Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door NS 2104
Vandaag om 17:08:48
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 17:06:43
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 16:38:24
Welke koppeling is dit? door Quinzeedied
Vandaag om 16:36:50
Zoek onderdelen blad voor oude stoomloc 04112A door saskia
Vandaag om 16:23:35
Baanplan Belkamp H0 door spoorijzer
Vandaag om 16:19:56
Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag door moonlicht
Vandaag om 16:15:20
Mijn minitrix 2051 hobbelt door Ronald Halma
Vandaag om 16:07:23
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door Montanbahn
Vandaag om 15:57:58
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:51:31
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:39:15
Rondom Charlois door Gert Arkema
Vandaag om 15:37:45
Bauarbeiten im gange door Paul1969
Vandaag om 15:36:57
Overweg aanrijding Meteren donderdag 30 okt door Rick
Vandaag om 15:01:07
Hulp gezocht omgeving Drachten door rjr
Vandaag om 14:53:42
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door spoorijzer
Vandaag om 14:23:31
Station Roodeschool door Montanbahn
Vandaag om 13:45:29
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 13:30:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 13:29:35
Bumper voor de LH-101 handregelaar door robstuart
Vandaag om 13:24:34
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:00:09
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 12:59:21
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 12:46:57
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door spoorijzer
Vandaag om 12:40:05
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 12:37:46
0-spoor smalspoor Lynton & Barnstaple door GD
Vandaag om 12:23:09
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 12:10:07
PB Models, ICR-rijtuigen door kar
Vandaag om 12:09:15
Koppelingskamer Jägerndorfer te dichtbij door Montanbahn
Vandaag om 11:53:45
Polderbaan(tje) 0,3m2 door GD
Vandaag om 11:51:46

Auteur Topic: Transformator voor Booster van Fleischmann  (gelezen 5574 keer)

Rob Bogers

• Offline Offline
    • Mijn modelbouwhobby
Transformator voor Booster van Fleischmann
« Gepost op: 28 August 2008, 13:56:25 »
Ik zal proberen mijn vraag zo goed mogelijk te formuleren. Ik ben in het bezit van een Fleischmann Twincenter met bijbehorende trafo (6811). Ook ben ik al een hele tijd in het bezit van de Booster 6807 van Fleischmann. Deze ga ik niet inzetten als remgenerator of keerlusgarnituur. Nu zoek ik voor de toekomst een goede transformator om mijn Booster en dus baan of een gedeelte daarvan te gaan voeden. Nu lees ik regelmatig in het forum dat mensen weg zijn van de EDiTs Booster. Maar in de gegevens die ik ben tegengekomen zie ik dat de trafo wordt gebruikt bij: EDiTS, EDiTS-Pro, Märklin Digital H0, Märklin Digital =/N/Z, Roco Digital, MRDirect

Vraag 1: is het mogelijk deze EDiTs trafo met een gerust hart inzetten voor mijn Fleischmann Booster, heeft iemand een aansluitschema;
Vraag 2: Is het mogelijk de booster met EdiTs trafo in te zetten buiten het Twin-Center om, dus Twincenter voedt het schaduwstation met bijbehorende trafo (6811) en EdiTs trafo met Fleischmann booster voeden de paradebaan;
Vraag 3: Indien het mogelijk is om vraag 2 te benutten, moet ik het schaduwstation dan scheiden van de paradebaan en zo ja, hoe? heeft iemand misschien een schema?

Ik hoop dat ik duidelijk genoeg ben.
Rob is helaas op 23 april 2014 overleden

santerdam

• Offline Offline
Re: Transformator voor Booster van Fleischmann
« Reactie #1 Gepost op: 28 August 2008, 14:26:29 »
Rob, ik begrijp de zinssnede "EdiTs trafo in te zetten buiten het Twin-Center om" niet. Wat bedoel je hier precies ?

Van binnen bestaat het Twin-Center eigenlijk uit twee delen :
- een soort 'computer' met een aantal knopjes en 'n schermpje
- een booster

Die 'computer' is in feite de kern, waar alles om draait. Daarmee bedien je alle locs, wissels, seinen enz. Daar kunnen ook de bezetmelders en dergelijke op aangesloten worden.

