Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Fleischmann Anna ombouw. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:18:35
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 16:15:10
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door JoopSpoort
Vandaag om 16:11:23
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:09:07
Ik ben aan het opruimen. door Pauldg
Vandaag om 16:02:46
Licentiesleutel YD 7001 door Dirk
Vandaag om 15:58:26
Eerste hulp bij Freecad door MaraNCS
Vandaag om 15:45:56
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 15:44:02
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 15:35:13
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Wim Vink
Vandaag om 15:35:06
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
Vandaag om 14:41:59
Raadplaatje door Wouter W
Vandaag om 14:30:56
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hendrik Jan
Vandaag om 12:34:52
Houten 23 Augustus 2025 door thevandijks
Vandaag om 12:32:14
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door Marc tramt
Vandaag om 11:49:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 11:46:12
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
Vandaag om 11:22:07
schok bij vertrek door saskia
Vandaag om 11:03:25
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door 1200blauw
Vandaag om 10:16:03
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door Dennis1984
Vandaag om 09:19:38
Roco Line DKW wisseltong zit los, lipje afgebroken door Lobomotion69
Vandaag om 03:17:23
Station Roodeschool door HenkN
28 July 2025, 23:03:48
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
28 July 2025, 21:37:24
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
28 July 2025, 21:15:08
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Donny95
28 July 2025, 20:49:09
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door NS264
28 July 2025, 20:33:47
Bauarbeiten im gange door 741230
28 July 2025, 20:09:29
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door AP3737
28 July 2025, 17:40:08
Chinese prut kabel door BrightonBelle
28 July 2025, 17:36:08
Bouw Artitec Post T door gtw6016
28 July 2025, 16:11:51

Auteur Topic: Bijzonderheden bovenbouw HSM lokaalspoorweg anno 1900  (gelezen 3241 keer)

Ton Smit

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
Bijzonderheden bovenbouw HSM lokaalspoorweg anno 1900
« Gepost op: 06 September 2008, 15:36:55 »
Hallo,

Ik ben nieuw in dit forum, dus ik zal me eerst even voorstellen: Ton Smit, herbeginner. Na tientallen jaren weinig tot niets aan de hobby te hebben gedaan, heb ik een jaar of tien geleden met de aanschaf van het Praktijkboek modelspoorwegen voorzichtig een nieuwe start gemaakt. In eerste instantie leidde dit alleen tot de aanschaf van nog meer boeken en heb ik jarenlang heerlijk zitten bladeren.
Maar nu ben ik dan eindelijk met mijn modelbaan begonnen. Thema: een HSM lokaalspoorweg in het oosten van Nederland (GOLS, EO, NWSM). Tijdperk: 1900-1905. Schaal: S. Het sporenplan van mijn eindstation is ontleend aan het normaalsporige tramstation Denekamp. Ik ben van plan in diverse archieven te gaan snuffelen, maar misschien kan iemand al antwoord geven op de volgende vragen. Dan kan ik alvast beginnen met het bouwen van de rails en de wissels  ;)
- Hoe lang waren de railstaven in die tijd van dergelijke lokaallijntjes?
- Wat was de hoogte van de railstaven?
- Hoe ver lagen de dwarsliggers hart op hart uit elkaar? (Volgens het Praktijkboek modelspoorwegen is 75 cm een richtmaat voor zijspoor, dus dat zal voor lokaalspoor in 1900 wel meer zijn geweest: ongeveer 90 cm?).
- En geldt die afstand ook voor wissels?
Bij voorbaat dank.

Groet,

Ton

Ed K.

• Offline Offline
  • Ideale combinatie van mijn hobbies
Re: Bijzonderheden bovenbouw HSM lokaalspoorweg anno 1900
« Reactie #1 Gepost op: 07 September 2008, 10:47:35 »
Hoi Ton,

Welkom op het Forum.
Leuk thema voor een baan, ik heb er zelf ook aan zitten denken, maar waarom schaal S?
Wil je graag alles zelf bouwen, volgens mij is er in deze schaal bijna niets kant en klaar te verkrijgen, zeker niets Nederlands.
Maar ik ik wens je veel succes, het is zeker een thema met veel mogelijkheden.
Ken je trouwens het boek "Lokaalspoorwegen in Twente en de Achterhoek"? Hier staat veel informatie in en veel mooie foto's.

