Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Veevervoer ss/ ns door Huup
Vandaag om 11:02:33
Raadplaatje door Lars Smelter
Vandaag om 10:55:13
Da's Daz 2 door Modellbahnwagen
Vandaag om 10:47:55
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller door Jan Wiegerinck
Vandaag om 10:43:22
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Arjan6511
Vandaag om 10:41:58
Betere grip voor Bedroevend locomotiefje door Robert vh Prutsert
Vandaag om 10:37:54
The Summer of 69 door Gert Arkema
Vandaag om 10:37:35
Roco 290 digtaliseren door Ronald Halma
Vandaag om 10:28:53
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 10:14:26
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Sikko
Vandaag om 10:10:11
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
Vandaag om 09:54:35
Koploper: missende bezetmelders bij openen "onderhouden lokomotieven" door Ben
Vandaag om 09:28:48
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Jelmer
Vandaag om 09:00:41
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 05:37:47
Modelspoorbaan van Einte door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 05:16:44
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 01:54:57
Acme nieuwe ICNG door Blausee-Mitholz
15 September 2025, 23:26:31
Minibaan Visserskaai H0 door MOVisser
15 September 2025, 23:14:26
20 21 september Ritten met Mat '46 tijdens Open Trein Festival NSM door Ronald A.
15 September 2025, 22:59:08
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald door Ronald Halma
15 September 2025, 22:45:43
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Hans1963
15 September 2025, 21:24:36
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Gouda
15 September 2025, 20:23:34
Aachenau West door einte
15 September 2025, 20:11:21
Exact-Train 2025 door ModelWessel
15 September 2025, 19:05:17
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door markuspetter
15 September 2025, 18:51:19
[3D/IG] RET (R)SG3: De Rotterdamse Metro (& Randstadrail) in H0 door Ben
15 September 2025, 18:49:39
Kibri station CALW ingekort als NS station door Petertje
15 September 2025, 18:21:59
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
15 September 2025, 18:21:53
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Robert vh Prutsert
15 September 2025, 17:09:16
Lekker vervuilen volgens de Simplex-methode door Wim1969
15 September 2025, 16:39:15
  

Auteur Topic: Birmaspoorlijn  (gelezen 4596 keer)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12480
    • sleutelspoor
Birmaspoorlijn
« Gepost op: 05 September 2008, 18:22:32 »
In augustus 1997 ben ik samen met mijn vrouw in Tailand op vacantie  geweest. Uiteraard mocht een bezoek aan het restant van de beruchte Birma spoorlijn niet ontbreken. Na drie dagen Bangkok ging het dan ook richting River Kwai. Met een Longtail (= boot met buitenboordmotor van een vrachtwagen) ging het stroomopwaarts naar een zgn Flotetel waar de nacht werd doorgebracht. De volgende morgen vroeg met het busje naar Nam Tok wat het begin/einde is van de beruchte Birma spoorweg.

De trein stond al op ons=touristen, te wachten. Ik had gehoopt op stoom, maar het was een redelijk opleeftijd zijnde diesel met diti rijtuigen

Moesten nog wel een kaartje kopen

Het stationsbord


onderweg

In feite is het een gewone stopper waar we inzaten.

Op alle stations waar we stopten waren de relikwieënuit het verleden nog zichtbaar

Het eerste deel van de reis was niet spectaculair. Vlakland.
Maar al spoedig kwamen de we eerste bruggen tegen die een voorbode waren van wat ons nog te wachten stond

Al spoedig werden de wanden van de rotsen vrij stijl en ging het soms langzamer als een voetganger. Vermoeden was dan ook dat de baan er niet erg onderhouden bijlag!


Links de rotsen, rechts de River Kwai.




Een van de onderweg stationetjes .


Nu begijp ik waarom de snelheid zo laag is!!!

Opeens stond het daar! Wie, wat, waar en waarom? kan je alleen maar naar raden






Daar is hij dan in al zijn glorie! Langzaam stromend en vol met bagger, De River Kwai. Rechts een Flotel en recht voor uit een van de Hanging Bridges die in WWII door de krijgsgevangenen gebouwd zijn.

