Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Vraag omtrent schakelen rangeersporen (analoog) door Bert V
Vandaag om 09:05:40
Lima Plan E ral kleuren vraag door Besselspoor
Vandaag om 09:04:52
booster vraag door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:00:06
Swalbenburg, N modulebaan door tothebeach
Vandaag om 08:53:02
Zolderbaan 2025 door spoorijzer
Vandaag om 08:13:06
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 08:09:37
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 08:07:57
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 07:58:08
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
Vandaag om 07:23:10
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door Huup
Vandaag om 07:09:48
Fleischmann Anna ombouw. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 03:31:27
Modeltreinwinkels in Berlijn. door Maarten.T
Vandaag om 00:51:31
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door Bram S
12 August 2025, 23:48:12
Artitec vierdeurs stalen D door gtw6016
12 August 2025, 23:43:50
Kranenberg, een exercitie in code 70 door Ronald Halma
12 August 2025, 22:59:17
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
12 August 2025, 22:54:18
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
12 August 2025, 22:26:34
US diorama in H0 door Wim Vink
12 August 2025, 22:08:04
Toon hier je (model)TRAM foto's. door MarcoK1999
12 August 2025, 21:13:19
PB Models, ICR-rijtuigen door WesleyMunnik
12 August 2025, 20:50:30
Raadplaatje door Hlv53
12 August 2025, 20:46:33
Aachenau West door puntenglijder
12 August 2025, 20:33:04
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door defender
12 August 2025, 19:23:04
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door willyTEE
12 August 2025, 18:45:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Dave.......
12 August 2025, 17:52:27
Sfeer op je modelbaan door BartvD
12 August 2025, 17:07:18
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
12 August 2025, 16:56:25
Trix BR94 ontspoort door marco
12 August 2025, 16:55:23
VERPLAATST: Zolderbaan 2025 door Reinout van Rees
12 August 2025, 16:36:19
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
12 August 2025, 15:37:58

Auteur Topic: Zand plakken  (gelezen 28748 keer)

Sven

• Offline Offline
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Zand plakken
« Reactie #15 Gepost op: 14 August 2008, 22:22:11 »
@Grove den: Met MDF zaagsel is een heel goed idee, doordat je waarschijnlijk ook een zacht, golvend geheel krijgt. Ik heb alleen (nog) geen bandschuurmachine-met-stofafzuiging. Met de hand schuren lijkt me onbegonnen werk. Als ik nu kijk, zie ik dat de zandkorrels net zo groot zijn als de knopen op het uniform van de Preiser "anno 1900" agent. Da's wel heel erg groot, eigenlijk!

Nu is alleen de vraag, krijg ik dat zaagsel dik en dekkend genoeg tussen de sporen?
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

grove den

• Modelboombouwer
  • Offline Offline
    • MBB Grove Den Modelboombouw
« Reactie #16 Gepost op: 15 August 2008, 10:46:10 »
Hoi Sven,

Het "verkrijgen "van het zaagsel/meel kan misschien ook mogelijk door naar een bouwmarkt te gaan of timmer/meubelfabriek/bedrijf   en gewoon vragen!
Ik had en heb het geluk dat in mijn kenissenkring iemand in een houtverwerkingsbedrijf werkt en een jaar geleden een grote klus moest doen met: je raadt het: MDFplaten  ;D
Misschien iemand in de familie( ff lenen???)
Voor mij was het ook eerst even uitproberen!! Vond zand eigenlijk ook te grof en dacht : MDF zaagsel mischien gezeefd door een fijne theezeef zou wel eens 1 : 160 zand kunen opleveren...zo gezegd zo gedaan
Het nadeel is , inderdaad, dat het heel licht is en hoe je het moet verwerken tussen de rails...??
Misschien het gebied inclusief de rail egaal/vlak insmeren met gips brij en even laten aandrogen...dan met een zachte borstelen of  doek de gips tussen de bielsen "duwen/wrijven en laten drogen. Dit om de ruimtes tussen de bielsen op te vullen en dat er net ongeveer, 1 á 2 mm van de biels vrij blijft voor het later toe te dien zaagsel. EEn soort basis/ondergrond voor  het zaagsel...
Is dit droog: dan gips met iets insmeren dat het niet meer zo sterk zuigt ( verdunde grondverf?-latexmuurverf?- of caparol?) is dit ook drogg dan insmeren met verdunde latex/lijmmengsel en snel met een droge doeg over de rails en bovenkant bielsen voorzichtig de verfmix erafwrijven en dan het zaagsel/meel erover laten dwarrelenen laten drogen...
Ik denk wel dat het MDF  "zand"geverf moet worden want de kleur van het zaagsel verandert in de loop der tijd!
Hierbij ook een fotootje van het resultaat in schaalN:

