Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wandplanken, advies. door Gerrit H
Vandaag om 11:49:02
Minitrix wisselspoeltjes, mijn persoonlijke hel. door eitreb
Vandaag om 11:48:58
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Basmans
Vandaag om 11:46:59
Randstadrail halte Voorburg ‘t Loo door Miniature Holland
Vandaag om 11:44:02
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door grossraumwagen
Vandaag om 11:41:06
Bouwen op dichte plaat of openframe door Carl
Vandaag om 11:41:02
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Charles_
Vandaag om 11:36:20
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 11:32:53
Modelbaan Beltheim. door Dennis1984
Vandaag om 11:29:05
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 11:22:08
Ertstreinen in HO door Quinzeedied
Vandaag om 11:04:34
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Robert uut Salland
Vandaag om 11:04:24
Modelbouwshow Goes 21 en 22 februari 2026 door Ronald Halma
Vandaag om 10:39:37
Asfalteren door Gerrit H
Vandaag om 09:50:07
Multimaus Zwart door Frank 123
Vandaag om 09:10:42
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door MichielB
Vandaag om 08:44:09
Raadplaatje door Gerrit H
Vandaag om 08:42:11
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 00:48:27
Houten Plus zaterdag 21 februari 2026 door Ronald69
Vandaag om 00:31:48
Onderhoud Marklin analoge locomotieven door 1200blauw
21 February 2026, 22:44:29
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door dh3201
21 February 2026, 21:41:12
Bouw van tijdperk 1 HSM en Staatsspoor rijtuigen door puntenglijder
21 February 2026, 21:19:31
Marklin 34121 loopt telkens vast door Mark D.
21 February 2026, 20:38:04
H0e pizza layout door Ronald Halma
21 February 2026, 20:38:03
VERPLAATST: H0e pizza layout door Reinout van Rees
21 February 2026, 20:33:11
VERPLAATST: HS 4de klasse Staatsspoorstation door Reinout van Rees
21 February 2026, 20:31:37
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
21 February 2026, 20:03:22
Lichtset DRC 2400 aansluiten aan ESU lokpilot 52611 voor Lima mat'46 door Robert39
21 February 2026, 19:56:46
Foto gezocht van samenstelling door Rob Ellerman
21 February 2026, 19:46:30
Landelijke modelspoordagen 2026 door Die Bahn
21 February 2026, 19:43:05

Auteur Topic: Ik zal graag een klein beetje op weg geholpen willen worden  (gelezen 8782 keer)

r0n

• Offline Offline
Re: Ik zal graag een klein beetje op weg geholpen willen worden
« Reactie #15 Gepost op: 19 August 2008, 21:39:26 »
Had even over je vraag heen gelezen maar ik kan inderdaad de andere kant ook gebruiken. Alleen ik heb ook nog genoeg andere rotzooi wat ik toch ergens op moet slaan. Ik zal het dus bij deze wand willen houden. Ik heb vanavond gemeten en de wand waar ik het langs wil doen heeft een totale lengte van 8,26. Helaas dat de trap daar zit want daardoor moet ik een lengte van ongeveer 2,10 overbruggen met een stuk van ongeveer een 25cm breed. Ik heb het dan over het stuk tussen het eindstation en het hoofdstation.

Jeroen1975

• GTW in de tuin
  • Offline Offline
  • 45mm, zelfbouw, Brits- en Achterhoeks smalspoor
    • Jeroen's Treinen Site
« Reactie #16 Gepost op: 19 August 2008, 21:44:43 »
Citaat
Had even over je vraag heen gelezen maar ik kan inderdaad de andere kant ook gebruiken. Alleen ik heb ook nog genoeg andere rotzooi wat ik toch ergens op moet slaan. Ik zal het dus bij deze wand willen houden

Onder je modelbaan kan je ook schitterende opberg systemen maken hoor.

Groeten Jeroen
www.shapeways.com/designer/GelderscheTrams
Treinen van britse eilanden
Treinen uit de achterhoek

r0n

• Offline Offline
« Reactie #17 Gepost op: 19 August 2008, 21:48:55 »
Maar is wel lastig als je iets moet maken/repareren oid. Natuurlijk zal ik er heus wel iets neerleggen...

ik wil in modules gaan werken omdat ik nog maar een beginner ben en niet weet hoe snel ik zometeen kan gaan bouwen (financieel). Een lengte van 8 meter vind ik nu al een beetje te.