Na verloop van tijd wordt het drukker en gaat de trein op de aanloopbrug landzamer rijden. Onder de brug is het markt met olifanten!



En dat is hem dan, heel anders als in de gelijknamige film. De brug in de film was een hulpbrug die gebruikt is om deze stalen brug op zijn plaats te krijgen.

Aan het begin van de brug is een soort van monument opgesteld voor de POW. Het is opvallend hoeveel Japaners zich hier met een brede glimlach laten fotograveren. Ik heb het geweigerd om dat te doen. Ging mij net iets te ver.

Een plaatje wat ik "geleend"heb in het museum. Dit is oorlog


Deze loks staan als monument bij de brug.

Dit is te vinden in het museum

Bij Nam Tok, waar de lijn richting Burma op houdt, is eigenlijk het meest lugubere deel van de lijn te vinden. Hier vonden duizenden, voornamenlijk Australise POW,s de dood

Het museum en "veld van eer" wat door de monneken van Kanchana Buri
minitieus wordt bijgehouden



 SK

« Laatst bewerkt op: 05 September 2008, 20:40:42 door Sobat Kras »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12480
    • sleutelspoor
Re: Birmaspoorlijn
« Reactie #1 Gepost op: 05 September 2008, 20:23:51 »
plaatjes bij geplaatst
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12480
    • sleutelspoor
Re: Birmaspoorlijn
« Reactie #2 Gepost op: 27 October 2008, 19:07:33 »
Op www.sleutelspoor.nl staat een reportage die een vervolg is van deze lijnvan Gerco.

Sobat Kras die ziek thuis zit :'(
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

fridzie

  • Offline Offline
  • Berichten: 445
Re: Birmaspoorlijn
« Reactie #3 Gepost op: 27 October 2008, 20:32:50 »
beterschap ;)

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: Birmaspoorlijn
« Reactie #4 Gepost op: 28 October 2008, 15:19:52 »
Van de reportage op Sleutelspoor:



Geweldig, dit is dus gewoon ex-Rhätische Bahn G 4/5 118 gebouwd in 1912 door SLM en verkocht aan Thailand in 1926 reedsch. Op die sokkel staat het al sinds 1965.

Bemo, STL en Ferro Suisse hebben een model van deze loc, dus als je een stukje Thailand wil neerzetten als dio... Hmmmm, wat een leuk idee eigenlijk...
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12480
    • sleutelspoor
Re: Birmaspoorlijn
« Reactie #5 Gepost op: 28 October 2008, 16:37:40 »
Bij het opruimen vond ik deze Eisenbahn-Zeitschrift van december 1990. Bij het doorbladeren kwam ik onderstaand bericht tegen wat prima aansluit bij het plaatje van Stig. In het onderruim staan drie paar "naakte" en gestripte lokomotieven uit Vietnam, die ooit tot de Furka Oberalp Bahn behoorde. Ik mag hopen dat dit plaatje wel mag blijvenstaan :)



SK
ps, zie je wat voortroep er in het ruim achter blijf! Vroeger ging dit op zee over de muur!!!!!!!
« Laatst bewerkt op: 28 October 2008, 16:56:20 door Sobat Kras »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Gerco van Beelen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1564
    • sleutelspoor
Re: Birmaspoorlijn
« Reactie #6 Gepost op: 28 October 2008, 17:36:41 »
Voor een eventuele bouwer ik heb meer foto's  ;D en nu ga ik naar bed want het is 6 uur later. Morgen andere bestemming kijken of ik daar ook internet heb.

Gr. Gerco

Gerco van Beelen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1564
    • sleutelspoor
Re: Birmaspoorlijn
« Reactie #7 Gepost op: 29 October 2008, 06:55:42 »
Volgens mij heb ik de filmpjes nu werkend op de pagina van Thailand. Geniet vanhet mooie diesel geluid.Het zijn er 3 in totaal.

