Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door MichielB
Vandaag om 22:06:54
booster vraag door Patrick Smout
Vandaag om 22:05:38
Aachenau West door MichielB
Vandaag om 22:02:43
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 22:02:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Gino
Vandaag om 22:02:38
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door defender
Vandaag om 21:51:12
Modeltreinwinkels in Berlijn. door grossraumwagen
Vandaag om 21:45:44
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 21:22:09
Aanpassen baanplan bestaande baan door San-Markos
Vandaag om 20:25:46
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door MarcoK1999
Vandaag om 19:58:23
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door mamory
Vandaag om 19:23:29
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 19:21:30
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door defender
Vandaag om 19:08:33
Molenbaan (werktitel) door defender
Vandaag om 19:03:45
BR-18.6 Schaal-0. door Sven
Vandaag om 18:23:28
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door wob
Vandaag om 18:04:05
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door tijgernootje
Vandaag om 17:42:24
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Huup
Vandaag om 17:29:32
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 16:47:48
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 16:40:13
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 16:38:41
Artitec vierdeurs stalen D door gtw6016
Vandaag om 16:34:00
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door Hans van de Burgt
Vandaag om 16:30:02
Rijnstraat door Huup
Vandaag om 15:47:38
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door Ronald Halma
Vandaag om 15:40:21
DDAR op basis van een Artitec DDM door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:23:07
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 15:17:00
De fabriek - Spoor 0 door tijgernootje
Vandaag om 15:10:51
Lima Plan E ral kleuren vraag door Montanbahn
Vandaag om 13:48:22
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:47:32
  

Auteur Topic: Vragen over een keerlusconstructie  (gelezen 7348 keer)

Julien

  • Offline Offline
  • Berichten: 378
    • Schwarzfelsen
Vragen over een keerlusconstructie
« Gepost op: 19 August 2008, 22:20:00 »
Hoi,

Voor een nog te bouwen baan heb ik de volgende constructie bedacht:



Het idee is als volgt:
Rechts, waar de tekening ophoudt verdwijnen twee sporen richting schaduwstation (de pijlen geven de rijrichting aan).

Om toch de treinen dubbelsporig een rondje over mijn baan te laten rijden heb ik de lus gemaakt. (De simpele lus is slechts als voorbeeld bedoeld, op de definitieve baan moet dit natuurlijk iets interessanters worden!)

Door de constructie met wissels kunnen de treinen die uit het schaduwstation komen de lus linksom of rechtsom rijden.

Ik ben alleen bang dat ik een complex keerlusprobleem heb ontworpen?

Mijn bedoeling is om digitaal te gaan rijden met koploper.
Ik weet dat er voor digitale systemen ook oplossingen zijn voor keerlussen, maar ik vraag mij af of deze constructie mogelijk is?

Overigens zal het lusgedeelte aan de linkerkant in het echte baanplan nog in meerdere blokken worden opgedeeld. Ik weet niet of dit nog relevant is voor de keerlus?

Heeft iemand tips of ideeën voor dit probleem?

groeten,
Julien
Bezig met het bouwen van "Schwarzfelsen" in H0. Materiaal: Fleischmann / Roco / profi-rails / S88XPressNetLI / LDT Wisseldecoders / RocRail.

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: Vragen over een keerlusconstructie
« Reactie #1 Gepost op: 19 August 2008, 22:34:56 »
Wat je nu getekend hebt zijn twee keerlussen.  Uitleg over keerlussen en oplossingen kun je hier vinden.

Het is moeilijk aan te geven of dit zal gaan werken. Je schrijft immers dat je aan de linkerkant meerdere blokken wilt gaan maken. Dat werkt de indruk dat je met meerdere treinen in een lus wilt gaan rijden. Dat kan een konflikt gaan opleveren.

Voor een goed werkende keerlus-oplossing heb je een stuk rails nodig dat minimaal de lengte van je langste trein heeft, plus 4 detectie-stukken (10-20 cm minimaal). In dat railsstuk mag slechts 1 trein rijden.

