Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Schrootplaats door ruudns
Vandaag om 23:48:05
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
Vandaag om 23:33:55
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 23:09:03
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 23:04:33
diorama, voor lange treinen. door Wim Vink
Vandaag om 23:01:07
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Bob R.
Vandaag om 22:40:14
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 22:31:45
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 22:23:03
hoe diep is de kuil van een 23 meter draaischijf door peterha
Vandaag om 22:20:53
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
Vandaag om 22:10:05
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door Frank 123
Vandaag om 21:56:33
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:39:10
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door DavidNS400 Grote sik
Vandaag om 21:38:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Schachbrett
Vandaag om 21:09:44
Pfarrerwinkel bahn door Schachbrett
Vandaag om 21:08:37
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door basjuh1981
Vandaag om 20:53:29
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 20:52:40
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 20:51:10
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
Vandaag om 20:11:23
Les Billards du Vivarais door Frank 123
Vandaag om 20:07:55
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
Vandaag om 19:59:22
Gewoon wat busfoto's door Keska
Vandaag om 19:20:28
Aachenau West door wob
Vandaag om 19:10:24
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door MartinRT
Vandaag om 19:04:37
19 Toen door defender
Vandaag om 19:01:10
20 en 21 april MobExpo door class 37
Vandaag om 18:16:26
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 17:45:39
Al mijn goede ideeën... door maartenvdb
Vandaag om 17:22:59
Raadplaatje door Benelux795
Vandaag om 17:18:39
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Ronald Halma
Vandaag om 15:58:27
  

Auteur Topic: Bouw klein voorstation 'Amerpoort' begonnen  (gelezen 439436 keer)

Robert E

  • Offline Offline
  • Berichten: 909
    • Robert’s Modelspoor Pagina
Re: Bouw klein voorstation begonnen
« Reactie #15 Gepost op: 14 september 2008, 20:18:21 »
Citaat
Ondertussen rijd een 2400 veel rondjes om de baan te testen maar eigenlijk gaat alles goed, geen storingen en hij glijd lekker over de rails Lachebek

Heb je toevallig een wagon waarvan je weet dat ie knap lastig is / kritisch is ? Ik heb een  tweetal Piko personenwagons die heel kritisch zijn. Je raadt het al, nooit mee getest tijdens bouw. Erop gezet, en jawel, twee stomme punten waar ze eruit klappen, en waar ik nu weinig aan kan doen  :'(

En mijn Rivarossi motorwagen met drie draaistellen (die NS uitvoering) is een rijdende wip..
En ja staat overal stil  ;D

Verder ga door ga door.

Robert
MDRRC-II (Lite) goedkope DIY centrale voor DCC en MM.
Heb je een vraag, stuur me dan een mail via mijn site ipv persoonlijk bericht...

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
Re: Bouw klein voorstation begonnen
« Reactie #16 Gepost op: 14 september 2008, 20:21:48 »
Hoi Robert,

Voor testdoeleinden rijd ik veel met een vierdelige icr stam en een 3 delige ick stam. Vanmiddag voor en achteruit geprobeerd met beide stammen gekoppeld en dat gaf ook geen problemen, dus ik probeer maximaal te testen, desalnietemin bedankt voor de tip :)

Gr. Remco.

Machinist Johan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1794
  • gevorderd beginner
Re: Bouw klein voorstation begonnen
« Reactie #17 Gepost op: 14 september 2008, 20:31:15 »
........................
Ik wil ook seinen plaatsen, maar staan er grote seinen zo dicht bij een station ? Of alleen dwergseinen ?

En ik wil deze seinen eigenlijk op de volgende plekken ( De rode vierkantjes ) plaatsen:



Klopt dat dan qua locatie ?

Als mensen nog tips hebben over wat er rond de rails aan bordjes oid geplaatst moet worden, laat het weten, het moet namelijk gewoon realistisch gebouwd worden!

Bedankt alvast voor tips,

Gr. Remco.


remco

persoonlijk denk ik dat je gewoon grote seinen kan plaatsen en bij de hoofdlijn misschien een sein met cijferbak.

groet

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: Bouw klein voorstation begonnen
« Reactie #18 Gepost op: 14 september 2008, 20:53:29 »
(....)
En nu dan de vraag, komt de brug in het midden of achteraan zoals hij nu staat, iemand ideeen erover, mijn eerste insteek is zoals hij nu staat.

Gr. Remco.
Laten we voor de grap eens aannemen, dat de loopbrug bedoeld is om overheen te lopen naar het andere spoor. De ingang van het station zal waarschijnlijk ergens in het midden liggen. Met een loopbrug, zover in de hoek, is het wel een stevig eind lopen voor de Preisers om over te steken - ze zeulen zich rot met koffers en kinderwagens en Oma .....

