Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie.
door
Frank 123
Vandaag
om 18:50:57
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
Vandaag
om 18:45:07
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
puntenglijder
Vandaag
om 18:37:08
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
william_2
Vandaag
om 18:30:28
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje
door
Ferdinand Bogman
Vandaag
om 18:00:00
Aanpassen baanplan bestaande baan
door
San-Markos
Vandaag
om 17:51:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 17:25:32
Aachenau West
door
tijgernootje
Vandaag
om 16:43:07
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0)
door
Menno 1846
Vandaag
om 16:38:11
US diorama in H0
door
tijgernootje
Vandaag
om 16:33:38
Rijnstraat
door
tijgernootje
Vandaag
om 16:32:24
Sfeer op je modelbaan
door
R1954
Vandaag
om 16:23:15
Da's Daz 2
door
Huup
Vandaag
om 15:59:06
Wat was jullie allereerste loc?
door
tijgernootje
Vandaag
om 15:25:46
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13
door
741230
Vandaag
om 15:21:31
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
spoorijzer
Vandaag
om 15:04:10
Raadplaatje
door
grossraumwagen
Vandaag
om 14:28:34
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
spoorijzer
Vandaag
om 14:05:28
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden
door
Ronald Halma
Vandaag
om 13:55:02
Kranenberg, een exercitie in code 70
door
Met een sik
Vandaag
om 13:40:25
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief
door
Bas, Dordrecht
Vandaag
om 13:18:06
Yamorc booster
door
Ben
Vandaag
om 12:50:26
Spoor op industrieterrein Lage Weide
door
tijgernootje
Vandaag
om 12:26:46
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N
door
RobVille
Vandaag
om 12:25:27
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Vislijn
Vandaag
om 12:08:41
Wereldhavendag 2025 Rotterdam
door
Keska
Vandaag
om 11:38:08
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 11:36:00
Modeltreinwinkels in Berlijn.
door
Modeltreinmulder
Vandaag
om 11:20:25
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer
door
Ronald Halma
Vandaag
om 10:13:22
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE
door
AB 7216
Vandaag
om 07:55:30
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Baanplannen
|
Vragen over een keerlusconstructie
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
Omlaag
Auteur
Topic: Vragen over een keerlusconstructie (gelezen 7366 keer)
Julien
Offline
Berichten: 378
Vragen over een keerlusconstructie
«
Gepost op:
19 August 2008, 22:20:00 »
Hoi,
Voor een nog te bouwen baan heb ik de volgende constructie bedacht:
Het idee is als volgt:
Rechts, waar de tekening ophoudt verdwijnen twee sporen richting schaduwstation (de pijlen geven de rijrichting aan).
Om toch de treinen dubbelsporig een rondje over mijn baan te laten rijden heb ik de lus gemaakt. (De simpele lus is slechts als voorbeeld bedoeld, op de definitieve baan moet dit natuurlijk iets interessanters worden!)
Door de constructie met wissels kunnen de treinen die uit het schaduwstation komen de lus linksom of rechtsom rijden.
Ik ben alleen bang dat ik een complex keerlusprobleem heb ontworpen?
Mijn bedoeling is om digitaal te gaan rijden met koploper.
Ik weet dat er voor digitale systemen ook oplossingen zijn voor keerlussen, maar ik vraag mij af of deze constructie mogelijk is?
Overigens zal het lusgedeelte aan de linkerkant in het echte baanplan nog in meerdere blokken worden opgedeeld. Ik weet niet of dit nog relevant is voor de keerlus?
Heeft iemand tips of ideeën voor dit probleem?
groeten,
Julien
Gelogd
Bezig met het bouwen van "Schwarzfelsen" in H0. Materiaal: Fleischmann / Roco / profi-rails / S88XPressNetLI / LDT Wisseldecoders / RocRail.
santerdam
Offline
Berichten: 3865
Re: Vragen over een keerlusconstructie
«
Reactie #1 Gepost op:
19 August 2008, 22:34:56 »
Wat je nu getekend hebt zijn twee keerlussen. Uitleg over keerlussen en oplossingen kun je
hier
vinden.
Het is moeilijk aan te geven of dit zal gaan werken. Je schrijft immers dat je aan de linkerkant meerdere blokken wilt gaan maken. Dat werkt de indruk dat je met meerdere treinen in een lus wilt gaan rijden. Dat
kan
een konflikt gaan opleveren.
Voor een goed werkende keerlus-oplossing heb je een stuk rails nodig dat minimaal de lengte van je langste trein heeft, plus 4 detectie-stukken (10-20 cm minimaal). In dat railsstuk mag slechts 1 trein rijden.
