Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bahnstrecke 5867 door gdh
Vandaag om 22:37:11
Rheinburg, TP V/VI door Dennis1984
Vandaag om 22:17:49
Liliput L382003 Wagen set Rheingold HO - Handleiding door Ronald69
Vandaag om 22:13:23
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Roelof R
Vandaag om 21:50:51
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 21:45:37
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door MOVisser
Vandaag om 21:42:43
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Ronald Halma
Vandaag om 21:33:51
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Frank 123
Vandaag om 21:24:19
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim1969
Vandaag om 21:06:22
Microstepper motoren voor armseinpalen door Dennis1984
Vandaag om 21:01:37
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 20:43:05
Dönsdorfer Bauberichte door Frank 123
Vandaag om 20:40:18
Au bord de la Cèze door Frank 123
Vandaag om 20:22:56
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 20:01:32
Wegfrezen ballastgewicht t.b.v. ruimte voor decoder door Herb73
Vandaag om 19:59:55
Trix DXI van DC naar AC door wob
Vandaag om 19:49:25
Aachenau West door wob
Vandaag om 19:43:06
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Wim Vink
Vandaag om 19:17:44
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 18:03:55
Heeft de nieuwe oplage reeks 55 van B-models verbeterde aandrijving ? door Benelux795
Vandaag om 18:03:23
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
Vandaag om 17:59:18
Cornfield Junction / Boulder Crossing - Afsluiten Topic door Frank 123
Vandaag om 17:45:38
Rocrail terugstel tijd wissels door AlbertG
Vandaag om 17:37:43
Een secundair lijntje in de Puy de Dome en de (Haute) Loire anno 1968 door Wim Vink
Vandaag om 17:24:50
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 17:12:55
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Dave.......
Vandaag om 16:37:20
Artitec goederenwagen door henk
Vandaag om 16:17:39
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Wim Vink
Vandaag om 15:42:58
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
Vandaag om 15:34:59
Lenz 66 001 (artnr 30200) zit vast door wob
Vandaag om 15:16:14
  

Auteur Topic: Samenstelling/tractie Silberlingen  (gelezen 29849 keer)

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3531
  • Mcn NSR Groningen.
Re:Samenstelling/tractie Silberlingen
« Reactie #45 Gepost op: 25 November 2010, 11:30:01 »
Ik heb de plaatjes vanaf het webalbum van Stoomrobert niet gelinkt

http://stoomrobert.nl.picturepush.com/album/70685/2337149/19861004-Hoogezand/DT0108-216055-Hoogezand-Sap....html
Maar hier wel de link naar het album.

De andere foto betreft een bordeaux rood met zwarte machine.

Gr.

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

Private SNAFU

  • Offline Offline
  • Berichten: 1744
  • Member of the 1(to)87 gang
    • project "Nijkerk:87"
Re:Samenstelling/tractie Silberlingen
« Reactie #46 Gepost op: 25 November 2010, 22:39:26 »
Niemand vwb de juistheid van mijn geopperde samenstelling icm catalogusnummers?

Gr,
Bart
Website
NS - IVa (1968 - 1978) / Koploper / LocoNet / IB+ProfiBoss / Modulebouw

Illya Vaes

  • Offline Offline
  • Berichten: 1913
  • H0 NS 1953-nu, H0m Bernina, H0e Ybbstal/MzB
Re:Samenstelling/tractie Silberlingen
« Reactie #47 Gepost op: 26 November 2010, 10:06:41 »
DB 221's zijn volgens mij niet ('regulier'  ;) ) naar Nederland gekomen (220's wel, naar Hengelo met Plan D).

Private SNAFU

  • Offline Offline
  • Berichten: 1744
  • Member of the 1(to)87 gang
    • project "Nijkerk:87"
Re:Samenstelling/tractie Silberlingen
« Reactie #48 Gepost op: 04 December 2010, 20:49:25 »
Illya, dank voor je antwoord. De Roco 46523 (220 027-7) zou dus qua type wel in Nederland inzetbaar geweest zijn?

