Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 21:15:13
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door mamory
Vandaag om 21:13:06
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:04
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Menno
Vandaag om 20:58:29
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
Vandaag om 20:54:43
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 20:52:48
Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 20:43:38
NS GLY omspuiten en opschriften door orientexpress
Vandaag om 20:42:10
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door Entity
Vandaag om 20:37:25
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door eemstede
Vandaag om 20:31:17
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54

Poll

Is er interesse in : De bagagewagens van de NSR (en voormalig fietsenrijtuig), Railion Over Night Express, Herik en het BAM meetrijtuig.

Ja, dat heb ik.
78 (44.6%)
Nee, helaas niet.
97 (55.4%)

Totaal aantal stemmen: 170

  

Auteur Topic: BNLS actie nummer 5. De bagagewagens van......  (gelezen 50871 keer)

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18591
    • Het Groterdam Project
BNLS actie nummer 5. De bagagewagens van......
« Gepost op: 12 augustus 2008, 22:33:27 »
De bagagewagens van de NSR (en voormalig fietsenrijtuig), Railion Over Night Express, Herik en het BAM meetrijtuig.


Na de energiewagen, Buffet- en Restauratiewagens staat het volgende project op stapel.

De bagagewagens van de NSR (en voormalig fietsenrijtuig), Railion Over Night Express, Herik en het BAM meetrijtuig.

De bouw van de wagens zal beginnen vanaf januari 2009. Als basis dienen de Sachsenmodelle bagagewagens die in de lengteschaal 1:87 zijn. Deze rijtuigen zijn in tijdperk 5 te gebruiken.

De verschillende uitvoeringen:

De bagagerijtuigen van Railion reden in de internationale trein naar Italië mee als vrachtrijtuigen in de Over Night Express.

De NSR rijtuigen rijden momenteel mee in Hispeed treinen en dienen ook als koppel of remwagens voor diverse transporten.

Het BAM rijtuig is een opmerkelijke verschijning op de Nederlandse sporen in de Groen/oranje uitvoering. Dit rijtuig werd en wordt oa gebruikt op de HSL.

Het blauwe fietsenrijtuig wordt net als het eerder uitgebrachte model blauw van kleur in twee versies (met en zonder tekst en gele streep).

Het Herik rijtuig dient momenteel vooral als opslagplaats maar is mooi te gebruiken straks met de door LS Models uit te brengen personen rijtuigen.

Getracht zal worden om een zo realistisch mogelijk model te maken in de diverse uitvoeringen en kleuren.

De prijs is 85 Euro per rijtuig, uiteraard gaat er weer een deel naar Beneluxspoor.net.

De afwikkeling zal op praktisch dezelfde wijze geschieden als bij de eerdere Beneluxspoor acties, er zal een deel aanbetaling gevraagd worden.

De foto's van de prototypes.


NSR rijtuig


Overnight


Bam rijtuig.
« Laatst bewerkt op: 08 oktober 2008, 16:38:15 door Bart Tigges »

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1664
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: BNLS actie nummer 5. Interesse poll.
« Reactie #1 Gepost op: 13 augustus 2008, 08:04:54 »
Leuk initiatief!

Een paar opmerkingen op de toelichting.

Een ex-OverNight Express (ONE) vrachtrijtuig heeft slechts eenmaal meegereden samen met Hispeed-rijtuigen in een speciale trein. Dit was geen reguliere inzet. Beide rijtuigen (er zijn er 2) zijn o.a. gebruikt bij de overbrenging van de mat'36 van de Stibans naar Duitsland.

Het blauwe ONE vrachtrijtuig is geen fietsenrijtuig. Het was bedoeld voor vervoer van lichte of bederfelijke vracht. Deze rijtuigen hebben geen gele bies gehad. Mogelijke uitvoeringen zijn: geheel blauw en uitvoering met ONE-opschriften.
De fietsenrijtuigen zijn net als de ONE-vrachtrijtuigen door verbouwing van Duitse postrijtuigen ontstaan, maar het zijn andere rijtuigen dan de vrachtrijtuigen.

Herik Rail heeft drie voormalige ONE-vrachtrijtuigen. Een van deze rijtuigen is inmiddels in oranje/blauwe kleuren van Herik Rail omgeschilderd. De andere twee rijtuigen hebben nog de ONE-uitvoering (grotendeels met graffiti beklad). Het is misschien goed om aan te geven aan welke uitvoering gedacht wordt.

Martijn

Gert1

  • Gast
Re: BNLS actie nummer 5. Interesse poll.
« Reactie #2 Gepost op: 13 augustus 2008, 10:22:50 »
Heel interessant! Als het mogelijk is graag Overnight Express-rijtuigen met verschillende bedrijfsnummers uitbrengen, want dan kun je realistisch een trein met meerdere exemplaren maken!

mvg,
Gert

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Re: BNLS actie nummer 5. Interesse poll.
« Reactie #3 Gepost op: 13 augustus 2008, 10:36:01 »
De ONE-rijtuigen lijken me inderdaad erg leuk. Kan iemand hier vertellen welke rijtuigen en wagens verder in de ONE liepen en in hoeverre die in model te verkrijgen zijn? Er kwamen zelfs containerwagens aan te pas.

Met de site van Martijn komen we al een heel eind natuurlijk.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Gert1

  • Gast
Re: BNLS actie nummer 5. Interesse poll.
« Reactie #4 Gepost op: 13 augustus 2008, 10:55:20 »
Ik werd destijds vaak door die trein verrast als ik in de file op de A12 stond. Ik herinner me in ieder geval een soort containers met koel-aggregaat, die op draagwagons stonden.