Sander

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
Re: Bouw klein voorstation begonnen
« Reactie #19 Gepost op: 14 september 2008, 20:59:30 »
In weze heb je gelijk :) maar amersfoort bijv. heeft 2 van deze bruggen, 1 aan het begin en 1 aan het eind, ik heb er maar 1 vandaar dat ik dus aan het twijfelen ben. Het perron is 140 cm lang dus ruim 120 meter lang in 1:1

Word het niet te massaal als ik hem in het midden zet ? De brug is nu wel te hoog dus hij komt erg fors over, er moet nog +- 2 cm af.

Gr. Remco.

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: Bouw klein voorstation begonnen
« Reactie #20 Gepost op: 14 september 2008, 21:10:58 »
Daarom heb ik ook zo'n trauma dat m'n Oma mij nooit mee wilde nemen naar Amersfoort, toen ik nog in de kinderwagen zat ........  :'(

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
Re: Bouw klein voorstation begonnen
« Reactie #21 Gepost op: 14 september 2008, 21:12:40 »
Hahahha zit het zo diep joh :)

Sander.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1174
Re: Bouw klein voorstation begonnen
« Reactie #22 Gepost op: 15 september 2008, 10:53:21 »
Remco,

voor ieder wissel "moet" je een sein plaatsen. Ik zou er in jouw geval voor kiezen alleen de uitrij seinen van het station te plaatsen. (de inrijders vallen buiten beeld)
Dat komt dan neer op 5 seinen. Ik zou het kopspoor en de 2 sporen waarover een trein links zou rijden voorzien van dwergseinen. De 2 sporen waarover de treinen rechts rijden zou ik voorzien van hoge seinen.
(Baanvak)-snelheids borden komen na de wissels op de vrije baan. Dit valt bij jou buiten beeld als ik het goed heb, dus ->weg laten.

Wat betreft de loopbrug: (puur een kwestie van smaak) Ik zou hem juist wel een beetje aan één kant plaatsen. Als de toegang uit het midden ligt stoppen de treinen ook uit het midden... speelser effect en je perron lijkt langer dan wanneer een trein in het midden staat.
Voor de treinen die vanaf de loopbrugzijde (rechts) het station binnen komen kun je blauwe cijferborden op het perron plaatsen. 2,4,6 (hoelang is het perron ook weer?)
Voor treinen uit de andere richting kun je volstaan met één blauw eindbord (zonder cijfer) aan het eind van het perron.

Als je verder nog iets aan bebording wenst zou je bijvoorbeeld aan één zijde aankondigingsborden voor een overweg kunnen zetten. (Achter het sein-voor de wissels) en natuurlijk mogen de bordjes met kilometrering niet ontbreken....

Ik hoop dat je hier iets aan hebt.

mvg

Sander.
Een baan als machinist, je weet niet wat je mist!

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
Re: Bouw klein voorstation begonnen
« Reactie #23 Gepost op: 15 september 2008, 18:48:03 »
Hoi Sander,

Bedankt voor je uitleg, hier heb ik zeker wat aan.

Ik heb even een plaatje gemaakt:

Ik heb de dwergseinen klein getekend en de grote seinen groot + de kijkrichting van het sein. Als ik jouw verhaal goed begrepen heb moet dit kloppen. Zoniet dan hoor ik het graag :)



De blauwe cijferborden ken ik wel maar hoe plaats je die ? is die 2 gelijk aan 200 meter of iets anders ?
Mijn perron is in H0 140 cm en in 1:1 dus +- 120 meter.

Alvast bedankt,

Gr. Remco.

Ifje

  • Offline Offline
  • Berichten: 14
Re: Bouw klein voorstation begonnen
« Reactie #24 Gepost op: 15 september 2008, 20:21:21 »
De blauwe cijferborden geven aan waar een trein met een aantal rijtuigen (het getal) moet stoppen. Dus een twee geeft twee rijtuigen aan. En als er geen cijfer op staat betekend dat alle lengtes.
« Laatst bewerkt op: 15 september 2008, 20:23:16 door Ifje »

Sander.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1174
Re: Bouw klein voorstation begonnen
« Reactie #25 Gepost op: 15 september 2008, 20:21:53 »
Remco,

de seinen heb je in princiepe juist getekend. Ik zou er alleen voor kiezen om de dwergseinen ook aan de rechterzijde van het spoor te plaatsen.
Ik zit heel hard te denken, maar kan zo gauw geen situatie bedenken waar een dwergsein links van het spoor staat. (Er zal vast en zeker ergens een uitzondering zijn die de regel bevestigd)
De 2 dwergjes van de 2 hoofd sporen komen dan dus tussen de beide sporen te staan.
Als de pijlen in je tekening de richting van het uitgestraalde licht voorstellen dan zit je helemaal goed.

