Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door LMX
Vandaag om 01:03:28
Zelfgemaakt BiDiB modules door Dennis1984
Vandaag om 01:01:19
NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen door FreekH
Vandaag om 00:45:03
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Sven
Vandaag om 00:12:56
Reparaties aan je materieel: tips & tricks door Huup
Vandaag om 00:10:48
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
23 November 2025, 23:52:01
LS models 92008, NMBS 1801, komt er printplaat voor meer functies? door arnaud-ns/htm
23 November 2025, 23:22:05
Spoor Groep Zuid 22-23 november Helmond door neudalhausenstadbahn
23 November 2025, 23:08:38
Bf Kibronn door Benelux795
23 November 2025, 23:00:45
Spoor- en tramweg parafernalia door Michiel2
23 November 2025, 22:35:34
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
23 November 2025, 22:29:35
Mijn geweatherde modellen door Frank 123
23 November 2025, 21:43:04
LS Models 2025 door Cegielski
23 November 2025, 21:32:38
Da's Daz 2 door Huup
23 November 2025, 21:26:11
Doornvliet door Chris Westerduin
23 November 2025, 21:21:32
S88N bezetmelder door bask185
23 November 2025, 21:12:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
23 November 2025, 21:09:50
Nieuwe ruimte, nieuw baanplan door Frank 123
23 November 2025, 21:00:16
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
23 November 2025, 20:40:04
Stottering Piko 98551BD door Modeltreinmulder
23 November 2025, 20:10:03
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
23 November 2025, 19:38:53
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door MOVisser
23 November 2025, 17:05:09
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Silvolde
23 November 2025, 16:53:16
Nieuw huis, nieuwe baan door Fred_G
23 November 2025, 16:37:35
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door D_Loc
23 November 2025, 16:30:47
Spoor 1 loc omschakelen van analoog naar digitaal. door hmmglaser
23 November 2025, 16:23:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door william_2
23 November 2025, 16:19:53
Hoe programmeer ik de snelheid van mijn lok met de multimuis? door henk
23 November 2025, 16:07:44
Aachenau West door Bertje B
23 November 2025, 15:35:36
Fleischmann 4178 NS4903 pimpen naar NS4905 door Bahn-AG
23 November 2025, 15:09:54
  

Auteur Topic: schokkende treinen met central station  (gelezen 2944 keer)

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2316
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
schokkende treinen met central station
« Gepost op: 13 September 2006, 11:54:40 »
Hallo allemaal.

Een vriend heeft het volgende probleem: ALLE treinen -of ze nu apart of samen rijden- schokken om de paar seconden heel even, om daarna weer verder te rijden. Spoor, wielen alles is schoongemaakt. Kan het zijn dat de central station power tekort komt voor zijn redelijk grote baan? (ongeveer 35 á 40 mtr spoor)
Wat kan hieraan gedaan worden? Als er componenten nodig zijn willen jullie dan ook merk en type vermelden?

Ik hoor graag van jullie!

Grt,

Ger.

Met groet,

Ger.

L1train

  • Offline Offline
  • Berichten: 57
Re: schokkende treinen met central station
« Reactie #1 Gepost op: 13 September 2006, 11:58:40 »
Lijkt op power tekort ja. Staan er ook rijtuigen met verlichting op de baan? Probeer het eens met 1 lok en haal al het andere materieel van de rails. Als het dan niet optreedt is het heel waarschijnlijk dat het vermogen ontoereikend is.

Hub

  • Offline Offline
  • Berichten: 255
Re: schokkende treinen met central station
« Reactie #2 Gepost op: 13 September 2006, 12:00:55 »
Hallo Ger,

Het beste is om de baan te voeden met via dikkere draad en op meerdere punten. Hierdoor hen je veel minder spanningsverlies.

