Doel:€250.00
Donaties:€65.00

Per saldo:€-185.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 17-03-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Paulus
Vandaag om 10:56:49
Kellerstein; een nieuwe baan in H0 door tijgernootje
Vandaag om 10:46:06
Ultrasone reiniger voor het schoonmaken van een airbrush? door Bjor
Vandaag om 10:44:44
Heuvelland, een tentoonstellingsbaantje in H0 door St00mboy
Vandaag om 10:42:06
DCC++ probleempje door Waterman
Vandaag om 10:37:13
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door tijgernootje
Vandaag om 10:37:05
Driemaster in ‘t veen - NS 2900 in h0 door Noordernet
Vandaag om 10:37:02
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:27:09
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 10:13:56
NTM goederenwagens in Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 10:12:28
Haarsem aan Zee H0 door San-Markos
Vandaag om 10:10:38
MB-module: Hielan Ware door sdz1976
Vandaag om 10:01:49
DAF YA-314 Algemeen door Hans Reints
Vandaag om 09:25:02
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:23:37
tandwiel draaistellen vervangen door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:22:35
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:15:49
Update: baan in de tropen door AndrevdG
Vandaag om 08:58:42
Havenbaantje, Duitse havenstad, periode 2e wereldoorlog. door Wim Vink
Vandaag om 08:30:11
Baanbouw Bosje77 door Wim Vink
Vandaag om 08:26:42
Nokvorsten, waar verkrijgbaar? door MOVisser
Vandaag om 08:26:12
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Marij Stoffels
Vandaag om 08:16:16
Philotrain NS C10c (ex. SS), kit 15c door roadster36
Vandaag om 01:57:57
MK Modelbouwstudio NBDS 7, het onmogelijke verhaal door roadster36
Vandaag om 01:57:15
VERPLAATST: Nokvorsten, waar verkrijgbaar? door Bert van Gelder
Vandaag om 00:27:28
Projekt 083-338 door T.Spat
27 maart 2020, 23:39:41
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Schachbrett
27 maart 2020, 23:24:54
(BNLS modulebaan) BNLS-Forumbaan algemeen door St00mboy
27 maart 2020, 23:17:40
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
27 maart 2020, 23:13:29
Stationsplein Baden Baden door nighttrain1
27 maart 2020, 22:53:53
Haven/industrie rangeerbaantje in spoor 0 door sdz1976
27 maart 2020, 22:33:23
  

Auteur Topic: Inzet Italiaanse rijtuigen in Nederland in jaren '90  (gelezen 7742 keer)

en_voyage

  • Offline Offline
  • Berichten: 944
  • ***** *
Inzet Italiaanse rijtuigen in Nederland in jaren '90
« Gepost op: 27 juli 2008, 20:55:03 »
Hallo allen,

Rond 1995 waren er diverse internationale treinen die op Amsterdam CS hun eindpunt hadden. Niet alleen de treinen uit Frankrijk of Duitsland, ook kwamen er internationale treinen die bestonden uit een keur van verschillende rijtuigen.

Zo kan ik me een trein herinneren met Italiaanse UIC-X rijtuigen in rood/grijze kleurstelling, zoals die op deze pagina te zien zijn. Ik vermoed dat het hierbij om een trein zoals de Holland-Italië Express ging, echter in mijn herinnering zaten er ook rode rijtuigen van de DSB in de trein, die ik een aantal malen heb zien vertrekken. Naar mijn idee zat er ook nog wel eens een slaaprijtuig uit de TEN-pool tussen.

Weet iemand om welke trein het gaat, of haal ik nu twee treinen door elkaar? Weet iemand ook nog de samenstelling van de trein met de Italiaanse rijtuigen?

Alvast bedankt!

Groeten,

Geoffrey

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 6468
  • Spoor N
Re: Inzet Italiaanse rijtuigen in Nederland in jaren '90
« Reactie #1 Gepost op: 27 juli 2008, 21:24:04 »
Die zaten in een aantal extra treinen ten behoeve van de CL finale in de Arena, er zaten geen andere rijtuigen in dan deze. Een plaatje staat ergens in een RM.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

en_voyage

  • Offline Offline
  • Berichten: 944
  • ***** *
Re: Inzet Italiaanse rijtuigen in Nederland in jaren '90
« Reactie #2 Gepost op: 27 juli 2008, 21:28:05 »
Nee, het betrof zeker geen eenmalige trein, ik heb hem in 1995-1996 meerdere malen vanaf Amsterdam CS zien vertrekken.

Voor de duidelijkheid: ik bedoel dus een internationale trein met Italiaanse rijtuigen die op dagelijkse basis vertrok.

Reed er destijds niet een Holland-Milaan Express (zoiets staat me bij)?

