BeneluxSpoor.net forum
Algemeen => Op bezoek bij... => Topic gestart door: OpBezoekBij op 07 augustus 2008, 08:18:28
-
(https://forum.beneluxspoor.net/images/obb/item12/op_bezoek_bij_peter_spruit.jpg)
Een klein Zwitserland op een Belgische zolder, Op Bezoek Bij Peter Spruit
Land: Zwitserland
Schaal en systeem: H0, tweerail digitaal en analoog
Tijdperk: -
Specialisatie: Bern Lötschenberg Simplon / Gottard
Op 13 juli was het weer zover: het OBB-team werd opnieuw losgelaten en mocht ditmaal zelfs de landgrens over naar België, om precies te zijn richting Gent. Uw auteur en fotograaf gingen op bezoek bij Peter (op het forum bekend als "Petdig1"), die thuis aan het bouwen is aan een flinke baan naar Zwitsers voorbeeld. De ruwbouw was grotendeels klaar en de bouw aan de eerste elektronica en het landschap moeten nog beginnen. Daarom nemen we u naast de ruwbouw en planning ook even mee in het plannen van een landschap. Lees gezellig mee.
Na een ritje vanaf Rotterdam richting Gent met een doorgedraaid navigatiesysteem kwamen wij aan het begin van de middag aan bij Peter. De ontvangst was zeer hartelijk en na even gezellig te hebben verteld wie Peter nu precies over de vloer had van het OBB-team en een lekker glas fris zijn we vertrokken richting zijn domein op zolder.
Peter heeft in het verleden een modelbaan gehad zoals vele van ons hem zullen herkennen. Een gezellige mengelmoes van materieel uit alle windstreken. Een jaar of 25 geleden bestond de eerste baan nog in het ouderlijk huis, die hij gezamenlijk met z'n broer had gebouwd. Maar ja, de tijd verstrijkt en 1999 werd begonnen met het huidige project genaamd "Göschensteg". Het betreft een baan op meerdere niveau's met 3 stations genaamd Blausee-Mitholz, St. Niklaus en Goppenstein en een flink aantal bruggen en viaducten waaronder ook de bekende Bietschtalbrücke van de BLS.
(https://forum.beneluxspoor.net/images/obb/item12/petdig1 klein 56.jpg)
Station Blausee Mitholz
(https://forum.beneluxspoor.net/images/obb/item12/petdig1 3 klein.jpg)
Station St. Niklaus en de wegleidende sporen richting het schaduwstation. Op dit moment is het station, samen met de spiraal een van de weinige delen in de baan die op het moment berijdbaar is.
(https://forum.beneluxspoor.net/images/obb/item12/petdig1 4 klein.jpg)
De keuze is vooral gebaseerd op de grote verscheidenheid aan materieel die er - tot vorig jaar de Lötschbergbasistunnel werd geopend - over de BLS Nord- en Südrampe reed. Je zag daar de meest interessante treinen rondrijden met voorspannen, tussenloks en opdrukloks. Drie- en viervoudige tractie vormden geen uitzonderingen voor de treinen en de enorme hoeveelheid goederentreinen en personentreinen die er rond reden maakten het een zeer aantrekkelijke treinenloop om na te maken in 1:87.
Sporenplan?
"Een sporenplan, nee dat heb ik niet op papier. Het zit allemaal in mijn hoofd en het uittekenen dat wordt niets... ik kan niet tekenen." Duidelijk dus. Maar er is toch een aardige baan ontstaan met vloeiende spoorlijnen en dat alles op een houten onderbouw met een lengte van 8 bij ca. 4,5 meter op de langste zijden van de baan. Heeft dat niet tot problemen geleid? "Nee, tot nu toe niet echt", aldus Peter. En uw auteur heeft ook eerlijk gezegd niet het idee dat dit problemen heeft gegeven. Het sporenplan ligt er goeddeels en de treinen rijden lekker over het spoor heen dus dat is geen enkel probleem.
