Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wat was jullie allereerste loc? door marctrein
Vandaag om 20:43:35
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 20:36:11
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 20:35:44
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door spoorijzer
Vandaag om 20:30:34
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 20:18:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 20:17:22
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door odaoda
Vandaag om 19:48:24
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 19:47:50
Aachenau West door wob
Vandaag om 19:45:03
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 19:43:16
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door edwin1974
Vandaag om 19:35:27
DE II van DKM opnieuw bedraden. door Huup
Vandaag om 19:34:29
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
Vandaag om 19:04:13
Vreemd probleem door spock
Vandaag om 18:53:02
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 18:21:43
Prestige Models : ervaringen door willyTEE
Vandaag om 16:58:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wies
Vandaag om 16:56:48
Lokpilot 4 defect door spock
Vandaag om 16:12:46
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door vpeters1984
Vandaag om 16:08:38
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 16:05:18
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Dick55
Vandaag om 15:44:02
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
Vandaag om 14:40:16
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 14:39:19
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ronald Halma
Vandaag om 14:38:13
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 14:37:17
Camp 3 door Ronald Halma
Vandaag om 14:35:52
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 13:51:41
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 13:39:42
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:22:20
Heroplage Artitec Plan W? door André82
Vandaag om 12:33:36

Auteur Topic: Roco H0 211 070-8 voorzien van sound.  (gelezen 5005 keer)

Sven Kerkvliet

• Gast
Roco H0 211 070-8 voorzien van sound.
« Gepost op: 08 August 2008, 02:30:52 »
Dag allemaal,

Graag wil ik hier laten zien hoe je op relatief eenvoudige wijze deze bekende DB diesellok van sound kunt voorzien:

Het uitgangspunt, de Roco 211 070-8 zonder "digitale Schnittstelle" en met massieve metalen (!) tank tussen de wielen; daar moet de ESU 22 mm. luidspreker in komen:
(Wanneer je met de muis op de plaatjes gaat staan kun je ze groter klikken).

Vervolgens word na het complete strippen van de loc met een dremel met slijpschijf ruimte gemaakt in de tank voor het speakertje.
Een vreselijke klus, maar als deze erop zit het ergste er alweer op :)

Zo ziet het er na inbouw van de speaker uit:

Op zich verdient het werk geen schoonheidsprijs, maar daar zie je later helemaal niets meer van en je krijgt er veel voor terug  ;D

Hier nog wat beter te zien; aan de éne zijde recht afgezaagd en aan de andere zijde iets rond uitgeslepen en klaar; het speakertje past, pfffff.  :P

Volgende stap is de printplaat te lijf gaan met de soldeerbout:
De vier lampenhoudertjes en de twee verende motoraansluitingen blijven zitten, de rest kan er af. Meteen ook alle lampenhouders van elkaar en andere printbanen isoleren. Dito bij de de twee motoraansluitingen.
Nu is de print een stukje platter en kan de ESU V3.5 decoder op de print in het machinistehuis geplaats worden. Vanwege de nieuwe situatie past de oude stuurcabine-interieur niet meer en dient te worden vervangen door een uit een dun plaatje kunststof zelf vervaardigd en vooral beduidend "dunner" exemplaar dan het origineel. De oude stuurtafeltjes en stoelleuningen kunnen hiervoor gebruikt worden. Het gaat om een algemene indruk. Alles is beter dan tegen een decoder in het machinstehuis te moeten aangapen  ;).
Na het verven van het nieuwe interieur moet deze aan de onderzijde ook nog worden voorzien van aluminiumfolie ter bescherming tegen de van de decoder afkomstige warmte.
Hier het nieuwe interieur dat de aanwezigheid van een decoder moet verdoezelen:

Alle draadjes nu inkorten en op de desbetreffende plaatsen in de loc solderen.
Wat ik struktureel bij elke loc doe is de vier lampen van de seinverlichting  ieder door een eigen draadje apart vanuit de sounddecoder aan te sturen en door een beetje "ommappen" wordt het mogelijk om alle afzonderlijke seinbeelden separaat te laten zien. Geen ongewenste front-/sluitseinen aan treinzijde van de trekkende /duwende loc of andere gekkigheid meer.

