Doel:€250.00
Donaties:€180.00

Per saldo:€-70.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 22-10-2018
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Simpele kit voor een NS 600/2000 in N door RobertH
Vandaag om 21:29:13
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 21:28:32
Schrootbaan in spoor 1 door sdz1976
Vandaag om 21:28:06
MB-module: "Groeten uit Jottum" door nighttrain1
Vandaag om 21:14:46
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:05:20
De laatste wagens. door gtw6016
Vandaag om 20:58:58
Ostmühle, rangeerbaan in spoor 0 door g-j
Vandaag om 20:53:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
Vandaag om 20:39:40
Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 20:39:29
Toon hier je nieuwe (model) spooraanwinst(en)... door Remco vM
Vandaag om 20:39:29
Welke fabrikant maakt dit type hekwerk? door LudoBrabo
Vandaag om 20:36:53
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door Overet
Vandaag om 20:16:42
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Remco vM
Vandaag om 20:09:10
NS modelbaan Hoekdam H0 door DJV
Vandaag om 20:06:09
Hema by Lima door Nijboer
Vandaag om 19:47:38
Nieuwe ruimte herbeginnen bouwen, maar wat? door the railwarrior
Vandaag om 19:26:19
Piko Klauwkoppelingen, ervaringen gevraagd door Gijs
Vandaag om 19:09:45
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 19:00:03
Dode Buxus-plant voor op je baan? door Falcon10
Vandaag om 18:55:30
Grote H0 baan, Roco- Dld. - Ep. 3 door jerrytrein
Vandaag om 18:51:18
NS omBC290x van MK modelbouwstudios door Edwin2121992
Vandaag om 18:37:33
Projekt 083-338 door Noordernet
Vandaag om 18:34:52
The Intercontinental Railroad Company door clickmaniac
Vandaag om 18:01:21
  

Auteur Topic: 14 juli 2008 - Op Bezoek Bij Peter Spruit  (gelezen 33035 keer)

OpBezoekBij

  • Gast
14 juli 2008 - Op Bezoek Bij Peter Spruit
« Gepost op: 07 augustus 2008, 08:18:28 »


Een klein Zwitserland op een Belgische zolder, Op Bezoek Bij Peter Spruit

Land: Zwitserland
Schaal en systeem: H0, tweerail digitaal en analoog
Tijdperk: -
Specialisatie: Bern Lötschenberg Simplon / Gottard


Op 13 juli was het weer zover: het OBB-team werd opnieuw losgelaten en mocht ditmaal zelfs de landgrens over naar België, om precies te zijn richting Gent. Uw auteur en fotograaf gingen op bezoek bij Peter (op het forum bekend als "Petdig1"), die thuis aan het bouwen is aan een flinke baan naar Zwitsers voorbeeld. De ruwbouw was grotendeels klaar en de bouw aan de eerste elektronica en het landschap moeten nog beginnen. Daarom nemen we u naast de ruwbouw en planning ook even mee in het plannen van een landschap. Lees gezellig mee.

Na een ritje vanaf Rotterdam richting Gent met een doorgedraaid navigatiesysteem kwamen wij aan het begin van de middag aan bij Peter. De ontvangst was zeer hartelijk en na even gezellig te hebben verteld wie Peter nu precies over de vloer had van het OBB-team en een lekker glas fris zijn we vertrokken richting zijn domein op zolder.

Peter heeft in het verleden een modelbaan gehad zoals vele van ons hem zullen herkennen. Een gezellige mengelmoes van materieel uit alle windstreken. Een jaar of 25 geleden bestond de eerste baan nog in het ouderlijk huis, die hij gezamenlijk met z'n broer had gebouwd. Maar ja, de tijd verstrijkt en 1999 werd begonnen met het huidige project genaamd "Göschensteg". Het betreft een baan op meerdere niveau's met 3 stations genaamd Blausee-Mitholz, St. Niklaus en Goppenstein en een flink aantal bruggen en viaducten waaronder ook de bekende Bietschtalbrücke van de BLS.


Station Blausee Mitholz



Station St. Niklaus en de wegleidende sporen richting het schaduwstation. Op dit moment is het station, samen met de spiraal een van de weinige delen in de baan die op het moment berijdbaar is.


De keuze is vooral gebaseerd op de grote verscheidenheid aan materieel die er - tot vorig jaar de Lötschbergbasistunnel werd geopend - over de BLS Nord- en Südrampe reed. Je zag daar de meest interessante treinen rondrijden met voorspannen, tussenloks en opdrukloks. Drie- en viervoudige tractie vormden geen uitzonderingen voor de treinen en de enorme hoeveelheid goederentreinen en personentreinen die er rond reden maakten het een zeer aantrekkelijke treinenloop om na te maken in 1:87.

