Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
23 augustus modelspoorbeurs Houten
door
KNed
Vandaag
om 00:11:30
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
GerardvV
13 August 2025, 23:55:21
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Kees-Jan
13 August 2025, 23:51:22
De projecten van Ruben (NL H0)
door
Sikko
13 August 2025, 23:36:52
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE
door
TonM
13 August 2025, 23:20:35
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie.
door
Hans van de Burgt
13 August 2025, 23:08:01
YaMoRC YD8248 Servodecoder
door
Steven Loosman
13 August 2025, 22:53:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
MichielB
13 August 2025, 22:32:26
Aanpassen baanplan bestaande baan
door
MichielB
13 August 2025, 22:25:43
Hoeveel treinen op Piko Trafo 55008?
door
Modeltreinmulder
13 August 2025, 22:23:20
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0)
door
jandcargo
13 August 2025, 22:19:39
booster vraag
door
Patrick Smout
13 August 2025, 22:05:38
Aachenau West
door
MichielB
13 August 2025, 22:02:43
Da's Daz 2
door
Huup
13 August 2025, 22:02:43
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje
door
defender
13 August 2025, 21:51:12
Modeltreinwinkels in Berlijn.
door
grossraumwagen
13 August 2025, 21:45:44
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
13 August 2025, 21:22:09
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer
door
MarcoK1999
13 August 2025, 19:58:23
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N
door
RobVille
13 August 2025, 19:21:30
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
door
defender
13 August 2025, 19:08:33
Molenbaan (werktitel)
door
defender
13 August 2025, 19:03:45
BR-18.6 Schaal-0.
door
Sven
13 August 2025, 18:23:28
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0
door
tijgernootje
13 August 2025, 17:42:24
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
Huup
13 August 2025, 17:29:32
US diorama in H0
door
Wim Vink
13 August 2025, 16:47:48
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
wob
13 August 2025, 16:40:13
Artitec vierdeurs stalen D
door
gtw6016
13 August 2025, 16:34:00
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel?
door
Hans van de Burgt
13 August 2025, 16:30:02
Rijnstraat
door
Huup
13 August 2025, 15:47:38
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13
door
Ronald Halma
13 August 2025, 15:40:21
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Algemeen
|
Ditjes en datjes
|
Rotterdam: 10e keer Oostenrijks belangrijkste haven
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Rotterdam: 10e keer Oostenrijks belangrijkste haven (gelezen 861 keer)
Hans Reints
हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
Offline
Berichten: 12465
Rotterdam: 10e keer Oostenrijks belangrijkste haven
«
Gepost op:
19 September 2008, 13:20:07 »
Rotterdam was in 2007 voor de tiende achtereenvolgende maal Oostenrijks belangrijkste zeehaven, met een overslag van 5,1 miljoen ton. Dit was ruim 7% meer dan het jaar daarvoor en goed voor een marktaandeel van 31% . Dit blijkt uit de "Seehafenbilanz" over 2007, die het Oostenrijkse logistieke vakblad "Verkehr" jaarlijks opstelt. De haven van Koper (Slovenië) bleef tweede, met 4 miljoen ton. Van Rotterdam naar het oosten ging 4 miljoen ton, 2% meer dan in 2006. De Oostenrijkse export via Rotterdam nam toe met 33% tot 1,1 miljoen ton.
Sterke groei export
Franz Zauner, de Rotterdam-vertegenwoordiger voor Oostenrijk en Slowakije, toon zich zeer tevreden met het jubileum, de wéér iets sterkere totale groei en vooral de scherp gestegen export. Rotterdam klom zo van plaats vier naar twee. Hieraan droegen projectlading en staalexport door Voestalpine, sterk bij.
Aan de importkant vlakte de groei af door toenemende concurrentie van de zuidhavens in erts, kolen, andere droge bulk en cellulose. Het leeuwendeel van de import via Rotterdam blijft bestaan uit erts en metalen. De ertsen zijn bestemd voor de hoogovens van Voestalpine in Linz.
Containers, LNG
Het containervervoer nam toe met 10% tot rond 113.000 TEU. Omdat Oostenrijkse exportlading relatief zwaar is, tikt dit in tonnen sterker door.
Zauner schat het totale Oostenrijkse containervolume op 450.000 TEU. Rotterdam heeft binnen enkele jaren een marktaandeel veroverd van 25%, dankzij de dik 20 wekelijkse shuttletreinen van Kühne+Nagel, ICA Intercontainer Austria, Cargo-Partner, Optimodal en Hupac Intermodal. In de nabije toekomst ziet Zauner
vooral groeikansen in treinshuttles op Tsjechië en Slowakije en in staal en projectlading.
Een nieuwe activiteit wordt de doorlevering van LNG aan de Oostenrijkse joint venture EconGas (Begas, EVN, Linz AG, OMV Gas&Power, OÖ Ferngas AG, Wien Energie). Deze heeft een belang van 5% in de in aanbouw zijnde Gate-terminal op de Maasvlakte. EconGas wil tot 3 miljard m3 gas per jaar, via Gate het net inbrengen. Het gas wordt geleverd aan klanten in Oostenrijk, Duitsland, Italië en Hongarije. Uitbreiding naar andere Midden-Europese landen ligt in de lijn der verwachting.
Noord-Zuidhavens
Na de afname van hun aandeel in 2006, wonnen de “Zuidhavens” (Adriatische- en Zwarte Zee) weer op de “Noordhavens” (Noordzee). Hun respectievelijke marktaandelen kwamen uit op 61,5 en 38,5% van de in totaal 16,5 miljoen ton.
Top vijf
De vijf belangrijkste havens voor de Oostenrijkse export en import, in duizenden tonnen:
Export Import Totaal +/- 06-07
1. Rotterdam (1) 1.097 4.016 5.113 +7,4%
2. Koper (2) 1.060 2.948 4.008 +12,2%
3. Hamburg (3) 1.705 1.112 2.818 +1,9%
4. Antwerpen (4) 973 1.142 2.114 +16,2%
5. Triëst (9) 659 548 1.207 +38,1%
( ) Positie 2006.
In 1991 stond Rotterdam nog op een vijfde plaats. Nadien werd Oostenrijk bereikbaar voor binnenvaartschepen via het Rijn-Main-Donaukanaal en verachtvoudigde de goederenstroom met Oostenrijk zich.
Bron: Port of Rotterdam
Gelogd
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Algemeen
|
Ditjes en datjes
|
Rotterdam: 10e keer Oostenrijks belangrijkste haven