Verder herinner ik me ook dat er soms een personenrijtuig in de trein zat. Waarschijnlijk voor de begeleiders. Weet helaas niet meer welk type rijtuig dat was.

mvg,
Gert

Aanvulling: bovenstaande was denk ik de situatie op het eind, toen het nog voornamelijk een goederentrein was. Al met al weer zo'n zeven of acht jaar geleden, denk ik.
« Laatst bewerkt op: 13 augustus 2008, 10:58:15 door Gert van den Heuvel. Reden: Aanvulling »

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8038
  • Spoor N
Re: BNLS actie nummer 5. Interesse poll.
« Reactie #5 Gepost op: 13 augustus 2008, 10:58:55 »
De ONE was een gecombineerde passagiers/goederentrein dus daar zaten inderdaad passagiersrijtuigen in. ;)
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Gert1

  • Gast
Re: BNLS actie nummer 5. Interesse poll.
« Reactie #6 Gepost op: 13 augustus 2008, 11:02:33 »
Ondertussen mijn geheugen opgefrist danzij Martijn Haman!

De ONE was een van de interessantste treinen op Nederlandse rails die ik ooit gezien heb. Het zou erg leuk zijn als we deze trein straks kunnen nabeelden in model.

mvg,
Gert

Olaf

  • Offline Offline
  • Berichten: 845
Re: BNLS actie nummer 5. Interesse poll.
« Reactie #7 Gepost op: 13 augustus 2008, 11:05:17 »
Meer NS in spoor 1!

RodeDuivel

  • Offline Offline
  • Berichten: 792
Re: BNLS actie nummer 5. Interesse poll.
« Reactie #8 Gepost op: 13 augustus 2008, 11:06:42 »
Van de ONE rijtuigen het het NSI fietsenrijtuig heb ik de nodige detailfoto's en overzichtfoto's tot mijn beschikking. Indien gewenst kan ik deze foto's voor de bouwers scannen en opsturen.

Daarnaast een andere vraag. Bestaat de mogelijkheid ook om zelf rijtuigen in te brengen. Ik heb zelf een behoorlijke collectie Märklin rijtuigen in de speelgoedlengteschaal 1/100. De lengteschaal 1/87 misstaat in dat geval.

Grtz,

Willem

ReesCees

  • Gast
Re: BNLS actie nummer 5. Interesse poll.
« Reactie #9 Gepost op: 13 augustus 2008, 12:38:13 »
Ter aanvulling van Martin:

Het ONE rijtuig wordt een andere uitvoering dan het "oude" Fietsen rijtuig (in mijn tekst staat geloof ik ook niet dat het ONE een fietsenrijtuig is).
Voor de liefhebbers maak ik verschillende wagennummers als dat gewenst is.

Voor het fietsen rijtuig (in het blauw) met en zonder teksten heb ik gekozen omdat er toch nog vraag is naar dit rijtuig maar niet meer nieuw verkrijgbaar is (ws volgende week foto's van dit rijtuig).

De Herik uitvoering zal de Blauw/oranje versie worden.

24 stemmen met interesse, valt me niet tegen na nog geen dag.

NB ik hou me aanbevolen om foto's te ontvangen van alle rijtuigen (incl wagennummers).


Kees-Jan
« Laatst bewerkt op: 13 augustus 2008, 12:51:14 door Reel-Cees. Reden: extra text toegevoegd »

Robbert

  • Offline Offline
  • Berichten: 1472
Re: BNLS actie nummer 5. Interesse poll.
« Reactie #10 Gepost op: 13 augustus 2008, 16:11:44 »
Dit soort wagens zijn altijd welkom, leuk voorop een kopspoortje op je emplacement.

@Chris, toch maar een Record Taurus voor Railz aangeschaft of is het je eigen ?

Groetjes,
Robbert.

Gerard

  • Gast
Re: BNLS actie nummer 5. Interesse poll.
« Reactie #11 Gepost op: 13 augustus 2008, 16:15:24 »
Dankzij Robbert werd ik op dit topic attent gemaakt. Ik heb "ja" gestemd.

Lvdwerf

  • Gast
Re: BNLS actie nummer 5. Interesse poll.
« Reactie #12 Gepost op: 14 augustus 2008, 16:57:20 »
Ik heb zelf het ONE rijtuig in N spoor gemaakt het zijn leuke rijtuigen. En zekers een leuke aanwinst op je baan als H0 spoorder, tis jammer dat deze niet in N worden aangeboden.

roco

  • Offline Offline
  • Berichten: 1912
Re: BNLS actie nummer 5. Interesse poll.
« Reactie #13 Gepost op: 14 augustus 2008, 18:23:23 »
Heb al 3 rijtuigen voor de ombouw . Ben er nog niet aan toe gekomen . Indien zelf aanleveren mogelijk is , ja .

Jos

ReesCees

  • Gast
Re: BNLS actie nummer 5. Interesse poll.
« Reactie #14 Gepost op: 14 augustus 2008, 18:40:52 »
Het is al eerder hier gevraagd maar eigen inbreng is niet mogelijk.

Dus of eigen rijtuigen zelf ombouwen of de ze verkopen en de verdienste bij de rijtuigen uit deze actie leggen.

Ik ben bezig met de 1:93,5 en of 1:100 lengteschaal liefhebbers om daar geschikte rijtuigen voor te vinden.

Kees-Jan