Sander

Julien

  • Offline Offline
  • Berichten: 378
    • Schwarzfelsen
Re: Vragen over een keerlusconstructie
« Reactie #2 Gepost op: 19 August 2008, 22:47:22 »
Hoi Sander,

Ik heb de uitleg over de keerlussen via de link in jouw bericht bekeken.
Ik heb het idee dat inderdaad wel een heel complex iets heb bedacht  :-|

Misschien toch nog maar eens naar andere alternatieve zoeken.

groeten,
Julien
Bezig met het bouwen van "Schwarzfelsen" in H0. Materiaal: Fleischmann / Roco / profi-rails / S88XPressNetLI / LDT Wisseldecoders / RocRail.

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: Vragen over een keerlusconstructie
« Reactie #3 Gepost op: 19 August 2008, 22:55:07 »
Op zich is een keerlus geen eng ding, waar je voor weg moet lopen. Het beste kun je eerst een opzet maken van de baan, die je wilt gaan aanleggen. Stap 2 is een check op keerlussen - die kun je vervolgens oplossen (electronisch) of je baanplan aanpassen.

Je schreef al, dat de tekening een vereenvoudigd beeld geeft. Dus zou ik zeggen, maak eerst het plan compleet (zonder vereenvoudiging) en beslis dan of je wel of niet 'n keerlus wilt handhaven.

Sander

piksov

  • Offline Offline
  • Berichten: 859
  • OpenDCC fan
    • Het rijk N op zolder
Re: Vragen over een keerlusconstructie
« Reactie #4 Gepost op: 20 August 2008, 07:19:16 »

...

als je een kruising neemt waar de sporen gekruist worden en verschuift het wissel naar rechts, dan heb je volgens mij geen keerlus, maar heb je een 'simpel station met inhaalspoor' waar voor beide richtingen 1 spoor hebt.

Je hebt dat station dan wel kreatief rond gevouwen, maar het blijft dan een station met een inhaalspoor
...
OpenDCC fan

Dirk J

  • Offline Offline
  • Berichten: 1457
Re: Vragen over een keerlusconstructie
« Reactie #5 Gepost op: 20 August 2008, 10:17:48 »
Zo complex is dit niet. Het deel rechts kun je gewoon voeden. Het deel links zijn twee keerlussen: de ene keerlus is de buitenboog, de andere de binnenboog.
Met twee keerlusschakelingen los je het zo op.

Servé

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1768
  • Niks kan tippen aan een E1700
Re: Vragen over een keerlusconstructie
« Reactie #6 Gepost op: 20 August 2008, 10:22:10 »
Ik ga met Piksov mee, als de kruising een echte kruising is, en geel halve of hele engelsman, en je de wissel tot voor de kruising verplaatst, is er geen probleem. Moeten wel de sporen naar het schaduwstation ook een keerlus maken, en geen kopstation, want dan heb je wel een keerlus.

[edit] Ik zal vanmiddag wat schetsen met wintrack. [/edit]
« Laatst bewerkt op: 20 August 2008, 10:23:44 door servéDB »
Vriendelijke groet, Servé.

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6522
Re: Vragen over een keerlusconstructie
« Reactie #7 Gepost op: 20 August 2008, 10:39:57 »
Ik vind dit wel een heel slimme oplossing.

Volgens mij bedoelt Piksov het volgende:



Als je in dit voorbeeld (gebaseerd op Fleischmann Profi) een zelfdenkende wissel gebruikt, hoeft slechts deze ene wissel aangestuurd te worden. Inderdaad gebruik je verder een gewone kruising en een niet aangedreven "tegenwissel".

Dit is er een voor onze nieuwe encyclopedie!

groetjes,

Hans van de Burgt

Servé

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1768
  • Niks kan tippen aan een E1700
Re: Vragen over een keerlusconstructie
« Reactie #8 Gepost op: 20 August 2008, 10:44:59 »
Idd, maar dat moet het schduwstation WEL een keerlus zijn, en geen kopstation, anders is er alsnog kortsluiting.
Vriendelijke groet, Servé.

