Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Punt- en hartstukken door Marc tramt
Vandaag om 19:25:26
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 19:23:35
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Bahn-AG
Vandaag om 19:16:54
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 18:39:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 17:40:42
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
  

Auteur Topic: schokkende treinen met central station  (gelezen 2603 keer)

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2262
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
schokkende treinen met central station
« Gepost op: 13 september 2006, 11:54:40 »
Hallo allemaal.

Een vriend heeft het volgende probleem: ALLE treinen -of ze nu apart of samen rijden- schokken om de paar seconden heel even, om daarna weer verder te rijden. Spoor, wielen alles is schoongemaakt. Kan het zijn dat de central station power tekort komt voor zijn redelijk grote baan? (ongeveer 35 á 40 mtr spoor)
Wat kan hieraan gedaan worden? Als er componenten nodig zijn willen jullie dan ook merk en type vermelden?

Ik hoor graag van jullie!

Grt,

Ger.

Met groet,

Ger.

L1train

  • Offline Offline
  • Berichten: 57
Re: schokkende treinen met central station
« Reactie #1 Gepost op: 13 september 2006, 11:58:40 »
Lijkt op power tekort ja. Staan er ook rijtuigen met verlichting op de baan? Probeer het eens met 1 lok en haal al het andere materieel van de rails. Als het dan niet optreedt is het heel waarschijnlijk dat het vermogen ontoereikend is.

Hub

  • Offline Offline
  • Berichten: 255
Re: schokkende treinen met central station
« Reactie #2 Gepost op: 13 september 2006, 12:00:55 »
Hallo Ger,

Het beste is om de baan te voeden met via dikkere draad en op meerdere punten. Hierdoor hen je veel minder spanningsverlies.

Met vriendelijke groet,
Hub

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2262
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: schokkende treinen met central station
« Reactie #3 Gepost op: 13 september 2006, 13:47:00 »
Of er nu één lok op staat of een complete ICE met licht en geluid, het maakt niet uit. Wel is het zo dat er overwegend veel power gevraagd wordt: Er rijden over het algemeen 3 á 4 treinen gelijktijdig met geluid en verlichting ingeschakeld. Wat is eigenlijk het vermogen van de CS? Ik heb op de site van Märklin gekeken, maar ik kan daar niks vinden.
De rijspanning op meerdere punten aansluiten, hoe doe ik dat? Volgens mij zit er een stekker aan de CS. (ik ben geen Märklinist, dus ik moet het van hééél diep uit mijn geheugen halen...)
Ik hoor graag weer van jullie.
Met groet,

Ger.

henk

  • Online Online
  • Berichten: 21631
Re: schokkende treinen met central station
« Reactie #4 Gepost op: 13 september 2006, 13:53:28 »
Vermogen is rond 50 VA. Moet kunnen, een paar treinen.
Het is gebruikelijk een ringleiding onder de baan te leggen en daar iedere twee meter een railaansluiting vanaf te takken.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Hub

  • Offline Offline
  • Berichten: 255
Re: schokkende treinen met central station
« Reactie #5 Gepost op: 13 september 2006, 14:06:31 »
De CS kan een stroom van 3A leveren. Op het punt onder je aansluitrail sluit je dikkere draden aan. Van hier uit kun je deze via een ringleiding naar meerdere punten op je baan leiden met aftakkingen zoals Henk al aangaf om de twee meter.

Met vriendelijke groet,
Hub

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2262
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: schokkende treinen met central station
« Reactie #6 Gepost op: 13 september 2006, 14:17:27 »
Ok, dat is duidelijk. Die 3 amp. is dus voldoende en met de verschillende aansluitpunten moet het probleem dus op te lossen zijn. De aansluitdraden, zitten daar klemmen voor op de CS of moet ik die op een andere manier aftakken?

Grt,

Ger.
Met groet,

Ger.

Rene_H

  • Gast
Re: schokkende treinen met central station
« Reactie #7 Gepost op: 13 september 2006, 14:31:31 »
Ik had ergens gelezen dat je beter om de 1 meter een railaansluiting kon maken, maar als om de 2 meter ook goed is.....dan scheelt dat weer.

Hub

  • Offline Offline
  • Berichten: 255
Re: schokkende treinen met central station
« Reactie #8 Gepost op: 13 september 2006, 14:50:18 »
Citaat
De aansluitdraden, zitten daar klemmen voor op de CS of moet ik die op een andere manier aftakken?
Nee, die moet je op een andere manier aftakken.

Hub

Davy

  • Gast
Re: schokkende treinen met central station
« Reactie #9 Gepost op: 13 september 2006, 18:04:54 »
En ja als je ook nog de wissels en zo analoog heb aangesloten op de trafo voor je CS dan kan je uiteraard problemen verwachten. Of je hebt je baan aangesloten op de programeer aansluiting die een uitgang heeft van 1A. Ja dan kan je problemen verwachten.

Kan gewoon op mijn 45 a 50 meter m-rails vier treinen laten rijden via mijn CS zonder problemen. Ik heb echter wel meer dan 20 aansluitpunten. Ik geloof 28.

En voor andere vragen kan ik je ook verwijzen naar:
http://forum.marklinforum.nl/
Daar zal je meer mensen vinden met een CS dan hier.



« Laatst bewerkt op: 13 september 2006, 19:39:10 door Davy »

henk

  • Online Online
  • Berichten: 21631
Re: schokkende treinen met central station
« Reactie #10 Gepost op: 13 september 2006, 18:06:21 »
Ik had ergens gelezen dat je beter om de 1 meter een railaansluiting kon maken, maar als om de 2 meter ook goed is.....dan scheelt dat weer.

Elke 10 centimeter schijnt nog beter te zijn.  :D
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

KNed

  • Offline Offline
  • Berichten: 3221
    • nederlof.net
Re: schokkende treinen met central station
« Reactie #11 Gepost op: 13 september 2006, 23:22:01 »
Eenvoudige test: leg even een klein ovaaltje en sluit die aan op de CS.
Rijd dan alles wel goed dan ligt het inderdaad aan de aansluiting, zo niet dan is er misschien toch iets met het CS

Koen
H0: Periode: 1980-heden, vooral NL, 3-rail digitaal | LGB
Beheerder van: NL in Model | modelspooradressen | Marklin dipswitch