Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roco 2026 door Arjan6511
Vandaag om 14:46:25
BNLS-Werkspoor - HIAB hijskraan t.b.v. Sik door FritsT
Vandaag om 14:46:09
Fleischmann 2026 door HansQ
Vandaag om 14:36:25
Decoder voor aan/aan contact door Eric B
Vandaag om 14:34:22
Jouef 2026 door V200-G2000
Vandaag om 14:30:10
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door Benelux795
Vandaag om 14:21:08
Ik ben een Märklin 3013 aan het restaureren maar… door Bahn-AG
Vandaag om 14:06:52
Repareren van gebarsten tandwielen door Eric B
Vandaag om 14:05:38
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 13:58:22
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Ben
Vandaag om 13:54:20
NS-Kameel in Spoor-0 (en misschien in Spoor-1) door FritsT
Vandaag om 13:33:25
Tram groefrail door Sven
Vandaag om 13:31:09
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 13:22:57
Roco NS 1211 blauw door Ben
Vandaag om 13:17:23
Rondom Charlois door spoorijzer
Vandaag om 13:10:38
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 13:09:26
Wat is er momenteel te zien op de Betuweroute? door Bob11
Vandaag om 13:06:23
Roco 1200 DCC Sound ratelende aandrijving. door Luc2000
Vandaag om 11:59:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 11:58:01
Gaat weg door Arjan6511
Vandaag om 11:53:18
Bentheimer Eisenbahn AG- dochterbedrijven. door Hans Reints
Vandaag om 11:43:46
Jaegerndorfer (N) 2026 door HansQ
Vandaag om 11:30:30
Arnold 2026 door HansQ
Vandaag om 11:25:22
Spotten bij de Molenweg bij Hardinxveld Giessendam door R1954
Vandaag om 10:43:21
Aachenau West door eitreb
Vandaag om 10:25:14
PB Models kondigt een NS Buffel aan! door VulcanRaven
Vandaag om 09:44:48
Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 09:41:34
Piko steuerwagen SBB digitaliseren met functiedecoder door maartenvdb
Vandaag om 09:14:07
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MOVisser
Vandaag om 09:09:48
Platen (tekeningen) behorende bij de handleiding van C.C.van Hall door stootblok
Vandaag om 09:02:17

Auteur Topic: Een beginner met vragen  (gelezen 3969 keer)

Pheno

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
Een beginner met vragen
« Gepost op: 11 August 2008, 12:17:33 »
Wat had je anders verwacht ;D

Hallo allemaal. Ik heb 'vroegah' altijd met de Marklin-M rails van mijn vader gespeeld, dus helemaal beginner ben ik niet meer. Ndat ik het huis uit ging, geen ruimte voor treintjes had en mijn vader geen zin meer, heeft de rails liggen roesten op zolder. Hij heeft ondertussen alles verkocht aan iemand die het wel kon gebruiken.
Maar nu is het bloed toch gaan kruipen, dus ik wil weer beginnen. Met een schone lei, wat op zich wel handig is, want persoonlijk vond ik de rails wel erg lomp overkomen (maar degelijk, dat wel).

Ik ben me al wat aan het orienteren geweest en lees goede verhalen over peco. Alleen de wisselbediening is dmv zelfbouw wat realistischer te maken, want dat schijnt niet zo heel netjes te gaan op de officiele peco manier.

Ik heb misschien een aardige zolder tot mijn beschikking, zodat het een en ander in de loop van de jaren uit te bouwen is.
H0 is dus nog een mogelijkheid. Volgens mij is er ook meer te krijgen qua scenery in het H0 formaat, dus dat heeft voor mij wel de voorkeur.

Waar ik nog niet geheel over uit ben: als ik peco 75 (bv) zou nemen, heb ik dan problemen met bepaalde merken rijdend materieel? Ik wil graag met detaillering werken, volgens mij is Roco aardig gedetailleerd? Of moet ik toch richting Marklin? Waarbij ik natuurlijk met het 3-rail probleem kom te zitten als ik Peco zou nemen.
Ook zou ik graag weten welk digitaal systeem een beetje lekker werkt, hierin ben ik echt geheel nieuw. Wat ik lees is dat Marklin daar weer wat eenvoudiger in is doordat je bv makkelijker kan detecteren of iets op het spoorblok is, omdat je de derde rail veel eenvoudiger kan "uitlezen" dan bij een 2-rail systeem. En is het digitaal systeem van bv roco weer uitwisselbaar als ik een loc van bv fleischmann neem? Er vanuitgaande dat dingen uberhaupt al uitwisselbaar zijn?

