Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Esu 51820 SwitchPilot v2 door Ben
Vandaag om 19:52:14
Cranicher Altbahn door NS264
Vandaag om 19:29:28
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 19:25:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Debvd
Vandaag om 19:23:33
Terschellinger Spoor door Michiel2
Vandaag om 19:12:03
Wat is dit voor component door 008200
Vandaag om 19:03:55
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 18:33:19
fotowedstrijd 2025 welk onderwerp? door Rob Ellerman
Vandaag om 18:32:58
Geluid Piko 1000 groen door Luc2000
Vandaag om 17:35:36
Piko blauwe 1000 door Huup
Vandaag om 17:33:41
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Charles_
Vandaag om 17:13:05
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Noordernet
Vandaag om 16:51:43
Mijn geweatherde modellen door spoorijzer
Vandaag om 16:33:42
Plux 16 decoder voor Roco H0 lok door Hasenwald
Vandaag om 16:26:42
3d printen van ns daglichtseinen door weslyr
Vandaag om 16:17:51
Tentoonstelling: Liefs uit Roosendaal door Rsd1000
Vandaag om 16:00:35
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 15:47:22
Fotowedstrijd 2025 door Bob R.
Vandaag om 14:54:23
Trix 22583 digitaal gemaakt, maar wil niet rijden. door Josephes
Vandaag om 14:34:35
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 14:27:15
Welke kleur groen voor NS bovenleidingportalen door grove den
Vandaag om 14:15:13
Aachenau West door wob
Vandaag om 13:44:05
Baanonderbreking Trix door wielke
Vandaag om 13:29:46
Minibaan Visserskaai H0 door jan47
Vandaag om 13:06:43
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door Wim Vink
Vandaag om 12:41:23
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door spoorijzer
Vandaag om 11:18:54
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 11:00:57
Revier Rheinbrenner (H0) door spoorijzer
Vandaag om 09:52:11
MLF Fielschmann motor kit door Besselspoor
Vandaag om 09:34:37
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:21:18
  

Auteur Topic: schokkende treinen met central station  (gelezen 2960 keer)

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2316
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
schokkende treinen met central station
« Gepost op: 13 September 2006, 11:54:40 »
Hallo allemaal.

Een vriend heeft het volgende probleem: ALLE treinen -of ze nu apart of samen rijden- schokken om de paar seconden heel even, om daarna weer verder te rijden. Spoor, wielen alles is schoongemaakt. Kan het zijn dat de central station power tekort komt voor zijn redelijk grote baan? (ongeveer 35 á 40 mtr spoor)
Wat kan hieraan gedaan worden? Als er componenten nodig zijn willen jullie dan ook merk en type vermelden?

Ik hoor graag van jullie!

Grt,

Ger.

Met groet,

Ger.

L1train

  • Offline Offline
  • Berichten: 57
Re: schokkende treinen met central station
« Reactie #1 Gepost op: 13 September 2006, 11:58:40 »
Lijkt op power tekort ja. Staan er ook rijtuigen met verlichting op de baan? Probeer het eens met 1 lok en haal al het andere materieel van de rails. Als het dan niet optreedt is het heel waarschijnlijk dat het vermogen ontoereikend is.

Hub

  • Offline Offline
  • Berichten: 255
Re: schokkende treinen met central station
« Reactie #2 Gepost op: 13 September 2006, 12:00:55 »
Hallo Ger,

Het beste is om de baan te voeden met via dikkere draad en op meerdere punten. Hierdoor hen je veel minder spanningsverlies.

