Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:12:22
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 11:03:05
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 10:43:36
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:50:53
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Rody v. G.
27 maart 2024, 23:03:46
Al mijn goede ideeën... door MartinRT
27 maart 2024, 22:57:39
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
NTM P1 in Schaal-1 door FritsT
27 maart 2024, 18:59:12
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
  

Auteur Topic: Inzet Italiaanse rijtuigen in Nederland in jaren '90  (gelezen 11611 keer)

en_voyage

  • Offline Offline
  • Berichten: 954
  • ***** *
Inzet Italiaanse rijtuigen in Nederland in jaren '90
« Gepost op: 27 juli 2008, 20:55:03 »
Hallo allen,

Rond 1995 waren er diverse internationale treinen die op Amsterdam CS hun eindpunt hadden. Niet alleen de treinen uit Frankrijk of Duitsland, ook kwamen er internationale treinen die bestonden uit een keur van verschillende rijtuigen.

Zo kan ik me een trein herinneren met Italiaanse UIC-X rijtuigen in rood/grijze kleurstelling, zoals die op deze pagina te zien zijn. Ik vermoed dat het hierbij om een trein zoals de Holland-Italië Express ging, echter in mijn herinnering zaten er ook rode rijtuigen van de DSB in de trein, die ik een aantal malen heb zien vertrekken. Naar mijn idee zat er ook nog wel eens een slaaprijtuig uit de TEN-pool tussen.

Weet iemand om welke trein het gaat, of haal ik nu twee treinen door elkaar? Weet iemand ook nog de samenstelling van de trein met de Italiaanse rijtuigen?

Alvast bedankt!

Groeten,

Geoffrey

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8038
  • Spoor N
Re: Inzet Italiaanse rijtuigen in Nederland in jaren '90
« Reactie #1 Gepost op: 27 juli 2008, 21:24:04 »
Die zaten in een aantal extra treinen ten behoeve van de CL finale in de Arena, er zaten geen andere rijtuigen in dan deze. Een plaatje staat ergens in een RM.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

en_voyage

  • Offline Offline
  • Berichten: 954
  • ***** *
Re: Inzet Italiaanse rijtuigen in Nederland in jaren '90
« Reactie #2 Gepost op: 27 juli 2008, 21:28:05 »
Nee, het betrof zeker geen eenmalige trein, ik heb hem in 1995-1996 meerdere malen vanaf Amsterdam CS zien vertrekken.

Voor de duidelijkheid: ik bedoel dus een internationale trein met Italiaanse rijtuigen die op dagelijkse basis vertrok.

Reed er destijds niet een Holland-Milaan Express (zoiets staat me bij)?

Gr. Geoffrey

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8038
  • Spoor N
Re: Inzet Italiaanse rijtuigen in Nederland in jaren '90
« Reactie #3 Gepost op: 27 juli 2008, 21:29:02 »
Geen idee, dat is de enige die ik me kon herinneren. Ik zal eens de RM uit die tijd bekijken.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Trabantfahrer

  • Offline Offline
  • Berichten: 238
    • Spoorwegfoto's uit Duitsland, DDR, Polen en Nederland
Re: Inzet Italiaanse rijtuigen in Nederland in jaren '90
« Reactie #4 Gepost op: 27 juli 2008, 21:34:51 »
Er ging een internationale trein bij Maastricht het land uit, uit m'n hoofd gezegd de 495/496. Daar zaten ze in.

www.raymondkies.nl

en_voyage

  • Offline Offline
  • Berichten: 954
  • ***** *
Re: Inzet Italiaanse rijtuigen in Nederland in jaren '90
« Reactie #5 Gepost op: 27 juli 2008, 21:49:33 »
Bedankt! Daar kom ik al wat verder mee. Weet je toevallig ook het eindpunt? Inmiddels heb ik via Wikipedia ook de Holland-Italië Express als kanshebber gevonden, alleen reed die volgens de betreffende site via Emmerich. Het eindpunt van deze trein was overigens wel Milaan.

