Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wandplanken, advies. door Gerrit H
Vandaag om 11:49:02
Minitrix wisselspoeltjes, mijn persoonlijke hel. door eitreb
Vandaag om 11:48:58
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Basmans
Vandaag om 11:46:59
Randstadrail halte Voorburg ‘t Loo door Miniature Holland
Vandaag om 11:44:02
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door grossraumwagen
Vandaag om 11:41:06
Bouwen op dichte plaat of openframe door Carl
Vandaag om 11:41:02
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Charles_
Vandaag om 11:36:20
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 11:32:53
Modelbaan Beltheim. door Dennis1984
Vandaag om 11:29:05
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 11:22:08
Ertstreinen in HO door Quinzeedied
Vandaag om 11:04:34
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Robert uut Salland
Vandaag om 11:04:24
Modelbouwshow Goes 21 en 22 februari 2026 door Ronald Halma
Vandaag om 10:39:37
Asfalteren door Gerrit H
Vandaag om 09:50:07
Multimaus Zwart door Frank 123
Vandaag om 09:10:42
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door MichielB
Vandaag om 08:44:09
Raadplaatje door Gerrit H
Vandaag om 08:42:11
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 00:48:27
Houten Plus zaterdag 21 februari 2026 door Ronald69
Vandaag om 00:31:48
Onderhoud Marklin analoge locomotieven door 1200blauw
21 February 2026, 22:44:29
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door dh3201
21 February 2026, 21:41:12
Bouw van tijdperk 1 HSM en Staatsspoor rijtuigen door puntenglijder
21 February 2026, 21:19:31
Marklin 34121 loopt telkens vast door Mark D.
21 February 2026, 20:38:04
H0e pizza layout door Ronald Halma
21 February 2026, 20:38:03
VERPLAATST: H0e pizza layout door Reinout van Rees
21 February 2026, 20:33:11
VERPLAATST: HS 4de klasse Staatsspoorstation door Reinout van Rees
21 February 2026, 20:31:37
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
21 February 2026, 20:03:22
Lichtset DRC 2400 aansluiten aan ESU lokpilot 52611 voor Lima mat'46 door Robert39
21 February 2026, 19:56:46
Foto gezocht van samenstelling door Rob Ellerman
21 February 2026, 19:46:30
Landelijke modelspoordagen 2026 door Die Bahn
21 February 2026, 19:43:05

Auteur Topic: Frisse start  (gelezen 5035 keer)

Jackel

• Offline Offline
Frisse start
« Gepost op: 19 September 2008, 19:27:11 »
Even voorstellen Ik ben Jack 54 jaar en in een ver verleden H0 spoor gereden.
Echter door gezin uitbreiding moest de kamer worden ingeleverd. Maar er schijnt licht aan de horizon, het kan misschien nog een paar jaar duren, maar dan gaan de kids op zichzelf wonen, hoop ik  ;D
Aangezien de kriebels naar een nieuwe baan steeds meer toenemen ben ik mij aan het inlezen op het forum, voor en tegen, tegen elkaar aan het afwegen. Catalogi gehaald, Winrail update aangeschaft. Gereed om te beginnen.

Omdat ik de zolder op dit moment nog moet delen en toch wil starten is de gedachte om met een kleine tafel om en nabij (3m x 1 m) te beginnen dit alles als testbaan en als aanloop naar ooit meer ruimte. Om de baan aanleg in de vingers te krijgen denk ik aan 2 niveaus (schaduwspoor)of zo en alles aangestuurd met koploper

Voor het spoor was de gedachte N digitaal periode III Duitsland met als aansturing de nog uit te komen IB2 i.s.m. BMD16N, en koploper echter de winkel waar ik ben geweest heeft mij weer aan het twijfelen gebracht.
De  visie van de winkel was beter minder H0 spoor dan N in verband met het veel meer tegen dan voor t.a.v. N.

Zoals de rij eigenschapen, detail, storing gevoeliger, hogere kosten t.a.v. inbouw decoders en minder aanbod.
IB is achterhaald, zijn idee was de Ecos van ESU.

Heeft iemand ervaring met BMD16N vs Ecos, onder de tafel leek BMD mij wel wat.
Als rail vermoedelijk PECO 55, aangaande wissels weet ik het nog niet. Als wisselmotoren heb ik Conrad in beeld.

