Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht door Eelco Storm
Vandaag om 17:24:20
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 17:22:12
Aanpassen baanplan bestaande baan door maartenvdb
Vandaag om 17:19:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 17:17:52
Overzicht "Het is Weekend" foto's! door Jelmer
Vandaag om 17:11:27
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:10:31
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bellejt
Vandaag om 16:58:48
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 16:50:10
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Tjalling
Vandaag om 16:27:55
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Frits C
Vandaag om 15:48:45
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Hans van de Burgt
Vandaag om 15:06:26
Sfeer op je modelbaan door Ronald Halma
Vandaag om 15:02:06
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door dh3201
Vandaag om 13:51:22
Aansturen verlichting Exact-Train ICR door VAM65
Vandaag om 13:34:11
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 13:30:30
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 13:25:09
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door hmmglaser
Vandaag om 12:56:38
Bouw van een materieel 46 vierwagenstel door defender
Vandaag om 12:51:30
Module vliegveld Jan van Mourik door defender
Vandaag om 12:45:24
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 12:08:12
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door sncf231e
Vandaag om 11:53:24
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
Vandaag om 08:40:21
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 07:32:57
Roco Fccpps, overzicht van Roco-modellen. door metpetergaathetbeter
Vandaag om 01:23:58
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Rob Bennis
14 August 2025, 23:16:59
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
14 August 2025, 22:55:04
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door mamory
14 August 2025, 21:30:54
Fleischmann Anna ombouw. door defender
14 August 2025, 20:19:47
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
14 August 2025, 18:37:08
Aachenau West door tijgernootje
14 August 2025, 16:43:07

Auteur Topic: Goeie baanplanner die gratis is...  (gelezen 19638 keer)

Gert van den Berg

• Offline Offline
  • Sky High is alles model(spoor)
Re: Goeie baanplanner die gratis is...
« Reactie #15 Gepost op: 12 September 2006, 19:26:57 »
Heren, en met name 1314,

langs deze weg vraag ik iedereen om gebruik te maken van leestekens en hoofdletters. De tijd van telextypen (zonder hoofdletters) ligt al lang achter ons, terwijl leestekens zo veel kunnen verduidelijken.
Ik weet zeker dat ik niet de enige ben die dit verzoek ondersteunt.
 Met respect en dank voor de medewerking,

Gert van den Berg
H0 Ep.IV en V goederenvervoer en
Ep.III-IV personenvervoer; vòòr blauw/geel;
op Profi Rail DCC via Intellibox;
vnl NL en D, nog steeds alles 1:87

Peter Korsten

• Offline Offline
« Reactie #16 Gepost op: 12 September 2006, 22:49:49 »
Neem een voorbeeld aan Koploper geen kosten wel een beperking aan het begin maar die is opgelost door een mailtje testuren aan paul

Kijk, dan hoeft het voor mij ook weer niet. Maak het programma helemaal gratis en vrij, inclusief broncode, of verkoop het. Ik heb Paul al eens voorgesteld om de broncode van Koploper beschikbaar te stellen, maar daar wilde hij niet aan beginnen. Dan kon immers iedereen zijn code veranderen en de zaak in het honderd laten lopen.

Het is toch vaak een scheiding die je ziet tussen de Windows- en de Unix-wereld. In Unix zijn alle typen programma's gratis verkrijgbaar en zijn mensen eerder bereid om alles vrij te geven. Bij Windows is de programmeur eerder geneigd om de touwtjes strak in handen te houden.

Enfin, ik begin nou erg off-topic te praten. Toch zou het goed voor de modelspoorwereld zijn om meer open source programmatuur te hebben.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

stig

• Offline Offline
« Reactie #17 Gepost op: 12 September 2006, 22:58:58 »
Tsja, de een doet het voor zijn werk (boterham), de ander voor zijn hobby (ontspanning). Maar verwissel beiden aub niet! Respecteer beiden! ;)
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

MBZE_Erik

• Offline Offline
« Reactie #18 Gepost op: 13 September 2006, 15:34:17 »
Ik respecteer beide daarom zei ik ook het volgende

Maar ik ben aan ook van mening dat het altijd aan de maker van het programma is of hij er geld voor wilt hebben of niet.

Erik.

Maar ben het wel met Peter eens er is een (groot) verschil tussen windows of Unix/Linux Wereld.

En volgens mij doet paul het alleen omdat hij een indicatie wilt hebben wie zijn software gebruikt.

M.v.G

Erik.

Rene_H

• Gast
« Reactie #19 Gepost op: 13 September 2006, 15:56:06 »
Ongeveer € 50,00 is best een uitgave, om een programma te kopen welke je wellicht 1x gebruikt.
Maar heb je geen goede modelspoor vriend waarmee je bv. Wintrack samen aanschaft.
Dit zal wellicht ook verboden zijn, maar is in ieder geval eerlijker dan even snel downloaden met crack.

Of download de Wintrack demo versie, kan je alles mee behalve opslaan en printen, laat je gewoon de pc aanstaan.

Maar goed, laten we even eerlijk/reëel zijn. Meer dan de helft (misschien wel iedereen) van thuis gebruikers, hebben kopieën van software op hun pc staan, waar net het originele cd-rommetje even niet te vinden is. Dus ja, je kan ook even wat tijd stoppen in het Googlen.
« Laatst bewerkt op: 13 September 2006, 16:08:28 door Rene H(0) »

stig

• Offline Offline
« Reactie #20 Gepost op: 13 September 2006, 18:23:06 »
Maar goed, laten we even eerlijk/reëel zijn. Meer dan de helft (misschien wel iedereen) van thuis gebruikers, hebben kopieën van software op hun pc staan, waar net het originele cd-rommetje even niet te vinden is. Dus ja, je kan ook even wat tijd stoppen in het Googlen.