Fijn, dat puzzelen met internationale treinen en hun samenstellingen!  ;)

Grt., Geoffrey

Blausee_Mitholz

  • Gast
Re: Inzet Italiaanse rijtuigen in Nederland in jaren '90
« Reactie #6 Gepost op: 27 juli 2008, 21:53:39 »
Die zaten in een aantal extra treinen ten behoeve van de CL finale in de Arena, er zaten geen andere rijtuigen in dan deze. Een plaatje staat ergens in een RM.

Das voor 99% waar. In de laatste trein was het laaste rijtuig een SBB RIC rijtuig.

Mvg, Johan die toe alle extra treinen heeft zien langs komen

HarryS

  • Gast
Re: Inzet Italiaanse rijtuigen in Nederland in jaren '90
« Reactie #7 Gepost op: 27 juli 2008, 22:06:22 »
Hallo,

Ik kan me wel herinneren, dat ik deze rytuigen wel eens door Arnhem heb zien komen. Ook de grijze versie kwam regelmatig langs.

Groetjes

Harry Stipkes

en_voyage

  • Offline Offline
  • Berichten: 954
  • ***** *
Re: Inzet Italiaanse rijtuigen in Nederland in jaren '90
« Reactie #8 Gepost op: 27 juli 2008, 22:15:05 »
Ik heb naar aanleiding van het bericht van Raymond nog even zitten bladeren in Railhobby jaargang 1990. Hierin stonden enkele artikelen over internationale treinsamenstellingen. Leuk was dat ook de artikelnrs. van rijtuigfabrikanten stonden afgedrukt, zodat je dus een trein zelf na kon bootsen.

Ik heb meerdere treinen gevonden met Italiaanse UIC-X rijtuigen:
- Trein D201: Holland-Italië Express. Hierin zaten meerdere rijtuigen, maar volgens Railhobby was deze trein met een lengte van 13 rijtuigen minder geschikt voor de modelbaan.
- Trein D222: Holland-Wien Express: In de zomer liep hierin een Italiaans ABm rijtuig mee.
- Trein D305: In dit treinnummer liep een Bcm (couchette dus) mee met eindbestemming Rome.

Deze 3 treinen liepen via Emmerich. Raymond noemde echter ook Maastricht. Welnu, Railhobby noemt treinpaar D297/296, Amsterdam-Ancona. Ook hierin waren Italiaanse ABm- en Bm-rijtuigen te vinden. Helaas heb ik nog geen samenstelling van 495/496 gevonden.

De genoemde info stamt dus van 1990 of hooguit enkele jaren ervoor. De combinatie FS UIC-X rijtuig en DSB B-rijtuig kom ik echter niet tegen; Ik ga er dan maar vanuit dat ik de Holland-Scandinavië Express en Holland-Italië Express door elkaar heb gehaald. Wanneer iemand over eerstgenoemde nog info over de samenstelling heeft, dan hoor ik het graag.

Groeten, Geoffrey

verst107

  • Offline Offline
  • Berichten: 334
Re: Inzet Italiaanse rijtuigen in Nederland in jaren '90
« Reactie #9 Gepost op: 27 juli 2008, 22:40:47 »
Ik heb een spot van 30 juni 1998 bij Amsterdam Amstel (ri Italie)

NS1600 + NS MU (met ster) + 2x NS Bcvmh (blauw) + FS Bm (rood/grijs, kan ook een Bcm geweest zijn).

Was volgens mij de Holland-Italie express. Lekker kort en makkelijk na te maken, als je de MU van LS Models/Rivarossi in bezit hebt.

en_voyage

  • Offline Offline
  • Berichten: 954
  • ***** *
Re: Inzet Italiaanse rijtuigen in Nederland in jaren '90
« Reactie #10 Gepost op: 27 juli 2008, 22:46:32 »
Hm, dat worden weer lastige keuzes:

- Of alles nieuw kopen in 1:87, dus Rivarossi MU, 2x LSM Bcvmh en Roco/Rivarossi Bm;
- Of voortbouwen op mijn 1:100 Roco Bcvmh's: dan kan ik via Marktplaats wel een Roco FS Bm opduiken voor weinig. Alleen een 1:100 MU zal lastig worden (dat is in een ander draadje al besproken, volgens mij). Wellicht is dan een Roco WLABmh174 met NS-logo een aardige oplossing, die dingen reden immers rond 1997 totdat ze naar de DSB verhuisden. Op deze manier hou ik tenminste de hele trein in 1:100.

