Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 00:08:14
De (3d) knutsels van Ronald. door Jan-Peter
Vandaag om 00:04:32
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
28 maart 2024, 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
28 maart 2024, 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
28 maart 2024, 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
28 maart 2024, 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
28 maart 2024, 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
28 maart 2024, 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
28 maart 2024, 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
28 maart 2024, 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
28 maart 2024, 15:58:15
  

Auteur Topic: schokkende treinen met central station  (gelezen 2606 keer)

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2262
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
schokkende treinen met central station
« Gepost op: 13 september 2006, 11:54:40 »
Hallo allemaal.

Een vriend heeft het volgende probleem: ALLE treinen -of ze nu apart of samen rijden- schokken om de paar seconden heel even, om daarna weer verder te rijden. Spoor, wielen alles is schoongemaakt. Kan het zijn dat de central station power tekort komt voor zijn redelijk grote baan? (ongeveer 35 á 40 mtr spoor)
Wat kan hieraan gedaan worden? Als er componenten nodig zijn willen jullie dan ook merk en type vermelden?

Ik hoor graag van jullie!

Grt,

Ger.

Met groet,

Ger.

L1train

  • Offline Offline
  • Berichten: 57
Re: schokkende treinen met central station
« Reactie #1 Gepost op: 13 september 2006, 11:58:40 »
Lijkt op power tekort ja. Staan er ook rijtuigen met verlichting op de baan? Probeer het eens met 1 lok en haal al het andere materieel van de rails. Als het dan niet optreedt is het heel waarschijnlijk dat het vermogen ontoereikend is.

Hub

  • Offline Offline
  • Berichten: 255
Re: schokkende treinen met central station
« Reactie #2 Gepost op: 13 september 2006, 12:00:55 »
Hallo Ger,

Het beste is om de baan te voeden met via dikkere draad en op meerdere punten. Hierdoor hen je veel minder spanningsverlies.

Met vriendelijke groet,
Hub

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2262
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: schokkende treinen met central station
« Reactie #3 Gepost op: 13 september 2006, 13:47:00 »
Of er nu één lok op staat of een complete ICE met licht en geluid, het maakt niet uit. Wel is het zo dat er overwegend veel power gevraagd wordt: Er rijden over het algemeen 3 á 4 treinen gelijktijdig met geluid en verlichting ingeschakeld. Wat is eigenlijk het vermogen van de CS? Ik heb op de site van Märklin gekeken, maar ik kan daar niks vinden.
De rijspanning op meerdere punten aansluiten, hoe doe ik dat? Volgens mij zit er een stekker aan de CS. (ik ben geen Märklinist, dus ik moet het van hééél diep uit mijn geheugen halen...)
Ik hoor graag weer van jullie.
Met groet,

Ger.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Re: schokkende treinen met central station
« Reactie #4 Gepost op: 13 september 2006, 13:53:28 »
Vermogen is rond 50 VA. Moet kunnen, een paar treinen.
Het is gebruikelijk een ringleiding onder de baan te leggen en daar iedere twee meter een railaansluiting vanaf te takken.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Hub

  • Offline Offline
  • Berichten: 255
Re: schokkende treinen met central station
« Reactie #5 Gepost op: 13 september 2006, 14:06:31 »
De CS kan een stroom van 3A leveren. Op het punt onder je aansluitrail sluit je dikkere draden aan. Van hier uit kun je deze via een ringleiding naar meerdere punten op je baan leiden met aftakkingen zoals Henk al aangaf om de twee meter.

Met vriendelijke groet,
Hub

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2262
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: schokkende treinen met central station
« Reactie #6 Gepost op: 13 september 2006, 14:17:27 »
Ok, dat is duidelijk. Die 3 amp. is dus voldoende en met de verschillende aansluitpunten moet het probleem dus op te lossen zijn. De aansluitdraden, zitten daar klemmen voor op de CS of moet ik die op een andere manier aftakken?

Grt,

Ger.
Met groet,

Ger.

Rene_H

  • Gast
Re: schokkende treinen met central station
« Reactie #7 Gepost op: 13 september 2006, 14:31:31 »
Ik had ergens gelezen dat je beter om de 1 meter een railaansluiting kon maken, maar als om de 2 meter ook goed is.....dan scheelt dat weer.

Hub

  • Offline Offline
  • Berichten: 255
Re: schokkende treinen met central station
« Reactie #8 Gepost op: 13 september 2006, 14:50:18 »
Citaat
De aansluitdraden, zitten daar klemmen voor op de CS of moet ik die op een andere manier aftakken?
Nee, die moet je op een andere manier aftakken.

Hub

Davy

  • Gast
Re: schokkende treinen met central station
« Reactie #9 Gepost op: 13 september 2006, 18:04:54 »
En ja als je ook nog de wissels en zo analoog heb aangesloten op de trafo voor je CS dan kan je uiteraard problemen verwachten. Of je hebt je baan aangesloten op de programeer aansluiting die een uitgang heeft van 1A. Ja dan kan je problemen verwachten.

Kan gewoon op mijn 45 a 50 meter m-rails vier treinen laten rijden via mijn CS zonder problemen. Ik heb echter wel meer dan 20 aansluitpunten. Ik geloof 28.

En voor andere vragen kan ik je ook verwijzen naar:
http://forum.marklinforum.nl/
Daar zal je meer mensen vinden met een CS dan hier.



« Laatst bewerkt op: 13 september 2006, 19:39:10 door Davy »

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Re: schokkende treinen met central station
« Reactie #10 Gepost op: 13 september 2006, 18:06:21 »
Ik had ergens gelezen dat je beter om de 1 meter een railaansluiting kon maken, maar als om de 2 meter ook goed is.....dan scheelt dat weer.

Elke 10 centimeter schijnt nog beter te zijn.  :D
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

KNed

  • Offline Offline
  • Berichten: 3221
    • nederlof.net
Re: schokkende treinen met central station
« Reactie #11 Gepost op: 13 september 2006, 23:22:01 »
Eenvoudige test: leg even een klein ovaaltje en sluit die aan op de CS.
Rijd dan alles wel goed dan ligt het inderdaad aan de aansluiting, zo niet dan is er misschien toch iets met het CS

Koen
H0: Periode: 1980-heden, vooral NL, 3-rail digitaal | LGB
Beheerder van: NL in Model | modelspooradressen | Marklin dipswitch