Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Acme nieuwe ICNG door Chris Westerduin
Vandaag om 22:35:15
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Casmir
Vandaag om 22:27:23
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 21:42:37
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 21:40:57
Liliput schaal N door RodeDuivel
Vandaag om 21:38:24
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door spoorijzer
Vandaag om 21:24:03
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 21:22:19
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 21:21:36
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Priegelman
Vandaag om 21:19:50
Aachenau West door puntenglijder
Vandaag om 21:09:08
W.V. Kalender 2026 door Wim Vink
Vandaag om 21:03:34
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door defender
Vandaag om 20:44:40
LS Models 2025 door Corné81
Vandaag om 20:43:12
Had de NS4903 rangeerlicht? door ruudns
Vandaag om 20:29:31
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 20:10:20
Houten Plus zaterdag 21-2-2026 door Ronald69
Vandaag om 20:06:38
Ucci en IB1 met Itrain door Henk G
Vandaag om 20:00:47
Project X...... door Ivo tB
Vandaag om 19:56:25
3D NS HO bovenleidingmasten door NS1100
Vandaag om 19:24:53
Raadplaatje door Ronald69
Vandaag om 19:21:23
Welsh Smalspoor in 0-16,5 / NG7 door MaraNCS
Vandaag om 19:06:34
Dapol B802 railreinigingswagen - geluidsreductie/bereikbaarheid motor door Eric v C
Vandaag om 18:24:04
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 18:00:27
Piko Eas-z gebracht als Eaos door Falkenberg
Vandaag om 17:59:44
Mobadaten.info uit de lucht door marco
Vandaag om 16:59:47
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 16:47:51
Oud model gangbaar maken door Bahn-AG
Vandaag om 16:13:07
Fleischmania Nostalgia door Karben
Vandaag om 15:55:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:50:22
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Frank Bunnik
Vandaag om 15:48:16
  

Auteur Topic: Schutrijtuig  (gelezen 1152 keer)

Arnold

  • Offline Offline
  • Berichten: 1715
Schutrijtuig
« Gepost op: 16 August 2008, 11:35:55 »
In het draadje van Plan W staat iets over een schutrijtuig:

Voor zover ik weet, worden schutrijtuigen ingezet om mogelijk storende invloeden van de loc bij metingen uit te sluiten, danwel te beperken.

Groeten, Bart

en NS1100 schrijft: klopt het zijn een soort horizontale schokdempers.

Vraag: waarom zitten slaapwagens vaak aan het begin (dus direct achter de lok; zie diverse foto's CNL) of het eind van de trein?  Het lijkt mij toch dat je als 'flink' betalende reiziger het meeste recht op comfort hebt ;).


Groet, Arnold

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8584
  • Spoor N
Re: Schutrijtuig
« Reactie #1 Gepost op: 16 August 2008, 11:48:32 »
Aannemelijk zijn de metingen gevoeliger dan de slapende reizigers. ;)
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2925
Re: Schutrijtuig
« Reactie #2 Gepost op: 16 August 2008, 12:26:59 »
Vraag: waarom zitten slaapwagens vaak aan het begin (dus direct achter de lok; zie diverse foto's CNL) of het eind van de trein?  Het lijkt mij toch dat je als 'flink' betalende reiziger het meeste recht op comfort hebt ;).
Arnold, lijkt me meer een vraag voor het CNL topic toch?, wil hem best beantwoorden voor zover ik kan maar dat doe ik wel daar.

Groetjes Michiel
« Laatst bewerkt op: 16 August 2008, 13:03:55 door neudalhausenstadbahn »
"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"

Arnold

  • Offline Offline
  • Berichten: 1715
Re: Schutrijtuig
« Reactie #3 Gepost op: 16 August 2008, 13:26:34 »
Aangezien dit niet alleen bij CNL maar ook b.v. bij de autoslaaptrein het geval is en m.i. bij vele andere nachttreinen daarom een aparte draad. Het onderwerp is immers het 'schut of schud' rijtuig (allebei dus met een andere betekenis).

Michiel:  de uitleg die jij mij geeft m.b.t. de CNL is mij duidelijk maar is niet de reden waar ik naar zoek.  Bij de autoslaaptrein hoeft amper gerangeerd te worden (los dan van de autowagens) maar ook daar zit het slaaprijtuig achter de lok.


neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2925
Re: Schutrijtuig
« Reactie #4 Gepost op: 16 August 2008, 13:36:39 »
Ik zag er laatst 3 uit S"Hertogebosch vertrekken en die hadden geen van alle het slaaprijtuig achter de loc. De slaaprijtuigen zaten daar midden in de trein precies voor de autowagens ;).

Ps; dan zullen ze terug mogelijk wel direct achter de loc hebben gezeten maarja je gaat niet meer rangeren als nodig is, en ook daar geld bij iedere trein alles op de zelfde plek is duidelijk voor de reizigers.

Groetjes Michiel

Edit; even 2 foto mappen na gekeken, in 2005 en 2006 was het bovenstaande ook het geval.
« Laatst bewerkt op: 16 August 2008, 14:31:14 door neudalhausenstadbahn »
"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"