
Modelspoor Dagen bij de ModelSpoorgroep 's-Hertogenbosch 2025 door Caterpillar
04 October 2025, 15:58:29
Station Roodeschool door Torikoos
04 October 2025, 14:57:19
De wijntrein door Frits C
04 October 2025, 14:43:27
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
04 October 2025, 14:17:40
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
04 October 2025, 14:10:21
Baan weer opgebouwd na vervangen dakraam door bmwpiet
04 October 2025, 13:51:04
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
04 October 2025, 13:31:41
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door Ronald69
04 October 2025, 13:28:44
  

Auteur Topic: Enkele beelden uit Spanje  (gelezen 4904 keer)

Railpassie

  • Offline Offline
  • Berichten: 456
  • De laatste Trein stopt niet aan het perron......
Re: Enkele beelden uit Spanje
« Reactie #15 Gepost op: 25 September 2008, 22:10:42 »
Zover ik weet rijd de AVE op normaalspoor  :)
Tino

Matthijs van Heijningen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2409
Re: Enkele beelden uit Spanje
« Reactie #16 Gepost op: 25 September 2008, 22:13:02 »
Zie hier: http://www.railfaneurope.net/ave/index.html

Volgens mij rijdt idd de AVE (die op de TGV lijkt) op normaalspoor en de TALGO kan zowel op normaalspoor als breedspoor rijden. Verder heeft AVE nu ook types van de ICE3 rijden.

mvg,

Matthijs

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18607
    • Het Groterdam Project
Re: Enkele beelden uit Spanje
« Reactie #17 Gepost op: 25 September 2008, 22:13:16 »
Ehm, ok.

Kijk bij Salou en Cambrils liggen wel splinternieuwe betonbielzen en rails.
Ze leken doodgewoon ipv breedspoor.

Kan dat het zijn ?

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: Enkele beelden uit Spanje
« Reactie #18 Gepost op: 25 September 2008, 22:42:49 »
 ;D
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Marty

  • Offline Offline
  • Berichten: 3434
  • Het Achtergrondmannetje.nl
    • Het Achtergrondmannetje
Re: Enkele beelden uit Spanje
« Reactie #19 Gepost op: 25 September 2008, 22:43:17 »
gezien de  goede beveiliging langs de sporen moeten de campinggasten zeker vooruit betalen ??  :)
Mvg Marty, aka het Achtergrondmannetje

Anoniem

  • Gast
Re: Enkele beelden uit Spanje
« Reactie #20 Gepost op: 26 September 2008, 04:02:26 »
Van die eerste serie AVE's zijn destijds twee varianten gebouwd:
- de 'echte' AVE die bestemd was voor de LAV (oftewel HSL :D) Madrid Atocha - Sevilla Santa Justa, die is normaalsporig, en
- de 'Euromed', die er ongeveer hetzelfde uitziet, maar op breedspoordraaistellen staat, geschikt is voor 3000 V en een lagere Vmax heeft, ik meen 220 km/h of daaromtrent. Dat is degene die jij gezien hebt 8).

Die eerste LAV is in '92 in dienst genomen i.v.m. de Wereldtentoonstelling in Sevilla. Alle latere hogesnelheidslijnen zijn normaalsporig, zo ook de LAV van Perpignan naar Figueres (en later door naar Barcelona met aansluiting op de LAV naar Madrid). Dat sluit dus prima aan.

Voor diensten die de LAV's niet verlaten zijn er verschillende normaalspoortreinstellen in dienst, zoals bijvoorbeeld de AVE S 101 en de Velaro (ICE-achtige) S 103. Doorgaande diensten (dus deels op de LAV en deels op het klassieke net)  worden óf met Talgo's gereden - die tegenwoordig bijna allemaal Altaria heten -, óf met speciaal daartoe uitgeruste treinstellen die omgespoord kunnen worden.

Ik kan me niet voorstellen dat Barcelona - Tortosa omgespoord is, althans niet zonder dat ik ervan heb gehoord ;D. Dus nieuw spoor kan best, maar het zal toch breedspoor zijn. Ook www.bueker.net/trainspotting bevestigt dat.

Het is allemaal een tikkeltje ingewikkeld, dat langs, door en over elkaar heen lopen van normaal- en breedspoor  :). En dan hebben ze ook nog eens zo'n 7000 verschillende treincategorieën bij de RENFE (Alvia, Alaris, Altaria, Arco, AVE, Euromed, Talgo, R-598, Intercity, Estrella...), dat maakt het niet doorzichtiger  ;D.
« Laatst bewerkt op: 26 September 2008, 05:47:24 door Wesley »