Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

DE II van DKM opnieuw bedraden. door Ronald Halma
Vandaag om 11:43:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 11:41:01
Molenbaan (werktitel) door Ronald Halma
Vandaag om 11:36:34
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 11:33:28
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Falkenberg
Vandaag om 11:05:59
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Ferdinand Bogman
Vandaag om 10:46:21
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 10:29:58
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ronald Halma
Vandaag om 10:13:57
Wat was jullie allereerste loc? door Wil uit ZO drenthe
Vandaag om 10:06:56
Trix DXI van DC naar AC door Robert vh Prutsert
Vandaag om 10:01:59
Terugverende koppeling door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:05:05
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 09:02:51
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
Vandaag om 08:21:30
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Martin Domburg
Vandaag om 00:23:02
Liliput karwendel expres onderdelen door Stefan88
04 August 2025, 23:10:39
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Jos B.
04 August 2025, 23:07:18
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
04 August 2025, 22:31:17
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door nighttrain1
04 August 2025, 22:30:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
04 August 2025, 22:23:01
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
04 August 2025, 22:08:54
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door defender
04 August 2025, 22:05:30
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
04 August 2025, 22:02:33
Da's Daz 2 door defender
04 August 2025, 21:59:07
Vreemd probleem door Klaas Zondervan
04 August 2025, 21:56:18
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door defender
04 August 2025, 21:50:24
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
04 August 2025, 21:47:12
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
04 August 2025, 21:26:42
Aachenau West door Overet
04 August 2025, 21:24:03
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door grove den
04 August 2025, 21:21:35
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
04 August 2025, 20:56:59

Auteur Topic: TheoRhätische baan - (Baanplan H0)  (gelezen 8512 keer)

Robin

• Bahnhoofd
  • Offline Offline
  • Treinbewaking
    • Mijn Voorlopige Baanplan
TheoRhätische baan - (Baanplan H0)
« Gepost op: 09 September 2008, 21:43:12 »
Beste mede (ont)spoorders,

Binnenkort wil ik beginnen met de bouw van mijn baan. De inspiratie komt vooral uit Zwitserland, vandaar ook de naam van mijn baanplan. Hoewel ik eigenlijk smalspoor zou moeten gaan rijden, doe ik dat niet i.v.m. het materiaal wat ik al heb. Erg theoretisch dus, en dat zal ongetwijfeld nog wat leuke zelfbouwprojectjes opleveren ;)

Hoe dan ook, ik gooi mijn baanplan nog maar even door de kritische keuringscommissie, een (denk)fout is tenslotte zo gemaakt.
Wat de rails betreft: Märklin C-rail in het onzichtbare gedeelte/schaduwstation, K-rail in de zichtgedeelten, met wat flexrail erbij.

Ik heb het idee in mijn hoofd om digitaal te gaan rijden, met uitzondering van het museumbaantje, ik vind het namelijk geldverspilling om een decoder van pakweg € 30.- in een locje van een tientje te zetten.

Het middenniveau. Toelichting: rechtsboven komt het Landwasserviaduct. Die wordt uitneembaar, anders komt het zo rottig de kamer binnen. In het midden onder is aan de hoeveelheid wissels een station te herkennen. De bovenste 2 spoortjes worden overigens een museumbaantje, met een keerlus in de berg. Rechts komt een kleine draaischijf met locloodsje, zodat ik een beetje kan rangeren ;D

Het schaduwstation. niet echt een schaduwstation, meer een onderdoorgang met de mogelijkheid om te keren.

Het bovenniveau. Het viaduct ligt al iets hoger dan het station, en als het spoor na het viaduct achter een paar bomen een tunnel ingaat, gaat deze over het andere spoor heen, en komt langs een paar opstelsporen. Vervolgens gaan we het schaduwstation weer in en zijn we rond.

MVG, Robin

Ik zie net dat de opstelsporen er 2 keer opstaan. Wat ik in gedachten heb is de manier waarop het op de tekening van het bovenniveau ligt.
« Laatst bewerkt op: 05 October 2008, 21:26:52 door Hans van de Burgt »
De bouw van de TheoRhätische Bahn begint binnenkort...

Robert_N-Nm

• Offline Offline
  • Fan van Zwitsers Spoor N(m)
    • RhB in N-spoor (blog)
Re: TheoRhätische baan (Baanplan H0)
« Reactie #1 Gepost op: 09 September 2008, 22:21:48 »
Hoewel ik eigenlijk smalspoor zou moeten gaan rijden, doe ik dat niet i.v.m. het materiaal wat ik al heb. Erg theoretisch dus, en dat zal ongetwijfeld nog wat leuke zelfbouwprojectjes opleveren

Een heel retro idee. Heeft laatst een stuk in de Loki gestaan over "Maerklin smalspoor" dat wil zeggen; omgebouwde marklins naar RhB-loks. We hebben het dan wel over een project uit de jaren 60 (geloof ik) en de showbaan is inmiddels al lang gesloopt.

