Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Aanpassen baanplan bestaande baan door Ronald69
Vandaag om 22:13:07
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door MichielB
Vandaag om 22:06:54
booster vraag door Patrick Smout
Vandaag om 22:05:38
Aachenau West door MichielB
Vandaag om 22:02:43
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 22:02:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Gino
Vandaag om 22:02:38
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door defender
Vandaag om 21:51:12
Modeltreinwinkels in Berlijn. door grossraumwagen
Vandaag om 21:45:44
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 21:22:09
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door MarcoK1999
Vandaag om 19:58:23
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door mamory
Vandaag om 19:23:29
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 19:21:30
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door defender
Vandaag om 19:08:33
Molenbaan (werktitel) door defender
Vandaag om 19:03:45
BR-18.6 Schaal-0. door Sven
Vandaag om 18:23:28
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door wob
Vandaag om 18:04:05
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door tijgernootje
Vandaag om 17:42:24
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Huup
Vandaag om 17:29:32
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 16:47:48
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 16:40:13
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 16:38:41
Artitec vierdeurs stalen D door gtw6016
Vandaag om 16:34:00
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door Hans van de Burgt
Vandaag om 16:30:02
Rijnstraat door Huup
Vandaag om 15:47:38
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door Ronald Halma
Vandaag om 15:40:21
DDAR op basis van een Artitec DDM door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:23:07
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 15:17:00
De fabriek - Spoor 0 door tijgernootje
Vandaag om 15:10:51
Lima Plan E ral kleuren vraag door Montanbahn
Vandaag om 13:48:22
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:47:32

Auteur Topic: Thayngen - (Baanplan N)  (gelezen 9178 keer)

Robert_N-Nm

• Offline Offline
  • Fan van Zwitsers Spoor N(m)
    • RhB in N-spoor (blog)
Thayngen - (Baanplan N)
« Gepost op: 03 August 2008, 19:08:17 »
Hoi,

Aangezien ik een flinke collectie Zwitsers en ook nog Duits materieel heb dat nu vooral z'n benen strekt op Boppard en een testovaal wordt het ook eens tijd zelf een goed plan op papier te zetten.

Als inspiratie heeft station Thayngen in Zwitserland gediend. Dit station is gelegen aan de lijn tussen Basel Bad. bf - Waldshut - Schaffhausen - Thayngen - Singen (Hohentwiel) - Konstanz, de Hochrheinbahn.
Daar ik een klein beetje voorbeeld wil hebben om na te bouwen en het een beetje realistisch moet blijven leek mij dit een goede keuze.
Het is niet al te groot (al hoewel het op schaal nog een stationgebied van 6 meter zou worden), heeft aardig wat rangeermogelijkheden. Ook prettig, je kan er heel veel (bijna) realistisch inzetten. Dat komt doordat het deeltraject tussen Singen en Schaffhausen bruikbaar voor alle zwitserse en duitse e-loks. Ook diesels hebben nog een plekje in deze buurt aangezien er treinen tussen Basel en Konstanz rijden (Basel - Waldshut -Neuhausen am Rheinfall is niet geëlektrificeerd)

De afmetingen van de L-vorm.
70 (40)x 200 cm voor de vleugel naar Singen en 70 (40) x 185 cm voor de vleugel naar Schaffhausen (op de tekening staat 175cm, een klein foutje). De spiralen zitten in principe op een tafel van 70 x 70 cm en geven beide toegang tot een apart schaduwstation ca 30 cm lager voor Singen en 15 cm lager voor Schaffhausen. Het keerspoor voor schaffhausen loopt om de spiraal van Singen heen. De schaduwstations moeten echter nog getekend worden.

Spiralen.
De spiralen worden op het buitenste spoor 60 cm op een stijging van 2,5%. Als ik goed heb gerekend heb je dan op een omwenteling een overbrugging van ca 4,7cm dus met 3 omwentelingen zak je voldoende om er nog bij te kunnen als er wat gebeurt.

Railmateriaal en omgeving van het spoor.
Vermoedelijk Peco code 55 maar dat weet ik nog niet zeker. Voor de schaduwstations vermoedelijk minitrix. In ieder geval zal het grootste deel van de zichtbare sporen met flexrail worden gelegd.

Qua bovenleiding en seinmateriaal is het simpel, beide Viessmann. Seinen worden de lichtseinen.