"Het uiteindelijke resultaat moet een baan worden met een effectieve rijlengte van circa 220 meter, grotendeels dubbelspoor, dus ca. 110 meter voor elk spoor. Op dit moment is echter slechts een klein deel berijdbaar, aangezien een deel van de rails nog ontbreekt. En niet zonder reden", aldus Peter. "In België laat de beschikbaarheid nogal te wensen over en in Nederland moet het vast wel van puur goud zijn met de prijzen daar. Op dit moment is het gewoon wachten op de laatste bulk rails zodat het banenplan verder afgerond kan worden en de treinen ook echt een rondje kunnen gaan rijden. Dat kan nu niet, mede door dat er soms delen van elders uit de baan een andere plaats vinden om daar een deel af te ronden. Als het een beetje meezit dan zullen de treinen voor het einde van dit jaar echt rond kunnen rijden."
Spiraal met hoofdbrekens
In de baan bevindt zich als epicentrum van de treinenregeling een grote dubbelspiraal die zorgt voor de verbinding van de St. Niklaus met Goppenstein aan de ene zijde en Blausee-Mitholz aan de andere kant. Het vormt feitelijk de spil in de treinenloop. De binnenste spiraal heeft een diameter van 160 cm en de buitenste spiraal een diameter van 200 cm. Beide spiralen zijn dubbelsporig. De binnenste spiraal kruist de buitenste spiraal ergens tussendoor waardoor er in de buitenste spiraal een dubbele afstand moet worden overwonnen in die betreffende wending. Begrijpelijk dus dat dit een flinke breinbreker is geweest ten tijde van de opbouw, immers men kan niet zomaar het hellingspercentage al te veel omhoog gooien (dan komen de treinen niet meer boven), maar de hoogtewinst moet wel zodanig zijn dat de binnenspiraal de buitenste kan passeren "Door eerst te plannen en vervolgens goede (zaag)mallen te maken is het uiteindelijk wel goed gekomen, maar om daar te komen was toch een flinke klus", aldus Peter. "Het geheel functioneert nu inmiddels. De sporen liggen er, maar het is zeker een klus geweest waar behoorlijk wat tijd in is gaan zitten."
(https://forum.beneluxspoor.net/images/obb/item12/petdig1 11 klein.jpg)
De dubbelspiraal. Aan de buitenzijde (blanke hout) het analoge deel van de baan dat om de dubbelspiraal heen gaat.
(https://forum.beneluxspoor.net/images/obb/item12/petdig klein 36.jpg)
De dubbelspiraal van bovenaf.
Analoog en digitaal
De baan in wording is zowel analoog als digitaal. Hoe steekt dat in elkaar? Eigenlijk heel simpel, in de ogen van uw auteur. Er is een kleine analoge pendelbaan met een klein tweesporig station (een perron en autoverladingsplaats in de toekomst) die qua hoogte tussen St Niklaus en Goppenstein is gelegen. De hoofdbaan is of wordt verder digitaal.
"Het spoor van de pendelbaan draait zich nog een stukje om de buitenste spiraal heen en verdwijnt vervolgens uit het zicht richting een viersporig schaduwstation. Dat is speciaal voor de treinstellen (type NPZ), die kunnen daar dan dienst doen, evenals een autotrein", aldus Peter. "En natuurlijk ook oud materieel. De ontwikkeling van de pendelsturingsmodule wordt op dit moment afgerond, daar heb ik alleen wel een hulplijn bij ingeroepen: een pensionado van een grote elektronica- en locomotievenfabrikant helpt mij door de schakeling uit te werken. Het bouwen lukt vast wel, maar het is door het viersporige schaduwstation niet zo'n simpele schakeling meer, zeker niet als je een beetje afwisseling wilt hebben rondrijden."
