Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 16:50:10
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Tjalling
Vandaag om 16:27:55
Aanpassen baanplan bestaande baan door Ronald69
Vandaag om 16:06:19
Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht door Rick
Vandaag om 16:03:05
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Frits C
Vandaag om 15:48:45
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Rick
Vandaag om 15:09:14
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Hans van de Burgt
Vandaag om 15:06:26
Sfeer op je modelbaan door Ronald Halma
Vandaag om 15:02:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:38:12
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door dh3201
Vandaag om 13:51:22
Aansturen verlichting Exact-Train ICR door VAM65
Vandaag om 13:34:11
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 13:30:30
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 13:25:09
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door hmmglaser
Vandaag om 12:56:38
Bouw van een materieel 46 vierwagenstel door defender
Vandaag om 12:51:30
Module vliegveld Jan van Mourik door defender
Vandaag om 12:45:24
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 12:08:12
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door sncf231e
Vandaag om 11:53:24
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
Vandaag om 08:40:21
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 07:32:57
Roco Fccpps, overzicht van Roco-modellen. door metpetergaathetbeter
Vandaag om 01:23:58
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Rob Bennis
14 August 2025, 23:16:59
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
14 August 2025, 22:55:04
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door mamory
14 August 2025, 21:30:54
Fleischmann Anna ombouw. door defender
14 August 2025, 20:19:47
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
14 August 2025, 18:37:08
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
14 August 2025, 17:25:32
Aachenau West door tijgernootje
14 August 2025, 16:43:07
US diorama in H0 door tijgernootje
14 August 2025, 16:33:38
Rijnstraat door tijgernootje
14 August 2025, 16:32:24

Auteur Topic: Mijn project: station Eindhaven!  (gelezen 4197 keer)

Daan Knoben

• Offline Offline
Mijn project: station Eindhaven!
« Gepost op: 26 August 2008, 11:39:59 »
Na een tijd gebrainstormd te hebben over wat ik wil gaan maken, en wat er mogelijk is, ben ik nu over gegaan tot de ontwerp fase. Ik zal eerst een kleine beschrijving geven van hetgeen ik wil gaan bouwen:

Op een ruimte van 5.45 x 2.5-3m (afhankelijk van de hoogte van het schuine dak van de te maken zolder), wil ik een baan gaan maken naar Nederlands voorbeeld. Omdat ik zelf van bouwjaar 79 ben, en ik van het stoomtijdperk weinig meegekregen heb, en ik modern spul veel mooier vind, wordt het tijdperk V. Dus van 2200-en tot BR 189's, en van Plan-U tot VIRM's. Het wordt een märklinbaan met digitaal, die in de toekomst langzaam uitgebreid wordt met besturing via koploper etc. Vind het ontzettend gaaf om bij Railz al die nederlandse seinen, met alle mogelijke seinbeelden te zien werken.

Het plan is om een modelbaan te maken die is gesitueerd in een middelgrote havenstad aan de uitmonding van kanaal/rivier. Er moet een ca 9 sporig station komen met 3-4 perronsporen waarvan 1-2 kopsporen, en klein opstelterrein voor treinstellen/tractie en een post spoor.

Vanuit het station vertrekt er in oostelijke richting een dubbelsporige geëlectrificeerde hoofdlijn, en een enkelsporige diesellijn naar een haven.
In westelijke richting moet de lijn vanuit het station als enkelsporige geëlectrificeerde goederenlijn doorlopen naar een andere denkbeeldige haven met containeroverslag, en andere goederenspul.

Op deze manier heb ik de mogelijkheid om een grote variëteit aan goederen te laten rijden, wat weer leuk is in combinatie met alle mogelijke vervoerders die er op dit moment rijden.

De enkelsporige goederenlijn en dubbelsporige lijn, komen via een spiraal in het schaduwstation terecht. De dubbele lijn wil ik laten verdwijen als tunnel onder het kanaal/rivier, de enkelsporige lijn laat  ik achter de stadsbebouwing etc. verdwijnen. De goederenlijn naar de haven op de baan, gaat met een draaibrug over het water. Hieronder zie je een simpel kladje van wat ik ongeveer bedoel.

Komend weekend ga ik al het werk wat ik al in wintrack heb gedaan, verder detailleren. Dan zal ik ook weer een screenshot van het baanplan uploaden. Zodra de zolder klaar is, wil ik zsm beginnen met de onderbouw. Ik wil een raamwerk maken van 50x50 of 40x40, en proberen e.e.a. zo modulair mogelijk op te bouwen zodat mocht ik nog eens verhuizen, ik niet alles kan slopen.

Komend weekend meer......