Gr. Geoffrey

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 6468
  • Spoor N
Re: Inzet Italiaanse rijtuigen in Nederland in jaren '90
« Reactie #3 Gepost op: 27 juli 2008, 21:29:02 »
Geen idee, dat is de enige die ik me kon herinneren. Ik zal eens de RM uit die tijd bekijken.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Trabantfahrer

  • Offline Offline
  • Berichten: 238
    • Spoorwegfoto's uit Duitsland, DDR, Polen en Nederland
Re: Inzet Italiaanse rijtuigen in Nederland in jaren '90
« Reactie #4 Gepost op: 27 juli 2008, 21:34:51 »
Er ging een internationale trein bij Maastricht het land uit, uit m'n hoofd gezegd de 495/496. Daar zaten ze in.

www.raymondkies.nl

en_voyage

  • Offline Offline
  • Berichten: 944
  • ***** *
Re: Inzet Italiaanse rijtuigen in Nederland in jaren '90
« Reactie #5 Gepost op: 27 juli 2008, 21:49:33 »
Bedankt! Daar kom ik al wat verder mee. Weet je toevallig ook het eindpunt? Inmiddels heb ik via Wikipedia ook de Holland-Italië Express als kanshebber gevonden, alleen reed die volgens de betreffende site via Emmerich. Het eindpunt van deze trein was overigens wel Milaan.

Fijn, dat puzzelen met internationale treinen en hun samenstellingen!  ;)

Grt., Geoffrey

Blausee_Mitholz

  • Gast
Re: Inzet Italiaanse rijtuigen in Nederland in jaren '90
« Reactie #6 Gepost op: 27 juli 2008, 21:53:39 »
Die zaten in een aantal extra treinen ten behoeve van de CL finale in de Arena, er zaten geen andere rijtuigen in dan deze. Een plaatje staat ergens in een RM.

Das voor 99% waar. In de laatste trein was het laaste rijtuig een SBB RIC rijtuig.

Mvg, Johan die toe alle extra treinen heeft zien langs komen

Harry Stipkes

  • Offline Offline
  • Berichten: 122
Re: Inzet Italiaanse rijtuigen in Nederland in jaren '90
« Reactie #7 Gepost op: 27 juli 2008, 22:06:22 »
Hallo,

Ik kan me wel herinneren, dat ik deze rytuigen wel eens door Arnhem heb zien komen. Ook de grijze versie kwam regelmatig langs.

Groetjes

Harry Stipkes
Depot Simhard (CH); Märklin digital 6021; SBB, BLS e.a.Tijdperk III(1946-1956); Spoor 0 tijdperk IV

en_voyage

  • Offline Offline
  • Berichten: 944
  • ***** *
Re: Inzet Italiaanse rijtuigen in Nederland in jaren '90
« Reactie #8 Gepost op: 27 juli 2008, 22:15:05 »
Ik heb naar aanleiding van het bericht van Raymond nog even zitten bladeren in Railhobby jaargang 1990. Hierin stonden enkele artikelen over internationale treinsamenstellingen. Leuk was dat ook de artikelnrs. van rijtuigfabrikanten stonden afgedrukt, zodat je dus een trein zelf na kon bootsen.

Ik heb meerdere treinen gevonden met Italiaanse UIC-X rijtuigen:
- Trein D201: Holland-Italië Express. Hierin zaten meerdere rijtuigen, maar volgens Railhobby was deze trein met een lengte van 13 rijtuigen minder geschikt voor de modelbaan.
- Trein D222: Holland-Wien Express: In de zomer liep hierin een Italiaans ABm rijtuig mee.
- Trein D305: In dit treinnummer liep een Bcm (couchette dus) mee met eindbestemming Rome.

Deze 3 treinen liepen via Emmerich. Raymond noemde echter ook Maastricht. Welnu, Railhobby noemt treinpaar D297/296, Amsterdam-Ancona. Ook hierin waren Italiaanse ABm- en Bm-rijtuigen te vinden. Helaas heb ik nog geen samenstelling van 495/496 gevonden.

De genoemde info stamt dus van 1990 of hooguit enkele jaren ervoor. De combinatie FS UIC-X rijtuig en DSB B-rijtuig kom ik echter niet tegen; Ik ga er dan maar vanuit dat ik de Holland-Scandinavië Express en Holland-Italië Express door elkaar heb gehaald. Wanneer iemand over eerstgenoemde nog info over de samenstelling heeft, dan hoor ik het graag.

Groeten, Geoffrey

verst107

  • Offline Offline
  • Berichten: 258
Re: Inzet Italiaanse rijtuigen in Nederland in jaren '90
« Reactie #9 Gepost op: 27 juli 2008, 22:40:47 »
Ik heb een spot van 30 juni 1998 bij Amsterdam Amstel (ri Italie)

NS1600 + NS MU (met ster) + 2x NS Bcvmh (blauw) + FS Bm (rood/grijs, kan ook een Bcm geweest zijn).