Gr. Ed
NS 1930/1958 Stoom en Diesel H0, DCC, MultiMaus, S88ExpressNetLi, Koploper. Lid MSC Zutphen

Ton Smit

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 07 September 2008, 12:26:56 »
Hallo Ed,

Waarom schaal S? Ik heb ooit een locje proberen te bouwen in H0, maar dat vond ik  een gepriegel. Ik wil inderdaad alles zelf bouwen en dan is schaal S vrij ideaal. Alles is net iets groter en weer net niet te groot. In schaal 0 kom ik niet verder dan een diorama in de beperkte ruimte die ik tot mijn beschikking heb. Misschien blijkt het straks te hoog gegrepen en het zal zeker een tienjarenproject worden (of nog langer), maar dat maakt me niet uit. Ik mag graag knutselen en met dit project kan ik me heerlijk uitleven.
Hoewel ik er nu wel uit ben wat het thema en het tijdperk moet worden, twijfel ik nog over de mate van detaillering en in hoeverre alles spoorwegtechnisch verantwoord moet zijn. Dat begint al met de hoogte van de railstaven…
Het boek “Lokaalspoorwegen in Twente en de Achterhoek” ken ik. Het is inderdaad een prachtig boek, waarin ik al héél veel gebladerd heb. “Spoorwegen in Winterswijk & omstreken” is ook een aanrader. Daarin vond ik een foto van het emplacement van Denekamp (1903).
Het thema heeft, zoals je zegt, veel mogelijkheden. Ik ben benieuwd welke ik allemaal ga realiseren.

Groet,

Ton

haes

• Offline Offline
  • Hellendoorn en NAM Schoonebeek in FiNe
« Reactie #3 Gepost op: 07 September 2008, 13:23:14 »
Hallo Ton, 
kijk eens of je in de bibliotheek of nog bij een boekhandel het volgende boek kunt bemachtigen:Lokaalspoorwegen in twente en de achterhoek van Evert Heusinkveld. Geen direct hoofdstuk over de NWSM naar denekamp, maar wel veel info

gr hans
Hellendoorn station en Schoonebeek Olieverlading in FiNescale/Fremo N normen

Ton Smit

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 25 September 2008, 09:24:55 »
Vorige week kreeg ik heel toevallig het boek "Waterbouwkundige constructies - Atlas deel II" (uitgegeven omstreeks 1915?) in handen. Daarin heb ik de gegevens gevonden die ik zocht. Ik kan dus aan het werk  :)

Groet,

Ton

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
« Reactie #5 Gepost op: 25 September 2008, 13:51:19 »
Alweer een denekampert!
Ik ben ook zo'n beetje bezig om denekamp te bouwen, maar dan in H0. Tijdperk zo'n beetje rond 1910, met wat zelfgebouwde locjes en zo. Met de baan moeten we nog zo'n beetje beginnen, maar dat komt tzt wel goed.
Schaal S is wel lastig wat figuurtjes betreft, maar ik ben heel benieuwd hoe een ezeltje in S eruit ziet, net wat treinachtiger dan zo'n H0-lucifersdoosje met wieltjes denk ik. Ik heb zelf ook weleens wat in S zitten prutsen, namelijk een indonesische stoomloc, omdat 1067mm-spoor in S redelijk overeenkomt met 16,5mm en je zo'n smalspoormodel dan gewoon op een H0-baan kunt laten rijden (en je t locje dus ook goed kunt testen tijdens het bouwen)

Ton Smit

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 27 September 2008, 10:06:03 »
Hallo Floris,