Groeten Daan

T.Spat

• Offline Offline
Re: Mijn project: station Eindhaven!
« Reactie #1 Gepost op: 26 August 2008, 12:07:23 »
Het haventakje doet een beetje denken aan Hengelo, waar de AKZO-lijn
langs de oostrand over het Twentekanaal gaat..(Zie Aardgoogel)

mvg,

Tis

Daan Knoben

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 26 August 2008, 12:16:15 »
Zoiets moet het ook worden, zon mooi smal ijzeren bruggetje, liefst een draaibrug. Ook in Almelo ten westen van het station de lijn naar marienberg heeft zon soort situatie.
« Laatst bewerkt op: 26 August 2008, 20:06:45 door Peter van der Leek. Reden: Onnodige quote verwijderd »

Sander

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 26 August 2008, 20:16:26 »
De situatie in Hengelo is uitgebreider/langer dan je denkt.
Het is een flinke tak richting de Akzo.

Idee is leuk maar vind ik eigenlijk op een modelbaan niet mooi uit te beelden. Daarvoor is zo'n aftakking gewoon te groot.

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

Lars Smelter

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 26 August 2008, 21:29:48 »
Aftakking naar Akzo is wel iets complexer dan hierboven afgebeeld... En voor model erg lastig, doch niets is onmogelijk  8)
Nederlands, 2004 - 2008
Raadplaat: 12x

Daan Knoben

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 27 August 2008, 07:52:49 »
Ik ga ook geen Akzo maken ofzo, eigenlijk alleen de situatie met de brug over het kanaal is vergelijkbaar. Het spoor bij Coevorden van de Bentheimer eisenbahn, die draaibrug is wel mooi voorbeeld om na te bouwen(de brug dan). Maargoed, dit weekend volgt een baanplan.

Roelof

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 27 August 2008, 10:07:34 »
Het plan is om een modelbaan te maken die is gesitueerd in een middelgrote havenstad aan de uitmonding van kanaal/rivier. Er moet een ca 9 sporig station komen met 3-4 perronsporen waarvan 1-2 kopsporen, en klein opstelterrein voor treinstellen/tractie en een post spoor.

@Daan Klinkt allemaal heel mooi maar hoe groot zijn de rijtuiglengtes waarmee je gaat rijden?
Als je bovenstaand plan wil uitvoeren en een beetje realistisch wilt laten uitzien heb je naar mijn mening een keer zo'n grote ruimte nodig

Groet, Ronald.

mmhajvth

• fulltime busy
  • Offline Offline
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
« Reactie #7 Gepost op: 27 August 2008, 10:14:42 »
Beste Daan,

Je hebt een schaal, maat van de kamer en "stedenbouwkundig" plan.
Alle drie zijn ze op zich zelf prima. Alleen samen word het inderdaad erg lastig.
Je hoeft maar één van de bovenstaande aspecten te veranderen.
Je kan bijvoorbeeld de kamer vergroten... dan is het probleem opgelost. Of je veranderd je schaal naar schaal N dan gaat het ook zeker lukken... Of je past je "stedenbouwkundig" plan aan naar iets dat aanzienlijk minder ruimte inneemt.
Maar dat is wel aan jou.  ;)

m.v.g.

Mark

love to build realistic     let's be kind.

Daan Knoben

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 27 August 2008, 11:50:23 »
@Daan Klinkt allemaal heel mooi maar hoe groot zijn de rijtuiglengtes waarmee je gaat rijden?
Als je bovenstaand plan wil uitvoeren en een beetje realistisch wilt laten uitzien heb je naar mijn mening een keer zo'n grote ruimte nodig

Groet, Ronald.

Ik heb al wat met wintrack zitten rommelen, maar ik denk dat 1 of 2 perronsporen van 270-300cm mogelijk zijn. Ik wil stammen van 1 loc en 7x LSM ICR kwijt kunnen, heb al eerder zitten prutsen met wintrack en daar kwam dit uit: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=12257.0

Daar had ik sporen van 320cm. Nu is dit wel een kopstation, maar als je de sporen links naar beneden buigt heb je plaats voor de wisselstraat. Er komt nog bij dat het links geen dubbelspoor wordt(scheelt wisselverbindingen), en dat het kwa reizigersvervoer een "kop"station moet worden. Maargoed, komend weekend ga ik met Wintrack aan de gang, en ga ik zien of ik mijn plannen moet bijschaven. Maar iig bedankt voor de adviezen. Zaterdag meer, e.e.a hangt ook af of de diept van mijn baan 3 meter of 2.5 meter wordt, maar dat wordt ook dit weekend duidelijk.