Jos
« Laatst bewerkt op: 15 August 2008, 10:48:59 door grove den »
natuurlijk kunstboompjes
http://mbbgroveden.com/

Sven

• Offline Offline
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
« Reactie #17 Gepost op: 15 August 2008, 11:25:19 »
Jos, het ziet er geweldig uit. Dat moet mij ook kunnen lukken (of in ieder geval in de buurt komen ervan). Ik zat ook al te denken om de rails op te vullen, maar ik denk dat je de bielzen zo nooit schoon kan houden. De nerven van de rails gaan vollopen. Nou weet ik niet of de bielzen wellicht ook al niet zo goed als onder het zand zitten, zodat je het bijna helemaal kan afdekken.

Bijgevoegd een plaatje van de stand van zaken.

Ben je toevallig niet in Houten a.s. zaterdag en kun je een zakje missen voor me... 8) Het is voor maar een module.

grove den

• Modelboombouwer
  • Offline Offline
« Reactie #18 Gepost op: 15 August 2008, 11:39:38 »
Hoi Sven,

ff Naar Houten zit er voor mij als Huisvader van:  4 kids- op- het- eind- van- de- vakantie-  niet in...
Wat betreft het vollopen van de nerven van de bielsen:
 ik denk dat als bielsen in de duinen na ettelijke jaren gewoon gezandstraald zijn alsof ze met grof schuurpapier behandelt zijn en zodoend niet al te diepe nerven zullen hebben...
Dus als je na het toedienen van de ( gekleurde?) gipsbrij en deze helemaal droog is je de bielsen best goed schoon kan krijgen en drybrusht met een kleur die lijkt op : verweerde bielsen in de duinen""
Daarna verder met het toedien van het MDF zaagmeel
laat dit ook ff drogen( hellaas uitproberen kan hier ook geen exacte tijd geven...5 minuten? dan met een borstel over de bielsen wrijven en zachtjes blazen zodat alleen de bielzen gevrijwaard blijven van het zaagsel..
trouwens...door wind/storm zullen die dan niet vaak "onderbezand" zijn.????..m.a.w. je ziet de bielzen dan bijna niet op sommige plaatsen! En laat het nou net die plekken/ plaatsen zijn die jij hebt nagebootst( of d? :-|)
he he artistieke vrijheid van de modelbouwer...
trouwens hier een plaatje van de schitterende baan van spijkspoor waar het spoor bijne ondergesneeuwd is door zand...http://www.spijkspoor.nl/fotos%20spijkpoor/duinen1.JPG  dus... ;)

Jos
« Laatst bewerkt op: 15 August 2008, 11:45:21 door grove den »
natuurlijk kunstboompjes

Marty

• Offline Offline
  • Het Achtergrondmannetje.nl
    • Het Achtergrondmannetje
« Reactie #19 Gepost op: 15 August 2008, 11:42:49 »
Jos, wat voor verf en welke kleur gebruik je voor het kleuren van het zand ??
Mvg Marty, aka het Achtergrondmannetje

JaJo

• Offline Offline
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
« Reactie #20 Gepost op: 15 August 2008, 11:50:44 »
Sven,

Ik neem zaterdag wel een bakje "mdfstofzand" voor je mee.

Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

grove den

• Modelboombouwer
  • Offline Offline
« Reactie #21 Gepost op: 15 August 2008, 12:09:48 »
Hallo Marty,

Meestal ge/verbruik ik acryl verven en latexmuurverven als basis...het weatheren en zo doe ik meestal met alkyde verven of humbrol al of niet verdund met peut/terpintine...
Zo ver ik het me kan herinneren heb ik het zand met een acryl verf gekleurd en daarna een "washing"gegeven met een tint donkerder humbrol verf met veel terpintine zodat de verf/pigmenten TUSSEN het zaagsel kruipt.
Dit laten drogen en dan hierna gedrybrusd met weer een lichtere tint dan de basiskleur van het zand...

Jos
natuurlijk kunstboompjes

grove den

• Modelboombouwer
  • Offline Offline
« Reactie #22 Gepost op: 15 August 2008, 12:15:25 »
JaJo :

Citaat
Ik neem zaterdag wel een bakje "mdfstofzand" voor je mee.

Da's  pas service van de zaak! ;) :)
natuurlijk kunstboompjes

Sven

• Offline Offline
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
« Reactie #23 Gepost op: 15 August 2008, 12:23:38 »
Tof, Jaap!

Jos, bruikbare ideeen. De baan van Spijkspoor is zeker een van mijn voorbeelden. Dat ziet eruit, zoals ik het wil hebben. Ik denk dat ik een basis kneed van mijn nieuwe favoriet: MDF opvulmiddel en daaroverheen de laag zaagsel strooi.

grove den

• Modelboombouwer
  • Offline Offline
« Reactie #24 Gepost op: 15 August 2008, 12:51:11 »
denk wel dat je alles merendeels mooi "glad "moet schuuren
voor het toedien van het zaagsel?
trouwens op wikipedia gevonden: zie fotogalerij...
link

dus je kunt erook nog eens  best wel vegetatie op/in kwijt en mooie bomen!! lol

Jos
« Laatst bewerkt op: 15 August 2008, 13:25:00 door Huibert van Noord. Reden: Ultralange link ge-tagged »
natuurlijk kunstboompjes

Marty

• Offline Offline
  • Het Achtergrondmannetje.nl
    • Het Achtergrondmannetje
« Reactie #25 Gepost op: 15 August 2008, 23:24:03 »
Ik gebruik 2 verschillende manieren van zand maken.
1 , die ik steeds minder gebruik is de gips zip methode uit het  grote boze modeltreinen boek.

Eerst een maagdelijk wit gipsen landschapje, welke hard is geworden.
Ik maak wat kleuren aan wat gipspoeder gemengd met pigment poeder, kleuren op het oog te mengen, liefst zandkleuren, maar deze veranderen toc nog van kleur na bevochteging.
het witte gipshuidje spuit ik goed nat, en ga met een theezeefje gevuld met het gips/pigment mengsel over het gipsheen, is het niks, veeg ik het weg en begin opnieuw, hoe meer je rommelt, hoe meer je leuke kleurtinten krijgt, en misslukkingen zijn niet erg, want je kan eigenlijk ongehinderd doorgaan tot het naar wens is.

Dit is een oud brouwseltje, gemaakt met bovenstaande methode.

De methode die ik nu gebruik is eigenlijk simpel, gewoon als baast, ik gebruik alleen wat fijner steen/poeder.
Dus gewoon met de druppel methode en daarna met de luchtkwast op kleur brengen en wat droogborstelen.
meestal gebruik ik hiervoor de beige/zand tinten van tamiya.
Als zandimitatie gebruik ik zonder uitzondering de 00 serie van anita Decor, dit is het fijnste materiaal wat ze hebben aan ballast zand.
Het is veel fijner als gewoon gezeefd zand naar mijn bescheiden mening.
Zeker omdat het na drogen gespoten wordt in kleur krijg je eemn fijner geheel.