Met vriendelijke groet,
Hub

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2316
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: schokkende treinen met central station
« Reactie #3 Gepost op: 13 September 2006, 13:47:00 »
Of er nu één lok op staat of een complete ICE met licht en geluid, het maakt niet uit. Wel is het zo dat er overwegend veel power gevraagd wordt: Er rijden over het algemeen 3 á 4 treinen gelijktijdig met geluid en verlichting ingeschakeld. Wat is eigenlijk het vermogen van de CS? Ik heb op de site van Märklin gekeken, maar ik kan daar niks vinden.
De rijspanning op meerdere punten aansluiten, hoe doe ik dat? Volgens mij zit er een stekker aan de CS. (ik ben geen Märklinist, dus ik moet het van hééél diep uit mijn geheugen halen...)
Ik hoor graag weer van jullie.
Met groet,

Ger.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22705
Re: schokkende treinen met central station
« Reactie #4 Gepost op: 13 September 2006, 13:53:28 »
Vermogen is rond 50 VA. Moet kunnen, een paar treinen.
Het is gebruikelijk een ringleiding onder de baan te leggen en daar iedere twee meter een railaansluiting vanaf te takken.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Hub

  • Offline Offline
  • Berichten: 255
Re: schokkende treinen met central station
« Reactie #5 Gepost op: 13 September 2006, 14:06:31 »
De CS kan een stroom van 3A leveren. Op het punt onder je aansluitrail sluit je dikkere draden aan. Van hier uit kun je deze via een ringleiding naar meerdere punten op je baan leiden met aftakkingen zoals Henk al aangaf om de twee meter.

Met vriendelijke groet,
Hub

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2316
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: schokkende treinen met central station
« Reactie #6 Gepost op: 13 September 2006, 14:17:27 »
Ok, dat is duidelijk. Die 3 amp. is dus voldoende en met de verschillende aansluitpunten moet het probleem dus op te lossen zijn. De aansluitdraden, zitten daar klemmen voor op de CS of moet ik die op een andere manier aftakken?

Grt,

Ger.
Met groet,

Ger.

Rene_H

  • Gast
Re: schokkende treinen met central station
« Reactie #7 Gepost op: 13 September 2006, 14:31:31 »
Ik had ergens gelezen dat je beter om de 1 meter een railaansluiting kon maken, maar als om de 2 meter ook goed is.....dan scheelt dat weer.

Hub

  • Offline Offline
  • Berichten: 255
Re: schokkende treinen met central station
« Reactie #8 Gepost op: 13 September 2006, 14:50:18 »
Citaat
De aansluitdraden, zitten daar klemmen voor op de CS of moet ik die op een andere manier aftakken?
Nee, die moet je op een andere manier aftakken.

Hub

Davy

  • Gast
Re: schokkende treinen met central station
« Reactie #9 Gepost op: 13 September 2006, 18:04:54 »
En ja als je ook nog de wissels en zo analoog heb aangesloten op de trafo voor je CS dan kan je uiteraard problemen verwachten. Of je hebt je baan aangesloten op de programeer aansluiting die een uitgang heeft van 1A. Ja dan kan je problemen verwachten.

Kan gewoon op mijn 45 a 50 meter m-rails vier treinen laten rijden via mijn CS zonder problemen. Ik heb echter wel meer dan 20 aansluitpunten. Ik geloof 28.

En voor andere vragen kan ik je ook verwijzen naar:
http://forum.marklinforum.nl/
Daar zal je meer mensen vinden met een CS dan hier.



« Laatst bewerkt op: 13 September 2006, 19:39:10 door Davy »

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22705
Re: schokkende treinen met central station
« Reactie #10 Gepost op: 13 September 2006, 18:06:21 »
Ik had ergens gelezen dat je beter om de 1 meter een railaansluiting kon maken, maar als om de 2 meter ook goed is.....dan scheelt dat weer.

Elke 10 centimeter schijnt nog beter te zijn.  :D
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

KNed

  • Offline Offline
  • Berichten: 3392
    • nederlof.net
Re: schokkende treinen met central station
« Reactie #11 Gepost op: 13 September 2006, 23:22:01 »
Eenvoudige test: leg even een klein ovaaltje en sluit die aan op de CS.
Rijd dan alles wel goed dan ligt het inderdaad aan de aansluiting, zo niet dan is er misschien toch iets met het CS

Koen
H0: Periode: 1980-heden, vooral NL, 3-rail digitaal
Beheerder van: NL in Model | modelspooradressen | Marklin dipswitch[/u