Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
Vandaag om 13:43:53
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door Rudy0907
Vandaag om 13:42:57
Sfeer op je modelbaan door Bouwer
Vandaag om 13:41:19
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:35:45
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
Vandaag om 13:35:39
NS 1700 transfers door Rick
Vandaag om 13:32:30
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 13:27:51
Fleischmania Nostalgia door grossraumwagen
Vandaag om 12:56:02
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door thevandijks
Vandaag om 12:39:54
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door martijnhaman
Vandaag om 12:32:44
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
Vandaag om 11:49:12
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2) door GD
Vandaag om 11:21:39
Camp 3 door GD
Vandaag om 11:19:31
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door spoor0
Vandaag om 11:14:19
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door 741230
Vandaag om 09:23:54
Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 08:47:07
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 08:34:16
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
19 July 2025, 23:46:32
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
19 July 2025, 23:46:05
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
19 July 2025, 23:10:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door 6martinus5
19 July 2025, 22:27:09
Spoor 1 nem of finescale door Wies
19 July 2025, 21:53:27
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
19 July 2025, 21:01:04
Station Roodeschool door Torikoos
19 July 2025, 20:58:39
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
19 July 2025, 20:11:13
De Projecten van RetroJack door NS264
19 July 2025, 18:52:37
Piko 2025 door Duikeend
19 July 2025, 18:06:39
Yet Another Servo Decoder door AP3737
19 July 2025, 17:35:25
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
19 July 2025, 17:06:01

Auteur Topic: rocomotion of koploper, keus blijft lastig.  (gelezen 9352 keer)

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: rocomotion of koploper, keus blijft lastig.
« Reactie #15 Gepost op: 24 August 2008, 19:40:00 »
@ Wim, Ik heb het al eens eerder gezegd en geschreven Wim, probeer een beginner eens een onbevooroordeelde ondersteuning te geven ipv een mening wat jij het beste vindt....

Han wie is er hier nu bevooroordeeld?
Ik heb je net gevraagd de voordelen van TrainController of RocoMotion t.o.v. van Koploper weer te geven.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

wimke

• Offline Offline
« Reactie #16 Gepost op: 24 August 2008, 19:43:56 »
heren moderetes ff een sloteje ter afkoeling dit begint uit de hand te lopen
« Laatst bewerkt op: 24 August 2008, 19:46:20 door wimke »

Han Zijlstra

• Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
« Reactie #17 Gepost op: 24 August 2008, 19:48:08 »
Nou nog een keer en dan graag vegen moderators.

Koploper = 1 persoon voor ontwikkeling en support. Zodra deze omvalt is het programmatechisch over.
Een commercieel programma daarentegen heeft als voordeel dat er wel een zekere bescherming naar de toekomst is.
Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
    • Perrongeluk
« Reactie #18 Gepost op: 24 August 2008, 19:49:35 »
Spoor65,

Dit heeft niets met de ontwikkeling te maken van de S88XpressnetLI

Het besturen van de Roco-Maus met andere software is altijd al mogelijk geweest.
Namelijk via een Interface van Lenz, een HSI-S88 van LDT voor de terugmelding.

Ook kun je de GenLi van Paco gebruiken en zijn losse versie van de HSI-S88 of met de echte HSI-S88 van LDT.

Wat we nu gedaan hebben is de Lenz interface en de HSI samen gebracht. En deze in de aanbieding gedaan.

Het voordeel is dat er gebruik gemaakt wordt van de S88 compatibele terugmelders en niet van het systeem gebonden systeem van Roco.

Want die kun je alleen en ook uitsluitend alleen gebruiken in samenwerking met de Roco interface.
En bij de terugmelders moet er nog een schakeling bij gekocht worden om ze geschikt te maken voor stroomdetectie.

En dat alles valt nog buiten de keus of geen keus van de software.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
    • Perrongeluk
« Reactie #19 Gepost op: 24 August 2008, 19:55:11 »
Nou nog een keer en dan graag vegen moderators.

Koploper = 1 persoon voor ontwikkeling en support. Zodra deze omvalt is het programmatechisch over.
Een commercieel programma daarentegen heeft als voordeel dat er wel een zekere bescherming naar de toekomst is.

Jurgen Freiwald, is dat meer dan 1 persoon? Als die wegvalt is het ook over en uit denk ik denkelijk. Dacht je ook niet Han?

Mvg
Wim.

wimke

• Offline Offline
« Reactie #20 Gepost op: 24 August 2008, 19:56:48 »
grrrrrrrrrrrr      piep piep

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
    • Perrongeluk
« Reactie #21 Gepost op: 24 August 2008, 19:57:04 »
heren moderetes ff een sloteje ter afkoeling dit begint uit de hand te lopen

Nee, dat hoeft niet, mijn bloeddruk gaat er niet van omhoog. En het gaat om de feiten, en niet om of over personen.