“Alweer een denekampert!” Nou, dat valt nog wel tegen. Niet alleen omdat ik een (import) Achterhoeker ben, maar ook omdat ik het railplan van Denekamp alleen als basis gebruik. Om het te kunnen gebruiken heb ik het plan gespiegeld en bouw ik wissels 1:6 in plaats van 1:7, anders kom ik ruimte tekort. Ik ben er nog niet of ik het station van Denekamp (dat wel erg klein is) na ga bouwen. Het zou ook wel eens een GOLS station kunnen worden.
De figuurtjes bestel ik via de S Scale Model Railway Society, waar ik lid van ben. Op hun website staan ook adressen van commerciële firma’s die geschikte figuurtjes verkopen. Ik heb al koeien op mijn provisorische veelading staan  ;)
Het zal nog wel even duren voordat mijn ezeltje klaar is, want er moeten ook nog heel wat rails en wissels gebouwd worden…

Groet,

Ton

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
« Reactie #7 Gepost op: 27 September 2008, 13:32:41 »
Ik kom ook niet uit denekamp hoor, zelfs niet uit die buurt, maar dr zijn nu ineens wel een heel aantal op denekamp gebaseerde banen in opbouw of in de planning, vandaar  ;)
Wat rails en locjes betreft, het is misschien wel handig om eerst alvast een locje te bouwen dat goed volgens de normen is, dan kun je spoor en wissels goed testen, dat werkt wel zo lekker.

Ton Smit

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 27 September 2008, 16:07:02 »
Dat verbaast me niet. Wat ik uit het boek ‘Locomotiefloodsen en tractieterreinen in Nederland 1839-1958’ heb begrepen, is dat het emplacement van Denekamp waarschijnlijk het kleinste exemplaar was (met locloods). Ideaal voor modelbouwers met weinig ruimte  ;D
De tip zal ik ter harte nemen. Ik zal eerst het chassis van de loc bouwen. Ik was al bezig van een spaakwiel een schijfwiel te maken, maar ik moet nu eerst wielen met de juiste diameter kopen.

Automatic-rock

• Offline Offline
  • Impressionistisch Modelbouwer
    • Modelspoor op Automatic-rock.nl
« Reactie #9 Gepost op: 29 September 2008, 18:28:07 »
Dat verbaast me niet. Wat ik uit het boek ‘Locomotiefloodsen en tractieterreinen in Nederland 1839-1958’ heb begrepen, is dat het emplacement van Denekamp waarschijnlijk het kleinste exemplaar was (met locloods). Ideaal voor modelbouwers met weinig ruimte  ;D
De tip zal ik ter harte nemen. Ik zal eerst het chassis van de loc bouwen. Ik was al bezig van een spaakwiel een schijfwiel te maken, maar ik moet nu eerst wielen met de juiste diameter kopen.

Hallo Ton,
Ik had een klein vraagje, wat hier niet zo heel veel mee te maken heeft. Maar dat boek (‘Locomotiefloodsen en tractieterreinen in Nederland 1839-1958), komt het emplacement van Oss uit de jaren '30 daar toevallig ook in voor?  :)
Vriendelijke groet, Benno

Mijn Brabantse H0 baan in opbouw:Westerweel 1985-1995
Ouderwets leuke & handige modelspoorideeën op: automatic-rock.nl

Ed K.

• Offline Offline
  • Ideale combinatie van mijn hobbies
« Reactie #10 Gepost op: 29 September 2008, 19:47:36 »
Ik ben Ton niet maar heb het boek
"Locomotiefloodsen en tractieterreinen 1839-1958" wel.
Helaas komt Oss er niet in voor.

Gr. Ed
NS 1930/1958 Stoom en Diesel H0, DCC, MultiMaus, S88ExpressNetLi, Koploper. Lid MSC Zutphen

Ton Smit

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 29 September 2008, 20:27:31 »
"In dit werk worden de locomotiefloodsen besproken die in Nederland door een spoorwegmaatschappij zijn gebruikt tot het einde van de stoomtractie bij NS in 1958. (...) Bovendien zijn de emplacementen beschreven waar geen locomotiefloods was gebouwd maar wel draaischijven, kolenparken en/of reservoirgebouwen zijn geweest."
Blijkbaar heeft Oss die allemaal niet gehad  :-|

Groet,

Ton

Aspelix

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: 30 September 2008, 16:41:58 »
Automatic-rock,

Kijk eens op deze site: http://www.stationsweb.com/linkoverzicht.asp

groeten, Ruurd