"De hoofdbaan is digitaal, zoals al eerder gemeld. Deze wordt aangestuurd met een Intellibox Tussen de stations moet in de toekomst een bloksysteem komen, zodat de treinenloop goed beveiligd is. De stations zelf, alsmede het toekomstige rangeerterrein (daar waar zich nu de werkplek en de vitrines bevinden) wil ik graag zelf blijven aansturen." Een computersysteem dat alles op de automatische piloot zet wil Peter liever niet, de treinloop wil hij graag zelf blijven beïnvloeden en door de stations en het rangeerterrein zelf in de hand te houden blijft het spelelement behouden.
(https://forum.beneluxspoor.net/images/obb/item12/petdig1 19 klein.jpg)
De huidige werkplaats en het toekomstige rangeerterrein
De opbouw van dit deel van het bloksysteem moet overigens nog gaan gebeuren en voor een goede afronding zou een uitgetekend banenplan toch wel erg handig zijn, zoals Peter zelf aangeeft. Het vormt namelijk een goede basis om vanuit te werken en het maakt het gemakkelijker om problemen te traceren mochten deze in de toekomst optreden.
Landschappelijk?
Volgens Peter zit de leukste fase er nu eindelijk een beetje aan te komen, de landschapsopbouw. Vele viaducten en tunnelportalen zullen door zelfbouw ontstaan en uiteraard mag een boogviaduct en een lawinegalerij niet ontbreken. Immers: dit zijn veel voorkomende elementen op de Zwitserse bergspoorlijnen en die horen er toch wel een beetje bij. De inspiratie komt grotendeels van foto's (zelf gemaakt op vakanties, van Internet en uit modelspoorbladen) waarbij een deel van de toekomstige elementen aan het dakbeschot zijn geplakt.
(https://forum.beneluxspoor.net/images/obb/item12/petdig klein 52.jpg)
(https://forum.beneluxspoor.net/images/obb/item12/petdig1 60 klein.jpg)
De viaducten op de baan en een klein detail op een van deze bruggen..
Natuurlijk zijn er wel compromissen gesloten binnen het geheel. Het is bijvoorbeeld niet mogelijk geweest om de lange, langs de berg slingerende sporen, helemaal weer te geven. Een compromis wat wel die impressie geeft was dus noodzakelijk maar het is toch wel jammer. De zolder is echter niet groter. De geringe diepte is soms ook een beperkende factor. Blausee-Mitholz is in feite gewoon een fantasieproduct want er is geen ruimte om het hele gebied rondom het station na te maken. Het is dus een fantasieproduct maar wel eentje met vele herkenningspunten. "Station Göppenstein zal echter wel grotendeels met de werkelijkheid overeenkomen", verzekerde Peter ons. "Het is het hoofdstation op de baan en heeft eigenlijk flink de ruimte gekregen" (het ligt zichtbaar van elk punt op de zolder vol in beeld, op het hoogste niveau).
(https://forum.beneluxspoor.net/images/obb/item12/petdig1 63 klein.jpg)
Het toekomstige station Göppenstein van de toekomst, en nu al een plek om een goed stuk op te schrijven
De bovenleiding op de baan mag uiteraard ook niet ontbreken. Deze is grotendeels gebaseerd op bovenleiding van Sommerfeldt, maar de masten en de uitlegger zijn grotendeels zelfbouw. Een messing H-profiel van 3 bij 3 mm en wat stevige metalen draden leveren de basis. Sommerfeldt levert nog wat kleine onderdeeltjes zoals isolatoren. Het is gewoon betrekkelijk simpel, eerst een mal maken op basis van de gekochte masten en je kunt zo verder.
(https://forum.beneluxspoor.net/images/obb/item12/petdig1 16 klein.jpg)
De zelfbouwmasten
Toekomstmuziek
Het eindresultaat zal nog wel enkele jaren op zich laten wachten, maar wat wij hebben gezien is ook nu al een indrukwekkende baan. Wij houden ons in een latere fase zeker aanbevolen om nogmaals een "Op Bezoek Bij" te doen!
Was getekend op 14 juli 2008
Robert Wienesen (auteur)
Rob Kramer (fotograaf)
-
Zojuist met veel plezier de nieuwste editie gelezen van het "Op bezoek" team.