Vervolgens heb je "energie" nodig om treinen te laten rijden. Daarvoor dient de booster. Het vermogen is afkomstig van een trafo, de booster "mixt" die spanning met de digitale informatie van de 'computer' en dat wordt dan de baanspanning.

Voor het gemak hebben ze bij een Twin-Center beide componenten in één kastje - het hadden ook twee kastjes kunnen zijn.
Alle volgende boosters werken op dezelfde manier - ze hebben een trafo en 'mixen' dat vermogen met de digitale informatie.

Een complete baan bestaat dan uit één 'computer' en één of meer boosters.

En daar zit mijn vraag, wat bedoel je met "EdiTs trafo in te zetten buiten het Twin-Center om".

Sander
« Laatst bewerkt op: 28 August 2008, 14:28:14 door santerdam »

jack zwegers

• H0 gelijkstroom digitaal DCC
  • Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 28 August 2008, 14:34:21 »
uitgangsstroom 10A, kortsluitvast
uitgangsspanning +18V/-18V, gestabiliseerd
bruikbaar bij: EDiTS, EDiTS-Pro, Märklin Digital H0, Märklin Digital =/N/Z, Roco Digital, MRDirect
uitgangsspanning kan naar behoefte aangepast worden
automatische afschakeling bij overbelasting

ik denk van niet

Rob Bogers

• Offline Offline
    • Mijn modelbouwhobby
« Reactie #3 Gepost op: 28 August 2008, 14:45:49 »
Okee, eerst de beantwoording van Santerdam. Het Twincenter zit bij mij met de bijbehorende trafo aangesloten op de baan. Ik kan me voorstellen dat in de toekomst de energievraag hoger zal zijn dan mijn trafo (6811) kan leveren. Nu heb ik zo'n Fleischmann Booster maar ik kan me niet voorstellen dat deze gevoedt wordt door dezelfde trafo (6811). Wat voor soort trafo zou ik kunnen inzetten voor de booster zodat ik genoeg energie voorhanden heb om meerdere treinen te laten rijden met eventueel verlichte rijtuigen. Ik had eens gelezen dat de baan d.m.v. isolaties te scheiden is en dat je op het geisoleerde deel ook de booster kan inzetten maar ik denk dat ik weet waar je op doelt, hoe komt de digitale informatie dan bij de locomotieven, tja nu vraag je me wat. En nu een antwoord op Jack's antwoord. Goed, de EDiTs trafo valt dus af.

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
« Reactie #4 Gepost op: 28 August 2008, 14:47:43 »
Rob, ik denk dat je de begrippen booster en trafo door elkaar haspeld.

Een booster wordt altijd gevoed door een trafo, dus ook de booster van edits.

Dat is een 10A trafo, die een beetje duur is om een 3A booster mee te voeden.

Gewoon even kijken bij Viessmann oid naar een 16V trafo van minimaal 52VA en maximaal 70VA.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Rob Bogers

• Offline Offline
    • Mijn modelbouwhobby
« Reactie #5 Gepost op: 28 August 2008, 14:53:19 »
Bedankt Wim, ik weet genoeg.

Karst Drenth

• Offline Offline
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
« Reactie #6 Gepost op: 28 August 2008, 14:58:41 »
Moster na de maaltijd wellicht  :-|

Maar Conrad heeft ook een hele mooie...

Bestnr.: 216465 - 89
16 V 70VA, doet het prima aan mijn IB. Dus ook aan de Power 3, want die hebben volgens Uhlenbrock hetzelfde type trafo nodig.

Ohja, Ik praat over Uhlenbrock IntelliBox, omdat de Fleischmann Twin spullen ook door hen gemaakt worden.

Grtzz,

Karst

P.S. Als je nog deze maand besteld, krijg je van Conrad ook nog eens 10% korting...

santerdam

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 28 August 2008, 15:02:08 »
Rob, een Twin-Center kan globaal 3-5 rijden locs voeden. Zodra je met meer rijdend materieel wilt werken, dan ga je extra boosters inzetten.

