Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 08:45:56
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 08:43:11
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:42:41
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door AB 7216
Vandaag om 07:55:30
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Joz
Vandaag om 05:20:38
Aanpassen baanplan bestaande baan door Joz
Vandaag om 05:06:57
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 01:59:48
Aachenau West door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 01:36:02
23 augustus modelspoorbeurs Houten door KNed
Vandaag om 00:11:30
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
13 August 2025, 23:55:21
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Kees-Jan
13 August 2025, 23:51:22
De projecten van Ruben (NL H0) door Sikko
13 August 2025, 23:36:52
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Hans van de Burgt
13 August 2025, 23:08:01
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Steven Loosman
13 August 2025, 22:53:25
Hoeveel treinen op Piko Trafo 55008? door Modeltreinmulder
13 August 2025, 22:23:20
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door jandcargo
13 August 2025, 22:19:39
booster vraag door Patrick Smout
13 August 2025, 22:05:38
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door defender
13 August 2025, 21:51:12
Modeltreinwinkels in Berlijn. door grossraumwagen
13 August 2025, 21:45:44
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door MarcoK1999
13 August 2025, 19:58:23
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
13 August 2025, 19:21:30
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door defender
13 August 2025, 19:08:33
Molenbaan (werktitel) door defender
13 August 2025, 19:03:45
BR-18.6 Schaal-0. door Sven
13 August 2025, 18:23:28
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door tijgernootje
13 August 2025, 17:42:24
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Huup
13 August 2025, 17:29:32
US diorama in H0 door Wim Vink
13 August 2025, 16:47:48
Artitec vierdeurs stalen D door gtw6016
13 August 2025, 16:34:00
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door Hans van de Burgt
13 August 2025, 16:30:02
Rijnstraat door Huup
13 August 2025, 15:47:38

Auteur Topic: ideen opdoen voor m'n baan?  (gelezen 2960 keer)

Timo de Porto

• Offline Offline
ideen opdoen voor m'n baan?
« Gepost op: 07 September 2008, 11:39:21 »
ik heb een beetje een probleem op het moment met het bouwen van m'n baan. niet met het bouwen zelf eigenlijk, dat gaat allemaal niet helemaal op rolletjes, maar dat komt wel goed, maar ik zit met het volgende probleem. ik probeer mijn scenery in tijdperk 2/3 te plaatsen, zo rond de jaren 30/40, en dan een oost duitse omgeving. enigszins rotsachtig aan de rand, om het hoogte verschil op te vangen van de ene naar de andere verdieping, zodat m'n "paradestrecke"(van jawel, ruim 150 cm en een perron deel van ongeveer een meter) een afgesloten deel lijkt. hierbij zijn natuurlijk ook de good old arcade bogen in de planning, dus dat deel komt wel goed, MAAR,

er is een klein stadje / groot dorp gepland, althands, een deel, met een station en vakwerkhuizen met meerdere verdiepingen, maar hoe zou zo'n stadje eruit kunnen zien, waar vindt ik ideen op internet om dit uit te voeren.

voorts heb ik een L vormige baan, en de ene punt is het dorp, de andere punt is een (steen) industrie terrein met een fabriek en een spoortje, maar hoe vindt ik informatie / foto's hoe dit eruit gezien zou kunnen hebben, EN, hoe zag de omgeving daar eruit, is het daar net als hier, met veel gras, of is het daar rotsig (de daadwerkelijke afgraving van de stenen, die komt niet op de baan, kost me veel te veel ruimte, dus doe ik alleen de verwerking hiervan, dus dat is geen issue!), hoe vindt ik dat soort info?

ik ben nooit in die streek geweest, maar zoek dus wel een eye opener, via internet, of als jullie een boek weten waar je dit soort ideen uit kunt halen, dan is dat natuurlijk ook goed, ik wil het nl nu eens GOED aanpakken, inplaats van dat halve werk wat ik hiervoor deed...

ik had aanvankelijk dit bij baanbouw/scenery willen zetten, maar ik denk dat het hier meer op zijn plek staat?

Timo

Remco.

• Offline Offline
Re: ideen opdoen voor m'n baan?
« Reactie #1 Gepost op: 07 September 2008, 13:02:30 »
Kun je niet wat foto's neerzetten ? Misschien zijn er mensen die soortgelijke trajecten in 1:1 hebben gezien en kunnen je dan helpen ?