Het is zeker de moeite waard om de bouwactiviteiten van Peter te bekijken.
Groet Jaap
-
Inderdaad de moeite waard. DIt blijft toch een erg leuk onderdeel van deze site. Complimenten aan de bouwer én de OBB'ers!
-
Fraai verslag.
Fijn dat het team weer aktief is !
-
leuk verslag.
mooie foto's en leuk stukje tekst.
altijd leuk om via dit soort verslagen eens een kijkje te
kunnen nemen bij iemand anders.
tinus.
-
Ik sluit me bij voorgaande schrijvers aan, leuk om te zien en te lezen.
Mooi!
Grtz, 8) Ronald 8)
-
Zeker mooi geschreven en ook leuk om een baan in opbouw te zien!
-
Indrukwekkend.
Compliment aan de bouwer Peter en zou graag over enige tijd een nieuwe reportage zien als de scenery vorm krijgt.
Mvrgr.,Ben.
-
erg leuk stukje...
mooie foto's...
en al een heel indrukwekkende baan ;D
-
tx voor de positieve commentaren :D . Altijd leuk om jullie reacties te lezen. De landschapscontouren zullen na de zomervakantie aangevangen worden, samen met de installatie (en aanpassing ) van de Bietschtalbrug en uittekenen van het hoofdstation Goppenstein
Peter
-
Jammer dat ik er zelf niet bij kon zijn. Als het er op de foto's al zo goed uit ziet...
Suc6 met het bouwen. Greetz, Paul
-
Een jaar of 2 geleden heb ik het met eigen ogen mogen aanschouwen, en toen was het al indrukwekkend.
Nu ziet het er helemaal prachtig uit !!
Vooal doorgaan Peter.
mvg Peter
-
Een effectieve rijlengte van 220 meter?! :o
-
Let op totale rijlengte - dubbelsporig. Per spoor zit je dan dus aan ongeveer 110 mtr.
Toch noch lekker veel hé ;D.... Eind van het jaar wil ik het rond hebben rijden.
-
Dat zag ik, maar voordat een trein na een rondje weer terug is heeft ie er toch 220 meter opzitten en dat zijn er 212 meer dan hier. ;)
-
Een zeer indrukwekkend geheel,
en vanuit een landschappelijk oogpunt gezien erg aantrekkelijk.
Het zal vast een machtig gezicht zijn om straks al die treinen door de bergen,
in tunnels te zien verdwijnen,rijdend over fraai gevormde bruggen en viaducten.
Het ziet er nu ook al erg mooi uit, hier wordt met liefde en passie aangewerkt,
dat voel en dat zie je :D
Ik hou het in de gaten ;)
Tino
-
Dat zag ik, maar voordat een trein na een rondje weer terug is heeft ie er toch 220 meter opzitten en dat zijn er 212 meer dan hier. ;)
Niet echt. Het concept is namelijk niet gebaseerd op het hondebot principe waarbij de trein inderdaad dan wel in tegenovergestelde richting terugkomt en jouw redenering wel zou opgaan.
De baan bestaat uit 2 volledig gescheiden stroomkringen. Reden hierachter is dat ik 1 stroomkring volledig digitaal gestuurd wil houden. Dus knop drukken en verder geen lol meer aan ::) , doch de andere stroomkring volledig zelf handmatig wil aansturen en controleren, weliswaar met bloksysteem beveiliging doch wel met rangeer en speel/spel mogelijkheden :D......
Daarom heb ik ook bewust niet voor het hondebot ontwerp gekozen. Ht gebruik van schaduwstations zorgt dan weer wel voor een afwisselende treinenloop.
Peter
-
Leuk verslag, het maakt je gewoon lekker voor het 2de deel.
Groeten
-
....... het maakt je gewoon lekker voor het 2de deel.......
Maar dan ben ik langs geweest................
Kees-jan
-
;D en dat resultaat zal zeker zichtbaar worden ;-)
Peter
-
Even een korte updating.