Sander
Gelogd
Julien
Offline
Berichten: 378
Re: Vragen over een keerlusconstructie
«
Reactie #2 Gepost op:
19 August 2008, 22:47:22 »
Hoi Sander,
Ik heb de uitleg over de keerlussen via de link in jouw bericht bekeken.
Ik heb het idee dat inderdaad wel een heel complex iets heb bedacht :-|
Misschien toch nog maar eens naar andere alternatieve zoeken.
groeten,
Julien
Gelogd
Bezig met het bouwen van "Schwarzfelsen" in H0. Materiaal: Fleischmann / Roco / profi-rails / S88XPressNetLI / LDT Wisseldecoders / RocRail.
santerdam
Offline
Berichten: 3865
Re: Vragen over een keerlusconstructie
«
Reactie #3 Gepost op:
19 August 2008, 22:55:07 »
Op zich is een keerlus geen eng ding, waar je voor weg moet lopen. Het beste kun je eerst een opzet maken van de baan, die je wilt gaan aanleggen. Stap 2 is een check op keerlussen - die kun je vervolgens oplossen (electronisch) of je baanplan aanpassen.
Je schreef al, dat de tekening een vereenvoudigd beeld geeft. Dus zou ik zeggen, maak eerst het plan compleet (zonder vereenvoudiging) en beslis dan of je wel of niet 'n keerlus wilt handhaven.
Sander
Gelogd
piksov
Offline
Berichten: 859
OpenDCC fan
Re: Vragen over een keerlusconstructie
«
Reactie #4 Gepost op:
20 August 2008, 07:19:16 »
...
als je een kruising neemt waar de sporen gekruist worden en verschuift het wissel naar rechts, dan heb je volgens mij geen keerlus, maar heb je een 'simpel station met inhaalspoor' waar voor beide richtingen 1 spoor hebt.
Je hebt dat station dan wel kreatief rond gevouwen, maar het blijft dan een station met een inhaalspoor
...
Gelogd
OpenDCC fan
Dirk J
Offline
Berichten: 1457
Re: Vragen over een keerlusconstructie
«
Reactie #5 Gepost op:
20 August 2008, 10:17:48 »
Zo complex is dit niet. Het deel rechts kun je gewoon voeden. Het deel links zijn twee keerlussen: de ene keerlus is de buitenboog, de andere de binnenboog.
Met twee keerlusschakelingen los je het zo op.
Gelogd
Servé
Team encyclopedie
Offline
Berichten: 1768
Niks kan tippen aan een E1700
Re: Vragen over een keerlusconstructie
«
Reactie #6 Gepost op:
20 August 2008, 10:22:10 »
Ik ga met Piksov mee, als de kruising een echte kruising is, en geel halve of hele engelsman, en je de wissel tot voor de kruising verplaatst, is er geen probleem. Moeten wel de sporen naar het schaduwstation ook een keerlus maken, en geen kopstation, want dan heb je wel een keerlus.
[edit] Ik zal vanmiddag wat schetsen met wintrack. [/edit]
«
Laatst bewerkt op: 20 August 2008, 10:23:44 door servéDB
»
Gelogd
Vriendelijke groet, Servé.
Hans van de Burgt
Onshape Gebruikersgroep
Offline
Berichten: 6524
Re: Vragen over een keerlusconstructie
«
Reactie #7 Gepost op:
20 August 2008, 10:39:57 »
Ik vind dit wel een heel slimme oplossing.
Volgens mij bedoelt Piksov het volgende:
Als je in dit voorbeeld (gebaseerd op Fleischmann Profi) een zelfdenkende wissel gebruikt, hoeft slechts deze ene wissel aangestuurd te worden. Inderdaad gebruik je verder een
gewone kruising
en een niet aangedreven "tegenwissel".
Dit is er een voor onze nieuwe encyclopedie!
groetjes,
Hans van de Burgt
Gelogd
-
https://spoormodelleren3d.nl/
-
https://britsemodulebaan.wordpress.com/
-
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=98641.0
Servé
Team encyclopedie
Offline
Berichten: 1768
Niks kan tippen aan een E1700
Re: Vragen over een keerlusconstructie
«
Reactie #8 Gepost op:
20 August 2008, 10:44:59 »
Idd, maar dat moet het schduwstation WEL een keerlus zijn, en geen kopstation, anders is er alsnog kortsluiting.
Gelogd
Vriendelijke groet, Servé.
Hans van de Burgt
Onshape Gebruikersgroep
Offline
Berichten: 6524
Re: Vragen over een keerlusconstructie
«
Reactie #9 Gepost op:
20 August 2008, 10:57:25 »
@Serve,
Daar heb je natuurlijk gelijk in, maar dat is volgens mij op te lossen met een simpele schakeling.