Aansturing.
Ik heb al digitaal materieel en het zijn grotendeels pure Sx-decoders net als de centrale (Central Control 2000). Dus het wordt in ieder geval een Sx-protocol. Of daar een computer aan te pas gaat komen moet ik nog even over nadenken, waarschijnlijk wel.

Jullie gedachten zijn welkom..............

wat links:
Thayngen
Thayngen (nogmaals)
S-bahn Zürich netplan
« Laatst bewerkt op: 03 August 2008, 19:26:19 door Hans van de Burgt »
Fan van Zwitsers spoor N(m)

Frank!

• Offline Offline
Re: Thayngen - (Baanplan N)
« Reactie #1 Gepost op: 03 August 2008, 19:33:09 »
Vanaf de noordelijkste stationssporen kun je niet meer vertrekken naar schaffhausen. Met 2 wissels is dit op te lossen, of je moet het voor lief nemen. Verder vind ik je plan er goed en doordacht uitzien, het station ligt mooi in een boog en het is niet symetrisch.
Een kleine opmerking nog wat betreft de spiralen; ik zou ze niet voor zo'n groot deel in het zicht leggen.

Succes,

Frank

Robert_N-Nm

• Offline Offline
    • RhB in N-spoor (blog)
« Reactie #2 Gepost op: 03 August 2008, 19:42:59 »
Hoi,

Met betrekking tot de spiralen heb je inderdaad een punt. Het is misschien toch wel erg verstandig om in ieder geval een groter deel van de spiralen te bedekken met landschap, in ieder geval de spiraal naar "Singen". De lijn van Thayngen naar Schaffhausen loopt door een redelijk bosrijk gebied dus die zou dan wat meer open kunnen liggen.

Die wissels zijn denk ik ook wel handig.

Robert

santerdam

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 03 August 2008, 19:53:03 »
Als je het S-bahn Zürich netplan live wilt volgen, is de swisstrains site ook leuk. De positie's van alle lijnen en SBB-treinen worden geplot op Google Maps - je ziet de treinen als het ware rijden.

Sander

Jeroni

• BAM!
  • Offline Offline
  • Créateur du corridor
« Reactie #4 Gepost op: 04 August 2008, 10:49:01 »
Ha Robert,

dat begint al ergens op te lijken. Vwb die spiralen, op een tafel van 70x70 is het toch een krap spiraaltje....je schrijft 60 cm diameter als buitenste spoor. Is niet veel, ik heb zelf 75 cm als krapste boog, en je weet dat dat niet een laf hellingkje is.

Ik weet niet wat je langste trein gaat worden, want eea hangt natuurlijk ook daarvan af, maar als je lange goederentreinen wilt laten rijden kan het een issue worden.

Verder vind ik het station er mooi uitzien. Het lijkt mij ook niet een te ambitieus project, dus......bouwen met je kadaver!

J

Jeroni

• BAM!
  • Offline Offline
  • Créateur du corridor
« Reactie #5 Gepost op: 04 August 2008, 11:08:39 »
Oja, niet onbelangrijk

Hoe spreek je het nou uit, die naam van dat baanplan van jou?  ;D

Han Zijlstra

• Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
« Reactie #6 Gepost op: 04 August 2008, 11:26:40 »
Kun je de spiralen niet omkeren qua draairichting? Dan wordt je station stuk niet zo gebogen .
Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

neudalhausenstadbahn

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 04 August 2008, 11:31:21 »
Vanaf de noordelijkste stationssporen kun je niet meer vertrekken naar schaffhausen. Met 2 wissels is dit op te lossen, of je moet het voor lief nemen.
Als de spoorlijn links( wat in Zwitserland standaard is) bereden word bestaat het probleem niet, dus de vraag is dan word links of rechts gereden.

Groetjes Michiel

Ps; Ik heb die lijn zelf ooit wel eens bereden maar toen was ik nog te jong om dat soort details te onthouden.
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

Matthijs van Heijningen

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 04 August 2008, 11:31:49 »
En zorg dat de binnenste sporen gebruikt worden door de treinen om te dalen naar het schaduwstation en de buitenste sporen om te stijgen naar je station.

mvg,

Matthijs

Robert_N-Nm

• Offline Offline
    • RhB in N-spoor (blog)
« Reactie #9 Gepost op: 04 August 2008, 12:55:46 »
Ik zal er eens over nadenken. De spiraal naar Singen ligt nu vlak tegen een looppad aan. De andere spiraal (Schaffhausen) kan in principe gewoon groter gemaakt worden, ik denk dat een diameter van 80 of 85 cm geen problemen mag opleveren. De spiraal Singen zal ik dus even over moeten nadenken.