Wellicht voor de Scandex?

Gr,
Bart
Website
NS - IVa (1968 - 1978) / Koploper / LocoNet / IB+ProfiBoss / Modulebouw

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8994
  • Hengelooo 1:160
Re:Samenstelling/tractie Silberlingen
« Reactie #49 Gepost op: 04 December 2010, 21:00:31 »
Ja, de 220 027-7 heeft van 1 juni 1973 t/m 29-05-1976 in Hannover en Braunschweig onderdak gevonden en kwam in die tijd ook naar Hengelo. Ik heb twee foto's van de loc met de Harz Express.

Scandex werd veelal met Oldenburgers gereden. De 220 001-2 van Roco is wel een goede kanidaat.

Het is ook mogelijk om de op de vorige bladzijde door mij uitgebeelde trein met de 220 027-7 te rijden die dus bijna geheel uit Zilverlingen bestaat. Eilzug 2242/2249 (Hildesheim/Hengelo v.v.) kwam dus niet verder dan Hengelo maar dat kwamen de 220'ers ook niet...
« Laatst bewerkt op: 04 December 2010, 21:02:16 door Mispoes »
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Totty

  • Offline Offline
  • Berichten: 83
Re:Samenstelling/tractie Silberlingen
« Reactie #50 Gepost op: 13 December 2011, 22:06:43 »
De silverlingen mochten op een gegeven moment niet meer in Nederland komen. Hun beremming was zodanig, dat als je als machinist vanaf Arnhem Ede naderde, je zeer vroeg een remming moest inzetten om niet voorbij het perron, op de overweg tot stilstand te komen. Het was dus vaak een kromme tenen trein. Hoe meer silverlingen, hoe broerder het spul remde. Staat mij bij van 112%, maar dat weet ik niet meer zeker. Ook moesten er vaak rijtuigen uitgezet worden in Emmerich omdat hun verwarming de Hollandse spanning niet aan konden. Dat betekende dus vaak vertraging, vooral met de treinen naar Den Helder op zaterdag.

Groet, Fred.

arentjan

  • Offline Offline
  • Berichten: 228
Re:Samenstelling/tractie Silberlingen
« Reactie #51 Gepost op: 13 December 2011, 22:59:25 »
Dat is opvallend. Ik dacht dat de Duisters erom bekend staan hard (sneller dan ik ons land) het station binnen te rijden en hard te remmen. En het materieel kon dat niet aan? Of zit ik helemaal op het verkeerde spoor...
tp iv, diesel en stoom, ns/db/dr/csd

Rudolfph

  • Offline Offline
  • Berichten: 990
Re:Samenstelling/tractie Silberlingen
« Reactie #52 Gepost op: 14 December 2011, 12:23:27 »
Hard een station binnenrijden en een anker uitgooien kunnen de Duitsers inderdaad als de beste. Op het puntje perron willen ze nog wel eens op de 70 à 80 km/u zitten, mits de omstandigheden het toelaten.

Over de beremming van de Silberlinge: de eerste Silberlinge zijn geleverd met klassieke remmen (met remblokken) en mochten 120 km/u. Latere series hadden schijfremmen en mochten 140 km/u. Het remprobleem geld waarschijnlijk voor één van beide remsystemen.
Gezocht: (kopieën van) NS VPM en VRM en DB Zp AR, AU, BR, BU, CR en CU voor mijn website over treinsamenstellingen: http://treinsamenstelling.wordpress.com/
Bijbehorend forumdraadje: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=56271

Totty

  • Offline Offline
  • Berichten: 83
Re:Samenstelling/tractie Silberlingen
« Reactie #53 Gepost op: 14 December 2011, 19:50:22 »
Het zal inderdaad om de serie zijn gegaan met remblokken. Er mocht op het laatst ook maar 120 km/uur mee worden gereden. Eerst waren deze treinen met 140 ingelegd. De nieuwere series zijn waarschijnlijk nooit in Nederland geweest.

mDDM

  • Offline Offline
  • Berichten: 1046
Re:Samenstelling/tractie Silberlingen
« Reactie #54 Gepost op: 14 December 2011, 22:39:25 »
Dat is opvallend. Ik dacht dat de Duisters erom bekend staan hard (sneller dan ik ons land) het station binnen te rijden en hard te remmen. En het materieel kon dat niet aan? Of zit ik helemaal op het verkeerde spoor...