Nog een suggestie van mijn kant. Misschien een combinatie van zowel 12 als 16 mm spoor. Een stukje baan naar voorbeeld van de lijn Domat/Ems (Emswerk)-Chur of Chur-Landquart. Kan ook best interessant zijn.

Wat betreft het huidige baanplan. Ik zie twee kopsporen met daarvoor een soort van wisselkruis met een doodlopende bocht eraan. Wat is daarvan de functie, het lijkt namelijk wat kort.

Robert
Fan van Zwitsers spoor N(m)

Robin

• Bahnhoofd
  • Offline Offline
  • Treinbewaking
« Reactie #2 Gepost op: 09 September 2008, 22:43:38 »
Wist niet dat het retro was, is er misschien iemand die mij precies kan vertellen in welke 'Loki'? En waar ik die kan vinden?

Over de 12-16mm-spoor combinatie: Dat heb ik gezien tussen Chur en Reichenau.
Heb er een fotootje van:

Het lijkt me wel wat lastig bij de wissels, maar daar kom ik later wel op terug.

En over de twee kopsporen met het wisselkruis: dat wordt mijn museumbaantje. De bedoeling is om rechts van het wisselkruis een draaischijfje met een kleine locloods te maken, en links moeten de sporen nog een keer samenkomen om vervolgens in de berg te verdwijnen en een keerlus te nemen. Op het onderste is dan het perron, het bovenste spoor is zodat de loc kan omlopen.

Robin

P.S. Nog een vraag die in me opkomt: hoe moet het met de stroomafname als ik gecombineerd 12/16mm spoor ga rijden?
« Laatst bewerkt op: 09 September 2008, 22:52:30 door Robin »

rail4marcel

• Offline Offline
    • grootspoorfoto's
« Reactie #3 Gepost op: 09 September 2008, 23:18:57 »
Waarom doe je niet in plaats van het museumlijntje een smalspoor lijntje. Of een smalspoormuseumlijntje. Want het meeste smalspoor matrieel is niet heel modern of wel. Dan vang je 2 vliegen in 1 klap en je hoeft ook nog is niet moeilijk te doen met dat gecombineerd rijden.
Voor grootspoorfoto's zie site

Robin

• Bahnhoofd
  • Offline Offline
  • Treinbewaking
« Reactie #4 Gepost op: 10 September 2008, 07:08:49 »
Het punt is dus dat ik al een normaalspoor-museumtreintje in mijn bezit heb. Nu weet ik wel dat dat locje ook maar een tientje is, maar toch...
Daarnaast lijkt het geschikt maken voor gecombineerd rijden me wel een uitdaging ;D
Ik ga eens even kijken wat ik er baanplantechnisch van kan maken, als ik daarmee in de knoop kom, zal ik het zeggen, en dan gaat het feest sowieso niet door. Het idee is namelijk niet slecht, en als het uitvoerbaar is; waarom niet?

MVG, Robin

Robert_N-Nm

• Offline Offline
    • RhB in N-spoor (blog)
« Reactie #5 Gepost op: 10 September 2008, 09:31:07 »
Wist niet dat het retro was, is er misschien iemand die mij precies kan vertellen in welke 'Loki'? En waar ik die kan vinden?

Loki 5/2008, blz 38 t/m 45

Of en waar deze nog verkrijgbaar is. Je zou kunnen proberen bij loki zelf.

Robert

Peter Kleton

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 10 September 2008, 11:50:25 »
Hallo,
 Ik heb hier de bedoelde Loki.  ;)
Er staat niet zoveel over de verbouwing op zich.
 Als ik het goed begrepen heb, werden er vooral motordraaistellen en mss ook loopdraaistelen van M  gebruikt.
 Oa van de V200 , want die heeft een binnenliggend frame.Aan de buitenzijde zit dan een zelfgemaaft frame.
 Er was wel een speciale techniek ontwikkeld voor de bouw van de loks en rijtuigen ,zgn galvano -Techniek, een vorm van elektrisch verkoperen van een van een geleidende laag  voorziene gipsen vorm .Er werd met een kwastje kopervitriool op het gips gepenseeld.
 -Peter
« Laatst bewerkt op: 10 September 2008, 11:55:12 door Peter Kleton »
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Robin

• Bahnhoofd
  • Offline Offline
  • Treinbewaking
« Reactie #7 Gepost op: 10 September 2008, 23:56:20 »
Na wat gesleutel aan mijn baanplan, ben ik met het volgende op de proppen gekomen:
Ik heb een smalspoordeel en een normaalspoordeel op mijn baan, deels gecombineerd. Viaduct wordt analoog met beperkte snelheid. Museumtrein kan ook over het viaduct. Zelfbouw-draaischijf met ruimte voor 2 locs.