Je maakt een sectiescheiding tussen de keerlus en het station. Maakt volgens mij niet uit of het een schaduwstation is of een normaal station. Op de scheiding zelf kies je dan voor inkomend en uitgaand verkeer. Beide tegelijkertijd kan dus niet. Als je de treinen voor het inrijden laat stoppen voor een rood sein, heb je bovendien een heel realistische situatie.
groetjes,
Hans van de Burgt
Gelogd
-
https://spoormodelleren3d.nl/
-
https://britsemodulebaan.wordpress.com/
-
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=98641.0
fridzie
Offline
Berichten: 445
Re: Vragen over een keerlusconstructie
«
Reactie #10 Gepost op:
20 August 2008, 15:52:56 »
je zou bijvoorbeeld ook zo kunnen maken dat het een y word en dat et net lijkt dat twee sporen bij elkaar komen.
wat ik wel zou doen als je een keerlus er in bouwd bedenk dan wel dat je snelhied dan niet te hoog maakt want anders kunnen ze zo de bocht uit vliegen, het lijkt mij nogal een scherpe bocht daarom zou je meschien een brug profiel in de lus maken om te zorgen dat onder de berg iegenlijkst de boel niet kan op kiepen. soort van rail die de boel tegen houd als dit is toe te passen in een bocht weet ik niet.
wat ik niet zou doen is een schaduwstation hier maken in een keerlus is volgens mij vragen om problemen
Gelogd
Julien
Offline
Berichten: 378
Re: Vragen over een keerlusconstructie
«
Reactie #11 Gepost op:
20 August 2008, 16:34:38 »
Het idee van Piksov klinkt inderdaad goed. (bedankt voor het plaatje Hans!)
Zeker het proberen waard.
Het schaduwstation zelf is als een "gewone" lus gepland: de treinen rijden via het bovenste spoor rechts het schaduwstation in en via het onderste spoor rechts komen ze het zichtbare gedeelte van de baan weer op.
Dit zal verder geen probleem zijn denk ik?
In combinatie met het idee van Piksov (gewone kruising met verplaatste wissel) heb je dan een grote dubbelsporige 8 gelegd?
groeten,
Julien
Gelogd
Bezig met het bouwen van "Schwarzfelsen" in H0. Materiaal: Fleischmann / Roco / profi-rails / S88XPressNetLI / LDT Wisseldecoders / RocRail.
Hans van de Burgt
Onshape Gebruikersgroep
Offline
Berichten: 6524
Re: Vragen over een keerlusconstructie
«
Reactie #12 Gepost op:
20 August 2008, 16:43:19 »
@Julien,
Als je ergens een verbinding maakt tussen twee sporen, bijvoorbeeld op een station of rangeer terrein, zul je zonder sectiescheiding(en) al snel kortsluiting maken. Met beveiligingsschakelingen hoeft dat overigens geen probleem te zijn.
groetjes,
Hans van de Burgt
Gelogd
-
https://spoormodelleren3d.nl/
-
https://britsemodulebaan.wordpress.com/
-
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=98641.0
Tim v
Offline
Berichten: 64
H0e analoog + H0 2rail digitaal ns 1950->2000
Re: Vragen over een keerlusconstructie
«
Reactie #13 Gepost op:
20 August 2008, 16:57:52 »
hoi julien,
deze contructie word ook door mij
( zie
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=5724.msg84920#msg84920
)
maar b.v. ook door huib maaskant
( zie
http://www.floodland.nl/aim/wberg_sporenplan_1.htm
)
toegepast,
voordeel is o.a. ook dat treinen door middel van 1 wissel linksom of rechtsom kunnen rijden.
Het keerlusprobleem bij digitaal rijden kunnen worden opgelost door middel van keerlusmodules, die aan 1 kant, (direct waar je de keerlus inkomt) worden ingebouwd.
succes, Tim
Gelogd
Sander
Offline
Berichten: 4670
Re: Vragen over een keerlusconstructie
«
Reactie #14 Gepost op:
20 August 2008, 17:13:18 »
2 keerlusschakelingen gebruiken.
elke keerlusschakeling verwerken in 1 blok met in acht neming van de lengte van je treinen uiteraard!
Voor de rest kan je ongeremd blokken toepassen in een keerlus. Het is dus niet per definitie zo dat een keerlus maar uit 1 blok mag bestaan.
mvg,
Sander
Gelogd
mvg,
Sander
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Baanplannen
|
Vragen over een keerlusconstructie