Roelof

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 27 August 2008, 13:17:27 »
Zaterdag meer, e.e.a hangt ook af of de diept van mijn baan 3 meter of 2.5 meter wordt, maar dat wordt ook dit weekend duidelijk.

Even een plaatje ter verduidelijking, perronspoor 1  is +/- 1.80 en ruimte voor max. 4 rijtuigen. Want een trein behoort binnen het perron te vallen ipv hele perron te vullen.

Groet Ronald.

Daan Knoben

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 27 August 2008, 13:22:49 »
Een loc en 7 ICR bakken zijn ongeveer 20cm + 7x30cm = 2.30m. Als het spoor dan 3.20 is en het perron 2.80, hou je aan beide zijden nog 25cm leeg perron over.

Als ik hier op mn werk naar beneden op het perron in Eindhoven kijk, zijn er voor en achter een trein met 2 VIRM6-en ook nauwelijks 2-3 baklengtes over.
« Laatst bewerkt op: 27 August 2008, 13:26:53 door Daan Knoben »

mmhajvth

• fulltime busy
  • Offline Offline
    • Markenburg
« Reactie #11 Gepost op: 27 August 2008, 13:28:39 »
Deze berekening klinkt heel plausiebel!
Maar denk strakjes ook aan de wisselstraten. Hoe meer sporen een station heeft in de breedte hoe meer ruimte deze wisselstraten aan ruimte in beslag gaan nemen.
Niet dat dat opzich vervelend is want welke modelspoorder wil er nou niet een uitgebreide wisselstraat op zijn baan hebben? Maar geef het de ruimte is mijn advies, en hou er daarom vast een beetje rekening mee.

m.v.g.

Mark

Daan Knoben

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 27 August 2008, 13:38:50 »
Dat ga ik zeker doen, ik heb een schijthekel aan onrealistische situaties op een baan, zoals hele scherpe radia, steile hellingen, en krappe perrons. Ik pak het zo aan, dat bv de kopsporen boven de hoofdbaan liggen, en niet bereikbaar hoeven te zijn vanuit de goederenzijlijn. De kopsporen krijgen hun eigen uithaalspoor aan de bovenkant van de hoofdbaan. En omdat de linkerzijde van het station in enkelspoor verder gaat, scheelt dat weer 2 overloopwissels. Verder maak ik gebruik van een soort kruiswisselcombinatie zoals bv in station Middelburg, dan kan ik twee overloopsporen over elkaar leggen. En als ik zorg dat tenminste 2 personensporen en 1-2 goederensporen 3+ meter lang zijn, kunnen de anderen evt. wel iets korter zijn. Maargoed, wintrack en de rolmaat zullen het leren dit weekend.

mmhajvth

• fulltime busy
  • Offline Offline
    • Markenburg
« Reactie #13 Gepost op: 27 August 2008, 13:57:21 »
...ik heb een schijthekel aan onrealistische situaties op een baan, zoals hele scherpe radia, steile hellingen, en krappe perrons...

Wij kunnen met elkaar praten!!  ;D

m.v.g.

Mark

neudalhausenstadbahn

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 27 August 2008, 14:16:30 »
Even een plaatje ter verduidelijking, perronspoor 1  is +/- 1.80 en ruimte voor max. 4 rijtuigen. Want een trein behoort binnen het perron te vallen ipv hele perron te vullen.
Er moet tussen de langste trein die aan een bepaald perron mag stoppen en het einde van het perron wel iets ruimte over zijn maar niet veel. Je wil t.o.v. het sein een meter of 4 hebben zodat de machinist het goed kan zien. Als je verder voor en achter de trein 2 meter perron ruimte overhoud is dat genoeg, zo komt het in het echt ook voor. De meeste perron worden het grootste gedeelte van de dag niet voluit benut omdat de treinen dan korter zijn, maar in de spits hou je vaak bijna niks over.

Ik zie het zelfs zo af en toe gebeuren dat een machinist z'n lange trein niet vergenoeg door trekt en dat daardoor een half rijtuig buiten het perron blijft staan wat natuurlijk niet de bedoeling is, maar 10m te vroeg stil staan en het is al zover hier in Arnhem.

Ook Syntus+NSR is wel eens leuk, 2xDM90 +/- 105m trein en dan komt er ongepland 2x VIRM VI binnen, +/- 320m trein, dan is het heel erg passen en meten aan het perron en praat je ook over enkele meters. Dat soort situaties kwamen tot 2 weken terug div. keren per week voor.

Dit bovenstaande puur om even aan te geven dat het vaak ruim is maar op sommige momenten van de dag ook zeer krap kan zijn aan de perrons.

Groetjes Michiel
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.