Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 22:33:52
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Rob Ellerman
Vandaag om 22:26:24
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Thom
Vandaag om 22:18:32
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Looney Tunes
Vandaag om 22:10:03
Brandstofportaal in Spoor 0 (B. Semblat) door sncf231e
Vandaag om 21:50:39
Stalen rijtuigen van NS door Modellbahnwagen
Vandaag om 21:12:32
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 20:49:44
Tram reageert niet door phdirk
Vandaag om 20:47:32
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Jelmer
Vandaag om 20:40:41
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 20:10:53
Pendel module door Golden Oldie
Vandaag om 20:03:45
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
Vandaag om 19:52:47
Mehano/Lemke Class66 Decoder instellingen door Chrisjantje
Vandaag om 18:51:06
Probleem met Trix 6409 (22762) door Chrisjantje
Vandaag om 18:24:01
Problemen met Marklin Startup 29124 door Wumpus
Vandaag om 17:36:11
Märklin 2025 door Rob Ellerman
Vandaag om 17:33:50
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 17:16:35
Klompentrein door Huup
Vandaag om 17:06:34
TurnControl: aansluiting verwijderen door Eenerspoor
Vandaag om 16:37:19
Modelspoor Dagen bij de ModelSpoorgroep 's-Hertogenbosch 2025 door Caterpillar
Vandaag om 15:58:29
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 14:57:19
De wijntrein door Frits C
Vandaag om 14:43:27
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
Vandaag om 14:17:40
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 14:10:21
Baan weer opgebouwd na vervangen dakraam door bmwpiet
Vandaag om 13:51:04
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 13:31:41
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door Ronald69
Vandaag om 13:28:44
't Boemeltje door Wim1969
Vandaag om 10:36:38
Toon hier je (model)TRAM foto's. door schipcas
Vandaag om 09:46:04
Seinschakelaar door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:45:20
  

Auteur Topic: Enkele beelden uit Spanje  (gelezen 4903 keer)

Railpassie

  • Offline Offline
  • Berichten: 456
  • De laatste Trein stopt niet aan het perron......
Re: Enkele beelden uit Spanje
« Reactie #15 Gepost op: 25 September 2008, 22:10:42 »
Zover ik weet rijd de AVE op normaalspoor  :)
Tino

Matthijs van Heijningen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2409
Re: Enkele beelden uit Spanje
« Reactie #16 Gepost op: 25 September 2008, 22:13:02 »
Zie hier: http://www.railfaneurope.net/ave/index.html

Volgens mij rijdt idd de AVE (die op de TGV lijkt) op normaalspoor en de TALGO kan zowel op normaalspoor als breedspoor rijden. Verder heeft AVE nu ook types van de ICE3 rijden.

mvg,

Matthijs

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18607
    • Het Groterdam Project
Re: Enkele beelden uit Spanje
« Reactie #17 Gepost op: 25 September 2008, 22:13:16 »
Ehm, ok.

Kijk bij Salou en Cambrils liggen wel splinternieuwe betonbielzen en rails.
Ze leken doodgewoon ipv breedspoor.

Kan dat het zijn ?

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: Enkele beelden uit Spanje
« Reactie #18 Gepost op: 25 September 2008, 22:42:49 »
 ;D
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Marty

  • Offline Offline
  • Berichten: 3434
  • Het Achtergrondmannetje.nl
    • Het Achtergrondmannetje
Re: Enkele beelden uit Spanje
« Reactie #19 Gepost op: 25 September 2008, 22:43:17 »
gezien de  goede beveiliging langs de sporen moeten de campinggasten zeker vooruit betalen ??  :)
Mvg Marty, aka het Achtergrondmannetje

Anoniem

  • Gast
Re: Enkele beelden uit Spanje
« Reactie #20 Gepost op: 26 September 2008, 04:02:26 »
Van die eerste serie AVE's zijn destijds twee varianten gebouwd:
- de 'echte' AVE die bestemd was voor de LAV (oftewel HSL :D) Madrid Atocha - Sevilla Santa Justa, die is normaalsporig, en
- de 'Euromed', die er ongeveer hetzelfde uitziet, maar op breedspoordraaistellen staat, geschikt is voor 3000 V en een lagere Vmax heeft, ik meen 220 km/h of daaromtrent. Dat is degene die jij gezien hebt 8).

Die eerste LAV is in '92 in dienst genomen i.v.m. de Wereldtentoonstelling in Sevilla. Alle latere hogesnelheidslijnen zijn normaalsporig, zo ook de LAV van Perpignan naar Figueres (en later door naar Barcelona met aansluiting op de LAV naar Madrid). Dat sluit dus prima aan.

Voor diensten die de LAV's niet verlaten zijn er verschillende normaalspoortreinstellen in dienst, zoals bijvoorbeeld de AVE S 101 en de Velaro (ICE-achtige) S 103. Doorgaande diensten (dus deels op de LAV en deels op het klassieke net)  worden óf met Talgo's gereden - die tegenwoordig bijna allemaal Altaria heten -, óf met speciaal daartoe uitgeruste treinstellen die omgespoord kunnen worden.

Ik kan me niet voorstellen dat Barcelona - Tortosa omgespoord is, althans niet zonder dat ik ervan heb gehoord ;D. Dus nieuw spoor kan best, maar het zal toch breedspoor zijn. Ook www.bueker.net/trainspotting bevestigt dat.

Het is allemaal een tikkeltje ingewikkeld, dat langs, door en over elkaar heen lopen van normaal- en breedspoor  :). En dan hebben ze ook nog eens zo'n 7000 verschillende treincategorieën bij de RENFE (Alvia, Alaris, Altaria, Arco, AVE, Euromed, Talgo, R-598, Intercity, Estrella...), dat maakt het niet doorzichtiger  ;D.
« Laatst bewerkt op: 26 September 2008, 05:47:24 door Wesley »