Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bahnstrecke 5867 door saskia
Vandaag om 00:23:36
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Dave.......
20 July 2025, 23:48:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Dave.......
20 July 2025, 23:47:30
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
20 July 2025, 23:38:11
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
20 July 2025, 23:27:47
Raadplaatje door ArjanB
20 July 2025, 23:19:53
Dat overkomt mij niet. door hmmglaser
20 July 2025, 23:14:35
Göhrener Viaduct door grossraumwagen
20 July 2025, 22:48:56
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
20 July 2025, 22:47:46
Sfeer op je modelbaan door wob
20 July 2025, 22:42:35
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door puntenglijder
20 July 2025, 22:05:41
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Blausee-Mitholz
20 July 2025, 21:27:28
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door j.ossebaar
20 July 2025, 20:53:32
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
20 July 2025, 20:34:42
Rheinburg, TP V/VI door wob
20 July 2025, 20:33:21
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
20 July 2025, 20:29:04
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door wob
20 July 2025, 20:13:45
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Arjen52
20 July 2025, 20:09:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Frank 123
20 July 2025, 20:08:03
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
20 July 2025, 18:42:35
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
20 July 2025, 17:25:53
Roco Plan T door 008200
20 July 2025, 16:56:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
20 July 2025, 15:53:42
Stationsplein Baden Baden door Dion
20 July 2025, 15:30:55
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
20 July 2025, 15:05:44
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
20 July 2025, 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
20 July 2025, 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
20 July 2025, 13:43:53
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
20 July 2025, 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
20 July 2025, 11:49:12
  

Auteur Topic: Roco 1100 smeren  (gelezen 8827 keer)

Jan van den Berg

  • Offline Offline
  • Berichten: 206
Roco 1100 smeren
« Gepost op: 20 September 2008, 18:16:30 »
Hoi forum leden,
Ik heb een oude Roco elfhonderd  catnummer: 4157A die altijd slecht liep. En heb ik besloten de tanwielkastjes eens  goed schoon te maken met wasbezine . Dat was wel nodig daar het bruine vet of olie helemaal hard geworden is.Nu alles goed schoon is wil ik vragen of ik witte vet van Roco moet gebruiken of gewone Roco olie?.In mijn jongere elfhonderds ( ik heb er twee) zit wel het witte vet in de tandwielkastjes.
Met vriendelijke groeten
Jan van den Berg.
P.S. Een eerder draadje is ook gemaakt daar ik een Maschima motor wil inbouwen. :D
« Laatst bewerkt op: 20 September 2008, 18:44:14 door Jan van den Berg »
J.v.d.Berg

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26637
    • Pagina van klaas
Re: Roco 1100 smeren
« Reactie #1 Gepost op: 20 September 2008, 19:38:42 »
Voor de tandwielen zou ik geen olie gebruiken. Dat loopt er te makkelijk vanaf. Vet blijft beter op zijn plaats zitten.
Maar ik weet niet of je perse Roco vet moet gebruiken. Geen idee wat daar zo bijzonder aan is.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2581
Re: Roco 1100 smeren
« Reactie #2 Gepost op: 20 September 2008, 20:32:09 »
Vet, geen olie.

Ton

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2521
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: Roco 1100 smeren
« Reactie #3 Gepost op: 20 September 2008, 20:57:49 »
Zuurvrije vaseline werk goed om tandwielen te smeren. Volgens mij is speciaal Rocovet niet nodig.

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8109
Re: Roco 1100 smeren
« Reactie #4 Gepost op: 22 September 2008, 13:31:58 »
Geen idee wat daar zo bijzonder aan is.
Waarschijnlijk de prijs  ;D
Gr.
Eric

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4557
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: Roco 1100 smeren
« Reactie #5 Gepost op: 22 September 2008, 14:46:16 »
Geen van tweeen.  Olie loopt er tussenuit. Vet trekt te veel vuil aan, en gaat op den duur verharden. Je kunt beter naar een zaak gaan waar ze radiografisch bestuurde race-auto's verkopen. Daar kun je een soort vloeibaar vet kopen, dat wat dikte betreft precies tussen olie en vet inzit.


Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26637
    • Pagina van klaas
Re: Roco 1100 smeren
« Reactie #6 Gepost op: 22 September 2008, 19:55:50 »
Vet trekt te veel vuil aan, en gaat op den duur verharden.
In een Roco loc zijn de tandwielen helemaal ingekapseld. Dus er valt weinig vuil aan te trekken. Bovendien ben ik er niet zo zeker van dat het originele Roco vet verhardt. Dat vloeibare vet, verhardt dat dan niet?
Jouw oplossing met dat vloeibare vet lijkt me alleen interessant als het goedkoper is dan het originele witte vet van Roco, en als vaststaat dat het de kunststof tandwielen niet aantast.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2581
Re: Roco 1100 smeren
« Reactie #7 Gepost op: 22 September 2008, 20:15:24 »
Daar kun je een soort vloeibaar vet kopen, dat wat dikte betreft precies tussen olie en vet inzit.

Als ik het zo lees, lijkt dat wel op Roco vet. Misschien is dat wel het antwoord op de vraag wat er zo bijzonder is aan Roco vet.

