Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

booster vraag door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:13:36
NS Gabs gesloten wagen van Klein Modellbahn door Arjan6511
Vandaag om 15:02:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Joz
Vandaag om 14:16:04
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:01:27
DE II van DKM opnieuw bedraden. door bellejt
Vandaag om 13:59:07
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Roelof R
Vandaag om 13:00:46
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Benelux795
Vandaag om 12:57:32
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Ben
Vandaag om 12:48:44
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Montanbahn
Vandaag om 12:25:04
Molenbaan (werktitel) door ruudns
Vandaag om 12:13:25
Wat was jullie allereerste loc? door Vislijn
Vandaag om 12:12:32
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 11:33:28
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Falkenberg
Vandaag om 11:05:59
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 10:29:58
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ronald Halma
Vandaag om 10:13:57
Trix DXI van DC naar AC door Robert vh Prutsert
Vandaag om 10:01:59
Terugverende koppeling door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:05:05
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
Vandaag om 08:21:30
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Martin Domburg
Vandaag om 00:23:02
Liliput karwendel expres onderdelen door Stefan88
04 August 2025, 23:10:39
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
04 August 2025, 22:31:17
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door nighttrain1
04 August 2025, 22:30:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
04 August 2025, 22:23:01
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
04 August 2025, 22:08:54
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door defender
04 August 2025, 22:05:30
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
04 August 2025, 22:02:33
Da's Daz 2 door defender
04 August 2025, 21:59:07
Vreemd probleem door Klaas Zondervan
04 August 2025, 21:56:18
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door defender
04 August 2025, 21:50:24
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
04 August 2025, 21:26:42

Auteur Topic: Spoorbrug, 1meter30 lang.  (gelezen 12544 keer)

Remco.

• Offline Offline
Re: Spoorbrug, 1meter30 lang.
« Reactie #15 Gepost op: 11 August 2008, 20:05:02 »
Remco, ik wil je een  advies geven. Dat hoef je niet op te volgen, want het betekent dat je helemaal opnieuw moet beginnen. Maar ik zou de V's in de constructie steiler maken, dus dichter op elkaar. Dan krijg je er vanzelf meer op de hele lengte en ziet het er een stuk geloofwaardiger uit. Als de bedoeling niet helemaal overkomt wil ik er wel een schetsje van maken.

Ja ik begrijp wat je bedoelt Klaas, ik heb nu 45 graden hoeken gemaakt, maar beter was 60 graden/30 graden geweest dat was inderdaad realistischer geweest. Ik zal er over denken, maar ik denk dat ik deze gewoon afmaak, het is maar voor 8 euro hout  :) en dan maak ik er nog wel een die beter is en neem ik je tips daar in mee, dan ga ik eerst ook even wat meer meten en omrekenen naar H0.

Slopen vind ik dan wel weer zonde maar dan heb ik in ieder geval het eea geleerd over de constructie van zo'n apparaat en dan zet ik deze beneden neer als diorama of iets dergelijks.

Tsja, als je wilt dat niemand zich er tegenaan bemoeit, dan moet je stil op je zoldertje blijven zitten en vooral niks laten zien.  ;D

Nou ik vind het wel prettig hoor, je hebt heldere goede tips, anders leer ik nooit wat :)

Gr. Remco

Update:

De 'spijlen' zitten er tussen, 5 stuks, Jaap heeft gewonnen :D

Maar goed de volgende gaat echt anders, inderdaad zoals Klaas zegt, steilere hoeken, ik denk zelf aan 60/30 en kijken of ik nog een cm of 20 erbij kan smokkelen, dan zou ik de maten misschien kunnen halveren. Over maten gesproken, iemand toevallig of een foto die onder een rechte hoek is genomen dus niet schuin van de brug bij Muiden ? of beter nog een bouwtekening oid ? Dat maakt het uitrekenen van de maten wat eenvoudiger :)
« Laatst bewerkt op: 11 August 2008, 20:24:30 door Remco »

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #16 Gepost op: 11 August 2008, 20:53:41 »
De tekening van de echte kun je hier bestellen.

Daar zie je ook dat alle hangers van de boog op een knooppunt eindigen. De extra hangers die je er tussen hebt gezet vullen wel aardig, maar constructief is dat fout. In het echt zullen ze dat nooit doen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Remco.