Sporenplan?
"Een sporenplan, nee dat heb ik niet op papier. Het zit allemaal in mijn hoofd en het uittekenen dat wordt niets... ik kan niet tekenen." Duidelijk dus. Maar er is toch een aardige baan ontstaan met vloeiende spoorlijnen en dat alles op een houten onderbouw met een lengte van 8 bij ca. 4,5 meter op de langste zijden van de baan. Heeft dat niet tot problemen geleid? "Nee, tot nu toe niet echt", aldus Peter. En uw auteur heeft ook eerlijk gezegd niet het idee dat dit problemen heeft gegeven. Het sporenplan ligt er goeddeels en de treinen rijden lekker over het spoor heen dus dat is geen enkel probleem.

"Het uiteindelijke resultaat moet een baan worden met een effectieve rijlengte van circa 220 meter, grotendeels dubbelspoor, dus ca. 110 meter voor elk spoor. Op dit moment is echter slechts een klein deel berijdbaar, aangezien een deel van de rails nog ontbreekt. En niet zonder reden", aldus Peter. "In België laat de beschikbaarheid nogal te wensen over en in Nederland moet het vast wel van puur goud zijn met de prijzen daar. Op dit moment is het gewoon wachten op de laatste bulk rails zodat het banenplan verder afgerond kan worden en de treinen ook echt een rondje kunnen gaan rijden. Dat kan nu niet, mede door dat er soms delen van elders uit de baan een andere plaats vinden om daar een deel af te ronden. Als het een beetje meezit dan zullen de treinen voor het einde van dit jaar echt rond kunnen rijden."

Spiraal met hoofdbrekens
In de baan bevindt zich als epicentrum van de treinenregeling een grote dubbelspiraal die zorgt voor de verbinding van de St. Niklaus met Goppenstein aan de ene zijde en Blausee-Mitholz aan de andere kant. Het vormt feitelijk de spil in de treinenloop. De binnenste spiraal heeft een diameter van 160 cm en de buitenste spiraal een diameter van 200 cm. Beide spiralen zijn dubbelsporig. De binnenste spiraal kruist de buitenste spiraal ergens tussendoor waardoor er in de buitenste spiraal een dubbele afstand moet worden overwonnen in die betreffende wending. Begrijpelijk dus dat dit een flinke breinbreker is geweest ten tijde van de opbouw, immers men kan niet zomaar het hellingspercentage al te veel omhoog gooien (dan komen de treinen niet meer boven), maar de hoogtewinst moet wel zodanig zijn dat de binnenspiraal de buitenste kan passeren "Door eerst te plannen en vervolgens goede (zaag)mallen te maken is het uiteindelijk wel goed gekomen, maar om daar te komen was toch een flinke klus", aldus Peter. "Het geheel functioneert nu inmiddels. De sporen liggen er, maar het is zeker een klus geweest waar behoorlijk wat tijd in is gaan zitten."


De dubbelspiraal. Aan de buitenzijde (blanke hout) het analoge deel van de baan dat om de dubbelspiraal heen gaat.


De dubbelspiraal van bovenaf.

Analoog en digitaal
De baan in wording is zowel analoog als digitaal. Hoe steekt dat in elkaar? Eigenlijk heel simpel, in de ogen van uw auteur. Er is een kleine analoge pendelbaan met een klein tweesporig station (een perron en autoverladingsplaats in de toekomst) die qua hoogte tussen St Niklaus en Goppenstein is gelegen. De hoofdbaan is of wordt verder digitaal.

"Het spoor van de pendelbaan draait zich nog een stukje om de buitenste spiraal heen en verdwijnt vervolgens uit het zicht richting een viersporig schaduwstation. Dat is speciaal voor de treinstellen (type NPZ), die kunnen daar dan dienst doen, evenals een autotrein", aldus Peter. "En natuurlijk ook oud materieel. De ontwikkeling van de pendelsturingsmodule wordt op dit moment afgerond, daar heb ik alleen wel een hulplijn bij ingeroepen: een pensionado van een grote elektronica- en locomotievenfabrikant helpt mij door de schakeling uit te werken. Het bouwen lukt vast wel, maar het is door het viersporige schaduwstation niet zo'n simpele schakeling meer, zeker niet als je een beetje afwisseling wilt hebben rondrijden."