Met vriendelijke groet,
Hub

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2316
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: schokkende treinen met central station
« Reactie #3 Gepost op: 13 September 2006, 13:47:00 »
Of er nu één lok op staat of een complete ICE met licht en geluid, het maakt niet uit. Wel is het zo dat er overwegend veel power gevraagd wordt: Er rijden over het algemeen 3 á 4 treinen gelijktijdig met geluid en verlichting ingeschakeld. Wat is eigenlijk het vermogen van de CS? Ik heb op de site van Märklin gekeken, maar ik kan daar niks vinden.
De rijspanning op meerdere punten aansluiten, hoe doe ik dat? Volgens mij zit er een stekker aan de CS. (ik ben geen Märklinist, dus ik moet het van hééél diep uit mijn geheugen halen...)
Ik hoor graag weer van jullie.
Met groet,

Ger.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22719
Re: schokkende treinen met central station
« Reactie #4 Gepost op: 13 September 2006, 13:53:28 »
Vermogen is rond 50 VA. Moet kunnen, een paar treinen.
Het is gebruikelijk een ringleiding onder de baan te leggen en daar iedere twee meter een railaansluiting vanaf te takken.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Hub

  • Offline Offline
  • Berichten: 255
Re: schokkende treinen met central station
« Reactie #5 Gepost op: 13 September 2006, 14:06:31 »
De CS kan een stroom van 3A leveren. Op het punt onder je aansluitrail sluit je dikkere draden aan. Van hier uit kun je deze via een ringleiding naar meerdere punten op je baan leiden met aftakkingen zoals Henk al aangaf om de twee meter.

Met vriendelijke groet,
Hub

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2316
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: schokkende treinen met central station
« Reactie #6 Gepost op: 13 September 2006, 14:17:27 »
Ok, dat is duidelijk. Die 3 amp. is dus voldoende en met de verschillende aansluitpunten moet het probleem dus op te lossen zijn. De aansluitdraden, zitten daar klemmen voor op de CS of moet ik die op een andere manier aftakken?

Grt,

Ger.
Met groet,

Ger.

Rene_H

  • Gast
Re: schokkende treinen met central station
« Reactie #7 Gepost op: 13 September 2006, 14:31:31 »
Ik had ergens gelezen dat je beter om de 1 meter een railaansluiting kon maken, maar als om de 2 meter ook goed is.....dan scheelt dat weer.

Hub

  • Offline Offline
  • Berichten: 255
Re: schokkende treinen met central station
« Reactie #8 Gepost op: 13 September 2006, 14:50:18 »
Citaat
De aansluitdraden, zitten daar klemmen voor op de CS of moet ik die op een andere manier aftakken?
Nee, die moet je op een andere manier aftakken.

Hub

Davy

  • Gast
Re: schokkende treinen met central station
« Reactie #9 Gepost op: 13 September 2006, 18:04:54 »
En ja als je ook nog de wissels en zo analoog heb aangesloten op de trafo voor je CS dan kan je uiteraard problemen verwachten. Of je hebt je baan aangesloten op de programeer aansluiting die een uitgang heeft van 1A. Ja dan kan je problemen verwachten.

Kan gewoon op mijn 45 a 50 meter m-rails vier treinen laten rijden via mijn CS zonder problemen. Ik heb echter wel meer dan 20 aansluitpunten. Ik geloof 28.

En voor andere vragen kan ik je ook verwijzen naar:
http://forum.marklinforum.nl/
Daar zal je meer mensen vinden met een CS dan hier.



« Laatst bewerkt op: 13 September 2006, 19:39:10 door Davy »

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22719
Re: schokkende treinen met central station
« Reactie #10 Gepost op: 13 September 2006, 18:06:21 »
Ik had ergens gelezen dat je beter om de 1 meter een railaansluiting kon maken, maar als om de 2 meter ook goed is.....dan scheelt dat weer.

Elke 10 centimeter schijnt nog beter te zijn.  :D
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

KNed

  • Offline Offline
  • Berichten: 3393
    • nederlof.net
Re: schokkende treinen met central station
« Reactie #11 Gepost op: 13 September 2006, 23:22:01 »
Eenvoudige test: leg even een klein ovaaltje en sluit die aan op de CS.
Rijd dan alles wel goed dan ligt het inderdaad aan de aansluiting, zo niet dan is er misschien toch iets met het CS

Koen
H0: Periode: 1980-heden, vooral NL, 3-rail digitaal
Beheerder van: NL in Model | modelspooradressen | Marklin dipswitch[/u