Waarom proberen jullie mij allemaal over te halen om nog groter te gaan? Ik heb nog geen plank aangeschaft en heb momenteel een analoog treintje... Even rustig nadenken en langzaam aan beginnen. Ik moet er niet aan denken om nu al mijn hele zolder vol te gaan plannen. Dat is iets waar we het over een jaar of 5 mogelijk over kunnen gaan hebben.

Jeroen1975

• GTW in de tuin
  • Offline Offline
    • Jeroen's Treinen Site
« Reactie #18 Gepost op: 19 August 2008, 21:51:13 »
8 meter is ook meer dan genoeg om mee te beginnen

r0n

• Offline Offline
« Reactie #19 Gepost op: 21 August 2008, 23:13:01 »
Ik heb een opzetje gemaakt voor het eind station waar ik het over had. Moet geen groot station worden want het is voor een dorp wat daar in de buurt zal gaan liggen.

Is het nou een heel raar station of niet. Mijn baan zal trouwens iets Duits gaan worden door het aanbod van de treinen.

Ik heb links een seinhuis gemaakt, en rechtsboven personen vervoer met daarvoor het perron. Rechtsonderin komen goederen. In het dorp zullen ze ook wel eens wat goederen uit de haven willen hebben en die kunnen dan hier gelost worden.

Bovenin vindt je nog de loc hal zodat ik netjes de loc binnen kan zetten. Misschien dat ik er ook nog wel iets aan onderhouds dingen bij doe als een slakkenput, kolen en water.... moet nog even zien.

MRP_Peter

• Gast
« Reactie #20 Gepost op: 22 August 2008, 05:06:54 »
Beste Ronald,

Ik, en waarschijnlijk de anderen ook op dit forum zijn benieuwd naar hoe je totale baanplan eruit gaat zien.
Het plannen van je baan helpt je zeker op weg om grotendeels je kosten voor de aanleg/bouw van de baan te bepalen.
Bij het ontwerp van de baan kun je (desnoods tesamen met de andere forumleden) bekijken of het allemaal haalbaar is en of er geen knelpunten of iets dergelijks in zitten of dingen die niet kunnen.
Op dit forum zijn een aantal baan ontwerpen beschikbaar voor zover ik weet, misschien kun je hier wat inspiratie uithalen voor je eigen baan ontwerp.
Veel succes in ieder geval met het ontwerpen van de baan.
Ik ben benieuwd  :)

Met vriendelijke groet,

Peter.

r0n

• Offline Offline
« Reactie #21 Gepost op: 22 August 2008, 09:24:35 »
Ik snap wat je bedoelt. Misschien dat ik als beginner iets te groot wil gaan beginnen maar ik heb nogal wat ruimte tot mijn beschikking. De verschillende stations komen ook zover uit elkaar te liggen dat ik eventueel in een later stadium nog van idee kan veranderen en mij niet gelijk in het begin wil vastleggen.

Om toch van start te kunnen gaan wil ik met een station beginnen. Ik wil hiervoor de ruimte aanhouden van: 2.00m x 1.00m of 2.00 x 0,80. Misschien dat ik het al eerder aangegeven heb wil ik met peco 55 rails gaan werken. Dit zal iets moeilijker leggen zijn maar de kosten liggen zoveel lager dat de extra manuren die ik daar in moet steken de moeite waard zullen zijn. Ook de rails vind ik mooier.

Wat mij wel is opgevallen is dat dit lang niet zo flexibel legt als bijvoorbeeld Fleischmann. Ik wil het gebruik van krappe bochten wel zoveel mogelijk voorkomen maar wanneer je het niet ziet maakt het mij natuurlijk ook niet uit hoe krap de bocht is. Als de trein er maar netjes overheen wilt rijden. Toch zal ik willen weten of iemand tips heeft voor het leggen van krappe bochten met peco 55. 2.00m bij 1.00m is niet klein maar moet eerlijk zeggen dat ik snel vast zit door de beperkte ruimte.

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
« Reactie #22 Gepost op: 22 August 2008, 09:44:23 »
Ronald, aan de eenvoud herkent men de meester. M.a.w. Zo min mogelijk sporen in het zicht, en bouw eens een tussen station, ipv, direct Amsterdam Utrecht of Antwerpen te willen na bouwen.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Loetje

• Offline Offline
« Reactie #23 Gepost op: 22 August 2008, 12:34:47 »
Hoi Ronald,

Ik vind het er al aardig goed uitzien. Ik zou alleen de wisselstraat tpv de perrons wat verder naar rechts doen, zo kun je om een zo lang mogelijke stam heen rijden.

