Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
Vandaag om 12:04:45
Dapol B802 railreinigingswagen - geluidsreductie/bereikbaarheid motor door Michaël dB
Vandaag om 11:50:20
Raadplaatje door Eric B
Vandaag om 11:37:44
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door Ronald69
Vandaag om 11:22:21
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 11:02:16
Acme nieuwe ICNG door spoorijzer
Vandaag om 10:47:37
Rondom Charlois door spoorijzer
Vandaag om 10:38:38
Aachenau West door meino
Vandaag om 10:37:36
Piko Eas-z gebracht als Eaos door Falkenberg
Vandaag om 10:33:45
Houten Plus zaterdag 21-2-2026 door Miniature Holland
Vandaag om 09:37:03
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 09:29:31
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:29:10
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door spoorijzer
Vandaag om 08:49:23
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 08:23:34
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Eric B
Vandaag om 06:52:54
De bouw van “Bahnstrecke Lahr” door Peter.v.L
Vandaag om 00:15:33
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door Reinout van Rees
Vandaag om 00:00:29
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
04 November 2025, 21:42:37
Liliput schaal N door RodeDuivel
04 November 2025, 21:38:24
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
04 November 2025, 21:22:19
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
04 November 2025, 21:21:36
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Priegelman
04 November 2025, 21:19:50
W.V. Kalender 2026 door Wim Vink
04 November 2025, 21:03:34
LS Models 2025 door Corné81
04 November 2025, 20:43:12
Had de NS4903 rangeerlicht? door ruudns
04 November 2025, 20:29:31
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
04 November 2025, 20:10:20
Ucci en IB1 met Itrain door Henk G
04 November 2025, 20:00:47
Project X...... door Ivo tB
04 November 2025, 19:56:25
3D NS HO bovenleidingmasten door NS1100
04 November 2025, 19:24:53
Welsh Smalspoor in 0-16,5 / NG7 door MaraNCS
04 November 2025, 19:06:34
  

Auteur Topic: Puntstukpolarisatie à la Floris  (gelezen 4468 keer)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26898
    • Pagina van klaas
Puntstukpolarisatie à la Floris
« Gepost op: 15 September 2008, 19:47:16 »
Afgelopen weekend heb ik op de beurs in Middelburg van Floris een trucje geleerd om met diode een puntstuk te polariseren. Het schema is absurd eenvoudig:



Mocht het niet direct duidelijk zijn, dan hier een korte verklaring:
Het betreft de overgang van een enkelsporig naar een dubbelsporig traject. Op het dubbelsporige deel wordt rechts gereden.

Als de trein in de rode richting rijdt, dan is de zuidelijke spoorstaaf de plus. De stroom vanaf het puntstuk vindt zijn weg via de bovenste diode naar de noordelijke spoorstaaf, die op dat moment de min is.

In de blauwe richting geldt een soortgelijk verhaal. De noordelijke staaf is dan de plus, de minstroom loopt via de onderste diode naar de zuidelijke staaf.

In de noordelijke en zuidelijke spoorstaaf moet rechts van de diodes ook een onderbreking zitten. Die ben ik op de tekening vergeten. Het enkelspoor wordt vanaf links gevoed, het dubbelspoor vanaf rechts.

Wellicht overbodig, maar ik zeg het toch maar: dit werkt allen maar bij analoog.
En bij links verkeer (België, Frankrijk) moeten de diodes andersom.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Marijn

  • Grote treintjes monteur
  • Offline Offline
  • Berichten: 2189
    • Jacquelinger Lokalbahn - Nebenbahn in H0
Re: Puntstukpolarisatie à la Floris
« Reactie #1 Gepost op: 15 September 2008, 19:54:33 »
Nou das nou eens simpel , helaas is rechtuit afbuigend in dezelfde richting niet mogelijk, maar je zou maar net zo'n oplossing nodig hebben ( zoals afgelopen weekend  ;D )
A positive attitude may not solve all your problems, but it will annoy enough people to make it worth the effort.

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6776
  • Spaar ze allemaal.
Re: Puntstukpolarisatie à la Floris
« Reactie #2 Gepost op: 15 September 2008, 19:58:48 »
Betekend dit nou ook dat je de wissel open kan rijden en dus geen aandrijving meer nodig hebt?, die is nu n.l. voor het ompolen (van het puntstuk) ook niet meer nodig.

Groet Stephan.
« Laatst bewerkt op: 15 September 2008, 20:01:39 door prutser »

Sander Fondse

  • Offline Offline
  • Berichten: 2113
  • MSc Micro-Electronics
Re: Puntstukpolarisatie à la Floris
« Reactie #3 Gepost op: 15 September 2008, 20:05:35 »
Zo te zien niet nee  :D
Als er een keerlus is, dan zijn de buitenste railstaven +. De diodes zorgen ervoor dat het puntstuk dan elektrisch dood is. Zodra je ompoolt rijdt de trein verder.
Ho, Duitsland, 1951-1995. Van alles wat.17 *'en voor raden

Timo de Porto

  • Offline Offline
  • Berichten: 266
Re: Puntstukpolarisatie à la Floris
« Reactie #4 Gepost op: 15 September 2008, 20:07:46 »
zo, ik krijg me hier eens een giga ingeving!

op de club hadden romar en ik nogal wat problemen met de puntstuk polarisatie, maar nu weet ik het, dr mankeerd een complete isolering, dan werkt het natuurlijk nooit!