BertuzZz

• Offline Offline
Re: Een beginner met vragen
« Reactie #1 Gepost op: 11 August 2008, 13:13:41 »
Het is eigenlijk gewoon een lastige keuze. Met welk merk ga ik beginnen.
Je hebt zo te merken al veel gelezen, wat goed is.
De belangrijkste keuze voor je is:
ga ik tweerail (gelijkstroom, rooc, fl*man,peko,piko, trix etc.) of drierail (wisselstroom rijden, märklin).
Bij drierail heb je puntjes in het midden zitten, wat mij persoonlijk niet veel doet, maar anderen vinden het er niet uitzien.
Daarnaast is het zo dat het aanbod in gelijkstroom veel groter is, en goedkoper (märklin heeft in feite monopolie positie 3-rail). Maar voor alles is een manier en je zult zijn dat veel mensen locjes ombouwen en andere foefjes toepassen.
Zelf ben ik begonnen met een roco setje, ca. 2 jaar geleden. Wat nu flink uitgegroeid is tot 25 meter  :P en binnenkort ga ik computer gestuurd rijden.
Wat is wijsheid?
Ik heb geleerd dat het opzich niet veel uitmaakt want als je doorgaat met modelspoor kost alles geld.
Eén aandachtspunt is overigens wel:
Het controlestation uit de beginnersset waar je mee gaat rijden, zal wel bindend zijn voor het verdere verloop van je modelspoor. Zo heeft Fl*man mooie beginnerssetjes, maar die weer duurder zijn dan roco. Roco biedt bijv. dezelfde funtionaliteiten aan maar dan in aparte modules.
Ik adviseer je dus om nu in deze fase eerst naar de inhoud van de setjes te kijken.
Ik hoop dat je nog veel plezier hebt op dit forum!
Mvg,

Pheno

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 12 August 2008, 09:21:34 »
Ik zal er eens op letten, eigenlijk wil ik een Japan thema gaan uitwerken, maar Kato/HobbyTrain of Tomix hebben niet zo'n uitgebreid digitaal aanbod, of heb ik het mis?

Marcel (BR643 Talent)

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 12 August 2008, 15:35:59 »
Alles is digitaal te maken. Overigens maken Kato/Hobbytrain en Tomix volgens mij met name 2-rail modellen en ik dacht dat modelspoor naar Japans voorbeeld zelfs het grootste aanbod heeft in N-spoor.

Pheno

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 15 August 2008, 19:29:31 »
Ik ben nog steeds een beetje in dubio. Japan trekt me nog steeds, maar spoor N lijkt me zo klein, zeker voor mijn vader die graag mee wilt hebben, maar echt niet zo superprecies meer bezig kan zijn.

Ook zit ik nog met digitaal. Ik zou graag bv routes kunnen inplannen, wat bv juist weer wel met marklin kan. Maar dan zit je meteen vast aan dat merk, want 3 rail is redelijk hun domein. Om er nu een pc bij te gaan zetten, mja, kan , maar ik heb er niet zo 1 2 3 een over.

Ik ga nog wat speuren op het web.

Daan!

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 15 August 2008, 19:36:31 »
pheno: marklin is echt niet meer de enige met 3-rail. vooral roco is erg aan de weg aan timmeren om 3rail modellen uit brengen, wat ze naar mijn mening goed doen. Ik zou niet alleen op het web kijken, maar ook naar een winkel toe gaan.

Daan!

Eduard

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 15 August 2008, 20:47:11 »
@Pheno

Welkom ;)

Je moet het zelf in de loop van de tijd uitzoeken wat je leuk vind om te rijden.
Ik zelf rij H0 gelijkstroom, is, wat aal gezegd werd, goedkooper en meer aanbod aan treinen ;)
Met wisselstrom is niks mis mee hoor, als je portemonee het maar aan kan :o Hoewel de Märklin Traxx"en (185, 146) niet duur zijn. (99€)

Maar gaa en"s naar en winkeltje, of eventueel naar houten, daar kan je alles zien ;)

Eduard

Spoor65

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 15 August 2008, 21:00:25 »
Pheno,

Lees juist je bericht en je vragen, voor wat betreft systeem, 2 of 3 rail is het idd natuurlijk afwegen wat je het mooiste vind, en hoeveel werk je zelf wilt doen, indien je 2rail locs zou moeten gaan ombouwen. kwa werking en betrouwbaarheid maakt het elkaar zeker niets meer tegenwoordig. dus voor minder zelfbouw werk en veel keus, lijkt me een 2rail keus makkelijker.

Voor wat betreft het digitaal rijden, bekijk het roco systeem eens, het is relatief goedkoop en makkelijk uit te bouwen met componenten zodat je zelf kunt gaan zover je wilt.

in de startsets heb je al de beschikking over de multimaus, versterker en travo, wat je al een goed begin geeft, en, als je de waarde van deze 3 optelt bij los nieuw kopen, heb je veelal de rest al voor nop er bij. al kun je op veel 2e hands site`s de multimaus met travo en versterker al vaak voor pakweg €80 bemachtigen, wat ook een afweging waard is. verder bied roco nog de routecontrol aan, als aanvulling op dit systeem, waarmee je dus route`s kunt maken voor je treinen inclusief wisselstraat aansturingen, zonder dat je er een pc voor nodig bent.

maar zoals mijn voorgangers al melden bekijk het rustig, zodat je goed kunt kiezen wat bij je past.

er is erg veel keus, maar 1 maal een begin gemaakt met een bepaald systeem zit je er vaak wel aan vast, wel de opmerking, dat dcc systemen meer samen te gebruiken zijn dan als je eenmaal kiest voor marklin.