Ook zou ik de linkse wissel linksonder vervangen door een kruiswissel en een uithaalspoor zodat de "dorpsloc", koef bijv, de goederenwagons naar de goederenloods kan duwen, anders staat de loc die de goederenwagons heeft gebracht in de weg.

mvg

r0n

• Offline Offline
« Reactie #24 Gepost op: 22 August 2008, 13:29:13 »
Thanks! Ga ik vanavond zeker even aanpassen. Als ik het station zelf bekijk ziet het er allemaal heel simpel uit en verwacht je dat er niet teveel mee mis kan zijn. Toch weet je iets te vinden!

Nogmaals bedankt...

MRP_Peter

• Gast
« Reactie #25 Gepost op: 24 August 2008, 10:49:53 »
Peco code 55 rails legt uitermate makkelijk is mijn ervaring.
Het enige waar je wel voor op moet passen is het uitzetten van de rails bij warmte.
In de praktijk betekent dit dat wanneer je hele flex-rails gebruikt, je deze niet helemaal stijf tegen elkaar aanlegt maar een piepkleine (0,5-1,0mm) opening tussen de stukken rails laat.
Erg warm weer heeft tot gevolg dat je rails gaat uitzetten, helemaal al als de rails in direct zonlicht komt te liggen.
Rails die stijf tegen elkaar aanliggen kunnen niet uitzetten in horizontale richting, wat tot gevolg heeft dat de rails veelal omhoog gedrukt wordt.

Met vriendelijke groet,
Peter.

mmhajvth

• fulltime busy
  • Offline Offline
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
« Reactie #26 Gepost op: 10 September 2008, 13:03:55 »
Wat betreft het makkelijk leggen van Peco rails kan ik Peters reactie enkel beamen!

Het leggen is niets moeilijker dan dat van Fleischmann rails alleen moet je bij Peco zelf een ballast bedje maken. Iets dat ik zelf enkel als een voordeel beschouw, want je kan het daardoor geheel naar wens en veel realistischer maken dan dat, dat bij Fleischmann rails kan.

Hier nog even een link van een goedkope duitse o.a. Peco leverancier
En een linkje naar de catalogs van Peco. klik hier
(Tip: Kijk in de catalogus voor het artikelnummer en zoek dan de prijzen per artikelnummer op in de prijslijst.)

Hopelijk heb je iets aan de links.
En hopelijk zien we je baanplan snel verschijnen bij het onderdeel baanplannen, waar we je natuurlijk graag helpen adviseren met je baanplan.

m.v.g.

Mark
love to build realistic     let's be kind.

r0n

• Offline Offline
« Reactie #27 Gepost op: 10 September 2008, 13:11:56 »
baanplan staat er al tussen :), eerste rails heb ik ook al gelegd. En inderdaad het is niet zo heel erg moeilijk, maar dat het perfect gaat is een ander verhaal. Afgelopen weekend ben ik op een boekenbeurs geweest in de jaarbeurs. Daar hadden ze grote kurken onderleggers (1,22 x 0,61) van 2 millimeter dik. Deze heb ik direct gekocht en ga dit gebruiken voor onder het rails. Het leggen van ballast zit ik niet zo tegen op...

mmhajvth

• fulltime busy
  • Offline Offline
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
« Reactie #28 Gepost op: 10 September 2008, 14:03:47 »
Dat je ballast leggen niet vervelend vind is mooi!
Want je zal het nog veel gaan doen denk  ;)  ;D
Overigens ik vind het leggen van ballast ook helemaal niet erg hoor!

Bij wissels is het soms even opletten hoewel Peco wissels heel wat lijm en verkeerd gevallen korrels kunnen hebben voordat ze tot staking overgaan..
Maar zeker als je een beetje kijkt naat echte ballast kan je met het zelf leggen van ballast echt leuke dingen doen, die het karwei alleen maar leuker maken en het niet tot een noodzaak beperken.

m.v.g.

Mark

love to build realistic     let's be kind.

Jeroen1975

• GTW in de tuin
  • Offline Offline
    • Jeroen's Treinen Site
« Reactie #29 Gepost op: 10 September 2008, 18:04:36 »
Citaat
Hier nog even een link van een goedkope duitse o.a. Peco leverancier
En een linkje naar de catalogs van Peco. klik hier
(Tip: Kijk in de catalogus voor het artikelnummer en zoek dan de prijzen per artikelnummer op in de prijslijst.)

www.ehattons.com verkoopt het soms nog goedkoper. Vooral als je flexrail per doos koopt.
49 pond voor doos met 25 stuks=55 euro = 2.20 euro per stuk

Succes
« Laatst bewerkt op: 10 September 2008, 18:08:05 door Jeroen1975 »