Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 22:56:41
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door meino
Vandaag om 22:50:46
Brandstofportaal in Spoor 0 (B. Semblat) door sncf231e
Vandaag om 22:32:34
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door hervé
Vandaag om 22:30:43
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 22:30:34
Big Scale Trains - NS 1200 in Spoor G (1:27) door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
Vandaag om 22:22:48
Ketelwagens, welke hebben jullie? door Pauldg
Vandaag om 22:08:01
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 22:06:03
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 21:52:03
Gewoon wat busfoto's door hervé
Vandaag om 21:35:28
uitbouw / hokje op veel oudere stations, waar diende dat voor? door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:33:58
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 21:19:52
Leubachtalbahn door Krokodil68
Vandaag om 20:20:25
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
Vandaag om 20:04:27
NS-1000 in spoor-1 door Edwin2121992
Vandaag om 19:54:11
Tandwielen of wielstellen met tandwiel voor Rocky Rail NS 6400 / 6500 door Remco vM
Vandaag om 19:52:58
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 19:24:53
Roco 290 digtaliseren door Herb73
Vandaag om 19:12:19
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door einte
Vandaag om 19:11:57
Modelspoorbaan van Einte door 741230
Vandaag om 19:00:11
Motor geluid door Johnwater
Vandaag om 17:35:12
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Ronald69
Vandaag om 17:09:48
Randstadrail viaduct Prins Bernhardlaan door Chris Westerduin
Vandaag om 16:20:55
Roco 2400, h0 door spoorzeven
Vandaag om 16:17:27
1 t/m 6 oktober 6 daagse stoomreis door Duitsland Deutsches Dampflokomotivmuseum door Seinhuis
Vandaag om 16:11:33
Alweer is de Weller soldeerbout defect door Peter Kleton
Vandaag om 15:57:22
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 15:38:23
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 15:31:50
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 14:42:38
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door martijn v m
Vandaag om 13:03:59
  

Auteur Topic: Wisselaandrijving via bowdenkabels  (gelezen 10299 keer)

eenop87

  • Offline Offline
  • Berichten: 1015
Wisselaandrijving via bowdenkabels
« Gepost op: 22 August 2008, 18:42:50 »
Hallo medeprutsers,



Om wissels op moeilijke plaatsen aan te drijven maakte ik tot nu toe gebruik van allerlei scharnierconstructies. Na wat gepuzzel bedacht ik dat een bowdenkabel een veel betere oplossing zou zijn.

Zo'n kabel is eenvoudig te maken met dunne messing pijp 1,3x0,9mm (buitendiameter x binnendiameter) o.a. verkrijgbaar bij De Metaalwinkel in Rotterdam.
Als binnenkabel gebruik ik 0.5mm verenstaal.

Het is met deze constructie mogelijk om bochten te maken met een straal van 100mm. Het geheel loopt dan nog heel soepel. Rechte verbindingen zijn natuurlijk helemaal geen probleem en ook S-bochten gaan goed (denk eens aan hoogteverschillen).
Je zou op deze manier hele wisselstraten kunnen bedienen met alle aandrijvingen keurig naast elkaar gemonteerd. Afstanden tot 1 meter zijn zonder probleem te overbruggen.

Als aandrijving op de foto gebruik ik een servo, maar allerlei andere typen kunnen hier werden ingezet.
Zo'n kabel is ook uitstekend te combineren met geheugendraad.

Andere bewegende objecten zoals seinpalen, overwegbomen, hekken en deuren zijn hier ook goed mee te bedienen.

Je zou onder bepaalde omstandigheden de boel zelfs nog bovengronds kunnen monteren en alles camoufleren met struikgewas en gebouwen.

Hieronder nog een paar foto's van mijn proefopstelling en een tekeningetje ter verduidelijking.















Groeten,

Gerrit

Blausee_Mitholz

  • Gast
Re: Wisselaandrijving via bowdenkabels
« Reactie #1 Gepost op: 22 August 2008, 18:49:26 »
Slim bedacht, thx voor de tip.
Indien nodig ga ik dit ook eens proberen.

Mvg, Johan

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11132
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: Wisselaandrijving via bowdenkabels
« Reactie #2 Gepost op: 22 August 2008, 20:39:55 »
Mooi gedaan Gerrit!
Je bent wel lekker aan het "wisselen" de laatste dagen ;)

Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Han Zijlstra

  • Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • Berichten: 4291
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
Re: Wisselaandrijving via bowdenkabels
« Reactie #3 Gepost op: 22 August 2008, 21:14:42 »
Pima oplossing.
Er heeft ooit in Railhobby eens een Engelse baan gestaan die hetzelfde deed maar dan alle hendeltjesin een seinhuisje had ondergebracht. En dat dus netjes met de hand bediende.
Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

eenop87

  • Offline Offline
  • Berichten: 1015
Re: Wisselaandrijving via bowdenkabels
« Reactie #4 Gepost op: 22 August 2008, 21:32:02 »
Ja als ik eenmaal op stoom ben, ben ik niet meer te stoppen  ;D ;D ;D

Gerrit

F.E.M.