Welke motor is dan van toepassing de 219998 of de 219999 ?

Advies en wijze raad is altijd welkom.

Vg Jack

santerdam

• Offline Offline
Re: Frisse start
« Reactie #1 Gepost op: 19 September 2008, 19:53:51 »
Over de keuze H0 of N is heel veel geschreven. En er zal nog veel meer over geschreven gaan worden. Allerlei argumenten passeren de revue. Uiteindelijk zul je zelf moeten keizen - gewoon een kwestie van argumenten toetsen aan jouw eigen situatie.

Voor mij was een belangrijk argument mijn leeftijd. Die komt overeen met jouw leeftijd en ik ben al een tijdje aan de leesbril. Bij het orienteren kwam ik tot de conclusie dat N-spoor allemaal een maatje te klein is. Mijn keuze voor H0 is 100% hierop gebaseerd - nu kan ik tenminste zien wat ik doe en kan ik nog een beetje prutsen en sleutelen aan het materieel.

Het "BMD16N vs Ecos" snap ik niet helemaal. De BMD16N is een bezetmelder, die gebaseerd is op een S88. Zowel de IB(1) als de ECoS kunnen overweg met S88. IB(2) is nog niet leverbaar - het heeft geen zin daar nu over te speculeren. Zowel IB(1) als ECoS hebben bewezen goed te functioneren.

Wel kun je je afvragen wat je wilt gaan doen met de Centrale. Je doel is de baan te besturen met Koploper. In feite gaat Koploper dus al het werk doen. En dan zijn allerlei toeters en bellen op de Centrale nergens voor nodig. Leuk om te hebben (=betalen) maar waar denk je al die extra functionaliteit van de Centrale voor nodig te hebben ?
Een minimale investering (Roco startset met MultiMaus) in combinatie met een S88XpressNetLI en Koploper presteert hetzelfde.

Sander

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
« Reactie #2 Gepost op: 19 September 2008, 20:20:55 »
Jack,

Als de IB2 op de markt komt zal deze niet meer werken met bezet/terugmelders via de S88(bus). Dan zal deze volledig via het LocoNet werken. Wat overigens ook de beste weg is voor de huidige Intelibox. Ook daar kun je beter de terug/bezetmelding niet via de S88(bus) laten verlopen.

Verder als je uiteindelijke doel is je modelspoorbaan via de computer en Koploper te bedienen, dan heb je aan een 'eenvoudig ' digitaal systeem meer dan genoeg. In feite kan het een black-box zijn.

Zo'n Black-box is er in de vorm van DDW, dat is een stuk software wat je op je computer installeert en wat daarvan dan een digitale centrale maakt, wat je dan verder via die zelfde computer met koploper op je modelbaan los laat.
Beide software oplossingen zijn gratis en voor niets en niemandal.

Als dat je niets lijkt is een Multi-Maus van Roco een prima oplossing, meer hoeft je digitale instap dan niet te kosten.

Mvg
Wim.
« Laatst bewerkt op: 19 September 2008, 21:06:33 door Wim Ros »
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

santerdam

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 19 September 2008, 20:29:50 »
Is het een vaststaand feit dat de IB2 geen S88(bus) zal hebben ?

Voor zover ik weet is er alleen een eerste conceptstudie bekend gemaakt - daar komt de S88(bus) niet in voor. Maar dat zegt toch nog niets over de uiteindelijke configuratie van de IB2.

Sander

Ben

• Online Online
« Reactie #4 Gepost op: 19 September 2008, 20:57:19 »
De nieuwe Intellibox "Basic" 65 060 heeft ook geen S88 bus meer maar alleen LocoNet dus de trend is gezet voor IB2. Zou me verbazen als daar nog een S88 bus op zit.

Gr, Ben.

Jackel

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 19 September 2008, 21:08:29 »
 Die van de bril neem ik zeker mee.

Inderdaad was de vraag werk BMD met Ecos samen. Ja dus. Als door het geruik van koploper, waar ik overigens nog niets van weet, er geen dure centrale hoeft te komen is de keuze snel gemaakt.

Begrijp ik goed dat koploper hetzelfde doet als bv IB ?

Gr Jack

santerdam

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 19 September 2008, 21:21:43 »
Koploper is een computerprogramma - het geeft commando's aan een Centrale die er uiteindelijk voor zorgt dat treinen rijden, wissels omgezet worden enz.