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re: Roco 1100 smeren
« Reactie #8 Gepost op: 22 September 2008, 20:23:52 »
In een Roco loc zijn de tandwielen helemaal ingekapseld. Dus er valt weinig vuil aan te trekken. Bovendien ben ik er niet zo zeker van dat het originele Roco vet verhardt.

Het witte Roco vet blijft mooi dik vloeibaar, maar het oude bruine vet, zoals op de eerste 2200'en, wordt helaas wel hard. Ik ben met een 2200 uit de eerste serie bezig waarvan de tandwielen al een poosje liggen te weken, de boel was totaal verkleefd.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Rob Bogers

  • Offline Offline
  • Berichten: 1435
    • Mijn modelbouwhobby
Re: Roco 1100 smeren
« Reactie #9 Gepost op: 06 October 2008, 12:10:33 »
Wat je ook kunt proberen, dit heb ik van mijn handelaar. Klokkenvet van een juwelier. Het is een heel goede vetsoort en verstaft niet.
Rob is helaas op 23 april 2014 overleden

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22503
Re: Roco 1100 smeren
« Reactie #10 Gepost op: 06 October 2008, 12:36:37 »
Ik gebruik altijd dit spul. Volgens mij van oorprong ook horlogemakersvet. Dat mag in geen geval gaan aankoeken. Vermoedelijk is het Rocovet net zoiets.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

OLDO

  • Offline Offline
  • Berichten: 62
Re: Roco 1100 smeren
« Reactie #11 Gepost op: 06 October 2008, 12:43:25 »
Hallo Klaas,

In een Roco loc zijn de tandwielen helemaal ingekapseld. Dus er valt weinig vuil aan te trekken.

Ik heb ook zo'n oude Roco en ik weet niet of die nu helemaal is ingekapseld. Het is in elk geval geen Meden en Persen want ik heb ook Roco locs die niet geheel ingekapseld zijn. Navenant zal dus de vervuiling zijn door exteren invloeden.

Bovendien ben ik er niet zo zeker van dat het originele Roco vet verhardt. Dat vloeibare vet, verhardt dat dan niet?
Jouw oplossing met dat vloeibare vet lijkt me alleen interessant als het goedkoper is dan het originele witte vet van Roco, en als vaststaat dat het de kunststof tandwielen niet aantast.

Vet verouderd (vluchtige stoffen verdwijnen) en zal dus hoe dan ook taaier c.q. harder worden. Tandwielen slijten hoe dan ook (want er is altijd mechanische frictie) en het vet neemt dus het slijtagemateriaal op van de tanwielen. Dus het vet vervangen moet ook een keer. Natuurlijk gaat het bij metaal op metaal en metaal op kunststof harder dan kunststof op kunststof.

Maar een goede kwalitiet vet (en ook olie waar nodig) is geen luxe. Verder moet het vet natuurlijk niet te veel weerstand veroorzaken en moet het de tandwielen niet aantasten. Wie op zeker wil gaan neme dus de wellicht wat duurdere middelen van de fabrikant.

Let er overigens ook op met het schoonmaken van tandwielen etc. dat de gebruikte middelen de tandwielen niet beschadigen, zowel vloeistoffen als mechanische.

Overings, vet en olieën zijn gespecificeerd voor bepaalde temperaturen dus dien je daar ook in zekere mate rekening mee te houden. Het is dan ook niet vreemd dat "Ijs- en ijskoude" locs slecht lopen. En als het vet of olie te heet wordt kan het gaan inbranden op assen etc.

Hennie

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17824
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Roco 1100 smeren
« Reactie #12 Gepost op: 06 October 2008, 13:12:00 »
Jan, gewoon lekker bij Piet Peetoom (GM&S) een tube LaBelle vet kopen en dat er op/in doen. Super spul en goed. Niet meer, en niet minder.

Grtz,  8) Ronald 8)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22503
Re: Roco 1100 smeren
« Reactie #13 Gepost op: 06 October 2008, 13:20:37 »
Volgens mij raadt iedereen zo'n beetje hetzelfde aan.  ;D
Van dat zachte vet dat speciaal voor fijnmechaniek is bedoeld. Wordt niet snel hard en blijft toch op draaiende onderdelen op zijn plek zitten.
Of er prijsverschillen tussen de goede merken zijn, weet ik niet, maar eigenlijk kan dat het punt niet zijn. De meeste mensen doen jaren met een tubetje. Roco-vet is in ieder geval gemakkelijk verkrijgbaar.

Op de eerder door mij genoemde site vind je overigens handige informatie over smeermiddelen voor de modelbaan. Zacht vet voor de modelbaan, hard vet voor Deutsche Bahn.
« Laatst bewerkt op: 06 October 2008, 13:22:37 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Besselspoor

  • Online Online
  • Berichten: 5335
  • Team Mitropa - OHMB
Re: Roco 1100 smeren
« Reactie #14 Gepost op: 06 October 2008, 14:08:06 »
Ik gebruik wit vet van Molycote, dat gebruikten we vroeger voor mechanieken van videorecorders etc. Blijft jaren goed en werkt op alle kunststof aandrijvingen voortreffelijk. Zelfs oude Lima's lopen er lekker op ;D

Bessel
RETROBAHN A.G.