De  getallen op de cijferborden geven simpelweg het aantal rijtuigen aan.
De 2 staat dan voor 2X26,4 meter, de 4 voor 4X26,4 meter etc.
Afhankelijk van je materieel even delen door 87 danwel 100 en je bent er.

Jouw 140cm perron kan dus  140/30,3=4,6 1:87 rijtuigen hebben danwel 140/26,4=5,3 1:100 rijtuigen hebben.
Een baan als machinist, je weet niet wat je mist!

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
Re: Bouw klein voorstation begonnen
« Reactie #26 Gepost op: 15 september 2008, 20:27:36 »
Hoi Sander,

Wederom bedankt voor je heldere uitleg! Ik plaats dan inderdaad gewoon die dwergseintjes ertussen dat is geen probleem. De pijlen zijn inderdaad het licht.

Ok van de blauwe borden begrijp ik ook, eenvoudig :) maar waar begin je dan met nummeren/plaatsen ? Ik heb foto's dat ze deze in het midden plaatsen bijvoorbeeld.

Bedankt,

Remco.

Sander.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1174
Re: Bouw klein voorstation begonnen
« Reactie #27 Gepost op: 15 september 2008, 23:18:05 »
Remco,

Citaat
Geplaatst door: Remco Ok van de blauwe borden begrijp ik ook, eenvoudig  maar waar begin je dan met nummeren/plaatsen ? Ik heb foto's dat ze deze in het midden plaatsen bijvoorbeeld.

als je daarmee de locatie bedoeld dan moet je gewoon kiezen wat jezelf het leukst vindt.
De borden kunnen tussen beide sporen staan = laag bij de grond en op het perron = op cabine hoogte.
Als je ze op het perron plaatst kun je er voor kiezen om op beide perrons de borden 2,4 etc te plaatsen, maar het komt ook veel voor dat alleen het meest gebruikte rechter spoor van borden is voorzien.

Als voorbeeld: je kunt beide ook combineren...
(Ik noem het kopspoor voor het gemak even 1, middenspoor 2 en de laatste dan natuurlijk 3. Verder ga ik er even vanuit dat je loopbrug = toegang aan het eind van het perron blijft)

Op het perron tussen spoor 1 en 2 plaats je de borden 2,4 etc "hoog" op een paal. Leesbaar als je het station rechterspoor binnenkomt op spoor 2.
In de tegenrichting plaats je alleen het blauwe eindbord aan het einde van het perron laag tussen de sporen 2 en 3.

Je kunt er dus alle kanten mee op.

mvg

Sander.

Een baan als machinist, je weet niet wat je mist!

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
Re: Bouw klein voorstation begonnen
« Reactie #28 Gepost op: 16 september 2008, 20:02:55 »
Ok wederom duidelijk, nou in ieder geval bedankt voor alle info ;D daar kan ik heel wat mee. Heb de wisselmotoren + decoders besteld dus daar moet ik nu even op wachten. Als die er zijn kan ik weer verder. Het ballast heb ik ook al dus ik kan na het zorgvuldig testen lekker meteen door met het ballast aanleggen.

Dan seinen uitzoeken voornamelijk het merk :) want ik weet nu dat ik in ieder geval 3 dwergseinen en 2 grote 'moet' nemen.

Ik ben nog wel even aan het bedenken wat ik doe met bovenleiding, in het echt staan de bogen op het perron maar ik ben bang dat de bovenleiding dan te hoog komt, ik moet even uitzoeken hoe ik dat het beste oplos. Andere mogelijkheid is een T portaal in het midden maar dat vind ik niet zo mooi.

Gr. Remco.

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
Re: Bouw klein voorstation begonnen
« Reactie #29 Gepost op: 20 september 2008, 00:53:47 »
Een technische update deze keer, alle wisselmotoren zitten eronder, wisseldecoders zijn aangesloten en ik ben druk bezig Koploper in de richting te krijgen ;D Het begint er op te lijken, maar wat een mogelijkheden zeg met Koploper  :o

Ik probeer nu een mooie treinenloop in elkaar te zetten. Maar eenvoudig is dat niet ;)

Gr. Remco.

PS:

Nu om 3uur20 lijkt het al ergens op ;D ik ga slapen, morgen weer verder met sleutelen aan de loop. Weltrusten iedereen ;D
« Laatst bewerkt op: 20 september 2008, 03:11:40 door Remco »