Timo de Porto

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 07 September 2008, 14:20:25 »
bijvoorbeeld, foto's zijn welkom, en tips van mensen die in die buurt zijn geweest ook. Ik kan ff geen foto's van de baan maken, omdat Pa en Ma op vakantie zijn, en MIJN digitale camera mee hebben, en mijn telefoon is nog van voor de camera tijdperk, dus dat wil op het moment even niet, maar ik hoop dat het idee wel duidelijk is omschreven...

Timo

Timo de Porto

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 08 September 2008, 11:15:29 »
eventueel zijn links van andere (duitstalige fora) ook welkom. ik heb ooit eens een duits forum gevonden waar het vrijwel alleen over DR materiaal en dergelijke ging, maar die kan ik niet meer vinden, ik heb ook geen idee meer hoe ik daar opkwam, en ik kan zo ongeveer geneen duits forum vinden, omdat ik niet weet waar ik naar moet zoeken, behalve dan naar de fora van de duitse bladen, waar ik ook niet veel verder mee kom.

Timo

Ed K.

• Offline Offline
  • Ideale combinatie van mijn hobbies
« Reactie #4 Gepost op: 08 September 2008, 11:37:22 »
Hoi Timo,

Kijk eens op de site www.altmarkdampf.de, daar staan schitterende foto's van stoom in de DDR-tijd.

Gr. Ed
NS 1930/1958 Stoom en Diesel H0, DCC, MultiMaus, S88ExpressNetLi, Koploper. Lid MSC Zutphen

Timo de Porto

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 08 September 2008, 13:26:53 »
daar staan inderdaad een paar hele mooie foto's op, ik heb er meteen een aantal opgeslagen. helaas zijn de meeste loks wel wat te modern, maar het idee is daar. zijn er vergelijkbare sites met lokfoto's, ik zoek nl ook nog een paar foto's van hoe een lok op de baan eruit ziet, deze staan bijna allemaal in een station of in een depot. ik heb trouwens van het forum ook een paar prachtplaatjes geleend, dus de inspiratie komt al wat bovenborrelen!

Timo

Roelof

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 08 September 2008, 15:02:44 »
Volgens mij haal je twee dingen door elkaar, je praat over tijdperk II/III en daarbij over de jaren 30 en 40 en je praat over een Oost-Duitse omgeving.

In de jaren 30 en 40 was er nog geen Oost-Duitsland en deze jaartallen vallen in tijdperk II, tijdperk III is na '45.

Een idee van een tijdperk II baan vindt je hier:

www.osterthun.com

Groet, Ronald.

Han Zijlstra

• Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
« Reactie #7 Gepost op: 08 September 2008, 15:08:53 »
Het erzgebergte is helemaal jouw stijl Dit is de handige manier om alles te weten te komen.
www.meinestadt.de

Je kunt dan elke stad /dorp kiezen en vervolgens kijk je de foto's van de stad of de omgeving.
Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

René

• Smalloot in de volle breedte
  • Offline Offline
  • Team Mitropa
« Reactie #8 Gepost op: 08 September 2008, 15:16:48 »
Volgens mij haal je twee dingen door elkaar, je praat over tijdperk II/III en daarbij over de jaren 30 en 40 en je praat over een Oost-Duitse omgeving.

In de jaren 30 en 40 was er nog geen Oost-Duitsland en deze jaartallen vallen in tijdperk II, tijdperk III is na '45.

Oost Duitsland bestaat al sinds het bestaan van Duitsland. Net zo als Oost Nederland en Noord Nederland bestaan.
Wat jij waarschijnlijk bedoelt is de DDR. Die stamt van na WO2 en houdt op te bestaan in 1990.

René Wolf, bekijkt het breed en spoort smal
www.rwfoto.nl

Timo de Porto

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 08 September 2008, 15:53:20 »
ik bedoel inderdaad OOST duitsland, en niet de DDR (hoewel, uiteindelijk is het WEL dezelfde omgeving, maar een andere periode, Oost duitsland in tp II, de DDR is tp III, ik kan begrijpen dat daar nogal wat verwarring over kan staan, maar ik heb er van te voren over nagedacht!),  en blader nu door de grote bosatlas, want m'n kennis van de duitse republiek is niet wat het is geweest.

Ronald, VETTE SITE, precies wat ik zoek, die ga ik eens helemaal bekijken!