Je hele baan deeel je op in stukken - die zijn volledig geisoleerd op beide spoorstaven. Ieder segment sluit je aan op een booster.

Die booster krijgt van twee kanten spanning aangeboden. Een 'dikke' draad vanaf zijn eigen trafo voor de echte energie. En een 'dun draadje' vanaf de Twin. Daar zit alleen de digitale informatie op.
De booster zorgt ervoor dat de spanning van de trafo wordt voorzien van digitale info en dat gaat tenslotte naar de rails.

Je hebt dus één enkele bron voor de digitale informatie en iedere booster is verbonden met de Twin.

Een booster kan een bepaald vermogen aan, bijvoorbeeld 3A of 5A. Voor zo'n booster kun je het beste (lees: moet) je een trafo kiezen die 3A of 5A kan leveren. Niet meer - een te zware trafo is (a) veel duurder en (b) kan bij sluiting schade aan de booster veroorzaken.

De EdiTs trafo, die jij noemt, is gewoon te zwaar (te sterk). Die kan veel meer vermogen leveren dan de booster kan verwerken.  

Sander

Rob Bogers

• Offline Offline
    • Mijn modelbouwhobby
« Reactie #8 Gepost op: 28 August 2008, 15:04:43 »
Hoe kwam ik nu op deze vraag. Ik ben ooit begonnen met EDiTs maar niet de Pro versie en daar hoorde ook een trafo bij om ik dacht de hoofdprint (die ik ook nog heb) te voeden maar EDiTs werd helemaal niets, zeker toen de bewuste Motorola IC's niet meer leverbaar waren. Heb nog getracht de decoder met de opbouw te maken maar de decoder werd een beetje groot. Dus had ik nog een mooie 300VA ringkerntrafo met bijna een complete opgebouwde boosterprint over en ik dacht.... Goed op zoek naar de bewuste trafo voor de Fleischmann booster. Een ieder bedankt voor het beantwoorden van de vraag.

henk

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 28 August 2008, 15:34:39 »
Je kunt je edits booster met ringkerntrafo ook gebruiken bij je Twincentre. Verkoop je de Fleischmann booster. Levert het geld op in plaats dat het geld kost.  ;D
Vooropgesteld dat je er vetrouwen in hebt dat je de Edits booster betrouwbaar aan de praat krijgt. Het is geen kinderachtig ding.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Rob Bogers

• Offline Offline
    • Mijn modelbouwhobby
« Reactie #10 Gepost op: 28 August 2008, 15:45:30 »
Ja, ik weet dat het een heftig ding is, gezien sommige componenten. Bij verkeerde behandeling zit je in zwart licht als je het ding aanzet. Had bijna een ster/driehoek schakeling nodig.

santerdam

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 28 August 2008, 15:51:59 »
Rob, hierbij het gevraagde schema. Ieder deel van de baan heeft een eigen voeding via de rode draden vanuit de Twin of een booster. De Twin en iedere booster hebben een eigen trafo.

Via de blauwe draden geeft de Twin de digitale informatie door aan de boosters - en die geven dat weer door aan hun deel van de baan.

Sander

Rob Bogers

• Offline Offline
    • Mijn modelbouwhobby
« Reactie #12 Gepost op: 28 August 2008, 15:57:29 »
Schema lijkt op zich duidelijk, zal het eens in me op nemen en even over tekenen. Dank je wel Sander.

henk

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 28 August 2008, 16:06:33 »
Bijkomend voordeel van de Edits booster is natuurlijk dat je er waarschijnlijk je hele baan mee kunt voeden, ook als je hem in 5A bouwt. Heb je zelfs de versterker van je TC niet nodig. Sommige mensen gebruiken de versterker in de IB/TC alleen voor de wissel- en seindecoders.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

santerdam

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 28 August 2008, 16:09:38 »
Henk, waarom denk je dat een voeding van 5A voldoende is voor alle treinen met verlichting, die Rob heeft ?