Hier duwt de "herriemaker" een silverlingstuurstandwagen richting de tunnel:

Alles over deze ombouw geldt ook voor de nieuwere Roco 212, waarbij de ombouw wat eenvoudiger wordt daar de loc is voorzien van een digitale stekker en er reeds ruimte in de tank is (daar waar de decoder in ondergebracht wordt) zodat het sloopwerk aan de tank niet aan de orde is.

Als laatste dient de loc nog te worden verfraaid, maar daar is genoeg over te vinden op het Web.

Hier de 211 070-8 nog even snel "voltanken" voordat het inrijden gaat beginnen:

De assen met antislip-banden van mijn 211 070-8 zijn inmiddels uit uitgewisseld tegen exemplaren zónder. Hierna wordt de loc nog een beetje gesuperd en daarna ook nogvan de nodige gebruikssporen voorzien; hij steekt nu wel erg af in zijn nog keurige jasje  :):

De beschrijving is een beetje summier; mocht je dus vragen hebben, stel ze gerust!
Dat was het, tot de volgende keer!

Groet,

Sven

« Laatst bewerkt op: 08 August 2008, 03:12:56 door Sven Kerkvliet »

stig

• Offline Offline
Re: Roco H0 211 070-8 voorzien van sound.
« Reactie #1 Gepost op: 08 August 2008, 03:30:36 »
Die soundombouw, daar heb ik niet zoveel mee, maar die baan ziet er geweldig uit!

Het geluid krijgt nog lagere tonen door een speakerbox van styreen te bouwen. Zou dat nog passen achter de speaker? Want nu heb je hem "koud" tussen de dieseltank overblijfselen geklemd?
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Sven Kerkvliet

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 08 August 2008, 11:42:11 »
Die soundombouw, daar heb ik niet zoveel mee, maar die baan ziet er geweldig uit!
Het geluid krijgt nog lagere tonen door een speakerbox van styreen te bouwen. Zou dat nog passen achter de speaker? Want nu heb je hem "koud" tussen de dieseltank overblijfselen geklemd?
Hoi Stig,

Dat je niets met sound of met de ombouw hebt is natuurlijk heel persoonlijk en dat is ook prima zo.  Ikzelf kan eerlijk gezegd nu niet meer zónder sound.  :)
Onlangs verwoordde iemand hier op het forum dat heel treffend over sound in de zin van: "Sound voegt een extra dimensie toe, het brengt een loc of treinstel tot leven. Wanneer ik een loc nu zonder sound laat rijden mis ik continue iets".

Zelf denk ik daar ondertussen net zo over. Ondertussen zijn al mijn locs (vaak met pijn en moeite) voorzien van sound. Het is in vele gevallen écht een uitdaging om het spul in een loc gefrot te krijgen, maar de vreugde is des te groter wanneer het ook daadwerkelijk is gelukt. En net als op een tv zit er een knop op; ben je het zat of is sound even niet gewenst (kinderen slapen o.i.d.) zet je de boel zacht of even helemaal uit.
Aangezien ik zelf hooguit maar twee treinen tegelijk laat rijden is het ook niet zo'n kakefonie aan geluiden door elkaar.

Het geluid komt bij deze loc heel mooi over omdat het geluid ongehinderd vrij vanonder uit de loc naar buiten treedt. De 20 mm. speaker is eerst in de bijbehorende kunsstof 22 mm. speakerhuis geplaats alvorens deze tussen de overgebleven tankdelen is geklemd (fixatie met lijm was niet nodig).
Het geluid moest in mijn situatie behoorlijk worden gedimd (van waarde 64 naar 30) om niet te overheersend te worden.

Bedankt voor het compliment: Het tijdperk IV locdepot is -op wat bomen en wat kleine details als borden en wat figuren na- bijna af en dan gaat er weer een nieuwe bouwfase in.

Ik wil best nog wel een keer wat meer fotootjes plaatsen, maar dan moet ik moet nog even een aanleiding bedenken én in welke rubriek ik dat het beste kan doen.

