Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Da's Daz 2 door Klaas Zondervan
Vandaag om 22:14:01
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door Hans1963
Vandaag om 22:01:03
Piko blauwe 1000 door Huup
Vandaag om 21:58:22
De bouw van een DE-3 als versterking voor de DE-5 door Rob Bennis
Vandaag om 21:54:21
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
Vandaag om 21:42:47
13 en 14 december Christmas-Express door Seinhuis
Vandaag om 21:30:50
Rail away door Huup
Vandaag om 21:28:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door TonM
Vandaag om 21:20:09
PEC Postrijtuig koppelen met ander materieel zonder Scharfenbergkoppeling. door Rob Bennis
Vandaag om 21:18:43
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 21:17:01
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
Vandaag om 20:36:08
Hoe maak ik de stroomvoerende koppeling van een Fleischmann Plan V los? door PeterV
Vandaag om 20:35:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 20:19:15
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door puntenglijder
Vandaag om 19:22:02
W.V. Kalender 2026 door puntenglijder
Vandaag om 19:18:38
US diorama in H0 door Ronald Halma
Vandaag om 19:17:26
Test van een Rapido Trains GE 44 tonner Claremont and Concord door Frank 123
Vandaag om 19:03:52
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door 1200blauw
Vandaag om 18:07:08
Roco 290 digtaliseren door Ferdinand Bogman
Vandaag om 17:47:00
Raadplaatje door hervé
Vandaag om 17:06:37
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 16:26:50
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door g-j
Vandaag om 16:21:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 15:26:11
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 14:08:37
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Karben
Vandaag om 14:05:01
Dodelijk ongeval Zanddijk Hooge Zwaluwe door Arjan6511
Vandaag om 12:56:25
20 en 21 december modelspoorbeurs Zutphen door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 12:28:05
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 12:17:40
Rondom Charlois door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 12:16:23
Märklin spoor 1 glaskast buffers breken af. door bellejt
Vandaag om 11:04:01
  

Auteur Topic: Samenstelling/tractie Silberlingen  (gelezen 30830 keer)

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3546
  • Mcn NSR Groningen.
Re:Samenstelling/tractie Silberlingen
« Reactie #45 Gepost op: 25 November 2010, 11:30:01 »
Ik heb de plaatjes vanaf het webalbum van Stoomrobert niet gelinkt

http://stoomrobert.nl.picturepush.com/album/70685/2337149/19861004-Hoogezand/DT0108-216055-Hoogezand-Sap....html
Maar hier wel de link naar het album.

De andere foto betreft een bordeaux rood met zwarte machine.

Gr.

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

Private SNAFU

  • Offline Offline
  • Berichten: 1744
  • Member of the 1(to)87 gang
    • project "Nijkerk:87"
Re:Samenstelling/tractie Silberlingen
« Reactie #46 Gepost op: 25 November 2010, 22:39:26 »
Niemand vwb de juistheid van mijn geopperde samenstelling icm catalogusnummers?

Gr,
Bart
Website
NS - IVa (1968 - 1978) / Koploper / LocoNet / IB+ProfiBoss / Modulebouw

Illya Vaes

  • Offline Offline
  • Berichten: 1913
  • H0 NS 1953-nu, H0m Bernina, H0e Ybbstal/MzB
Re:Samenstelling/tractie Silberlingen
« Reactie #47 Gepost op: 26 November 2010, 10:06:41 »
DB 221's zijn volgens mij niet ('regulier'  ;) ) naar Nederland gekomen (220's wel, naar Hengelo met Plan D).

Private SNAFU

  • Offline Offline
  • Berichten: 1744
  • Member of the 1(to)87 gang
    • project "Nijkerk:87"
Re:Samenstelling/tractie Silberlingen
« Reactie #48 Gepost op: 04 December 2010, 20:49:25 »
Illya, dank voor je antwoord. De Roco 46523 (220 027-7) zou dus qua type wel in Nederland inzetbaar geweest zijn?

Wellicht voor de Scandex?

