Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 15:29:48
De fabriek - Spoor 0 door BartvD
Vandaag om 15:25:31
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door D_Loc
Vandaag om 15:23:33
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 15:19:03
Een leuke vrachtwagen door tothebeach
Vandaag om 15:14:56
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Eric B
Vandaag om 15:13:29
Welke decoder is dit? door Ben
Vandaag om 15:09:20
Terschellinger Spoor door Keska
Vandaag om 15:06:31
Tram reageert niet door R1954
Vandaag om 15:00:31
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door Gouda
Vandaag om 14:58:20
Op Zuid (NL H0) door hervé
Vandaag om 14:38:51
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
Vandaag om 14:11:34
PB Models, ICR-rijtuigen door serie1200
Vandaag om 14:10:22
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door nighttrain1
Vandaag om 14:09:15
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Eric B
Vandaag om 14:07:26
Nieuwe generatie spoorseinen NL door Eric B
Vandaag om 13:59:34
Da's Daz 2 door tothebeach
Vandaag om 13:59:20
Kato ETA 515 door mamory
Vandaag om 13:42:14
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 13:20:07
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald69
Vandaag om 13:16:35
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:41:06
Tankinstallaties voor dieseltreinen door Benelux795
Vandaag om 11:57:43
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 11:52:49
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 11:40:04
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Eric B
Vandaag om 11:02:16
De projecten van Ruben (NL H0) door Martijn193
Vandaag om 10:48:25
Vervangen wissels flm profi door Luc2000
Vandaag om 10:01:37
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 01:47:25
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
10 October 2025, 23:20:05
Tickets Modelspoordagen 2026 door Seinhuis
10 October 2025, 22:34:58
  

Auteur Topic: Marklin Hamo 8389  (gelezen 5009 keer)

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7819
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Marklin Hamo 8389
« Reactie #15 Gepost op: 12 August 2008, 10:52:24 »
Henk, wat heeft dat allemaal met de vraag van dit onderwerp te maken?

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22577
Re: Marklin Hamo 8389
« Reactie #16 Gepost op: 12 August 2008, 10:56:26 »
Klaas wilde weten sinds wanneer we genormeerde wielen op een officieel Hamo model kunnen verwachten. De 1600 is daarvoor een goede casus.

Ron,

Heeft een officiële Hamo dan echte 2-rail wielen die op de correcte afstand staan?

Ik doelde met name op de 1600, omdat een clubgenoot daar meerdere exemplaren van heeft. Die gaven allemaal problemen op wissels die ik exact volgens NEM-normen had gebouwd. Nadere inspectie gaf aan dat de wielen op de Märklin afstand van 14 mm stonden. Bovendien waren het de originele wielen, die alleen maar geïsoleerd waren. Het verschil tussen het Märklin wielprofiel en het 2-rail wielprofiel is maar heel klein, maar genoeg om problemen te veroorzaken.
De ombouw was gedaan door Keuterman. Toen ik die per e-mail het probleem voorlegde kreeg ik als reactie dat ze nog nooit klachten hadden gehad, en daarom vonden dat ze goed bezig waren.

Op producties vanaf pakweg 1982/1983 kunnen we genormeerde wielen verwachten.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26832
    • Pagina van klaas
Re: Marklin Hamo 8389
« Reactie #17 Gepost op: 12 August 2008, 10:57:49 »
Wim,

het heeft in zoverre met de vraag te maken dat het voor de waardebepaling van belang kan zijn of het een originele Hamo is of een omgebouwde. Voor de topicstarter is het belangrijk dat hij zich realiseert wat hij nou precies gaat kopen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Lokpaint

  • Gast
Re: Marklin Hamo 8389
« Reactie #18 Gepost op: 12 August 2008, 12:09:02 »
Hoi,

Met deze 03.10 kun je niet over rocoline rijden. Fleischmann profirail gaat wel.
Er zitten geen NEM wielen onder, hou hier dus rekening mee bij aanschaf.

Wat betreft de prijs, bepaal zelf wat het je waard is. Als je er 150euro voor over hebt gewoon doen.

Bart

v140

  • Offline Offline
  • Berichten: 584
Re: Marklin Hamo 8389
« Reactie #19 Gepost op: 12 August 2008, 12:11:07 »
Hallo Klaas en Henk

Mijn 1600 is een niet door de fabriek omgebouwde 1657.  met NEM wielen. De loc rijdt op profirail perfect. rijdt soepel op grote snelheid zonder ook maar een kik te geven door alle wisselstraten heen.Ik heb de wielafstand niet gemeten, is ook niet nodig voor mij want ik heb er geen problemen mee.
Gr. Ron

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26832
    • Pagina van klaas
Re: Marklin Hamo 8389
« Reactie #20 Gepost op: 12 August 2008, 12:22:33 »
Hoe weet je zeker dat het NEM wielen zijn? Heb je de flenshoogte gemeten?
En meet ook eens de wielafstand, ben ik toch wel benieuwd naar.

Dat hij probleemloos door Profi wissels rijdt zegt me niet zo veel. Bijna alle fabrikanten sjoemelen in hun wissels met de groefmaten.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.