Mij de laatste tijd vooral wat bezig gehouden met de bouw van bovenleidingsmasten en wat ander prutswerk. Grote wijzigingen zijn er dus nog niet
Wel het volledige schaduwstation uitgebroken . Dit lag niet naar wens en methet vooruitzicht met koploper te gaan aansturen moest hier toch wel het een en ander aangepast worden qua meld en stopsecties.
Dat was dus even terug naar af maar de eerste helft ligt er sinds gisteren weer in en oogt inderdaad ook mooier.
De wisselstraten was wel even wat prutswerk om toch de maximum rijlengte te krijgen;
Ondertussen mijn wissels en ontbrekende rails vanuit Engeland gehad.Dus we kunnen van de zomer weer verder bouwen ;-)
Greetz
Peter
-
He volledige schaduwstation werd afgebroken en terug aangelegd.
Hierbij werden vooral de wisselstraten eerst voorgemonteerd van 3 naar 4 en respectievelijk 4 naar 5 sporen om de capaciteit te verhogen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/heraanleg_schaduwstatation_001.jpg)
Tegelijk werden de scheidingen en voedingspunten voorzien om terzijnertijd met Koploper te kunnen aansturen . Ingang melders en remsecties worden gelijk aangebracht
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/heraanleg_schaduwstatation_004.jpg)
Het geheel wordt dan in 1 keer op zijn plaats gelegd. De dwarsgesoldeerde rails zorgen ervoor dat alles keurig netjes bij elkaar blijft en de hart op hart afstanden behouden blijven
Hier het eerste reeds heraangelegde 4 sporige gedeelte en de voorziene plaats voor het 5 sporige geheel
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/heraanleg_schaduwstatation_002.jpg)
Het 5 sporige deel op zijn plaats gelegd.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/heraanleg_schaduwstatation_005.jpg)
Nu nog vastleggen en verder uitlijnen
We zijn weer een stukje verder
greetz
Peter
-
Woww, erg indrukwekkend hoor!!
Het landschap met die viaducten op verschillende etages vind ik super gemaakt.
Ga zo door (y)
gr steven
-
OP een jaar tijd is er helaas niet veel spectaculairs gebeurt. Drukke werk en prive omstandigheden hebben het werk aan de baan wat stilgelegd alhoewel dat ik me wel met andere spoorse zaken heb bezig gehouden.
Verleden week is echter het laatste stuk rail ingepast. 1 spoor ligt nu provisorisch rond en kan volledig bereden worden. De officiele inhuldiging volgt nog op korte termijn ;D. Orkestje is nog aan het inoefenen.
De hellingen en spiralen laten zich vlot bereiden door Roco/ Lima en Liliput/Trix. Enkel Fleischmann met lange treinlengtes ( Bvb de iCE ) hebben hier problemen en slippen door.
De baan bestaat in principe uit 2 gesloten loops. Lengte moet ik nu toch eens echt opmeten want zullen aardig wat meters zijn.
Nadeel is dat de treinen uiteraard enkel rondjes rijden en weliswaar via een schaduwstation een afwisselend verloop kennen maar toch niet realistisch is.
Ik denk er dan ook over om dit aan te passen naar een hondebod principe.
ik zou dan de bovenste loop die van de brug komt terug rond leiden naar de brug maar tegelijkertijd een 3 of 4 sporig schaduwstation in deze lus leggen. Het hieronder lopende spoor dat van het hoofdstation komt zou dan de andere lus worden dus vanuit station via lus terug naar station en wederom met een 3 of 4 sporig schaduwstation in deze lus.
Concreet zou dus de helling eigen vervangen worden door een onderste en bovenste lus
Ze lopen dus als het ware onder elkaar door en eens de berg afgewerkt die hierboven gepland is zullen ze ook niet meer zichtbaar zijn.
Ingrijpen kan steeds van binnen uit de berg zelf.