Veel succes

Gr spoor65
N-spoor, digitaal DCC, Multimaus, peco code 55, TijdperkI + III + V DB

Eduard

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 15 August 2008, 21:22:36 »
@Spoor65

De Roco Multimaus is echt klasse, heb dat system tuis liggen, ik kan niet klagen.

@Pheno:

Kijk op www.roco.co.at
Het stikt van startset"s. ;D

Daan!

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 15 August 2008, 21:29:42 »
spoor65: waarom heb je bij 2rail minder zelfbouw.
En wat betreft het beperken met marklin systems: een ESU controller reageert op alles, vandaar dat ik die waarschijnlijk wil nemen als 3railer.
En in 2-rail locs moet je een decorder plaatsen, bij marklin zit er al een decorder in. Dus ik vind dat minder werk.

Suc6

Daan!

pjotrtje

• Offline Offline
  • up up and awaaaay!
« Reactie #10 Gepost op: 16 August 2008, 02:09:29 »
En in 2-rail locs moet je een decorder plaatsen, bij marklin zit er al een decorder in. Dus ik vind dat minder werk.
Sja... De prijs van een 3 railer met decoder is dan ook hoger. Als je een gelijkstroom loc koopt met prefab decoder er in ben je ongeveer hetzelfde kwijt. Lijkt mij dus niet echt een reden... Toch?
--------------------------------------
Pieter

Pheno

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 16 August 2008, 09:46:24 »
Ik ga in iig vandaag eens naar interhobby, die zit hier vlakbij en ik moet daar toch in de buurt zijn.
Mijn vader kent het daar nog van 20 jaar geleden of zo, dus ik neem hem ook wel even mee, dat vind hij ook vast wel leuk :)

Maar die spullen hebben we niet meer, wat ik op zich niet erg vind, het was het m.i. lelijke mgleis. Dus ik zit volledig vrij in keuze qua rails, merken etc. Tegenwoordig is zo veel mogelijk, vandaar dat ik mijn keuze rustig wil maken, door hier wat te vragen, rond te kijken etc. Het zou zonde zijn om meteen naar de winkel te rennen en het goedkoopst te nemen, om daarna in te zien dat je een verkeerde keuze hebt gemaakt om reden X.

Ik lees al erg veel op het web, ervaringsdeskundigen zijn de beste raadgevers ;)
En ik heb geduld tot op zekere hoogte  ;D

Spoor65

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 16 August 2008, 11:38:53 »
Eduard,

Klopt ik heb zelf de Multimaus ook, samen met nog een locmaus2 aan de slave kant.

Hij bevalt mij ook prima, zoek alleen nog wat meer info omtrent rocomotion, aangezien ik nu toch ook de pc wil gaan aansluiten.

Maar idd de Multimaus werkt prachtig.

Pheno,

Goed rondkijken is idd het eerste wat je doen moet, maar de beslissing zal uiteindelijk aan jezelf zijn, vele ervarings deskundigen idd, maar ieder heeft zijn eigen voorkeur gegrond op zijn eigen wens van wat een installatie moet kunnen.

succes bij het zoeken maar dat gaat vast lukken.

Gr spoor65
« Laatst bewerkt op: 16 August 2008, 11:41:17 door Spoor65. Reden: aanvulling »
N-spoor, digitaal DCC, Multimaus, peco code 55, TijdperkI + III + V DB

Christoph

• Offline Offline
    • Zwetdorf in model
« Reactie #13 Gepost op: 16 August 2008, 11:48:49 »
@ Spoor65; de paar maanden staat er in de Miba ook info geschreven over Rocomotion.

@ Pheno; Je kan ook terecht bij de diverse verenigingen, vaak gebeurd het daar dat ze meerdere type banen naast elkaar hebben. Zodat je rustig zelf kan beoordelen wat je mooier vind.
Wel vind je, net als hier en op verenigingen, diverse mensen met een sterk eigen mening over het beste systeem. Het beste systeem wat bij jou past kan je alleen maar zelf bepalen.

Misschien is het een idee om eens een tijdschrift te kopen van bijvoorbeeld de Miba, welke eens per jaar een speciale uitgave heeft over digitale systemen.

Groeten en succes met je speurtocht,

Christoph

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
« Reactie #14 Gepost op: 16 August 2008, 13:55:32 »
Eduard,
Klopt ik heb zelf de Multimaus ook, samen met nog een locmaus2 aan de slave kant.
Hij bevalt mij ook prima, zoek alleen nog wat meer info omtrent rocomotion, aangezien ik nu toch ook de pc wil gaan aansluiten.

Spoor65, kijk dan eerst even bij Beneluxspoor acties, voordat je de RocoMotion weg inslaat.

Mvg
Wim.
« Laatst bewerkt op: 16 August 2008, 13:57:42 door Wim Ros »
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net