Han, het erzgeberte, dat is Sachsen toch? ik wil inderdaad mijn baan in die buurt situeren, hoewel Bayern ook wel aanlokkelijk is, ik heb er nooit bij stilgestaan dat je natuurlijk ook eens op internet naar de streek kunt gaan zoeken, OF in de bieb een boek zoeken over de juiste streek. toffe eye opener!

Timo

Ernst-Jan

• Offline Offline
  • PTR
    • Draaistel
« Reactie #10 Gepost op: 08 September 2008, 16:23:11 »
ik bedoel inderdaad OOST duitsland, en niet de DDR (hoewel, uiteindelijk is het WEL dezelfde omgeving, maar een andere periode, Oost duitsland in tp II, de DDR is tp III, ik kan begrijpen dat daar nogal wat verwarring over kan staan, maar ik heb er van te voren over nagedacht!),  en blader nu door de grote bosatlas, want m'n kennis van de duitse republiek is niet wat het is geweest.
Timo

Oost-Duitsland in die periode is het huidige Polen. Duitsland is na de 2e wereldoorlog een flink stuk kleiner geworden en Polen is een stuk naar het westen opgeschoven. Dus bijvoorbeeld het huidige Wroclaw zou in jouw tijd nog Breslau zijn, Jaworzyna Slaska Königszelt. Silezië dus zeg maar. Er zijn 2 EK specials van, de eerste is nummer 78, het nummer van de 2e weet ik zo niet uit mijn hoofd. Je kunt ook meer naar boven gaan, Königsberg (het Huidige Russische Kalinigrad) of Danzig (Gdansk).

Groetjes,

Ernst-Jan

Gorillus

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: 08 September 2008, 16:53:29 »
Hoi Timo,

Ik heb zelf een baan in tijdperk II en onze stad die op de baan gesitueerd is (Konigsberg) ligt nu in het huidige Polen.
Voor 1945 was dat gebied duits.
Ik heb veel info en fotogezichten uit boeken gehaald.
Eentje is favoriet, het Reichsbahn-Album van Alfred Gottwald.
Daar staan mooie foto's in van verschillende delen van Duitsland uit de jaren 20, 30 en 40 (isbn 3-613-71234-2).
Het gaat natuurlijk in dat boek vaak over de loc's zelf, maar toch kun je mooi de steden en dorpjes waar ze rondreden goed zien.
http://en.wikipedia.org/wiki/K%C3%B6nigsberg
Misschien heb je er wat aan.

Groeten Richard
« Laatst bewerkt op: 08 September 2008, 16:56:49 door Gorillus »

Timo de Porto

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 08 September 2008, 16:59:40 »
EK special? wat is dat (ik neem aan een boek/blad, maar welke? :-[)

er is inderdaad een heel stuk duitsland naar de polen gegaan, hoe dat precies allemaal zit weet ik niet, maar ik denk dat ik me maar ga beperken tot Sachsen / Bayern, maar natuurlijk wel met wat gemend materiaal, zo heb ik ook wurtembergs en berlijns materiaal (de laatste hoort eigenlijk niet buiten berlijn te rijden, maar een kniesoor die daar op let ;D), en ook DR materiaal heb ik in de kast staan, dus ik zal wel het een en ander moeten smokkelen.

trouwens, viesmann heeft van die prachtige beierse seinen, maar hoe zien saksische seinen eruit? ik heb 2 miba boekjes over seinen, maar dat gaat vooral over de plaatsing en over "hoe ze werken", met wel veel mooie tekeningen en foto's, maar voornamelijk van beierse en DR seinen volgens mij.

wie heeft er van die beierse seinen op zijn baan en wil hier eens een foto van maken voor me? ik ken ze alleen van de plaatjes uit de catalogies, en wil ze graag eens in "reallife" zien!

Timo

Roelof

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: 08 September 2008, 17:11:39 »
EK special? wat is dat (ik neem aan een boek/blad, maar welke? :-[)

Eisenbahn kurier.

Groet, Ronald.

Timo de Porto

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 08 September 2008, 20:19:06 »
richard:

ik ga eens zoeken naar het boek, klinkt erg intressant.

Ronald, ik had het kunnen weten, ook daar ga ik eens op de site snuffelen.

die site is echt goed zeg, daar pluk ik veel ideen vanaf, al wordt baan iets moderner, mijn mannen hoeven geen hoed op, maar het idee en de inzichten tot detaillering zijn daar, dat is in ieder geval al heel wat!

Timo