Een apparaat, zoals ECoS of IB, bestaat in feite uit twee delen - Een Centrale (zoals boven genoemd) en een kast met schermpje en knoppen.

Je moet voor jezelf bepalen wat je wilt. Als het gaat om treinen met de hand te bedienen heb je knoppen en 'n schermpje nodig. Wil je al het werk aan Koploper over laten, dan kan het net zo goed een "doos" zijn zonder knoppen.

De Roco MultiMaus (met bijbehorende versterker) kun je zien als een middenweg. Een prima Centrale - Koploper heeft er ruimschoots genoeg aan. En de MultiMaus heeft een schermpje en knoppen, waarmee je best redelijk uit de voeten kunt als je 'n keer met de hand wilt bedienen. Niet echt super-de-luxe maar wel heel functioneel.

Technisch gezien bevat de IB (en nog meer de ECoS) een heleboel snufjes. Zet eens op een rijtje wat je precies wilt gaan doen. En dan kun je gaan bepalen of je al de (dure) snufjes wel nodig hebt.

Kortom : Maak een eisen en wensen lijstje. En ga daarna pas over op het hoofdstuk Kiezen.

Sander

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
    • Perrongeluk
« Reactie #7 Gepost op: 19 September 2008, 21:24:11 »
Jack,

Koploper is een besturingsprogramma, een IB is een digitale centrale, dat zijn twee heel verschillende zaken.

De centrale zet de digitale informatie op de rails en meld via een andere aansluiting of een bepaald stuk rails bezet is, of juist vrij.

Koploper geeft de Centrale de opdracht bepaalde informatie op de rails te zetten, en leest de door de centrale verzamelde informatie in, over de vrije en bezette sporen.

Meer dan dat hoeft de centrale niet te doen. Dus alle mooie schermpjes en instelmogelijkheden voor wat dan ook is zonde van het geld.
Als je kiest voor een computer bestuurde baan, kan de centrale heel eenvoudig zijn en goedkoop.
Multi-Maus van Roco is meer dan voldoende.

Over de BDM heb ik zo mijn eigen mening kijk hier maar even, dan weet je waarom.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

ronald56

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 19 September 2008, 21:38:13 »
Ja , zo zie ik het ook ( kijk maar naar de onderste regel in dit bericht )  ;D

mvg Ronald ( ook ongeveer van die leeftijd )

ps) denk ook eens aan module bakken , kan je lekker aan werken , en steeds verder uitbreiden.
« Laatst bewerkt op: 19 September 2008, 21:41:36 door ronald56 »

Jackel

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 20 September 2008, 09:14:23 »
Allen bedankt voor de adviesen,
Gemakkelijker is het er niet op geworden, maar mijn blik is zeker verruimd.

Het s88XpressNetIF verhaal ga ik zeker lezen. Wat ook weer vragen met zich mee zal brengen, maar dat maakt de hobby leuk.

Zal ook proberen van koloper het e.e.a. binnen te halen om mij daar ook eigen van te maken.

Nogmaal bedankt, en bij vragen meld ik mij wel weer.

Vg jack

Spoor65

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 21 September 2008, 20:26:33 »
Hallo Jack,

Je hebt idd al het nodige te lezen gekregen,

voor wat betreft de verschillende aansturingen, hoef ik je ook niets meer te vertellen, word inm al volop op gereageerd,

Wat me wel opviel is de keus van de schaal, N of H0

Voor wat betreft de redenen die de winkelier jouw opnoemde om voor H0 te kiezen, ik zou zeggen, kies liever een andere winkelier.

Wat een kul en onzin, die man denk werkelijk dat N-spoor materiaal is blijven steken in de tijd.

Ik rij als vele anderen met vol genoegen met N-spoor,
gebruikte eerder Minitrix rails, ga nu net over na Peco code 55.

minitrix werkt prima kwa rails, maar is duur, en minder mooi dan peco, vandaar de overstap. wissels peco zijn prima en wisselmotoren is de conrad 1 van de mogelijkheden, kijk ook eens op de site van funky rail. voor tips over peco code 55.