• Offline Offline
« Reactie #17 Gepost op: 11 August 2008, 20:56:14 »
Klaas, dat is top, gewoon de complete tekening! Die moet ik dan maar eens een keer bestellen en dan die bouwen, maar misschien is het dan ook mooier om het in styreen te doen ? Omdat je dan meer die I profielen hebt. En inderdaad die hangers zitten verkeerd, maar dat heb ik gedaan omdat het anders geen porem is :)

Maar met die tekening moet ik uiteindelijk met de goede wel een eind kunnen komen, bedankt!

Gr. Remco.

PS.

Net even die site wat meer bekeken en echt een mooie site hoor, je kan van enorm veel dingen de bouwtekeningen krijgen!
« Laatst bewerkt op: 11 August 2008, 21:00:07 door Remco »

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #18 Gepost op: 11 August 2008, 21:05:39 »
...maar misschien is het dan ook mooier om het in styreen te doen ? Omdat je dan meer die I profielen hebt.

Je kunt ook iets smallere latjes nemen, en er dan aan twee kanten een strookje karton op plakken dat aan beide zijden net iets breder is. Dan krijg je ook dat I-profiel effect. Het is maar net wat je het makkelijkst vindt werken.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Remco.

• Offline Offline
« Reactie #19 Gepost op: 11 August 2008, 21:08:22 »
Ja dat is inderdaad waar, dat is ook nog een optie ja.

GerritM

• Offline Offline
« Reactie #20 Gepost op: 11 August 2008, 22:01:52 »
Remco hier een zijaanzicht van de Demkabrug bij Utrecht, dit is hetzelfde brugtype.

Klik op het plaatje dan zie je hem nog wat groter,

Groet Gerrit
H0, 2-rail DCC, Lenz

Remco.

• Offline Offline
« Reactie #21 Gepost op: 11 August 2008, 22:03:58 »
Bedankt Gerrit,

Dit is inderdaad een beter plaatje dan wat ik tot nu toe gevonden had! Je ziet inderdaad duidelijk dat er iets andere hoeken gebruikt zijn dan ik heb gedaan.

Gr. Remco.

neudalhausenstadbahn

• Offline Offline
« Reactie #22 Gepost op: 11 August 2008, 23:00:24 »
Slopen vind ik dan wel weer zonde maar dan heb ik in ieder geval het eea geleerd over de constructie van zo'n apparaat en dan zet ik deze beneden neer als diorama of iets dergelijks.
Verkopen is ook altijd nog een optie als je een betere gemaakt hebt, een andere is misschien juist blij met jou eerstegrote brug ;)

Groetjes Michiel
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

Remco.

• Offline Offline
« Reactie #23 Gepost op: 12 August 2008, 20:42:35 »
Och het staat niet echt in de weg en verkopen :) het is 10 euro hout ofzo :)

Maar goed ik heb vanavond de andere kant in elkaar gemeubeld:

Dus nu de twee zijkanten klaar, alleen nog tussendelen maken en een ondergrond, maar eerst moeten deze delen geverfd worden.

Gr. Remco.

En nog even een fotootje met een 1800/ick:

Ps. De brug lijkt nu erg hoog, maar uiteindelijk komt de rails hoger te liggen, ruim 1 cm minimaal om precies te zijn en de bovenleiding moet er ook nog boven dus dan komt het goed overeen met de maten van mijn spoordijk.

« Laatst bewerkt op: 12 August 2008, 21:56:40 door Remco »

Hookies

• Offline Offline
    • De bouw van Hookyville in schaal N (updated 25 januari 2010)
« Reactie #24 Gepost op: 12 August 2008, 22:19:26 »
Ik vind het een knap stukje werk Remco!
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 | Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | tijdperk: laat IV en V, museumlijn uit III | Hoofdzakelijk Duits georiënteerd.

Remco.

• Offline Offline
« Reactie #25 Gepost op: 12 August 2008, 22:39:16 »
Dank je Hookies!