De rede voor mij om de spiralen zo weg te laten draaien is dat je dan niet in de tunnels kijkt. Het is geen Gotthard of Lötschberg en bij mijn weten zijn er geen tunnels te vinden (Google earth).

Wat betreft de rijrichting. In principe rijden de treinen op deze lijn rechts. De treinen naar Singen wisselen van spoor bij vertrek uit Schaffhausen van links naar rechts. Natuurlijk kan je jezelf daarmee wat artistieke vrijheid veroorloven.

@Jeroen. De uitspraak heb ik geen idee van, het fonetisch alfabet stelt dit [ˈtaː ɪŋən] voor Thayngen.

Ik heb weer stof tot nadenken

Robert
« Laatst bewerkt op: 04 August 2008, 13:01:27 door Robert_N-Nm »

Robert_N-Nm

• Offline Offline
    • RhB in N-spoor (blog)
« Reactie #10 Gepost op: 04 August 2008, 14:43:43 »
Hoi,

Hierbij poging nummer twee,

De grootste verandering is dat de spiraal "Singen" nu verplaatst is naar de andere zijde van de baan aangezien ik daar ook meer ruimte heb om een ruimere broogstraal toe te passen. In de dubbelspiraal wordt de buitenste (Singen) spiraal 85cm in diameter en de binnenste (Schaffhausen) spiraal 75 cm in diameter met een daling van 2,5%.  Schaffhausen komt dan het diepste te liggen.

Blijft alleen nog het issue van bereikbaarheid van de binnenste spiraal over mocht er wat gebeuren. Dus in ieder geval nog steeds stof tot nadenken.

Robert

Frank!

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 05 August 2008, 11:04:18 »
Robert,

Dit is zeker een optie. Je kunt de spiraal bereikbaar houden door het midden ervan vanaf de onderkant bereikbaar te maken, het is groot genoeg om in te zitten. Misschien kun je dan ook de bovenkant afneembaar maken, zodat je goed zicht hebt op de sporen.
Het probleem is dat je erg lastig bij de buitenste spiraal komt, van binnenuit.

groeten,

Frank

Robert_N-Nm

• Offline Offline
    • RhB in N-spoor (blog)
« Reactie #12 Gepost op: 05 August 2008, 13:53:50 »
@Frank

Dat laatste is dan weer geen probleem omdat de buitenste spiraal vanaf de buitenkant te benaderen blijft.

Ik denk in ieder geval dat ik met dit plan door kan.

@liefhebbers

Nog een paar vraagjes.

Van peco code 55 heb je 3 soorten wissels. Wat betreft de lange wissels denk ik dat deze het beste toepasbaar zijn op de doorgaande sporen. Boogwissels daar waar dat moet.

Maar is het verstandig om op de rangeersporen bovenaan de kleine wisseltjes of de middelmaatjes toe te passen? In het echt zijn de wissels vrij scherp dus vandaar...

Qua "tafel"bladhoogte zat ik te denken aan 120 cm of ben ik nu te optimistisch?

Robert

Frank!

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 05 August 2008, 14:36:18 »
Robert,

Nog een tip van mijn zijde: Teken de baan uit mbv een ontwerpprogramma. Je zult zien dat je handtekening iets te optimistisch is. Slanke wissels zijn natuurlijk prachtig, maar slokken een hoop ruimte op. En ruimte is kostbaar op jouw oppervlak!

Groeten,

Frank

Han Zijlstra

• Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
« Reactie #14 Gepost op: 05 August 2008, 15:16:08 »
Hoogte:

Aangezien je baan in een hoek is gesitueerd is je eigen lichaamslengte de belangrijkste maat.
Je arm reikwijdte is max 90 cm en gebogen staan is funest voor je ruggengraat.
Tafelhoogte is prima tussen 110 en 130 afhanklijk van je lengte.
Ikzelf ben 185 en werk prima met 110 tot 120
Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!