  • Offline Offline
  • Berichten: 34
Re:Wisselaandrijving via bowdenkabels
« Reactie #5 Gepost op: 12 May 2013, 10:54:04 »
Een remkabel inclusief mantel van een fiets, of als je echt iets heel zwaar wil omzetten een koppelingskabel van een motorfiets, zijn misschien nog handiger en flexibeler; alhoewel native gebruik 'trekken' is werkt 'duwen' in de modelbouw even goed.

Groeten,

Franky, ook aanhanger van KISS :-)
Mvg,

Franky

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4377
Re:Wisselaandrijving via bowdenkabels
« Reactie #6 Gepost op: 12 May 2013, 14:03:50 »
Leuk dat het weer even onder de aandacht komt..;)

Zoek eens bij de RC vliegtuigen. Die gebruiken ook dit soort kabels. Hierbij kun je dan ook de kabeleinden kopen, veelal met verstel/afstelmechanismen.

Gr, Bert

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Online Online
  • Berichten: 18120
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re:Wisselaandrijving via bowdenkabels
« Reactie #7 Gepost op: 12 May 2013, 14:08:43 »
Franky, ik heb fietskabels gebruikt in mijn Lake Louisa RR 0N30 baan maar in mijn opinie zijn die niet echt geschikt omdat er teveel speling in de kabel blijft, en ik zou ze niet meer gebruiken. Denk dat de bowdenkabels zoals in de RC wereld beter zijn. In die dingen zit de binnenkabel strak in de buitenste en zal veel directer reageren.
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

F.E.M.

  • Offline Offline
  • Berichten: 34
Re:Wisselaandrijving via bowdenkabels
« Reactie #8 Gepost op: 13 May 2013, 11:42:04 »
Als je met kabels werkt die teveel speling hebben tov de mantel moet je de hele boel onder 'spanning' houden door een (spiraal)veer op het einde van de bediening steken zoals bij de gasschuif van een carburator, die kun je toch ook in elke gewenste positie zetten tot op een fractie van een millimeter (als het goed gedaan is toch).
En mantels met teflon voering gebruiken is ook wel een aanrader.

Groeten,

Franky
Mvg,

Franky

De Stoker

  • Offline Offline
  • Berichten: 783
  • H0 - TC - Digirails - KL 8.2 1920-1950
Re:Wisselaandrijving via bowdenkabels
« Reactie #9 Gepost op: 13 May 2013, 12:58:57 »
Dit wil ik graag onthouden, mocht het ooit noodzakelijk zijn

john26

  • Offline Offline
  • Berichten: 195
Re:Wisselaandrijving via bowdenkabels
« Reactie #10 Gepost op: 13 May 2013, 14:23:32 »
Mooi gevonden (y)

Vraagje, hoe buig jij de messing buis zonder dat deze knikt zodat de kabel ( verenstaal) niet klemt?

BVD John

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5926
Re:Wisselaandrijving via bowdenkabels
« Reactie #11 Gepost op: 13 May 2013, 15:13:57 »
In de auto shop als brezan  ed zijn mini pijp buigers te koop(voor remleiding)
Kan je een bocht van een €2 muntstuk mee maken

eenop87

  • Offline Offline
  • Berichten: 1015
Re:Wisselaandrijving via bowdenkabels
« Reactie #12 Gepost op: 13 May 2013, 15:20:32 »
De bochten moet je gewoon wat ruim nemen, je kan dan het messing gewoon buigen zonder dat het knikt.
Remkabels e.d. vind ik zelf niet echt handig, je moet dan altijd weer iets aan de gevlochten binnenkabels prutsen om de aansluiting te maken naar de servo en wissel. Met verenstaal gaat dat veel simpeler. Ook is de bevestiging van het messing met printstripjes uiterst simpel en doelmatig.

Nog een tip voor het buigen van messing pijpjes: Als ik de pijp met een kleine radius wil buigen (dus niet voor deze bowden toepassing), stop ik er een passend metalen draad in die ik er met een tang na het buigen weer uit trek. Eventueel een klein beetje olie gebruiken.  

Groet,
Gerrit

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5365
  • Team Mitropa - OHMB
Re:Wisselaandrijving via bowdenkabels
« Reactie #13 Gepost op: 13 May 2013, 15:42:47 »
Dit is wel een heel handige tip, ik moet nog een stoomtram emplacementje van 13 aandrijvingen voorzien, 3 wissels worden digitaal aangestuurd voor de omloop-pendel maar de rest analoog. Ik was hier zelf nog niet opgekomen, maar deze gaat even in het grote ideeënboek! (y)
RETROBAHN A.G.