Ik moet eerlijk bekennen dat het me erg is mee gevallen tot dusverre, de moeilijkheidsgraad. Ik heb alle schuine delen gezaagd in een verstekbakje met een ijzerzaagje en dan krijg je perfecte schuine 45 graden vlakken en dat verlijmd perfect met houtlijm. De bogen waren nog het lastigst om ze gelijk te krijgen, maar dat is wel aardig gelukt uiteindelijk :D

janw

• Offline Offline
  • Bruggen-IG:
« Reactie #26 Gepost op: 13 August 2008, 10:13:02 »
Mooi project, Remco, vooral doorgaan. Het ziet er overtuigend uit. Ik ben heel benieuwd naar de uiteindelijke sterkte. Ik heb zelf ervaring met een brug van karton en dat gaat prima. Maar die heeft wel veel meer verbindingspunten dan de jouwe. Heb je de verbindingen alleen gelijmd?
Je schrijft in het begin dat je een brug bij Muiden aan het nabouwen bent, maar dat je die wat hebt verkleind. Hoe precies? In de reacties gaat het daarna vooral over de Demkabrug. Heb je een foto van je voorbeeld die je hier kunt plaatsen? Ik denk wel dat het slimmer is om je eerst grondiger te documenteren voor je begint met bouwen, en een ontwerptekening van je model te maken op basis van de beschikbare informatie en de aanpassingen die je wilt doen. Dan kom je tot betere keuzes dan tijdens het werk.

Sven

• Offline Offline
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
« Reactie #27 Gepost op: 13 August 2008, 11:53:51 »
De adviezen zijn zeker interessant en leerzaam hier, maar ik vind de brug zoals je die nu gebouwd hebt, erg mooi. Zie niet in waarom je die zou moeten vervangen voor eentje die meer correct is met de werkelijkheid. Goed genoeg! Ga je nou ook klinknageltjes maken met houtlijmdruppeltjes? Ben je nog wel even bezig. :o
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Remco.

• Offline Offline
« Reactie #28 Gepost op: 13 August 2008, 13:21:37 »
Mooi project, Remco, vooral doorgaan. Het ziet er overtuigend uit. Ik ben heel benieuwd naar de uiteindelijke sterkte. Ik heb zelf ervaring met een brug van karton en dat gaat prima. Maar die heeft wel veel meer verbindingspunten dan de jouwe. Heb je de verbindingen alleen gelijmd?
Je schrijft in het begin dat je een brug bij Muiden aan het nabouwen bent, maar dat je die wat hebt verkleind. Hoe precies? In de reacties gaat het daarna vooral over de Demkabrug. Heb je een foto van je voorbeeld die je hier kunt plaatsen? Ik denk wel dat het slimmer is om je eerst grondiger te documenteren voor je begint met bouwen, en een ontwerptekening van je model te maken op basis van de beschikbare informatie en de aanpassingen die je wilt doen. Dan kom je tot betere keuzes dan tijdens het werk.

Dank je Jan, maar ik zei om precies te zijn: De brug bij muiden dient als inspiratie omdat in werkelijkheid hij bijna 3m zou zijn en deze maar de helft is. Dus ik bouw gewoon een brug maar bij de meeste keuzes kijk ik naar de brug bij Muiden en bepaal wat te doen. En dat gaat prima.

Om op je lijmvraag terug te komen, ja ik heb hem helemaal verlijmd, verder niets. Ik heb het idee dat hij vrij sterk is, want de losse zijkanten voelen erg stevig ( Steviger dan verwacht ) aan. Dat word natuurlijk pas echt duidelijk als hij helemaal klaar is maar dat moet goed komen :)

Ik bouw dus nu uit de losse pols maar inderdaad wat jij ook zegt, eerst wat info verzamelen zou beter zijn :D al gaat het niet slecht nu :)

De adviezen zijn zeker interessant en leerzaam hier, maar ik vind de brug zoals je die nu gebouwd hebt, erg mooi. Zie niet in waarom je die zou moeten vervangen voor eentje die meer correct is met de werkelijkheid. Goed genoeg! Ga je nou ook klinknageltjes maken met houtlijmdruppeltjes? Ben je nog wel even bezig. :o

Dank je Sven, ja ik vind hem ook wel goed gelukt tot dusverre. Klinknagels had ik nog niet over nagedacht en met houtlijmdruppeltjes had ik nog nooit van gehoord, terwijl dat idd wel zou kunnen :)

GerritM

• Offline Offline
« Reactie #29 Gepost op: 13 August 2008, 15:12:13 »

Je schrijft in het begin dat je een brug bij Muiden aan het nabouwen bent, maar dat je die wat hebt verkleind. Hoe precies? In de reacties gaat het daarna vooral over de Demkabrug. Heb je een foto van je voorbeeld die je hier kunt plaatsen?

De brug bij Muiden die hij als inspiratie gebruikt is een kloon van de Demkabrug, alleen kan er wat verschil in lengte zijn maar verder zijn ze dus gelijk. De Demkabrug werd als eerste gebouwd.

Groet Gerrit
H0, 2-rail DCC, Lenz