Gr,
Bart
Website
NS - IVa (1968 - 1978) / Koploper / LocoNet / IB+ProfiBoss / Modulebouw

Mispoes

  • Team Biljettencentrale Huiskat van Benelux
  • Offline Offline
  • Berichten: 9021
  • Hengelooo 1:160
Re:Samenstelling/tractie Silberlingen
« Reactie #49 Gepost op: 04 December 2010, 21:00:31 »
Ja, de 220 027-7 heeft van 1 juni 1973 t/m 29-05-1976 in Hannover en Braunschweig onderdak gevonden en kwam in die tijd ook naar Hengelo. Ik heb twee foto's van de loc met de Harz Express.

Scandex werd veelal met Oldenburgers gereden. De 220 001-2 van Roco is wel een goede kanidaat.

Het is ook mogelijk om de op de vorige bladzijde door mij uitgebeelde trein met de 220 027-7 te rijden die dus bijna geheel uit Zilverlingen bestaat. Eilzug 2242/2249 (Hildesheim/Hengelo v.v.) kwam dus niet verder dan Hengelo maar dat kwamen de 220'ers ook niet...
« Laatst bewerkt op: 04 December 2010, 21:02:16 door Mispoes »
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Totty

  • Offline Offline
  • Berichten: 83
Re:Samenstelling/tractie Silberlingen
« Reactie #50 Gepost op: 13 December 2011, 22:06:43 »
De silverlingen mochten op een gegeven moment niet meer in Nederland komen. Hun beremming was zodanig, dat als je als machinist vanaf Arnhem Ede naderde, je zeer vroeg een remming moest inzetten om niet voorbij het perron, op de overweg tot stilstand te komen. Het was dus vaak een kromme tenen trein. Hoe meer silverlingen, hoe broerder het spul remde. Staat mij bij van 112%, maar dat weet ik niet meer zeker. Ook moesten er vaak rijtuigen uitgezet worden in Emmerich omdat hun verwarming de Hollandse spanning niet aan konden. Dat betekende dus vaak vertraging, vooral met de treinen naar Den Helder op zaterdag.

Groet, Fred.

arentjan

  • Offline Offline
  • Berichten: 228
Re:Samenstelling/tractie Silberlingen
« Reactie #51 Gepost op: 13 December 2011, 22:59:25 »
Dat is opvallend. Ik dacht dat de Duisters erom bekend staan hard (sneller dan ik ons land) het station binnen te rijden en hard te remmen. En het materieel kon dat niet aan? Of zit ik helemaal op het verkeerde spoor...
tp iv, diesel en stoom, ns/db/dr/csd

Rudolfph

  • Offline Offline
  • Berichten: 990
Re:Samenstelling/tractie Silberlingen
« Reactie #52 Gepost op: 14 December 2011, 12:23:27 »
Hard een station binnenrijden en een anker uitgooien kunnen de Duitsers inderdaad als de beste. Op het puntje perron willen ze nog wel eens op de 70 à 80 km/u zitten, mits de omstandigheden het toelaten.

Over de beremming van de Silberlinge: de eerste Silberlinge zijn geleverd met klassieke remmen (met remblokken) en mochten 120 km/u. Latere series hadden schijfremmen en mochten 140 km/u. Het remprobleem geld waarschijnlijk voor één van beide remsystemen.
Gezocht: (kopieën van) NS VPM en VRM en DB Zp AR, AU, BR, BU, CR en CU voor mijn website over treinsamenstellingen: http://treinsamenstelling.wordpress.com/
Bijbehorend forumdraadje: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=56271

Totty

  • Offline Offline
  • Berichten: 83
Re:Samenstelling/tractie Silberlingen
« Reactie #53 Gepost op: 14 December 2011, 19:50:22 »
Het zal inderdaad om de serie zijn gegaan met remblokken. Er mocht op het laatst ook maar 120 km/uur mee worden gereden. Eerst waren deze treinen met 140 ingelegd. De nieuwere series zijn waarschijnlijk nooit in Nederland geweest.

mDDM

  • Offline Offline
  • Berichten: 1043
Re:Samenstelling/tractie Silberlingen
« Reactie #54 Gepost op: 14 December 2011, 22:39:25 »
Dat is opvallend. Ik dacht dat de Duisters erom bekend staan hard (sneller dan ik ons land) het station binnen te rijden en hard te remmen. En het materieel kon dat niet aan? Of zit ik helemaal op het verkeerde spoor...

