Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Ronald A.
Vandaag om 18:33:16
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 17:50:05
Vollmer ringloods deuren door Eric v C
Vandaag om 17:45:32
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Silvolde
Vandaag om 17:25:10
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:06:12
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Michiel2
Vandaag om 16:50:22
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
Vandaag om 16:37:30
Fotodijkje en fotodiorama door Eric B
Vandaag om 16:32:24
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 15:22:37
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:04:01
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door nighttrain1
Vandaag om 14:50:42
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Jeronimos
Vandaag om 14:37:14
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D] door Blausee-Mitholz
Vandaag om 14:31:13
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Jelmer
Vandaag om 14:23:41
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Jelmer
Vandaag om 14:19:21
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 13:47:11
NS 8100 in 0 door rolfm
Vandaag om 13:32:11
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 13:13:04
modulebaan in spoor 1 door Mark D.
Vandaag om 13:05:43
Retrobahn goes to the States: Bergamot Creek door Ronald Halma
Vandaag om 12:55:28
Line-up foto's van modellen door Ben
Vandaag om 12:50:13
mDDM, waarom 3 draaistellen? door bask185
Vandaag om 12:22:44
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door ex44
Vandaag om 12:17:51
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 11:35:20
Nieuwe handregelaar van Lenz LH101 door Ronald Halma
Vandaag om 11:31:18
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 10:57:08
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 10:41:54
Rangeren met een pec door j.ossebaar
Vandaag om 10:17:49
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:59:22
Roco NS bolkoprijtuig deel -tig: gepiel op de 1,5 mm2 door Rob Ellerman
Vandaag om 09:42:55
  

Auteur Topic: SNCF postrijtuigen, zijn deze in Nederland geweest?  (gelezen 9178 keer)

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: sncf postrijtuigen in Nederland?
« Reactie #15 Gepost op: 21 August 2008, 20:14:44 »
Nou, wat zit je hier nog achter je pc dan? Hup, in de auto! ;)
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9890
    • belse roestkraam
Re: sncf postrijtuigen in Nederland?
« Reactie #16 Gepost op: 21 August 2008, 20:21:10 »
k heb wat foto's van hombourg gezien op een urbex-site, zag er leuk uit. dr is daar in elk geval meer te zien dan franse postbakken, er staat van alles weg te reutelen, ook een paar helemaal ondergegroeide oude ketelwagens.

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10763
Re: sncf postrijtuigen in Nederland?
« Reactie #17 Gepost op: 21 August 2008, 20:23:33 »
Beter plan, we huren een busje  ;D

By the way; is wel België, topic ging over Nederlandsche bodem.
No dress rehearsel, this is our life.

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: sncf postrijtuigen in Nederland?
« Reactie #18 Gepost op: 21 August 2008, 20:25:04 »
Misschien staat er nog wel een technisch blok op de bak met toelatingsaanduiding. Dus wel interessant. Of niet?

Busje huren?
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6439
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: sncf postrijtuigen in Nederland?
« Reactie #19 Gepost op: 21 August 2008, 20:58:09 »
Gids nodig.

Ik bied mij aan.

Tomtom thuis laten haha
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: sncf postrijtuigen in Nederland?
« Reactie #20 Gepost op: 18 November 2008, 08:22:23 »
*schop*

Kijk nou wat ik tegen kom...

http://link.marktplaats.nl/208660293
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4341
    • Modeltrein projecten
Re: sncf postrijtuigen in Nederland?
« Reactie #21 Gepost op: 04 July 2015, 04:01:32 »
Misschien staat er nog wel een technisch blok op de bak met toelatingsaanduiding. Dus wel interessant. Of niet?

Alleen F.


bron

Ik weet niet eens of het dezelfde type is. Maar jammer dat het draadje is doodgebloed.

Hmmm, hoe kwam ik hier ook alweer bij? Ohja, zat op de site van REE-Models te kijken (kennelijk erg actueel de laatste tijd) en die hebben ong. dit type postrijtuigen.