Hier de plannen voor 0, -1, +1.
En nu ga ik naar bed ;) Eventuele onduidelijkheden zal ik morgenmiddag of -avond nader toelichten.

René

• Smalloot in de volle breedte
  • Offline Offline
  • Team Mitropa
« Reactie #8 Gepost op: 11 September 2008, 07:27:47 »
Op de tekening is niet goed te zien welk deel in het zicht ligt en welk deel niet. Ik hoop niet dat alleen het licht gekleurde deel uit zicht ligt. De spoordichtheid is erg groot. Met veel plaatsen waar de trein buiten beeld is wordt het verrassingseffect een stuk leuker.
René Wolf, bekijkt het breed en spoort smal
www.rwfoto.nl

Robin

• Bahnhoofd
  • Offline Offline
  • Treinbewaking
« Reactie #9 Gepost op: 11 September 2008, 14:46:35 »
Nu heb ik wat meer tijd, dus ik zal even uitleg geven van de tekeningen.

Het bovenste plaatje heeft het meeste in het zicht liggen.
De onderste sporenspaghetti is vooral voor mij handig, omdat ik dan wist hoe ik met de ruimte uitkwam, dat is namelijk stijgend spoor uit het schaduwstation, en dat moet links over, of net langs het andere spoor heen. Dit ligt uit het zicht, onder het dorp en de berg. Als het niet uitkomt met stijging of wat dan ook, dan zal ik het meest linkse punt van de bocht iets verder naar rechts moeten leggen.
Het station. Rechts duikt het spoor een tunnel in, door de berg, en komt er bij het viaduct weer uit. Het spoor rechts van het museumlijntje gaat direct na de draaischijf een tunnel in, en komt er eveneens bij bij het viaduct. Aan de linkerkant, waar de wissels 4 sporen tot 2 samenbrengen, duikt na een cm of 20 het spoor een tunnel in, richting schaduwstation.
Het lichtere spoor is H0m smalspoor.

Het schaduwstation, het middelste plaatje ligt geheel uit het zicht. De onderste ook, behalve de rechterkant van de keerlus, en tot ongeveer 60 cm links van het viaduct.
Als laatste toevoeging moet ik erbij zeggen, dat het spoor vanaf de rechterkant van het station gecombineerd H0/H0m spoor is. Het smalspoor gaat weer alleen verder vanaf de keerlus op het bovenste niveau, en vormt het op één na onderste spoor van de spaghetti

Hierme is het een en ander weer duidelijk, hoop ik maar.

Robin

• Bahnhoofd
  • Offline Offline
  • Treinbewaking
« Reactie #10 Gepost op: 12 September 2008, 16:38:16 »
Geen vragen, geen commentaren, zal ik dan eindelijk eens een keer niets over het hoofd hebben gezien  ;D

Dan maar weer even een andere vraag:
De stroomtoevoer voor het smalspoorbaantje; hoe zit dat?. Ik heb namelijk eens zitten denken, en als bij H0 de rails (ongeveer!) 16mm zijn, liggen de stroompukkels op ongeveer 8 mm. Bij het smalspoor liggen ze dan op ongeveer 2/3. Dat wordt lastig met een sleper. Is stroomvoeding via bovenleiding dan een goede oplossing?
« Laatst bewerkt op: 12 September 2008, 16:48:33 door Robin »

Robin

• Bahnhoofd
  • Offline Offline
  • Treinbewaking
« Reactie #11 Gepost op: 13 September 2008, 21:02:37 »
Baanplan aan het aanpassen, klein meetfoutje  ::)
Zijn er mensen met ervaring op het gebied van de Bemo 1255-xxx RhB Krokodil? Ik moet namelijk even weten welke radius het krapst (goed) berijdbaar is voor in de klimspiraal.

Robert_N-Nm

• Offline Offline
    • RhB in N-spoor (blog)
« Reactie #12 Gepost op: 13 September 2008, 21:19:35 »
Hoi,

Dat van die sleper zou best kunnen, zeker in bochten.

Persoonlijk zou ik niet voor bovenleiding kiezen als stroomvoeding. Dat kan problemen geven met de stroomafname (iig meer als stroomafname via de rails).

Robert

Robin

• Bahnhoofd
  • Offline Offline
  • Treinbewaking
« Reactie #13 Gepost op: 13 September 2008, 23:14:31 »
Ergens heb ik een vermoeden dat de sleper dan een spoorstaaf raakt. Daarnaast, hoe moet het op het rechte stuk? Eerste oplossing die bij mij opkomt is 2 slepers, een aan de linkerkant, en een aan de rechterkant. Zodat het risico dat hij ernaast aan het harken is bijna nihil is.

santerdam

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 13 September 2008, 23:19:36 »
Zou het niet een idee zijn om de slepers helemaal naar de linker- en rechterkant te brengen, zodat ze beiden een eigen spoorstaaf raken ?  :o