Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:25:32
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door grossraumwagen
Vandaag om 17:06:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door tijgernootje
Vandaag om 16:57:18
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door defender
Vandaag om 16:43:28
Aachenau West door tijgernootje
Vandaag om 16:43:07
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door Menno 1846
Vandaag om 16:38:11
US diorama in H0 door tijgernootje
Vandaag om 16:33:38
Rijnstraat door tijgernootje
Vandaag om 16:32:24
Sfeer op je modelbaan door R1954
Vandaag om 16:23:15
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 15:59:06
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Martijn193
Vandaag om 15:42:14
Wat was jullie allereerste loc? door tijgernootje
Vandaag om 15:25:46
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door 741230
Vandaag om 15:21:31
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door spoorijzer
Vandaag om 15:04:10
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 14:28:34
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door spoorijzer
Vandaag om 14:05:28
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 13:55:02
Kranenberg, een exercitie in code 70 door Met een sik
Vandaag om 13:40:25
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Bas, Dordrecht
Vandaag om 13:18:06
Yamorc booster door Ben
Vandaag om 12:50:26
Spoor op industrieterrein Lage Weide door tijgernootje
Vandaag om 12:26:46
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 12:25:27
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 12:08:41
Aanpassen baanplan bestaande baan door VAM65
Vandaag om 11:43:23
Wereldhavendag 2025 Rotterdam door Keska
Vandaag om 11:38:08
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 11:36:00
Modeltreinwinkels in Berlijn. door Modeltreinmulder
Vandaag om 11:20:25
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door Ronald Halma
Vandaag om 10:13:22
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door AB 7216
Vandaag om 07:55:30
23 augustus modelspoorbeurs Houten door KNed
Vandaag om 00:11:30

Auteur Topic: Probleem met Wintrack  (gelezen 3558 keer)

Daan Knoben

• Offline Offline
Probleem met Wintrack
« Gepost op: 28 July 2008, 10:35:39 »
Beste mensen,

Ik ben druk bezig met Wintrack 8.0 om mijn plan uit te werken. Er zijn momenteel 3 dingen waar ik nog moeite mee heb:

- Het is me inmiddels gelukt om een traject te laten dalen/stijgen, door een traject te selecteren, en in de 3d weergave de hoogtes en stijging etc. in te stellen. Echter er is een optie voor "parallel tracK". Als ik die optie gebruik, veranderd ineens het hele traject, en niet het parallel traject wat je zou verwachten.

- Hoe kan ik ervoor zorgen dat rails gelegd op layer 1, naar beneden gaan, en op layer 0 verder gaan cq aansluiten.

- Hoe geef ik aan dat er een tunnel begint, zodat ik in de 3d weergave het spoor neit zie etc. En waar kan ik de landschap hoogte instellen?

Alvast bedankt,

Daan Knoben

BertuzZz

• Offline Offline
Re: Probleem met Wintrack
« Reactie #1 Gepost op: 31 July 2008, 15:48:30 »
Even uit mijn hoofd gezegd:

1. Je kan bij wintrack secties (aansluitingen) aangeven. Volgens mij loopt die paralel track tot het eind van de sectie.

2. selecteer aan de onderkant van je scherm meerdere niveaus (dus bv layer 0 en 1) en bouw de baan. Je kan met het puntje in de layer (geloof met shift knop?) aangeven in welke layer je bouwt. Of je werkt met het puntje óf je maakt een gedeelte van de baan op een layer, selecteerd het gedeelte dat je naar een andere layer wilt krijgen en klikt dan op properties (en dan kan je ook de layer aangeven).
3 moet je geloof ik even in de properties van het betreffende gedeelte bekijken. dus rechtermuisknop... -=>
de landscape past zich vloeiend aan aan de railhoogte. Voor een stricte grens moet je (wat volgens mij de enige manier is) met een extra afmeting (werkblad) werken. Je kan dan ook aangeven wat het niveau is.
Maar je kan natuurlijk ook even bij de voorbeeld modellen kijken zoals die zijn geleverd door wintrack (mits legaal uiteraard)!
aanvulling: is het wintrack forum of digitaal vraagbak (ook voor software) niet een betere plek?
« Laatst bewerkt op: 31 July 2008, 16:13:19 door Bert »

Johan Vermij

• Welkom in het Digitale Stoomtijdperk
  • Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 01 August 2008, 09:53:51 »
Even in aanvulling op de volgende schrijver:

Volgens mij begin je standaard rails te leggen op Layer 4 en wordt je bodemplaat informatie op Layer 1 gezet. Ik zelf vindt het het handigst om even duidelijk na te denken over welke niveau's ik in mijn baan wil hebben.

