Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Baan in Los Angeles door AndrevdG
Vandaag om 23:10:03
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 22:56:07
Roco model 63138 door Charles_
Vandaag om 22:33:52
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 22:20:45
Bahnstrecke 5867 door Ronald Halma
Vandaag om 21:42:10
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 21:32:14
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 21:09:03
In 6 uur van Parijs naar Madrid: EU zet in op netwerk van snelle treinen door Thom
Vandaag om 21:05:59
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Ronald Halma
Vandaag om 21:03:20
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 21:01:32
Nieuws 2026 Brekina, PCX 87 door NL-modelspoor
Vandaag om 20:50:12
Modelbouwweekend in NZH-museum Haarlem op 15 en 16 november door CKLX
Vandaag om 20:31:52
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 19:52:21
Houten Plus zaterdag 21-2-2026 door MOVisser
Vandaag om 19:03:13
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door VAM65
Vandaag om 18:53:01
Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 18:45:31
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Paulus
Vandaag om 18:25:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:55:45
Acme nieuwe ICNG door Edgar
Vandaag om 17:46:02
Pfarrerwinkel bahn door wob
Vandaag om 16:49:55
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 16:39:52
Piko Eas-z gebracht als Eaos door Te 2/2
Vandaag om 16:23:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door spoorzeven
Vandaag om 14:48:57
Dapol B802 railreinigingswagen - geluidsreductie/bereikbaarheid motor door Herb73
Vandaag om 13:46:25
Aachenau West door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:01:19
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 12:48:18
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
Vandaag om 12:04:45
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door Ronald69
Vandaag om 11:22:21
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 09:29:31
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door spoorijzer
Vandaag om 08:49:23
  

Auteur Topic: Schutrijtuig  (gelezen 1154 keer)

Arnold

  • Offline Offline
  • Berichten: 1715
Schutrijtuig
« Gepost op: 16 August 2008, 11:35:55 »
In het draadje van Plan W staat iets over een schutrijtuig:

Voor zover ik weet, worden schutrijtuigen ingezet om mogelijk storende invloeden van de loc bij metingen uit te sluiten, danwel te beperken.

Groeten, Bart

en NS1100 schrijft: klopt het zijn een soort horizontale schokdempers.

Vraag: waarom zitten slaapwagens vaak aan het begin (dus direct achter de lok; zie diverse foto's CNL) of het eind van de trein?  Het lijkt mij toch dat je als 'flink' betalende reiziger het meeste recht op comfort hebt ;).


Groet, Arnold

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8585
  • Spoor N
Re: Schutrijtuig
« Reactie #1 Gepost op: 16 August 2008, 11:48:32 »
Aannemelijk zijn de metingen gevoeliger dan de slapende reizigers. ;)
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2926
Re: Schutrijtuig
« Reactie #2 Gepost op: 16 August 2008, 12:26:59 »
Vraag: waarom zitten slaapwagens vaak aan het begin (dus direct achter de lok; zie diverse foto's CNL) of het eind van de trein?  Het lijkt mij toch dat je als 'flink' betalende reiziger het meeste recht op comfort hebt ;).
Arnold, lijkt me meer een vraag voor het CNL topic toch?, wil hem best beantwoorden voor zover ik kan maar dat doe ik wel daar.

Groetjes Michiel
« Laatst bewerkt op: 16 August 2008, 13:03:55 door neudalhausenstadbahn »
"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"

Arnold

  • Offline Offline
  • Berichten: 1715
Re: Schutrijtuig
« Reactie #3 Gepost op: 16 August 2008, 13:26:34 »
Aangezien dit niet alleen bij CNL maar ook b.v. bij de autoslaaptrein het geval is en m.i. bij vele andere nachttreinen daarom een aparte draad. Het onderwerp is immers het 'schut of schud' rijtuig (allebei dus met een andere betekenis).

Michiel:  de uitleg die jij mij geeft m.b.t. de CNL is mij duidelijk maar is niet de reden waar ik naar zoek.  Bij de autoslaaptrein hoeft amper gerangeerd te worden (los dan van de autowagens) maar ook daar zit het slaaprijtuig achter de lok.


neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2926
Re: Schutrijtuig
« Reactie #4 Gepost op: 16 August 2008, 13:36:39 »
Ik zag er laatst 3 uit S"Hertogebosch vertrekken en die hadden geen van alle het slaaprijtuig achter de loc. De slaaprijtuigen zaten daar midden in de trein precies voor de autowagens ;).

Ps; dan zullen ze terug mogelijk wel direct achter de loc hebben gezeten maarja je gaat niet meer rangeren als nodig is, en ook daar geld bij iedere trein alles op de zelfde plek is duidelijk voor de reizigers.

Groetjes Michiel

Edit; even 2 foto mappen na gekeken, in 2005 en 2006 was het bovenstaande ook het geval.
« Laatst bewerkt op: 16 August 2008, 14:31:14 door neudalhausenstadbahn »
"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"