Storingen??? geen enkel probleem mee, heb al vele banen bekeken, ook van clubs, in zowel H0 als N spoor, en staan blijven doen ze echt allemaal wel eens

Detail van de modellen: menig H0 loc of rijtuig mocht willen dat die zoveel detail mee had gekregen, ook bij H0 moet je daarvoor echt de duurdere modellen aanschaffen, en daarmee is het prijsverschil waarmee de winkelier komt ook direct verdwenen.

Aanbod van modellen in spoor N duits tijdperk III: mijn schrijven zal zeker in geschrapt worden als ik hier alles ga opnoemen in tijdperk III, alleen diesels zijn er al in bijna alke uitvoering te krijgen, van V60 tot V300 keus echt vol op, electrisch zo nodig nog meer keus, en over stoom maar niet te spreken, als je al deze locs uit tijdperk III op je baan wilt hebben nou, dan heb je alleen daarvoor al ruimte te kort.
Zoek eens gewoon op de site http://www.spurweite-n.de en je zult versteld staan te kijken hoeveel keus je nog hebt.

Inbouwen van een decoder duurder dan bij H0, ook dat betwijfel ik zeer,
zeker nu steeds meer N-spoor fabrikanten gewoon hun modellen uitvoeren met NEM 651 waar je zo een decoder in kunt steken, dus het zelf kunt doen,
of waar Fleischmann erg veel modellen ook al als digitaal uitvoering levert, waarbij de prijs niet veel duurder is dan wanneer je een analoog model en losse decoder bij alkaar opteld.

Kortom, laat je niet van de mik brengen alleen omdat de winkelier toevallig meer H0 in voorraad heeft dan N
en daar misschien zelf meer aan kan verdienen.

Kies gewoon wat je mooi vind, en wil je graag een trein met mooie lengte`s op je baan, en niet alleen dat kleine treintje dat van bij 2 rijtuigen al niet meer aan het perron past, ga lekker door met de keus voor N-spoor, je zult er zeker geen spijt van krijgen.

kijk ook eens hier op dit forum naar de baan van jeroni, je zult verbaasd zijn, wat allemaal kan in N-spoor.

Mvg

Spoor65 
« Laatst bewerkt op: 21 September 2008, 20:37:44 door Spoor65. Reden: aanvulling »
N-spoor, digitaal DCC, Multimaus, peco code 55, TijdperkI + III + V DB

Jackel

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 22 September 2008, 16:16:55 »

Kies gewoon wat je mooi vind, en wil je graag een trein met mooie lengte`s op je baan, en niet alleen dat kleine treintje dat van bij 2 rijtuigen al niet meer aan het perron past, ga lekker door met de keus voor N-spoor, je zult er zeker geen spijt van krijgen.

Thx Ik heb de keuze gemaakt, jou zetje gaf de doorslag, ga voor N

Gr Jack

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
    • Perrongeluk
« Reactie #12 Gepost op: 22 September 2008, 18:15:50 »
Dan heeft Roco hele mooie startsetjes inclusief een digital systeem met een Multi-Maus.
Mvg
Wim.

HansQ

• Offline Offline
  • Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
« Reactie #13 Gepost op: 22 September 2008, 18:23:29 »
Ik was eergisteren bij Kuijpers in Utrecht, die hadden de Multimaus liggen met versterker maar volgens mij exclusief trafo voor Euro 70 geloof ik (op Ebay gemiddeld ook voor die prijs inclusief trafo maar dan weer met verzendkosten).
Als je nog een oude Marklin trafo hebt liggen, moet dat volgens mij ook prima werken (klopt dat, Wim?).
Als je overigens ook meteen een (digitale) lok wilt kopen, kun je inderdaad net zo goed een hele beginset kopen, daar heeft Kuijpers het die muis tenslotte ook uit gehaald...

veel succes en vooral plezier,
HansQ, RailClub Utrecht
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix

Jackel

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 22 September 2008, 18:44:21 »
Dan heeft Roco hele mooie startsetjes inclusief een digital systeem met een Multi-Maus.
Mvg
Wim.

Ben al aan het googlen geweest, maar met een startset zit ik met de rails.
Want de bedoeling is peco.
Vrijdag is de bedoeling  naar railz te gaan en daarna even de stad in naar een hobby (spoor) zaak.

Eens kijken naar een set of misschien wel los.
Zit net te denken 5 december komt er ook aan dus misschien wel aanbiedingen ??
We zien wel.

Gr Jack