Vind ik een slap excuus om het goed te praten.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Rene_H

• Gast
« Reactie #21 Gepost op: 14 September 2006, 08:28:52 »
Oh, nou toch fijn dat er dan toch nog mensen zijn zo als jij, die alles gewoon kopen en totaal zoals het hoort geen kopieën hebben (van een onvindbaar cd-rommetje) op zijn/haar pc. (Top)
Dat haalt het gemiddelde weer omhoog of omlaag net hoe je het bekijkt.  ;D Kan niks anders zeggen dan bedankt !
« Laatst bewerkt op: 14 September 2006, 08:55:00 door Rene H(0) »

henk

• Offline Offline
« Reactie #22 Gepost op: 14 September 2006, 10:18:00 »
Potlood, geodriehoek en een papiertje?
Zo maar een suggestie hoor.
Voor een baanontwerp dat niet alleen bestaat uit standaard railstukken nog altijd verreweg het handigst. En het past altijd.  :D
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Peter Korsten

• Offline Offline
« Reactie #23 Gepost op: 14 September 2006, 23:52:23 »
Tsja, de een doet het voor zijn werk (boterham), de ander voor zijn hobby (ontspanning). Maar verwissel beiden aub niet! Respecteer beiden! ;)

Wel, ik verdien er mijn boterham (of, hier in Malta, hobz biz-zejt) mee. Maar ik ben van mening dat je of full-time als programmeur moet werken, of het spul gratis weggeven.

Ik loop al langer met het idee rond om een WinTrack+Koploper-achtig programma in Java te schrijven en daar de broncode van openbaar te maken. Maar ik zie op tegen de hoeveelheid werk om zelfs een eenvoudig begin te maken. En na acht uur programmeren op een dag heb je er 's avonds niet zo veel zin meer in.

@René: al mijn software is legaal: of gekocht, of gratis. Dus iets minder sarcasme is wel op zijn plaats. Spiegel anderen vooral niet af aan jezelf.

- Peter

Rene_H

• Gast
« Reactie #24 Gepost op: 15 September 2006, 08:08:58 »
@Peter: Je hoort dan ook bij een van die weinige. Ik spiegel niemand aan mezelf, het is gewoon algemeen bekend.

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #25 Gepost op: 15 September 2006, 11:07:26 »
Potlood, geodriehoek en een papiertje?
Helemaal mijn idee. Doe er dan ook nog een passer en een gummetje bij en je hebt het standaard pakket wat elke brugklasser moet aanschaffen. Voor minder dan een tientje ben je klaar bij de HEMA en je kunt er nog andere dingen mee tekenen dan alleen maar baanplannen. Daarbij denk ik dat zelf tekenen op een stuk papier ook nog beter is voor het ontwikkelen van je meetkundig inzicht dan het aan elkaar klikken van icoontjes op een beeldscherm.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Marc tramt

• Offline Offline
« Reactie #26 Gepost op: 15 September 2006, 11:40:31 »
Goed idee Klaas.
Ik gebruik altijd ruitjespapier (5x5mm) voor het maken van ontwerpen van baan en gebouwen.  Als je dat eenmaal gewend bent schets je heel snel een ontwerp op papier. Bovendien is het makkelijk schuiven en aanpassen tot het ontwerp goed is. Pas daarna ga ik er toe over om het definitieve schetsontwerp in AutoCad Light uit te werken.
Het gebruik van baanplanners richt zich wel heel erg op het gebruik van standaard rail-stukken en (dus) starre ontwerpen. Onwerpen van een landschap met een tekenprogramma vind ik lastig... De meeste (professionele) ontwerpers zoals bijvoorbeeld architecten beginnen ook nog steeds met schetsen op papier.
No dress rehearsel, this is our life.

Willem van den Broek

• Offline Offline
  • Ja dit ben ik (2006)
« Reactie #27 Gepost op: 15 September 2006, 12:56:13 »
Hmmm, heb de topic even door gelezen en vraag me iets even af.
Als de maker van het programma geld wil zien voor ze werkje is dat ze goed recht.
Als je daar nu niet blij mee bent is dat ook je goed recht, maar je kunt de maker van het programma niet zomaar verplichten om het weer gratis aan te bieden.

Dus als je er niet blij mee bent ga je weer op zoek naar iets nieuws.
Ik bijvoorbeeld heb zo een paar programmatjes thuis liggen voor treinbaan bouw (ergens in dozen) die ik zo 2de hands heb gekocht op Marktplaats en zo en ze werken prima.

Maar ik vindt het toch eigenlijk wel iets leuker om te ontwerpen met het potlood en sjabloon.

Maar dat is weer mijn mening.

Mvg,

Willem
Modelspoor Beginner, schaal N geen tijdperk

Peter Korsten

• Offline Offline
« Reactie #28 Gepost op: 16 September 2006, 21:23:22 »
@Peter: Je hoort dan ook bij een van die weinige. Ik spiegel niemand aan mezelf, het is gewoon algemeen bekend.

Dan nog zou het je sieren om het sarcasme achterwege te laten. Dus bij deze het vriendelijke verzoek.

- Peter

Paulus

• Offline Offline
  • La vie est belle...
Re:Goeie baanplanner die gratis is...
« Reactie #29 Gepost op: 24 August 2009, 22:33:31 »
Hoi allemaal,

ik heb naar aanleiding van dit draadje zojuist het DRail pakketje van Anyrail gedownload en ga het kopen ook, voor 39 euri vind ik het erg gebruikersvriendelijk, heb erg lang met een cdrom van lopen knoeien en dan is dit een verademing!!! :D

groeten en vooral veel plezier, Paul
SNCF - IV / V - SudEst / Zolderbaan LaVie SudEst / Modulebaan