Ik pas dan ook meestal direct de properties aan van de layers, ik zet het meestal zo op:

• layer 1 - Bodemplaat informatie
  • layer 2 - Terrein informatie
  • layer 3 - Schaduwstation
  • layer 4 - Klimspiralen / rails naar zichtbare baan
  • layer 5 - Hoofdspoor (zeg maar begane grond)
  • layer 6 - Spoorlijntjes met helling de bergen in
  • layer 7 - Sporen hoogte niveau 2

De layers kun je dan ook een kleur meegeven zodat de rails die je op layer legt ook die kleur krijgt en je dan dus in één opslag kunt zien welk stukje spoor je te pakken hebt.

In dat geval is dus layer 5 mijn hoofdspoor en begin ik daar de rails te leggen.  Als je het eerste stukje rails gelegd hebt, kun je bij de properties van de rails naar de tab 3D gaan en daar de hoogte van de rails instellen. Deze staat standaard op 0. Bij mij is 0mm de hoogte van zeeniveau, en ligt mijn laagst zichtbare spoor op 4cm, dus ik vul bij de hoogtegegevens 40 in en leg mijn baan door.

Als je over gaat naar een ander spoor deel, spring je dus naar een andere layer en leg je gewoon door op het spoor dat er al ligt, je aansluiting blijft bestaan, maar wanneer je het spoor op een andere actieve layer neerlegt, krijgt het de kleur van die layer mee. Stel dat je in het rijtje dat ik net noemde naar layer 5 gaat, dan leg je het spoor waarin de helling moet komen, ga dan weer naar de tab 3D informatie en geef het hellingspercentage aan van het baanvak. Als je op de juiste hoogte zit, overstappen naar de volgende layer en daar verder leggen.

Gaat er iets mis bij het leggen, heb je eerst alles vlak liggen en wil je daarna baanvakken op een hoger niveau brengen, dan kun je best op een layer een stuk spoor selecteren, knippen en op de juiste layer vastplakken aan het bestaande spoor. Vaak moet je dan wel weer de hoogte juist opgeven. Bijvoorbeeld, layer 7 ligt op een hoogte van 120mm. Selecteer weer een stukkie spoor en vul daar de hoogte informatie in. Als je een bestaadn spoor hoger wilt brengen, dan vraagt dat wel een beetje geduld, hij pakt dan alleen baanvakken tussen wissels. Iedere wissel en elk baanvak na een wissel moet je dus even controleren of dat ook wel naar de juiste hoogte is gegaan.

Voor wat betreft tunnels, geldt veelal hetzelfde: Je opent de properties van de rails. Je kunt hierbij ook opgeven of een rails een tunnel of een brug is. Bij Tunnel wordt ie dan met stippellijnen weergegeven.  Om het af te maken moet je even een tunnelportaal neerzetten. Selecteer dan de rails die de tunnel in gaat, en klik dan in je toolbox op het icoontje met boompje en mannetje, dan krijg je een dropdown list en ga je naar tunnel en selecteer je de juiste tunnelingang (1 of 2 sporig)

Succes
Era II / III British N-gauge - Graham Farish, Peco
Edinburgh Haymarket - North British Distillery

Daan Knoben

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 01 August 2008, 11:31:42 »
Super bedankt. Ik ga het straks proberen.

Daan Knoben

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 03 August 2008, 12:18:55 »
Info was erg duidelijk. Een vraag nog. Alle layers die jij instelt stel je daar ook meteen een hoogte van in?

En zo ja, moet je per layer dan de absolute of de relatieve hoogte aangeven, als je een spoor omhoog wilt laten gaan:

bv layer 4 is 100mm hoog,

layer 5 is 200mm hoog.

Stel ik leg op layer 5 een spoor, en ik laat die stijgen. geef ik dan aan 200 aan ene kant en 100 aan andere kant. Of is 0 mm op layer 5 feitelijk 200m?