"De hoofdbaan is digitaal, zoals al eerder gemeld. Deze wordt aangestuurd met een Intellibox Tussen de stations moet in de toekomst een bloksysteem komen, zodat de treinenloop goed beveiligd is. De stations zelf, alsmede het toekomstige rangeerterrein (daar waar zich nu de werkplek en de vitrines bevinden) wil ik graag zelf blijven aansturen." Een computersysteem dat alles op de automatische piloot zet wil Peter liever niet, de treinloop wil hij graag zelf blijven beïnvloeden en door de stations en het rangeerterrein zelf in de hand te houden blijft het spelelement behouden.


De huidige werkplaats en het toekomstige rangeerterrein

De opbouw van dit deel van het bloksysteem moet overigens nog gaan gebeuren en voor een goede afronding zou een uitgetekend banenplan toch wel erg handig zijn, zoals Peter zelf aangeeft. Het vormt namelijk een goede basis om vanuit te werken en het maakt het gemakkelijker om problemen te traceren mochten deze in de toekomst optreden.

Landschappelijk?
Volgens Peter zit de leukste fase er nu eindelijk een beetje aan te komen, de landschapsopbouw. Vele viaducten en tunnelportalen zullen door zelfbouw ontstaan en uiteraard mag een boogviaduct en een lawinegalerij niet ontbreken. Immers: dit zijn veel voorkomende elementen op de Zwitserse bergspoorlijnen en die horen er toch wel een beetje bij. De inspiratie komt grotendeels van foto's (zelf gemaakt op vakanties, van Internet en uit modelspoorbladen) waarbij een deel van de toekomstige elementen aan het dakbeschot zijn geplakt.




De viaducten op de baan en een klein detail op een van deze bruggen..

Natuurlijk zijn er wel compromissen gesloten binnen het geheel. Het is bijvoorbeeld niet mogelijk geweest om de lange, langs de berg slingerende sporen, helemaal weer te geven. Een compromis wat wel die impressie geeft was dus noodzakelijk maar het is toch wel jammer. De zolder is echter niet groter. De geringe diepte is soms ook een beperkende factor. Blausee-Mitholz is in feite gewoon een fantasieproduct want er is geen ruimte om het hele gebied rondom het station na te maken. Het is dus een fantasieproduct maar wel eentje met vele herkenningspunten. "Station Göppenstein zal echter wel grotendeels met de werkelijkheid overeenkomen", verzekerde Peter ons. "Het is het hoofdstation op de baan en heeft eigenlijk flink de ruimte gekregen" (het ligt zichtbaar van elk punt op de zolder vol in beeld, op het hoogste niveau).


Het toekomstige station Göppenstein van de toekomst, en nu al een plek om een goed stuk op te schrijven

De bovenleiding op de baan mag uiteraard ook niet ontbreken. Deze is grotendeels gebaseerd op bovenleiding van Sommerfeldt, maar de masten en de uitlegger zijn grotendeels zelfbouw. Een messing H-profiel van 3 bij 3 mm en wat stevige metalen draden leveren de basis. Sommerfeldt levert nog wat kleine onderdeeltjes zoals isolatoren. Het is gewoon betrekkelijk simpel, eerst een mal maken op basis van de gekochte masten en je kunt zo verder.


De zelfbouwmasten

Toekomstmuziek
Het eindresultaat zal nog wel enkele jaren op zich laten wachten, maar wat wij hebben gezien is ook nu al een indrukwekkende baan. Wij houden ons in een latere fase zeker aanbevolen om nogmaals een "Op Bezoek Bij" te doen!

Was getekend op 14 juli 2008
Robert Wienesen (auteur)
Rob Kramer (fotograaf)
« Laatst bewerkt op: 02 november 2015, 20:30:06 door Peter Spruit »

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 9798
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Op Bezoek Bij Peter Spruit
« Reactie #1 Gepost op: 07 augustus 2008, 08:18:29 »
Zojuist met veel plezier de nieuwste editie gelezen van het "Op bezoek" team.
Het is zeker de moeite waard om de bouwactiviteiten van Peter te bekijken.

Groet Jaap
« Laatst bewerkt op: 11 juli 2009, 10:39:27 door Peter van der Leek »
Duits, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 8152
Re:Op Bezoek Bij Peter Spruit
« Reactie #2 Gepost op: 07 augustus 2008, 08:40:45 »
Inderdaad de moeite waard. DIt blijft toch een erg leuk onderdeel van deze site. Complimenten aan de bouwer én de OBB'ers!
Trambaantje in h0
Rosestraat in 0/0m 
Tea Tray Depot in 0
www.modulebaan.nl

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 17187
  • Nee.
    • Het Groterdam Project
Re:Op Bezoek Bij Peter Spruit
« Reactie #3 Gepost op: 07 augustus 2008, 10:40:43 »
Fraai verslag.