omdat ik een elektro n00b ben, welke diode kan ik gebruiken, en hoe kom je daar achter? er zou 18 volt doorheen moeten kunnen omdat we digitaal rijden, wordt het signaal dan niet afgevlakt? (een sinus door een diode, dat resulteert volgens mij een halve sinus, of boven, of onder de X-as? principe van de thyristor opstartschakeling werkt ook zo, maar dan NOG ingewikkelder :-|)

Timo

Sander Fondse

  • Offline Offline
  • Berichten: 2113
  • MSc Micro-Electronics
Re: Puntstukpolarisatie à la Floris
« Reactie #5 Gepost op: 15 September 2008, 20:10:42 »
Digitaal werkt dit niet, jammer. :(
Ho, Duitsland, 1951-1995. Van alles wat.17 *'en voor raden

Timo de Porto

  • Offline Offline
  • Berichten: 266
Re: Puntstukpolarisatie à la Floris
« Reactie #6 Gepost op: 15 September 2008, 20:13:36 »
hmm, dan moet er toch maar een aandrijving met zo'n peco barrel eronder, niet erg betrouwbaar, maar een betere oplossing weet ik niet, 't is toch makkelijk als een sikje ook over de baan kan rijden!

Timo

Sander Fondse

  • Offline Offline
  • Berichten: 2113
  • MSc Micro-Electronics
Re: Puntstukpolarisatie à la Floris
« Reactie #7 Gepost op: 15 September 2008, 20:16:28 »
Ik heb wel een simpel terugmelding'kje gezien dat ook digitaal werkt.

Monteer aan de rode en de zwarte leiding een beschremdiode en een weerstand. Als je dan een LED aansluit aan de polarisering, zie je aan de stand van de LED hoe het wissel staat. Stel R is boven en B beneden. Staat de wissel Recht, dan is de pool met R verbonden en brand de LED in de B-tak. Als de wissel krom staat staat er B op de draad en brand dus de LED in de R-tak.

Zie ModelspoorMagazine 73.
Ho, Duitsland, 1951-1995. Van alles wat.17 *'en voor raden

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6776
  • Spaar ze allemaal.
Re: Puntstukpolarisatie à la Floris
« Reactie #8 Gepost op: 15 September 2008, 20:49:48 »
Zo te zien niet nee  :D
Als er een keerlus is, dan zijn de buitenste railstaven +. De diodes zorgen ervoor dat het puntstuk dan elektrisch dood is. Zodra je ompoolt rijdt de trein verder.

Ik bedoel niet bij gebruik in een keerlus, maar ik begrijp dat er toch zo wie zo een aandrijving nodig is.

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: Puntstukpolarisatie à la Floris
« Reactie #9 Gepost op: 15 September 2008, 21:17:48 »
Situatie is een wissel welke je in de normale positie zet en je afgebogen open rijd. Hij mot dan wel net terugveren in de rechtdoor positie. Heel licht lopen dus.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26898
    • Pagina van klaas
Re: Puntstukpolarisatie à la Floris
« Reactie #10 Gepost op: 15 September 2008, 22:14:44 »
Het was inderdaad een situatie waar het wissel werd opengereden. Het enige waar ja dan voor moet zorgen is dat de polariteit op het enkelsporige baanvak goed ligt voor de rijrichting.

@Sander

Om te beginnen beschrijf je niet goed wat er in Modelspoormagazine 73 staat. Bovendien zit de beschermdiode in die schakeling daar voor Jan met de korte achternaam. Op het forum van modelspoormagazine heb ik wat commentaar geleverd op die schakeling.
Als klap op de vuurpijl staat er bij dat artikel een foto van een Märklinbaan, waarop deze schakeling dus helemaal niet van toepassing is.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9890
    • belse roestkraam
Re: Puntstukpolarisatie à la Floris
« Reactie #11 Gepost op: 16 September 2008, 12:40:03 »
Het enige lastige aan dit schakelingetje is een wissel (wij hadden exemplaren met eraf gesloopte aandrijving) zo af te stellen met een veertje dat het ook opengereden wordt door heel lichte wagentjes met RP25-wielen en toch betrouwbaar terugklapt. Heb je dat voor elkaar dan werkt t perfect.

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 4297
Re: Puntstukpolarisatie à la Floris
« Reactie #12 Gepost op: 16 September 2008, 19:52:42 »
Handige tip!

@Klaas, misschien kun je Floris zijn achternaam er nog even bij vermelden. Waarschijnlijk dat het Dilz is, maar er zijn meer Florissen op t forum.

Je zegt:

In de noordelijke en zuidelijke spoorstaaf moet rechts van de diodes ook een onderbreking zitten. Die ben ik op de tekening vergeten. Het enkelspoor wordt vanaf links gevoed, het dubbelspoor vanaf rechts.

Zo dus?


Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26898
    • Pagina van klaas
Re: Puntstukpolarisatie à la Floris
« Reactie #13 Gepost op: 19 September 2008, 23:48:10 »
1: inderdaad, de weledele heer Dilz.

2: ja, zo dus.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: Puntstukpolarisatie à la Floris
« Reactie #14 Gepost op: 19 September 2008, 23:58:55 »
Grappig dat ik het nu wel snap. Floortje zei al zoiets tegen mij, van, doe ff met twee diodes het puntstuk polariseren. Huh??? ;D
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)