Groet,

Sven   

« Laatst bewerkt op: 08 August 2008, 11:53:12 door Sven Kerkvliet »

Sven

• Offline Offline
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
« Reactie #3 Gepost op: 18 August 2008, 21:08:07 »
Ik wil best nog wel een keer wat meer fotootjes plaatsen, maar dan moet ik moet nog even een aanleiding bedenken én in welke rubriek ik dat het beste kan doen.

Ah, dus dit is rubriek waar je dit soort dingen zet...

Hee Sven,
Ik zou wel eens een filmpje willen zien ipv een foto, dan kunnen we het allemaal ook meemaken. Een foto met geluid (...) voegt een extra dimensie toe, het brengt een loc of treinstel tot leven.  ;)

Ziet er echt goed uit, slim om de speaker onder, dus buiten op de loc, te bouwen. Het scheelt toch echt veel in geluid, een kap er omheen. Geeft de decoder zoveel warmte af dat je het plastic dat er tegen aan zit echt moet afschermen met alufolie?
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Sven Kerkvliet

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 19 August 2008, 10:36:49 »
Hoi ándere Sven,

(Ik zie jouw berichtje nu pas).

Ik zal binnenkort proberen een filmpje hier te plaatsen dev diverse locs in actie (mét geluid :)).

Ja,, de decoder kán bij zware belasting erg warm worden en omdat het door mij gebruikte plastic voor de bouw van het interieur erg dun is heb ik er voor de zekerheid een stukje op maat gemaakt aluminiumfolie eronder geplakt.
Ik doe dit laatste trouwens áltijd: in de loc-kap ter hoogte vanwaar zich de decoder zicht bevindt bevestig ik altijd een stukje folie ter bescherming van het materiaal tegen de warmte van de decoder. In sommige locs/ wagens is dit ook raadzaam om dit ter hoogte van waar zich gloeilampjes bevinden te doen. Zeker bij digitaal rijden waarbij de lampjes constant (voluit) branden kan er anders wellicht schade aan kunsstof delen ontstaan.

Groet,

sven 

matheo

• Offline Offline
Re:Roco H0 211 070-8 voorzien van sound.
« Reactie #5 Gepost op: 16 March 2010, 13:09:19 »
Hallo Sven,

Wat een prachtige baan heb je! (y)

Ik ben bezig om dezelfde loc om te bouwen naar digitaal maar liep vast ??? ik heb wel een nieuwe print besteld en erin gezet alleen waar laat ik die decoder? Nu las ik dat je die onder tussen de tanks hebt gemonteerd. Maar hoe kom ik van boven naar beneden met de bedrading?

Of is er iemand die mij kan helpen.

Matheo

fissy

• Offline Offline
    • Gouda in H0
« Reactie #6 Gepost op: 16 March 2010, 13:14:51 »
hoi,

sven is hier helaas niet meer actief, dus verwacht geen aantwoord meer...

Normaal is er een uitsparing in het chassis naar de tank. Als je een oude versie hebt, dan kan het zijn, dat deze nog niet in de mal zat. Dan zou je het zelf moeten frezen...

Groet

Bernd
Project Gouda in H0 - Nederland - Tijdperk V - Digital: DCC Loconet (Digitrax DCS 100)
OBB bezoekje: 2008

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #7 Gepost op: 16 March 2010, 13:17:20 »
Hoi Matheo,

Dit is wel een heel oud draadje (19 aug 2008 laatste reactie :) )...En zo te zien Sven Kerkvliet niet meer actief... maar voor het ombouwen van loks: kijk ook even op deze Duitse site: http://www.hp-pfeiffer.de/digiuebe/digiuebe.htm

Misschien staat hij daar wel tussen.

Groeten Ronald K.

Edit: Bernd was mij net voor :) ...
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

matheo

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 18 March 2010, 21:31:48 »
Hoi

Heren bedankt :D
Ik heb de loc helemaal uit elkaar gehaald en ben aan het passen en meten. Tussen de tanks moet de decoder komen maar moet daar nog een passende decoder voor zoeken die van ESU is net te lang.
Maar met wat geduld en passen en meten moet het lukken. Foto`s volgen nog....

Matheo