Gr. Gerco

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8238
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re: Birmaspoorlijn
« Reactie #8 Gepost op: 29 October 2008, 08:16:21 »
Ach nu kan ik mijn Thailand link hier ook wel kwijt ;D
Vr. groeten,
Bob

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9890
    • belse roestkraam
Re: Birmaspoorlijn
« Reactie #9 Gepost op: 29 October 2008, 12:17:23 »
waarom gaan jullie nou weer lopen mutsen over die suffe zwitserse zooi? dr zijn ook n stel omgespoorde 2C-locs uit nederlands-indië heen gegaan, die hebben daar ook nog n tijd gereden. Gevangen spoormannen die vanuit java naar birma gesleept werden om aan die spoorlijn te werken zagen dan tot hun verbazing dat hun eigen locs daar ook rondreden.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12480
    • sleutelspoor
Re: Birmaspoorlijn
« Reactie #10 Gepost op: 29 October 2008, 12:28:31 »
waarom gaan jullie nou weer lopen mutsen over die suffe zwitserse zooi? dr zijn ook n stel omgespoorde 2C-locs uit nederlands-indië heen gegaan

Kom op dan met de plaatjes en de informatie! Tot die tijd zullen we het moeten doen met wat we hebben :)
Dus....in de touwen en .....voort met de 2-Cs
SK
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9890
    • belse roestkraam
Re: Birmaspoorlijn
« Reactie #11 Gepost op: 29 October 2008, 12:51:57 »
die plaatjes (van de originele locs op java) staan in wat boeken die k hier heb liggen, indisch spoor in oorlogstijd en stoomtractie op java en sumatra... maar als ik dat ga scannen ontploft alles hier weer wat copyright boehoehoe. Nouja, t waren locs die een beetje t midden hielden tussen een 3700 en een P8 qua uiterlijk (maar dan wat kleiner en slanker, t was allemaal smalspoor), de ketel lag nogal hoog, met de vuurkist op het frame, het frame kon dus vrij gemakkelijk versmald worden om de loc om meterspoor in plaats van kaapspoor te laten rijden. Zo uit mn hoofd geloof ik niet dat er nog plaatjes in stonden van die locs op de birmaspoorweg zelf.... Wel nog wat foto's van wegroestende javaanse locs in de jungle op de voormalige pakanbaroespoorweg, een andere japanse oorlogslijn die eigenlijk nog wel een graadje erger was dan de birmaspoorweg. (zeker ook omdat de pakanbaroespoorweg precies met het eindigen van de oorlog gered kwam en vervolgens niet meer gebruikt is, niet zo raar ook want in de eerstvolgende moesson spoelden alle bruggen prompt weg, met grote moeite zijn toen nog een paar locs in veiligheid gebracht maar een hoop materieel staat nu nog in de jungle te roesten)

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: Birmaspoorlijn
« Reactie #12 Gepost op: 29 October 2008, 23:20:37 »
waarom gaan jullie nou weer lopen mutsen over die suffe zwitserse zooi?

En dan kom jij weer met die ontnuchterende Hollandsche meuk aanzetten. Al plemp je ze in NI, exotisch worden ze echt niet... ;D

Doet u mij maar een fijne Zwitser! ;)
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

DHG500

  • Offline Offline
  • Berichten: 1615
Re: Birmaspoorlijn
« Reactie #13 Gepost op: 02 November 2008, 12:06:05 »
Buitengewoon belangwekkend materiaal en mooi te zien dat de huidige 'jeugd' ook nog belangstelling heeft voor deze materie. Maarreh volgens mij gaat Floris belangstelling wel wat verder dan saaie Hollandse Meuk, getuige zijn eigen foto in een ander draadje.... (kijk maar eens op de achtergrond, dit gaat wel iets verder dan een diorama met een bielzentrekker)

Met vriendelijke groet, Bob (DHG500)  .

====E[]D-{|||}-{|||}-{|||}-{|||}-{|||}======

Vina venus ferrívia corrumpunt corpora nostra, sed vitam faciunt vina venus ferrívia