Mvg
Wim.

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
    • Perrongeluk
« Reactie #22 Gepost op: 24 August 2008, 19:59:52 »
grrrrrrrrrrrr      piep piep

Wimke, niet als stoorzender fungeren, dat wekt meer ergernis dan het draadje zelf, je hoeft het niet te lezen, en reageren mag, maar ook dat hoeft niet.

Mvg
Wim.

Karst Drenth

• Online Online
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
« Reactie #23 Gepost op: 24 August 2008, 20:00:50 »
Citaat van: han zijlstra

Helemaal gelijk Han, alleen indien dit gebeurt zijn er nog wel een aantal producten die nagenoeg hetzelfde kunnen. Denk bijvoorbeeld aan Rocrail, JMRI, Traincontroller ! Windigipet, en nog wel een half dozijn andere, voornamelijk duitse programma's.

Dus hoewel deze 'angst' best wel reeel is, is er bij het kiezen van Open Hardware ( zie ook de bovenstaande uitleg van Wim ) veel keuze vrijheid voor de besturing.

Citaat van: han zijlstra

Ook dit is normaal gesproken waar. Het is een gegeven waar ik in mijn dagelijks werk regelmatig mee te maken heb... Valt Freiwald of Roco om, dan zit je met de Rocomotion spullen met een systeem dat niet door welk andere software ondersteund wordt...

@Spoor65

Kwa 'featuritis' zullen de beide genoemde programma's niet veel voor elkaar onderdoen. Allen zij al zo lang op de 'markt' dat alles wat bedacht kan worden er op de 1 of andere wijze er wel in zit.
Mijn advies, kijk vooral naar de uitbreibaarheid, toekomst vastheid en last but not least naar de prijs van de oplossing ;)

Grtzz en suc6,

Karst

p.heinst

• Offline Offline
    • DutchRoco
« Reactie #24 Gepost op: 24 August 2008, 20:22:43 »
Hallo Spoor 65

Citaat
Is er bv iemand in het oosten van`t land die mij eens de werking van 1 deze systemen kan laten zien? ook dat zou mogelijk alles veel helderder maken voor mij.

Dat zou wel kunnen maar ik woon niet helemaal in het oosten, woon in de buurt van zevenaar aan de andere kant van de achterhoek en als dat niet te ver is en je genoegen neemt met een baan die nog opnieuw in opbouw is maar wel onder rocomotion al gedeeltelijk draaid dan kan dat.

Opm. In het vervolg van het draadje wordt er gesproken over rocomotion van freiwald maar ik dacht dat het ging over rocomotion van roco.
Is wel een afgeleide van rocomotion van freiwald
Dit maakt nog wel wat uit, rocomotion van roco is ook gratis alleen heb je wel de inerface nodig van roco en eventuele updates zijn tot nu toe ook gratis.

In rocomotion kun je treinen volledig automatisch laten rijden en daarnaast andere treinen ook nog met de hand besturen en ook nog handmatig en onder controle van de comuter, deze bewaakt de zaak zodat er geen botsingen plaatsvinden.

Rocomotion van freiwald kan dan ook veel meer dan alleen maar met rocomotion van roco werken, ook met diverse andere systemen overweg.

Zoals je zelf al vermelde zijn de terugmelders van roco aan de dure kant maar werken zonder problemen.

Bestudeer een de handleiding van beide systemen en vergelij de mogelijkheden, de handleiding van rocomotion kun je dowlaoden van de site van roco, niet in het nederlands, als je deze zou willen in het nederlands dan kan ik je daar wel aan helpen, stuur dan even een mailtje.
Ook kun je het programma rocomoyion dowlaoden en een kijken hoe het werkt op de computer ,geen treinen besturen daarvoor heb je de interface nodig.
Zelf werk ik al bijna 8 jaar (vorige baan meegrekend) met rocomotion en dat naar volle tevredenheid.
Maar ook andere systemen hebben hun voor en tegens, vergelijk de systemen.

Het systeem wat Wim en Karst nu aan het maken zijn schept ook wel wat mogelijkheden, zeker veel lof voor hun inzet voor de ontwikkeling van dit systeem.
Heb er zelf ook een setje besteld en maar eens kijken hoe het allemaal werkt.

Gr Piet
Roco rijder met 2multimaus als slave, RouteControl,  multimaus pro, Multizentrale pro als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 8.0 A3 en Rocomotion 10785 als terugmeldsysteem

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
    • Perrongeluk
« Reactie #25 Gepost op: 24 August 2008, 20:37:52 »
Citaat
Opm. In het vervolg van het draadje wordt er gesproken over rocomotion van freiwald maar ik dacht dat het ging over rocomotion van roco.