Fijn dat het team weer aktief is !

tinus

  • Offline Offline
  • Berichten: 1512
Re:Op Bezoek Bij Peter Spruit
« Reactie #4 Gepost op: 07 augustus 2008, 12:59:20 »
leuk verslag.
mooie foto's en leuk stukje tekst.
altijd leuk om via dit soort verslagen eens een kijkje te
kunnen nemen bij iemand anders.

tinus.

Ronald Halma

  • Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 9718
  • Live you life to the fullest!
    • Team USA Metusa Junction
Re:Op Bezoek Bij Peter Spruit
« Reactie #5 Gepost op: 07 augustus 2008, 18:39:48 »
Ik sluit me bij voorgaande schrijvers aan, leuk om te zien en te lezen.

Mooi!

Grtz, 8) Ronald 8)

Lars Smelter

  • Offline Offline
  • Berichten: 763
Re:Op Bezoek Bij Peter Spruit
« Reactie #6 Gepost op: 07 augustus 2008, 18:57:59 »
Zeker mooi geschreven en ook leuk om een baan in opbouw te zien!
Nederlands, 2004 - 2008
Raadplaat: 5*

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 2908
Re:Op Bezoek Bij Peter Spruit
« Reactie #7 Gepost op: 07 augustus 2008, 18:58:16 »
Indrukwekkend.

Compliment aan de bouwer Peter en zou graag over enige tijd een nieuwe reportage zien als de scenery vorm krijgt.

Mvrgr.,Ben.

snorro

  • Offline Offline
  • Berichten: 112
Re:Op Bezoek Bij Peter Spruit
« Reactie #8 Gepost op: 07 augustus 2008, 19:45:35 »
erg leuk stukje...

mooie foto's...


en al een heel indrukwekkende baan  ;D
gr,

Jeroen

Peter Spruit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1478
  • SBB en BLS baan in opbouw - Project Goschensteg
Re:Op Bezoek Bij Peter Spruit
« Reactie #9 Gepost op: 07 augustus 2008, 21:10:50 »
tx  voor de  positieve  commentaren  :D .   Altijd leuk om jullie  reacties te lezen.  De  landschapscontouren zullen na de zomervakantie aangevangen worden, samen met de installatie  (en aanpassing ) van de Bietschtalbrug en uittekenen van het hoofdstation Goppenstein

Peter
Petdig1

Paul VT 11.5

  • Offline Offline
  • Berichten: 1099
Re:Op Bezoek Bij Peter Spruit
« Reactie #10 Gepost op: 07 augustus 2008, 21:14:03 »
Jammer dat ik er zelf niet bij kon zijn. Als het er op de foto's al zo goed uit ziet...
Suc6 met het bouwen. Greetz, Paul
« Laatst bewerkt op: 07 augustus 2008, 21:25:24 door Paul VT 11.5 »

Swiss_fan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1279
  • Mijn fotoalbum zien? klik op het wereldbolletje
    • mijn foto's
Re:Op Bezoek Bij Peter Spruit
« Reactie #11 Gepost op: 07 augustus 2008, 22:29:07 »
Een jaar of 2 geleden heb ik het met eigen ogen mogen aanschouwen, en toen was het al indrukwekkend.
Nu ziet het er helemaal prachtig uit !!

Vooal doorgaan Peter.

mvg Peter
Met vriendelijke groet, Peter

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 6101
  • Spoor N
Re:Op Bezoek Bij Peter Spruit
« Reactie #12 Gepost op: 07 augustus 2008, 22:31:46 »
Een effectieve rijlengte van 220 meter?! :o
N spoor, IV-V, Nederlands (met verdwaald Duits en Zwitsers materieel).

58 *

Peter Spruit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1478
  • SBB en BLS baan in opbouw - Project Goschensteg
Re:Op Bezoek Bij Peter Spruit
« Reactie #13 Gepost op: 07 augustus 2008, 22:43:27 »
Let op totale rijlengte  - dubbelsporig.  Per spoor zit  je dan dus aan ongeveer 110 mtr. 
Toch noch lekker veel hé ;D....   Eind van het jaar wil ik het rond hebben rijden.
« Laatst bewerkt op: 08 augustus 2008, 16:51:39 door Peter van der Leek »
Petdig1

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 6101
  • Spoor N
Re:Op Bezoek Bij Peter Spruit
« Reactie #14 Gepost op: 07 augustus 2008, 22:47:26 »
Dat zag ik, maar voordat een trein na een rondje weer terug is heeft ie er toch 220 meter opzitten en dat zijn er 212 meer dan hier. ;)
N spoor, IV-V, Nederlands (met verdwaald Duits en Zwitsers materieel).

58 *