Was volgens mij de Holland-Italie express. Lekker kort en makkelijk na te maken, als je de MU van LS Models/Rivarossi in bezit hebt.

en_voyage

  • Offline Offline
  • Berichten: 944
  • ***** *
Re: Inzet Italiaanse rijtuigen in Nederland in jaren '90
« Reactie #10 Gepost op: 27 juli 2008, 22:46:32 »
Hm, dat worden weer lastige keuzes:

- Of alles nieuw kopen in 1:87, dus Rivarossi MU, 2x LSM Bcvmh en Roco/Rivarossi Bm;
- Of voortbouwen op mijn 1:100 Roco Bcvmh's: dan kan ik via Marktplaats wel een Roco FS Bm opduiken voor weinig. Alleen een 1:100 MU zal lastig worden (dat is in een ander draadje al besproken, volgens mij). Wellicht is dan een Roco WLABmh174 met NS-logo een aardige oplossing, die dingen reden immers rond 1997 totdat ze naar de DSB verhuisden. Op deze manier hou ik tenminste de hele trein in 1:100.

Ik ga eens speuren... wel bedankt voor de spot!

Groeten, Geoffrey

Mispoes

  • Huiskat van BNLS en vriend van de Biljettencentrale
  • Offline Offline
  • Berichten: 8460
  • Wer fährt denn da noch Märklin...
Re: Inzet Italiaanse rijtuigen in Nederland in jaren '90
« Reactie #11 Gepost op: 28 juli 2008, 08:54:17 »
Helaas heb ik nog geen samenstelling van 495/496 gevonden.

In Spoorwegjournaal 102 staat een rijkelijk geïllustreerd en zeer uitgebreid artikel over het treinenpaar 495/496.
Sent from my schIldPad with BlaBlatalk

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 989
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Inzet Italiaanse rijtuigen in Nederland in jaren '90
« Reactie #12 Gepost op: 28 juli 2008, 09:43:21 »
Geoffrey,

Ik ken wat foto's uit juli 1995 van een trein 201/200 Amsterdam - Rimini v.v. Daarin zitten naast NL-rijtuigen ook rood/grijze FS-rijtuigen in, waarschijnlijk de rijtuigen waar je vraag over ging.

De samenstelling van de trein op basis van wat ik op de foto's kan achterhalen:
- FS E656 + MS MU (blauw, witte band) + FS (rood/grijs) + NS Bcm + NS WR (ex- Gril expres) + ...
- FS E656 + NS WLAB30 + FS (rood/grijs) + NS Bcm + ...
- FS E652 + E656 (opzending) + 2x FS (rood/grijs) + MU (blauw, witte band) + 4x FS (rood/grijs) + ... + NS WR (ex-Gril express) + NS Bcm + NS Bcvmh + NS WLAB30
In alle gevallen had de trein een lengte van zeker 10 rijtuigen.

Martijn

Bart Zegers

  • Offline Offline
  • Berichten: 773
  • Met vriendelijke groet, Bart
    • Mijn gescande foto's op Flickr
Re: Inzet Italiaanse rijtuigen in Nederland in jaren '90
« Reactie #13 Gepost op: 30 juli 2008, 14:22:49 »
Hallo Geoffrey,

Ik heb even mijn foto's doorgekeken en vond daar twee stuks van de Holland-Italië express (Int201). De foto's zijngenomen op 18 september 1994 te Amsterdam Muiderpoort. In deze vrij korte trein zit één zo'n UIC-X rijtuig. Ik weet niet of dit de samenstelleing was die ook naar Italié reed, want deze trein werd door de 1144 overgebracht van de Watergraafsmeer naar Amsterdam Centraal Station (toen nog) (en zal dan waarschijnlijk niet 201 heten maar 201 met nog een paar cijfers ervoor  ;) ). De 1606 zal de trein naar verdere oorden hebben gebracht, maar misschien werd er op Asd nog wat aangehangen.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Dit is een leuke trein om na te bootsen.





Bart Zegers

en_voyage

  • Offline Offline
  • Berichten: 944
  • ***** *
Re: Inzet Italiaanse rijtuigen in Nederland in jaren '90
« Reactie #14 Gepost op: 30 juli 2008, 15:01:56 »
@ Mispoes: bedankt voor de tip, ik ga op zoek naar SJ nummer 102.

@ Martijn: merci, vooral de gecombineerde inzet met WLAB30-rijtuigen en MU-rijtuigen in TEN-kleurstelling valt me op in de samenstellingen die je opgeeft. Da's handig om te weten.

@ Bart: leuke foto's: nu zie je dus eigenlijk al de door Martijn beschreven samenstellingen in het klein. Absoluut een leuke samenstelling om in model na te bootsen!

Blijft dus inderdaad nog even het dillemma van de keuze tussen 1:87 en 1:100. De WLAB3- en MU zijn naar mijn weten alleen in 1:87 uitgebracht, terwijl de NS Bcmvh's en de FS-rijtuigen door Roco ook in 1:100 zijn uitgebracht. Nou ja, ik zal de volgende keer in Houten eens gaan kijken wat ik op de kop kan tikken. Een NS T2s heb ik al wel sinds deze week, maar laat die nou net niet in de genoemde samenstellingen voorkomen.  ;)

Bedankt!

Geoffrey