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6522
Re: Vragen over een keerlusconstructie
« Reactie #9 Gepost op: 20 August 2008, 10:57:25 »
@Serve,

Daar heb je natuurlijk gelijk in, maar dat is volgens mij op te lossen met een simpele schakeling.
Je maakt een sectiescheiding tussen de keerlus en het station. Maakt volgens mij niet uit of het een schaduwstation is of een normaal station. Op de scheiding zelf kies je dan voor inkomend en uitgaand verkeer. Beide tegelijkertijd kan dus niet. Als je de treinen voor het inrijden laat stoppen voor een rood sein, heb je bovendien een heel realistische situatie.

groetjes,

Hans van de Burgt

fridzie

  • Offline Offline
  • Berichten: 445
Re: Vragen over een keerlusconstructie
« Reactie #10 Gepost op: 20 August 2008, 15:52:56 »
je zou bijvoorbeeld ook zo kunnen maken dat het een y word en dat et net lijkt dat twee sporen bij elkaar komen.
wat ik wel zou doen als je een keerlus er in bouwd bedenk dan wel dat je snelhied dan niet te hoog maakt want anders kunnen ze zo de bocht uit vliegen, het lijkt mij nogal een scherpe bocht daarom zou je meschien een brug profiel in de lus maken om te zorgen dat onder de berg iegenlijkst de boel niet kan op kiepen. soort van rail die de boel tegen houd als dit is toe te passen in een bocht weet ik niet.
wat ik niet zou doen is een schaduwstation hier maken in een keerlus is volgens mij vragen om problemen

Julien

  • Offline Offline
  • Berichten: 378
    • Schwarzfelsen
Re: Vragen over een keerlusconstructie
« Reactie #11 Gepost op: 20 August 2008, 16:34:38 »
Het idee van Piksov klinkt inderdaad goed. (bedankt voor het plaatje Hans!)
Zeker het proberen waard.

Het schaduwstation zelf is als een "gewone" lus gepland: de treinen rijden via het bovenste spoor rechts het schaduwstation in en via het onderste spoor rechts komen ze het zichtbare gedeelte van de baan weer op.
Dit zal verder geen probleem zijn denk ik?

In combinatie met het idee van Piksov (gewone kruising met verplaatste wissel) heb je dan een grote dubbelsporige 8 gelegd?

groeten,
Julien
Bezig met het bouwen van "Schwarzfelsen" in H0. Materiaal: Fleischmann / Roco / profi-rails / S88XPressNetLI / LDT Wisseldecoders / RocRail.

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6522
Re: Vragen over een keerlusconstructie
« Reactie #12 Gepost op: 20 August 2008, 16:43:19 »
@Julien,

Als je ergens een verbinding maakt tussen twee sporen, bijvoorbeeld op een station of rangeer terrein, zul je zonder sectiescheiding(en) al snel kortsluiting maken. Met beveiligingsschakelingen hoeft dat overigens geen probleem te zijn.

groetjes,

Hans van de Burgt

Tim v

  • Offline Offline
  • Berichten: 64
  • H0e analoog + H0 2rail digitaal ns 1950->2000
Re: Vragen over een keerlusconstructie
« Reactie #13 Gepost op: 20 August 2008, 16:57:52 »
hoi julien,

deze contructie word ook door mij
( zie https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=5724.msg84920#msg84920 )
maar b.v. ook door huib maaskant
( zie http://www.floodland.nl/aim/wberg_sporenplan_1.htm )
toegepast,
voordeel is o.a. ook dat treinen door middel van 1 wissel linksom of rechtsom kunnen rijden.
Het keerlusprobleem bij digitaal rijden kunnen worden opgelost door middel van keerlusmodules, die aan 1 kant, (direct waar je de keerlus inkomt) worden ingebouwd.

succes, Tim

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4670
Re: Vragen over een keerlusconstructie
« Reactie #14 Gepost op: 20 August 2008, 17:13:18 »
2 keerlusschakelingen gebruiken.
elke keerlusschakeling verwerken in 1 blok met in acht neming van de lengte van je treinen uiteraard!
Voor de rest kan je ongeremd blokken toepassen in een keerlus. Het is dus niet per definitie zo dat een keerlus maar uit 1 blok mag bestaan.

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander