Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Nederlands-materieel in Spoor-1 door Pauldg
Vandaag om 18:23:48
Artitec 6300 door Jos B.
Vandaag om 18:23:16
MoBaBro.de door W. Thomas
Vandaag om 18:21:53
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 17:58:05
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Ronald69
Vandaag om 17:55:32
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Eelco Storm
Vandaag om 17:54:46
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 17:49:25
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door Ad Cleijsen
Vandaag om 17:48:38
Pendel module Viessmann 5214 door bask185
Vandaag om 16:55:07
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 16:39:37
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Slotticar
Vandaag om 16:22:48
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Jeroen Water
Vandaag om 16:09:47
Een nieuw baantje op Micromodules door Ronald Halma
Vandaag om 16:04:50
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door spoorijzer
Vandaag om 16:03:49
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
Vandaag om 15:52:07
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door borotof
Vandaag om 15:36:47
Fleischmania Nostalgia door spoorijzer
Vandaag om 15:29:40
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 15:20:15
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 15:13:40
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 15:09:18
Configureren van YD8116 via web browser door Jan Pieter
Vandaag om 14:35:23
Voetgangersspoorbrug te gebruiken voor Nederlandse baan? door Benelux795
Vandaag om 14:29:37
Yet Another Servo Decoder door bask185
Vandaag om 14:20:49
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 14:07:25
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 14:01:24
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 13:58:34
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Hans1963
Vandaag om 13:29:36
Nahmertaler Kleinbahn door Lucien
Vandaag om 12:55:48
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Hans GJ
Vandaag om 12:19:52
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Daan!
Vandaag om 12:08:21
  

Auteur Topic: Roco BR111  (gelezen 9671 keer)

GertB

  • Offline Offline
  • Berichten: 110
Roco BR111
« Gepost op: 04 September 2008, 19:12:57 »
Hallo medespoorders,

Vanmiddag heb ik mijn Roco BR 111 (art 63717) opgehaald bij de handelaar. Wat een prachtige machine! Nu vroeg ik me af of er al medespoorders zijn die ook dit model hebben en er ingeslaagd zijn de ruitenwissers goed te monteren. Bij mij blijven ze een paar millimeter vanaf de ruiten staan.



Als "detail" viel me op dat de pantograven niet de tweebeenpantograven zijn zoals in de folder en op roco.cc. Maar "eenbeenpantograven", zoals je ze ook heel veel zit in het echt. Toch opvallend.

En hoe gaan jullie om met de voorste koppelingen? In de folder ontbreekt een koppeling aan de voorzijde. Maar ik kreeg hem er keurig bijgeleverd. Ik vind het geen gezicht en wil hem graag verwijderen, nu heb ik er een heel zakje toebehoren erbij gekregen maar niet echt iets gevonden dat ik kan monteren in plaats van de koppeling.

Maar ik ben ook nog een beginneling. Kan iemand mij misschien een zetje geven in de goede richting?

hartelijke groet,

Gert

Christoph

  • Offline Offline
  • Berichten: 3048
    • Zwetdorf in model
Re: Roco BR111
« Reactie #1 Gepost op: 04 September 2008, 19:45:37 »
Hallo Gert,

ja een leuke loc, ik heb vier van deze locs in de oudere kleurstelling. :o
De koppeling aan de voorzijde kan je verwijderen, de onderdelen die je dan kan plaatsen zijn de luchtslangetjes ed. die in het plastik zakje bijgeleverd worden.
Bij de losse locs zit een papiertje met welke onderdelen waar horen te zitten, ik neem aan dat dat bij jou loc ook zo is.
Als je zeker bent dat de koppeling aan de voorzijde niet meer terug geplaatst moet worden lijm dan de slangetjes wel vast in de gaatjes. Het risico als je dit niet doet is dat je ze verliest.

Groeten,

Christoph

Thowra

  • Offline Offline
  • Berichten: 2578
Re: Roco BR111
« Reactie #2 Gepost op: 04 September 2008, 20:48:59 »
Inderdaad een mooi model met een zachte prijs. Ik hoop toch wel dat ergens volgend jaar de S-Bahn uitvoering erbij gaat komen. Opvallende lok qwa kleurstelling en was ook nog eens in Nederland te vinden met een reeks ICR- rijtuigen aan de haak. Dus heren Roco zet 'm op!  8)


Jeroen
We're all riders on this train.

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10761
Re: Roco BR111
« Reactie #3 Gepost op: 04 September 2008, 21:05:38 »
In Nederland te vinden??? Hooguit Venlo neem ik aan?
No dress rehearsel, this is our life.

Thowra

  • Offline Offline
  • Berichten: 2578
Re: Roco BR111
« Reactie #4 Gepost op: 04 September 2008, 21:19:49 »
Hoi Marc.

Yep! In Venlo waren ze te vinden. Heb hier een foto van de Br 111-142-6 achter zo'n ICR trein gereed voor vertrek richting Kaldenkirchen. Het Ns sikje 253 sleept de Ns 1114 weer terug naar het Nederlandse bovenleiding gedeelte. De S-Bahn kleuren steken mooi af bij al dat NS geel/grijs/blauw.

Jeroen
We're all riders on this train.

Alexander

  • Offline Offline
  • Berichten: 796
Re: Roco BR111
« Reactie #5 Gepost op: 04 September 2008, 21:58:04 »
Een jaar geleden was de serie 111 ook in Venlo te vinden.
Dit jaar ben ik nog niet in Venlo geweest.

Groeten, Alexander

RichardK

  • Offline Offline
  • Berichten: 230
Re: Roco BR111
« Reactie #6 Gepost op: 04 September 2008, 22:07:00 »
De 111 is tot de nieuwe DRGL in Vl te vinden, hierna zullen ze worden afgelost door eoa privatbahn.

Robert_N-Nm

  • Offline Offline
  • Berichten: 1394
  • Fan van Zwitsers Spoor N(m)
    • RhB in N-spoor (blog)
Re: Roco BR111
« Reactie #7 Gepost op: 04 September 2008, 22:15:48 »
Hoi,

Juist, de 111 staat standaard voor de MaasWupperExpress, nog steeds. Uiteraard met het stammetje "rammel-rammel"-rotlingen.

Keolis/Eurobahn gaat de dienst per volgend jaar overnemen van de DB en dan worden het FLIRT's.

Robert
Fan van Zwitsers spoor N(m)

Lokpaint

  • Gast
Re: Roco BR111
« Reactie #8 Gepost op: 04 September 2008, 22:54:17 »
Hoi,

En wat betreft de ruitenwissers, niet de diep insteken. Dan blijven ze ook mooi tegen het raam liggen.

Bart

Harry62

  • Offline Offline
  • Berichten: 122
Re: Roco BR111
« Reactie #9 Gepost op: 04 September 2008, 23:11:03 »
Om een 111 in Venlo tegen te komen was vroeger wat geluk nodig.
Zoals op 12 april 1984 toen de 111 176-4 in Venlo binnenkwam om 12.20 met een ic van Keulen naar Den Haag op spoor 1. De 111 werd daarna afgerangeerd door sik 253.




Ik heb ook nog een foto van de 111 169-9 in Venlo met achter de lok een oude stalen D van NS en daarachter ICR.  Maar die is nog gemaakt met mijn oude Kodak cassette 126 camera en de kwaliteit daarvan is wat minder. Maar wel iets wat leuk op de modelbaan is na te bootsen als dat rijtuig ooit door LSM wordt uitgebracht.

Groeten Harry.

Lokpaint

  • Gast
Re: Roco BR111
« Reactie #10 Gepost op: 04 September 2008, 23:31:02 »

Om een 111 in Venlo tegen te komen was vroeger wat geluk nodig.


Hoezo geluk?

Op een gegeven moment waren ze meer vertegenwoordigd dan de 110 of 140 voor de ICR rijtuigen.

(Nog een plaatje, gewoon mijn op één na favoriete lok)



Bart

Sven Kerkvliet

  • Gast
Re: Roco BR111
« Reactie #11 Gepost op: 05 September 2008, 01:03:21 »
Hallo,

@ Gert -> goede keus hoor, deze loc.
Veel plezier ermee!

Citaat
(Nog een plaatje, gewoon mijn op één na favoriete lok)

Dito Bart, ik vind de DB 111 ook helemaal geweldig.
Die door jou in S-Bahn Farben omgetoverde 111 is écht een p-l-a-a-t-j-e !

Welke loc is dan trouwens jouw absolute nummer 1???  :D

Zelf bezit ik alleen de onlangs door Roco uitgebrachte zogenaamde "goedkope" 111 054-3 van zo rond de Euro 75,- adviesprijs, maar daar is het niet bij gebleven:

Naderhand is de loc voorzien van:
- nieuwe assen zonder antislipbanden
- nieuwe, stillere motor
- Loksound V3.5
- verbeterde cabine-inrichtingen
- UIC-contactdoos op de fronten (ontbrak merkwaardigerwijze)
- afzonderlijk schakelbare front-sluitseinen
- zonneweringen in de cabines
- gebruikssporen

(klik op de plaatjes om ze wat groter te maken)

Hier de 111 054-3 "solo" onderwg op de hoofdbaan:


Hier de "Lokführer" aan het werk in cabine 2, let ook op de gestoken scherpe opschriften en het mooi gedetailleerde draaistel:

Zicht op dakpartij; óók bij deze 111 géén éénbeens-stroomafnemers:


Hier zie je de simpelweg uit tape vervaardigde zonnewering: 


Groet,

Sven


 



GertB

  • Offline Offline
  • Berichten: 110
Re: Roco BR111
« Reactie #12 Gepost op: 05 September 2008, 08:08:33 »
De koppeling aan de voorzijde kan je verwijderen, de onderdelen die je dan kan plaatsen zijn de luchtslangetjes ed. die in het plastik zakje bijgeleverd worden.
Bij de losse locs zit een papiertje met welke onderdelen waar horen te zitten, ik neem aan dat dat bij jou loc ook zo is.

Dankjewel voor je reactie! Bij mijn loc zitten wel 2 papiertjes, maar geen uitleg over hoe en waar ik de onderdelen exact moet plaatsen. Vergeten misschien? Heb al even geneusd op de Roco site maar kon het niet vinden, zou je, als je dat wilt, kunt en tijd voor hebt misschien een kopietje voor me willen maken?

En jah, die ruitenwissiers, ik krijg ze er gewoon niet ver genoeg ingedrukt, gewoon verder door drukken dus???

Illya Vaes

  • Offline Offline
  • Berichten: 1913
  • H0 NS 1953-nu, H0m Bernina, H0e Ybbstal/MzB
Re: Roco BR111
« Reactie #13 Gepost op: 05 September 2008, 08:18:52 »
Dankjewel voor je reactie! Bij mijn loc zitten wel 2 papiertjes, maar geen uitleg over hoe en waar ik de onderdelen exact moet plaatsen. Vergeten misschien?
Zit het niet onderin de doos (d.w.z. onder het (piep)schuim)? Meestal liggen daar de handleidingen...

Lokpaint

  • Gast
Re: Roco BR111
« Reactie #14 Gepost op: 05 September 2008, 09:08:14 »

En jah, die ruitenwissiers, ik krijg ze er gewoon niet ver genoeg ingedrukt, gewoon verder door drukken dus???


Het beste kun je even de kap eraf halen, en terwijl je de ruitenwissers erin drukt ook even het cabineinterieur naar boven drukken. De ruitenwissers blijven vaak haken achte de rand van dit interieur. (Een beetje geweld mag wel, de wissers kunnen veel verdragen).

@Sven  120 ;D

Bart