Voordeel is dan een totale rijlengte van een paar honderd meter, in totaal 4 schaduwstations op de totale omloop met hierdoor een nog groter afwisselend treinenverloop en treinen die dan het traject in beiden richtingen berijden.
Wat is jullie mening hierover ?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC01266_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC01266_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC01267.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC01267.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC01268.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC01268.jpg)
Groetjes
Peter
-
Ik denk er dan ook over om dit aan te passen naar een hondebod principe.
Je bedoeld botje? :-X
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC01268.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC01268.jpg)
Zow, en dat was dan de productie op Eurospoor ;D
-
Je bedoeld botje? :-X
Zow, en dat was dan de productie op Eurospoor ;D
Oeps Ja....inderdaad met een T. ;D
-
Peter,
Ik zond je een mailtje ivm weatheren laat eens iets weten ! (y)
Groeten Peter ;)
Ontving je die uitnodiging van AMSAC en later mijn mailtje ? ???
-
Hallo,
Ik kom bijna vier jaar later op je verslag van het bezoek. Proficiat. Ben zelf pas terug begonnen (na 45 jaar)met een Zwitsers project. Station Aigle. Op de Lôtshberg passeer ik verschillende malen per jaar. Biedt effectief veel mogelijkheden qua treinverkeer en landschap. We wonen half in Zwitserland en half in België. Ben eigenlijk benieuwd hoe jouw project verder is geevolueerd.
Paul
-
Hallo Paul,
Er zijn inderdaad wel wat vorderingen geweest.
Hoofdzakelijk op vlak van aanpassen en wijzigen van bepaalde stukken die wat problemen gaven. Zou zijn er een aantal bochtsecties verlegd , ondermeer een stuk waar 1 spoor in de tunnel verdwijnt en het tegenspoor dan buitenom voor rots loopt en waarbij uiteraard een lawine galerij over heen komt.
De grootste aanpassing is echter geweest het afstappen van 2 gescheiden lussen . Dit had als nadeel dat steeds dezelfde treinen in dezelfde richting zouden voorbijkomen.
Heb dit consequent aangepast naar het hondebot principe. Als gevolg komen de treinen na het verlaten van het hoofdstation in een grote lus terecht met 4 verdoken opstelsporen in een schaduwstation op niveau 2. Hier blijven ze tijdelijk in wacht om dan in omgekeerde volgorde terug het hoofdstation binnen te rijden en hun reis in omgekeerde richting te vervolgen.
Op niveau 3 na het verlaten van de Bietschtalbrug ga ik het zelfde principe toepassen.
Hier zal het aantal sporen echter beperkt blijven tot 3 om voldoende radius te blijven behouden.
Beiden schaduwstations liggen dan ook letter en figuurlijk boven elkaar en volledig in de berg.
Momentheel is het door verbouwingswerken thuis even een beetje puinhoop en ligt alles even op een laag pitje.
Van de zomer hoop ik echter weer een stuk verder te kunnen werken .
Ondertussen probeer ik wat goede sporenplannen van het station Goppenstein te pakken te krijgen daar het hoofdstation hierop gebaseerd zal worden.
Groetjes
Peter
-
Hallo Peter,
Blij te horen dat je toch nog volop bezig bent. Mocht je nog fotos of zo nodig hebben van de omgeving van Goppenstein of van het station maak ik die voor jouw graag bij gelegenheid. Het sporenplan van Goppenstein heb ik ook wel ergens, maar ik zou het moeten opzoeken. Zelf zit ik nog maar in het beginstad (y)ium. Moet nog veel leren.
Groeten vanuit Zwitserland momenteel.
Paul (y)
-
Hallo Paul
Daar zou je me absoluut een enorm plezier mee doen !!!
vooral Goppenstein station en globaal zicht perrons / emplacement en de beide tunnel ingangen .
De autoverlad is van minder belang.
ben zelf ook in Zwitserland van 18/20 juni doch helaas daar niet in de buurt ( zit in Bar ivm met een medische ingreep bij mijn dochter )
mvg
Peter