Ik zocht een smoes om er een te kopen ofzo.
« Laatst bewerkt op: 04 July 2015, 04:03:47 door ingenium »
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3874
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: sncf postrijtuigen in Nederland?
« Reactie #22 Gepost op: 04 July 2015, 09:39:08 »
alleen een F hier zichtbaarder in het raster

en een nummer voor het binnenlands regime.
grtz,
Wim
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

Rob van Kooy

  • Offline Offline
  • Berichten: 467
Re: SNCF postrijtuigen, zijn deze in Nederland geweest?
« Reactie #23 Gepost op: 04 July 2015, 23:33:44 »
Hallo,

Hoewel deze Franse postrijtuigen blijkens de aanduidingen en UIC-nummers op de wagenbak alleen op het Franse spoorwegnet mogen rijden ( en eventueel op een traject naar het grensstation in een naburig land) weet ik wel dat toen er nog een Franse zone was in het door de Geallieerden bezette Duitsland er treinen vanuit Straatsburg via het Zwarte Woud tot aan het Bodenmeer en terug  reden waarvan zo'n wijnrood Frans postrijtuig veelal ook deel uitmaakte. Dat was ondermeer ten dienste van de postverzending naar de Franse militaire centra die in de Franse zone lagen. Het waren overigens - naar ik me herinner - de kortere versies postwagens die werden ingezet. REE maakt ze naar ik meen.

Het zou me overigens verwonderen indien Franse postwagens zouden zijn ingezet tussen Frankrijk en Nederland. Ik weet niet beter dan dat de zendingen naar Nederland in grote speciale jute postzakken met Franse opschriften en Franse blauw wit rode vlaggen zaten die op het gare du Nord in Parijs vanuit perronwagentjes werden ingeladen in het bagagerijtuig. Dat kon soms zelfs een Stalen D zijn.

Gegroet,

Rob


Rob van Kooy

  • Offline Offline
  • Berichten: 467
Re: SNCF postrijtuigen, zijn deze in Nederland geweest?
« Reactie #25 Gepost op: 05 July 2015, 11:52:56 »
Dat zouden deze dan kunnen zijn:http://www.ree-modeles.com/catalogue/voitures-voyageurs/56-voitures-postales/168-voitures-postales-16m

Hallo Rondje,

Inderdaad en dan het postrijtuig met referentienummer VB 046. Het 2e plaatje dus in de door jou afgebeelde REE publicatie.

Ik hoorde van meerdere Franse collega's, dat "iedereen" inderdaad op die wijnrode versie zat te wachten. Die  was dan ook al snel bij REE uitverkocht. Maar ik ga ervan uit dat er wel een tweede oplage komt.

Gegroet,

Rob

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3874
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: SNCF postrijtuigen, zijn deze in Nederland geweest?
« Reactie #26 Gepost op: 19 July 2015, 23:21:47 »
Franse BP-postrijtuigen (Jouef model  HJ4075) kwamen wel naar Duitsland, als koersrijtuig bijvoorbeeld in de E433. Die reed  Koblenz – Brexbachtal – Siershahn – Altenkirchen – Siegen, een hele aparte route, waarbij de trein bestond uit een AB (DB Eilzugwagen Gruppe 30); B (Gruppe 29) en BP (SNCF); de beide laatste kwamen uit Parijs (!).
Deze treincombinatie uit 1956 staat in Zugbildung deel 1 van de MIBA Report
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9890
    • belse roestkraam
Re: SNCF postrijtuigen, zijn deze in Nederland geweest?
« Reactie #27 Gepost op: 20 July 2015, 12:14:45 »
Als je kijkt waar de FFA zat hierzo verklaart dat misschien wat.... https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/8/8e/Deutschland_Besatzungszonen_-_1945_1946.svg

Rotterdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 434
  • Von den Bergen bis zur See - Lokomotiven Halle P
Re: sncf postrijtuigen in Nederland?
« Reactie #28 Gepost op: 25 August 2015, 09:46:31 »
Bij mijn weten zijn die dingen (noch de OCEM-variant, noch de modernere) nooit in Nederland geweest, zelfs nooit buiten Frankrijk. Maar ik kan het natuurlijk mis hebben...

goedenmorgen
deze rijtuigen zijn in de oorlog ook in dienst gekomen bij de DRg en daardoor stonden er diverse
exemplaren bij de DR in de DDR - waar ze in dienst kwamen in de Gex Treinen,die bestonden uit
diverse postrijtuigen van vaak willekeurige series,ook deze wagons,heb ze nog in Gex treinen
gezien in leipzig in de jaren 70/80 - waren oersterk,grappige wagons,ook mooi in DR groen  (y)
spoor N
Tijdperk DR/DB jaren 70
5 x 103 - 110--111-140-150-194-2 X 220 - 2 X 221-1 X 216- 2x 261 3x212-3 XV180-P8-T3
2 x V180 prototype 1 x 65.10 1 x 066 1 x Ueberland tram Arnold,1 x VT98,2 x VT Piko