Ik ga eens speuren... wel bedankt voor de spot!

Groeten, Geoffrey

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8808
  • Hengelooo 1:160
Re: Inzet Italiaanse rijtuigen in Nederland in jaren '90
« Reactie #11 Gepost op: 28 juli 2008, 08:54:17 »
Helaas heb ik nog geen samenstelling van 495/496 gevonden.

In Spoorwegjournaal 102 staat een rijkelijk geïllustreerd en zeer uitgebreid artikel over het treinenpaar 495/496.
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1664
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Inzet Italiaanse rijtuigen in Nederland in jaren '90
« Reactie #12 Gepost op: 28 juli 2008, 09:43:21 »
Geoffrey,

Ik ken wat foto's uit juli 1995 van een trein 201/200 Amsterdam - Rimini v.v. Daarin zitten naast NL-rijtuigen ook rood/grijze FS-rijtuigen in, waarschijnlijk de rijtuigen waar je vraag over ging.

De samenstelling van de trein op basis van wat ik op de foto's kan achterhalen:
- FS E656 + MS MU (blauw, witte band) + FS (rood/grijs) + NS Bcm + NS WR (ex- Gril expres) + ...
- FS E656 + NS WLAB30 + FS (rood/grijs) + NS Bcm + ...
- FS E652 + E656 (opzending) + 2x FS (rood/grijs) + MU (blauw, witte band) + 4x FS (rood/grijs) + ... + NS WR (ex-Gril express) + NS Bcm + NS Bcvmh + NS WLAB30
In alle gevallen had de trein een lengte van zeker 10 rijtuigen.

Martijn

Bart Zegers

  • Offline Offline
  • Berichten: 858
    • Mijn gescande foto's op Flickr
Re: Inzet Italiaanse rijtuigen in Nederland in jaren '90
« Reactie #13 Gepost op: 30 juli 2008, 14:22:49 »
Hallo Geoffrey,

Ik heb even mijn foto's doorgekeken en vond daar twee stuks van de Holland-Italië express (Int201). De foto's zijngenomen op 18 september 1994 te Amsterdam Muiderpoort. In deze vrij korte trein zit één zo'n UIC-X rijtuig. Ik weet niet of dit de samenstelleing was die ook naar Italié reed, want deze trein werd door de 1144 overgebracht van de Watergraafsmeer naar Amsterdam Centraal Station (toen nog) (en zal dan waarschijnlijk niet 201 heten maar 201 met nog een paar cijfers ervoor  ;) ). De 1606 zal de trein naar verdere oorden hebben gebracht, maar misschien werd er op Asd nog wat aangehangen.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Dit is een leuke trein om na te bootsen.





Bart Zegers
Met vriendelijke groet, Bart

Van NS 600 naar Strukton 300609
Een Roco NS

en_voyage

  • Offline Offline
  • Berichten: 954
  • ***** *
Re: Inzet Italiaanse rijtuigen in Nederland in jaren '90
« Reactie #14 Gepost op: 30 juli 2008, 15:01:56 »
@ Mispoes: bedankt voor de tip, ik ga op zoek naar SJ nummer 102.

@ Martijn: merci, vooral de gecombineerde inzet met WLAB30-rijtuigen en MU-rijtuigen in TEN-kleurstelling valt me op in de samenstellingen die je opgeeft. Da's handig om te weten.

@ Bart: leuke foto's: nu zie je dus eigenlijk al de door Martijn beschreven samenstellingen in het klein. Absoluut een leuke samenstelling om in model na te bootsen!

Blijft dus inderdaad nog even het dillemma van de keuze tussen 1:87 en 1:100. De WLAB3- en MU zijn naar mijn weten alleen in 1:87 uitgebracht, terwijl de NS Bcmvh's en de FS-rijtuigen door Roco ook in 1:100 zijn uitgebracht. Nou ja, ik zal de volgende keer in Houten eens gaan kijken wat ik op de kop kan tikken. Een NS T2s heb ik al wel sinds deze week, maar laat die nou net niet in de genoemde samenstellingen voorkomen.  ;)

Bedankt!

Geoffrey