Wat ik eigenlijk net zo belangrijk vindt aan zand imitatie is dat het gras eerder wordt aangebracht dan het zad, ipv andersom zoals je in 99% van de gevallen ziet.
ik plant eerst al het gras en ga dan pas ballasten, en borstel het zand of ballast in het gras.
Gras groeit namelijk door zand heen, en staat in het eggie ook niet OP zand  :)

Hieronder 2 wat onduidelijke foto's voor de kleur maar het geeft een beetje een idee

ja, ik weet het, hier moesten de spoorstaven nog schoongemaakt worden.
Overigens is alles H0m spoor
Mvg Marty, aka het Achtergrondmannetje

RICROO

• Offline Offline
« Reactie #26 Gepost op: 20 August 2008, 12:55:25 »
Ter info,

Ik heb behoorlijk goed resultaat met vogelzand. Uiteraard eerst even door het thee zeefje om de andere zaken eruit te halen en als je alergiesch voor Anijs bent, kun je het ook maar beter niet gebruiken. Het gezeefde zand op een lijmstrook strooien. Laten drogen. een dikkere laag zand nodig? De eerste laag voorzien van lijm, een nieuwe laag aanbrengen enzv. Na afloop de kleur aanbrengen. Kan met de kwast, nog iets mooier wordt het met de airbrush.

Je kunt dit spul ook heel goed gebruiken voor het maken van asfalt wegen. Dan is één laag voldoende en dan uiteraard een verflaagje erop. Geeft een zeer fraai resultaat.

Na afloop wel even de losse resten opzuigen.

Richard

Sven

• Offline Offline
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
« Reactie #27 Gepost op: 20 August 2008, 15:20:56 »
Vogelzand is groffer dan het zand dat ik van het strand uit Vlieland meegenomen heb. En als je op schaal kijkt, is het veel te groot, meer kiezelstenen. In Houten heb ik van Jaap een mooi doosje met schuurstof gekregen, en dat ziet er veelbelovend uit. Als ik weer tijd heb, ga ik daarmee aan de slag.

Bjor

• Offline Offline
« Reactie #28 Gepost op: 02 September 2008, 20:43:33 »
Sven,

Heb je wel eens gedacht aan kattebakstenen? Als je die maalt (dat gaat prima in een oude handkoffiemolen die je vaak op rommelmarkten vind) krijg je fijn en grof maalsel door elkaar. Kattenbaksteentjes heb je in verschillende soorten. Ik gebruik Tom Poes. Fijngemalen is het natuurgetrouwe grond op schaal. Het bestaat dan uit gruisdeeltjes van verschillende grootte en is zowel bij H0 als bij N uitstekend te gebruiken voor ballasten van sterk verzandde sporen, paden en zandwegen. Het laat zich prima met verdunde latexlijm vastlijmen. Houtlijm gaat ook, maar dat laat een glanzend laagje achter.
Ik heb er ook 'oude' perrons van gemaakt. Omdat het scheurt als het droogt, schuur ik het na (het stof vult de scheuren deels op) en druppel dat dan opnieuw in. Je krijgt dan een niet van echt te onderscheiden bodem van aangestampt gruis. Als je het gladschuurt en grijs verft, heb je een ruwe asfaltweg.

Meng het met droog krijt (Talens) en fijne grasvlokken om een vervuilde en deels begroeide bodem te krijgen.

Ik heb ook zand (ook vogelzand) geprobeerd, maar het blijft voor mij te grof (N-baan). De kattenbaksteentjes bestaan uit een soort gebakken klei. Het is dus echte 'grond'.

Misschien heb je er iets aan.

Bjor.

Liefhebber van de Deutsche Reichsbahn Gesellschaft in tijdperk II in N en verder van alles dat met model- en grootspoor te maken heeft.

Sven

• Offline Offline
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
« Reactie #29 Gepost op: 02 September 2008, 21:23:55 »
bjor,
Dat is zeker iets dat ik een keer ga proberen. Ik heb van Jaap een bakje met zaagsel gekregen, daar ga ik eerst mee experimenteren.
Nu nog zo koffiemaler vinden.