Piet, wat is het verschil kun je dat uitleggen??
Volgens mij is er maar 1 RocoMotion, en die is van Freiwald.

Mvg
Wim

Karst Drenth

• Online Online
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
« Reactie #26 Gepost op: 24 August 2008, 20:38:48 »
Citaat van: p.heinst
...Rocomotion van freiwald kan dan ook veel meer dan alleen maar met rocomotion van roco werken, ook met diverse andere systemen overweg...

Even een kleine correctie Piet:

Citaat van: Rocomotion Website ( Freiwald )
... Rocomotion is also optimized for use with the ROCO digital system, but does not support the systems of other manufacturers...

Klik hier als je hele verhaal nog eens wilt doorlezen.

Wat daar wel staat, is dat wanneer je uitgekeken bent op Rocomotion, je de hele definitie van je baan zo in Traincontroller kunt inlezen.

Grtzz,

Karst

santerdam

• Offline Offline
« Reactie #27 Gepost op: 24 August 2008, 20:46:46 »
Wim, Roco omschrijft het als "Rocomotion ist ein einzigartiges Komplettset aus Hard- und Software, mit dem Sie Ihre Modelleisenbahnanlage über einen PC steuern können." - Een combinatie van hardware en software, dus een beetje van Roco en een beetje van Freiwald.

p.heinst

• Offline Offline
    • DutchRoco
« Reactie #28 Gepost op: 24 August 2008, 21:41:08 »
Hallo Wim,

Wim Sorry maar ik was even in de war en haalde even twee dingen door elkaar, was nog even niet bij de les.
Vergeleek rocomotion even met treincontroller.

Rocomotion is inderdaad van freiwald, Maar wordt door Roco uitgegeven maar als je uitgekeken of uitgereden bent met rocomotion kun je probleemloos overstappen op traincontroller dat eigendlijk het programma is waarvan rocomotion is afgeleid.
Wat ik zelf ten zeerste betreurd in rocomotion is dat je bv wel een draaischijf kunt invoeren en dus op het scherm zichtbaar is maar je kunt deze niet besturen.
En natuurlijk de dure terugmelders.

citaat van Wim
Citaat
En bij de terugmelders moet er nog een schakeling bij gekocht worden om ze geschikt te maken voor stroomdetectie.

Wim dit is niet nodig, de terugmelders werken uitstekend met reeds contacten en dit heeft ook nog als groot voordeel als je al een bestaande baan hebt dat je dan de rails niet hoeft te onderbreken.
Wel moeeten er reedscontacten dan worden aangebracht maar dit kan ook op de rails tussen de bielzen, misschien niet de mooiste oplossing maar wel dat je niks hoeft te slopen

Ik zie dat karst ook dit al heeft opgemerkt dat je kunt overstappen.

Ik zie in iedergeval jullie modules met vertrouwen tegemoet en bekijk een hoe dat werkt, en wie weet stap ik nog eens over.
Ik heb op dit moment geen ervaring met koploper maar als er meer en betere mogelijkheden zijn dan weet je maar nooit wat ik nog gaat doen.

Nogmaals sorry voor het foutje.

Gr Piet
« Laatst bewerkt op: 24 August 2008, 22:09:36 door p.heinst »
Roco rijder met 2multimaus als slave, RouteControl,  multimaus pro, Multizentrale pro als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 8.0 A3 en Rocomotion 10785 als terugmeldsysteem

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
    • Perrongeluk
« Reactie #29 Gepost op: 24 August 2008, 22:05:22 »
Piet,

Ik was al op de hoogte hoe een en ander in elkaar steekt.

RailRoad & Co -> TrainController -> RocoMotion -> Jurgen Freiwald.

Ergens hier in mijn archief heb ik een versie van RailRoad & Co, en dat heb ik jaren geleden aan de praat proberen te krijgen, met als doel een volledig automatisch treinen verloop, maar dat heb ik nooit naar tevredenheid aan het werk gekregen.
Er moet zo allemachtig veel worden opgegeven en ingesteld, dat ik in ieder geval daar het overzicht bij verlies. Daar komt bij dat de gekozen benamingen en aanduidingen bij de verschillende mogelijkheden mij totaal niet aanspreken om mij dan een o ja gevoel geven. Ik weet het het is een kwestie van smaak en gewenning.

Vanuit de door mij zelf ontwikkelde software eind jaren 80 en jaren 90, vond ik direct een aansluiting bij de gedachte achter Koploper. Dat steekt een stuk eenvoudiger in elkaar, en dat vind ik dan ook een stuk gebruiksvriendelijker.

Mvg
Wim.