Hier kunnen Nederlandse machinisten inderdaad nog een puntje aan zuigen. Er wordt ze hier wat anders geleerd: eerst kop van de snelheid eraf en daarna rustig met 40 of minder binnenrijden en eindremming inzetten.

Erwin Schuurman

  • Offline Offline
  • Berichten: 641
  • Jaah Mevrouw....Scheurgras..
    • www.friesemodelbaanclub.nl
Re:Samenstelling/tractie Silberlingen
« Reactie #55 Gepost op: 22 December 2011, 21:06:00 »
Ik zat net op Feijenoordsemeesters te sneupen, en ik kwam deze plaat tegen.



Bron: Website Feijenoordsemeesters.

Gr,

Erwin
"Samenwerking betekent voor mij dat iedereen hetzelfde wil als ik!"

Frans van Meerwijk

  • Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2184
  • Voor als de tram het eens niet doet...
Re:Samenstelling/tractie Silberlingen
« Reactie #56 Gepost op: 22 December 2011, 22:56:42 »
Silberlinge in Nederland?
Jazeker, als je de jaren '60/'70 wilt uitbeelden geen enkel probleem: vanaf AmsterdamCS via Arnhem naar Duitsland reed die zooi regelmatig: ik was nog maar een 'klein Fransje', wél al helemaal gek van treinen, en wilde dus naar mijn tante in Arnhem in zo'n Buitenlandse wagon, tot afgrijzen van mijn ouders.... Later begreep ik ze beter: niet alleen 40-45, maar ook het gebrek aan vering was daaraan debet... Ik heb later regelmatig gevloekt, als ik vanaf Oberhausen tot Dortmund weer in zo'n ***** Wendezug belandde...[en dat zou ik nu (wéér veel later] graag nog eens beleven, want van het oude Oberhausen is ook niets meer over... (Sorry, inmiddels vreeschelijk OT)
Mijn advies dus: Een blauwe 1100, 1200 of 1300 met vishaken, de Silberlinge die je hebt als 'blok' en daarachter wat getrokken NS-spul uit die tijd... Ik ken de exacte samenstellingen niet, maar herinner mij (vaag) allerlei spul: plan-D, plan-E, plan-W; grofweg: het NS-materieel was BLAUW...
Succes en vooral PLEZIER!
Frans
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

Edde

  • N Bahn BRD 1975-1984, H0 NS Tijdperk IV
  • Offline Offline
  • Berichten: 3094
    • Mijn Flickr pagina
Re:Samenstelling/tractie Silberlingen
« Reactie #57 Gepost op: 22 December 2011, 23:56:20 »
Gebrek aan vering? Volgens mij zaten in de Silberlingen stoelen met de meeste vering!!
gr Ed.

Frans van Meerwijk

  • Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2184
  • Voor als de tram het eens niet doet...
Re:Samenstelling/tractie Silberlingen
« Reactie #58 Gepost op: 23 December 2011, 00:11:29 »
Gebrek aan vering? Volgens mij zaten in de Silberlingen stoelen met de meeste vering!!
gr Ed.

De bankjes veerden redelijk, maar de bakken voor geen meter... Zéker geduwd bonkte en schokte het als een idioot...
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

Petertrein81

  • Offline Offline
  • Berichten: 2408
  • Taurus en Vectron fan!!
Re:Samenstelling/tractie Silberlingen
« Reactie #59 Gepost op: 23 December 2011, 06:58:34 »
Volgens mij is het Silberling rijtuig achter de lok nog een versie met stuurstand ook.
Zie het kleine randje raam direct naast de lok en het eerste raam in de zijwand.

Groet Peter,