Hier kunnen Nederlandse machinisten inderdaad nog een puntje aan zuigen. Er wordt ze hier wat anders geleerd: eerst kop van de snelheid eraf en daarna rustig met 40 of minder binnenrijden en eindremming inzetten.

Erwin Schuurman

  • Offline Offline
  • Berichten: 642
  • Jaah Mevrouw....Scheurgras..
    • www.friesemodelbaanclub.nl
Re:Samenstelling/tractie Silberlingen
« Reactie #55 Gepost op: 22 December 2011, 21:06:00 »
Ik zat net op Feijenoordsemeesters te sneupen, en ik kwam deze plaat tegen.



Bron: Website Feijenoordsemeesters.

Gr,

Erwin
"Samenwerking betekent voor mij dat iedereen hetzelfde wil als ik!"

Frans van Meerwijk

  • Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2188
  • Voor als de tram het eens niet doet...
Re:Samenstelling/tractie Silberlingen
« Reactie #56 Gepost op: 22 December 2011, 22:56:42 »
Silberlinge in Nederland?
Jazeker, als je de jaren '60/'70 wilt uitbeelden geen enkel probleem: vanaf AmsterdamCS via Arnhem naar Duitsland reed die zooi regelmatig: ik was nog maar een 'klein Fransje', wél al helemaal gek van treinen, en wilde dus naar mijn tante in Arnhem in zo'n Buitenlandse wagon, tot afgrijzen van mijn ouders.... Later begreep ik ze beter: niet alleen 40-45, maar ook het gebrek aan vering was daaraan debet... Ik heb later regelmatig gevloekt, als ik vanaf Oberhausen tot Dortmund weer in zo'n ***** Wendezug belandde...[en dat zou ik nu (wéér veel later] graag nog eens beleven, want van het oude Oberhausen is ook niets meer over... (Sorry, inmiddels vreeschelijk OT)
Mijn advies dus: Een blauwe 1100, 1200 of 1300 met vishaken, de Silberlinge die je hebt als 'blok' en daarachter wat getrokken NS-spul uit die tijd... Ik ken de exacte samenstellingen niet, maar herinner mij (vaag) allerlei spul: plan-D, plan-E, plan-W; grofweg: het NS-materieel was BLAUW...
Succes en vooral PLEZIER!
Frans
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

Edde

  • N Bahn BRD 1975-1984, H0 NS Tijdperk IV
  • Offline Offline
  • Berichten: 3097
    • Mijn Flickr pagina
Re:Samenstelling/tractie Silberlingen
« Reactie #57 Gepost op: 22 December 2011, 23:56:20 »
Gebrek aan vering? Volgens mij zaten in de Silberlingen stoelen met de meeste vering!!
gr Ed.

Frans van Meerwijk

  • Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2188
  • Voor als de tram het eens niet doet...
Re:Samenstelling/tractie Silberlingen
« Reactie #58 Gepost op: 23 December 2011, 00:11:29 »
Gebrek aan vering? Volgens mij zaten in de Silberlingen stoelen met de meeste vering!!
gr Ed.

De bankjes veerden redelijk, maar de bakken voor geen meter... Zéker geduwd bonkte en schokte het als een idioot...
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

Petertrein81

  • Offline Offline
  • Berichten: 2407
  • Taurus en Vectron fan!!
Re:Samenstelling/tractie Silberlingen
« Reactie #59 Gepost op: 23 December 2011, 06:58:34 »
Volgens mij is het Silberling rijtuig achter de lok nog een versie met stuurstand ook.
Zie het kleine randje raam direct naast de lok en het eerste raam in de zijwand.

Groet Peter,