Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 8800 in spoor 0 door BartvD
Vandaag om 14:31:44
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 14:28:36
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door Montanbahn
Vandaag om 14:08:08
Is het normaal dat een digikeijs booster af en toe de gele led flitst? door Ben
Vandaag om 14:07:49
Roco BR 93 stroomafname door bellejt
Vandaag om 13:38:37
Waar plaats ik de seinen op mijn modelbaan? (duitsland, tp. 3) door wob
Vandaag om 13:18:07
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 12:58:18
Koploper: Functies uitgebreid en geluid / Loksound 5 door martr
Vandaag om 12:55:54
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 12:45:27
RhB H0m, Albulisch door Boertje
Vandaag om 12:39:11
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door sncf231e
Vandaag om 12:37:03
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door Hollandserhbfan
Vandaag om 12:17:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 12:05:57
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door klusser
Vandaag om 11:48:24
onderdeel gezocht voor trix 22707 door bellejt
Vandaag om 11:45:10
Microstepper motoren voor armseinpalen door Dennis1984
Vandaag om 11:07:19
2025-8-18: Spoor verzakt: veel minder treinen tussen Eindhoven en Utrecht door spoorzeven
Vandaag om 10:58:03
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 10:54:26
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 10:33:52
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:27:36
Rijnstraat door Huup
Vandaag om 09:55:20
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 08:36:22
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Hans van de Burgt
Vandaag om 08:31:46
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Frits C
Vandaag om 06:30:46
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door Hans van de Burgt
19 August 2025, 23:29:43
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
19 August 2025, 22:31:06
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door raymond erdtsieck
19 August 2025, 22:24:58
Oersik NS100 schaal 1:16 in lasergesneden hout door decauville_nl
19 August 2025, 22:09:53
Station Roodeschool door Torikoos
19 August 2025, 22:07:05
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
19 August 2025, 22:03:00

Auteur Topic: NS Sodawagens Roco  (gelezen 6742 keer)

Laurens

• Offline Offline
NS Sodawagens Roco
« Gepost op: 26 August 2008, 23:11:05 »
Ik heb zaterdag een set sodawagens van Roco gekocht (art. nr. 66016). Gisteravond de wagens in elkaar gezet en helaas bij beide wagens geconstateerd dat er van de benodigde 4 handrails (voor bovenop de wagens) er maar 2 zijn bijgeleverd.

Zijn er meer mensen die bij dit bepaalde model hetzelfde hebben geconstateerd? Zal sowieso Roco mailen, reclamatie bij de modelspoorzaak leverde weer eens een overweldigend vaag "weet het niet" op.

sneek

• Offline Offline
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: NS Sodawagens Roco
« Reactie #1 Gepost op: 26 August 2008, 23:21:38 »
voor zover te zien zit er alleen een handgreep aan het begin van het looprooster aan beide zijden van de wagen linksboven.  Dan zijn 2 dus voldoende.
« Laatst bewerkt op: 26 August 2008, 23:23:34 door sneek »
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

Laurens

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 26 August 2008, 23:27:28 »
Vraag ik me dus af waarom er plaats is voor 4. Ik moet zeggen dat de handleiding, voor zover je dat zo kunt noemen, alleen van de zijkant laat zien wat waar moet. Er is geen vermelding van de bevestiging van de handrails op het dak. Voor twee handrails 8 "gaten" maken lijkt me ook niet echt de bedoeling.

Heb jij misschien toch foto's van de bovenkant van een sodawagen?

sneek

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 26 August 2008, 23:29:20 »
plaatje ter verduidelijking:

en dan aan beide zijden, dus ook aan de andere kopse kant
grtz,
Wim
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

Laurens

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 26 August 2008, 23:32:55 »
Is dat een close-up van die foto van de website/catalogus? Is dit te controleren adhv historisch beeldmateriaal? Catalogus/website model klopt namelijk niet met de uiteindelijke 1/87 uitgave

sneek

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 26 August 2008, 23:38:20 »
Op de ombouwbouwtekeningen van de Uds-y (rasorietuitvoering) van NS zijn 4 handgrepen te zien, aan beide zijden van het looprooster ééntje.... :-|

Dat verklaart 8 boorgaatjes en dan zou je dus 4 handgrepen moeten hebben.

Laurens

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 26 August 2008, 23:43:47 »
Samenvattend zit er dus op een sodawagen (toch ook Uds-y?) maar aan 1 kant van de looplank aan beide zijdes een handrail. Bij de rasoriet uitvoering dus aan beide kanten (en dus 4). Is het dan logisch dat ik veronderstel dat er een rasoriet uitvoering aan zit te komen?

Fijn trouwens dat we dit hier binnen een half uur kunnen oplossen terwijl we dit ook vanavond op de club hadden kunnen doen :P

sneek

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 27 August 2008, 17:47:20 »
De sodawagens zijn dezelfde Uds-y als de wagens uit het rasorietvervoer. Er waren 70 Uds-y bij de NS. Toen het rasorietvervoer eind jaren zeventig inzakte, werden in 1984 een tiental wagens aangepast aan het vervoer van soda. De handgrepen zijn daarbij voor zover ik kan nagaan niet gewijzigd, en dus horen er ook in totaal 4 op het dak van de sodawagen.

Roco bracht eind jaren tachtig een losse wagen met opschriften voor het sodatransport uit onder catalogusnummer 46425 en een rasorietwagen met catalogusnummer 46431. Helaas is een DB-zelflosser als voorbeeld genomen voor de onderbouw, waardoor u een handrem op het bordes moet missen. Maar dat is met wat geknutsel snel te verhelpen.

Märklin heeft enkele jaren geleden een setje van 3 Uds’en uitgebracht in de toenmalige blauwe huisstijl van NS-goederen. Het catalogusnummer was 46340. Zonder handgrepen op het dak trouwens... ;D en ook zonder handrem op het bordes.

Het ‘nieuwe Roco’  kwam onlangs met een heroplage van de sodawagen, voorzien van ragfijne en loepzuivere opschriften. Lekker ouderwets bruin en dus weer een mooie tijdperk 4-wagen . Nu is de sodawagen in een set met catalogusnummer 66016 voor iets minder dan 45 euro uitgekomen.

Roco heeft de NS-rijder weer een leuke aanwinst gegeven, dan de handgrepen maar buigen uit dun verenstaal.

@ Laurens; meer info over de wagens en hun model in het volgende Fries Modelbaan Bulletin ;)

NS 1100

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 27 August 2008, 19:24:46 »
Ah, ze zullen dus mooi staan in een buurtgoederentrein achter de geel/grijze Roco 2400 met laag A-sein die nog in de planning staat! :)

Bij MTE zijn die sodawagens blijkbaar al uitverkocht.

Laurens

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 27 August 2008, 19:39:09 »
Het zijn sowieso mooie wagens, alleen balen dat de meest in het oog springende details ontbreken. Heb Roco maar gemailt met de vraag of ze de onderdelen kunnen opsturen. Van de modelspoorwinkel ter plaatse kreeg ik as usual weer eens een vaag "ik weet het niet". Vinden ze het ook nog vreemd dat ik bijna alles bij MTE of Licht bestel.

sneek

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 27 August 2008, 21:11:47 »
De winkelier kan het niet helpen dat de kwaliteitscontrole bij de fabrikant blijkbaar niet nauwgezet is..
Ook bij andere winkeliers krijg je hoogstwaarschijnlijk maar 2 handgrepen bij de wagen. Zij horen wel moeite te doen om ontbrekende zaken snel na te leveren.

En daar ben ik nu benieuwd naar; heeft Laurens toevallig een "maandagmorgensodaset" of hebben andere kopers van Roco 66016 ook te weinig handgreepjes in de losse onderdelen aangettroffen?

Wie wil er iets over zeggen?

Rob Ellerman

• Offline Offline
  • Modelspoor is emotie...
« Reactie #11 Gepost op: 27 August 2008, 21:17:19 »
Probleem is inmiddels bekend bij Roco in Oostenrijk. Het lijkt (helaas) niet exemplarisch, maar inderdaad geldend voor alle modellen van de set. nr 66016.
De enige remedie is vooralsnog: melden bij je winkelier waar de set is gekocht. Hij kan via Roco extra handgrepen bestellen. Ik durf alleen geen harde uitspraak te doen over de levertijd ervan. Maar ik ben er van overtuigd dat men z'n best zal doen.
Tbinnebarretije…

Arnold

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 27 August 2008, 21:21:14 »
Ik heb al maaaaanden onderdelen in bestelling. Hele doodgewone. Besteld bij diverse winkeliers.
Er komt NIETS. Mijn ervaring is dat de onderdelenleverantie van Roco momenteel zeer beneden peil is.

Laurens

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 27 August 2008, 23:25:55 »
De enige remedie is vooralsnog: melden bij je winkelier waar de set is gekocht. Hij kan via Roco extra handgrepen bestellen.
Ben ik helemaal met je eens. Ik ben van mening dat de desbetreffende winkelier hier heel anders op had moeten reageren. Ik kom daar de laatste tijd weer wat vaker, maar heb eerder al eens de zaak maanden gemeden om hetzelfde gedoe. Alles duurt weken, maanden, jaren. Bij reclamatie wordt er onverschillig gereageerd en niet echt een actie benoemd.

Kortom, niet de service die je verwacht. Als winkelier heb je het al zwaarder tegenwoordig, zeker met al die internetwinkels. Ga dit dan ook gewoon aangeven / bestellen bij Roco en zeg niet dat je het niet weet. Kom al jaren in die zaak, krijg soms nog steeds het gevoel dat je alles op z'n beloop moet laten. Ik heb geen zin om 45 euro uit te geven aan iets wat uiteindelijk niet compleet blijkt te zijn. Temeer omdat ik ze wel heel mooi vind en eigenlijk overwoog nog een set aan te schaffen.
« Laatst bewerkt op: 27 August 2008, 23:34:54 door LaurensK »

sneek

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 28 August 2008, 20:50:42 »
LaurensK: "Temeer omdat ik ze wel heel mooi vind en eigenlijk overwoog nog een set aan te schaffen."

:o whaaaaa dubbele nummertjes >:(

;D Wim